Tre dages it-nedbrud hos Nordea: Kunder måtte handle aktier over telefonen

Et kabelbrud hos Nordea lagde bankens it-systemer til aktiehandel ned i tre dage. »Der burde være backup-systemer,« lyder kritikken fra Dansk Aktionærforening.

Nordeas aktie-handlende kunder fik i sidste uge en ufrivillig tur tilbage i tiden. I tre dage fra mandag til torsdag måtte de købe og sælge aktier via telefonen i stedet for via netbanken.

Det skyldtes et kabelbrud hos banken, der fik it-systemerne til at gå ned i tre dage, skriver erhvervsmediet Finans. Først fredag morgen var driften igen stabil.

Kabelbruddet fik tilsyneladende forsinket en planlagt opdatering af værdidepoterne på serverne. Den lange forsinkelse skyldtes den omfattende opgave med at synkronisere systemerne efter nedbruddet.

Kabelbrud har topprioritet

»At sådan noget sker, er aldeles usædvanligt, og det har selvfølgelig haft absolut topprioritet at få det løst. Vi har arbejdet på højtryk, for der har været mange kunder, som var rigtig ærgerlige over det her. Vi er også selv rigtig kede af, at det skete,« siger Laurits Harmer Lassen, senior pressekonsulent hos Nordea, til Finans.

Læs også: Nordea moderniserer systemer for milliarder: én it-platform for hele Norden

Nedbruddet bliver kritiseret af Dansk Aktionærforening, som mener, at banken burde have backup-systemer til at holde online-aktiehandlen kørende.

»Det må ganske enkelt ikke ske, at et system er nede så længe. Her i 2016 burde der være backup-systemer, som gør det muligt for kunderne at handle alligevel. Jeg vil gerne opfordre bankerne - i dette tilfælde Nordea - til at stramme op,« sagde Niels Mengel, formand for foreningen, til Finans.

Følg forløbet

Kommentarer (1)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen