Transportministeren lover forenkling af rejsekortets zonekaos i 2015

Det er for kompliceret at finde ud af, hvad en rejse med rejsekortet koster, og derfor skal trafikselskaberne forenkle taksterne, siger transportminister Magnus Heinicke (S).

»Jeg indrømmer, jeg synes, det er for kompliceret,« lyder udmeldingen fra transportministeren til Radio24syv om den måde, taksterne udregnes på, når man benytter rejsekortet til at tage de offentlige transportmidler.

Der er i dag 26 forskellige områder med takster i Danmark, og kombineret med en masse individuelle rabatter er det stort set umuligt at regne prisen for en rejse ud uden adgang til internettet.

Læs også: Minister klar til at aflive rejsekortet

Prisen på en rejse med rejsekortet bliver blandt andet påvirket af din alder, hvornår du rejser, hvor ofte du rejser, og hvor mange der rejser på samme kort. Det skal være mere gennemskueligt at udregne fremover ifølge transportministeren, der dog ikke vil tvinge en samlet national takst ned over den offentlige transport, men overlade det til trafikselskaberne at finde en løsning.

»Vi har tidligere sagt til selskaberne: ’Kan I ikke få klaret det her.’ Og det har de ikke kunnet klare, og så må vi som politikere på Christiansborg have ansvaret for at sige: ’Så må vi få ryddet op i det’,« siger Magnus Heinicke til Radio24syv og fortsætter:

»Selvfølgelig skal Folketinget ikke bestemme, hvad det koster at tage bussen fra Fensmark til Næstved,« siger han og fortæller, at politikerne i trafikselskabernes bestyrelser skal have selvbestemmelsesret, så de kan beslutte, hvor mange busser der skal køre, og hvad det skal koste.

Forenklingen skal ske i løbet af 2015, lyder udmeldingen.

Et eksempel på den forvirrende takststruktur er, at zonerne på Sjælland blev sat efter de gamle amters grænser, men efter at de blev erstattet af regionerne, er zonerne ikke blevet opdateret.

»Det, synes jeg, er forkert,« siger transportministeren til Radio24syv.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Torben Mogensen Blogger

Det skal være mere gennemskueligt at udregne fremover ifølge transportministeren, der dog ikke vil tvinge en samlet national takst ud over den offentlige transport, men overlade det til trafikselskaberne at finde en løsning.

Jeg synes, at ministeren fralægger sig sit ansvar ved at sige, at trafikselskaberne skal finde en løsning selv. Hvis der skal laves et simpelt landsdækkende system, så tror jeg, at det er nødvendigt med et dekret oppefra og et design, der er lavet af en instans, der er uafhængig af trafikselskaberne.

  • 18
  • 0
Benni Bennetsen

og også denne gang er det frivilligt op til branchen.. hvad taler for at de denne gang skulle finde ud af en fælles løsning ? Jeg har i hvert fald opgivet at forstå, hvorfor jeg den ene dag bliver opkrævet x kr og andre dage y kroner når man rejser.. ved bare det hver gang er dyrere end med klippekort :p

  • 6
  • 0
Gustav Brock

> efter de blev erstattet af regionerne, er zonerne ikke blevet opdateret.

Det er da også ligegyldigt. Zonerne bør afspejle nogle trafikmønstre.
Man rejser jo, fordi man skal fra A til B nemmest muligt. Om tog/bus kører gennem den ene eller anden kommune eller region eller over Fyn, er man inderligt ligeglad med.

Og så kunne han starte forenklingen, som selskaberne ikke selv kan finde ud af, med at bede dem afskaffe alle alders- og gruppebetingede satser bortset fra børn. Studerende, soldater og gamle fylder, vejer og sviner nøjagtig det samme som alle andre. Og man fylder ikke mindre, fordi man er i flok.
Ud fra samme ræsonnement kunne man afskaffe alle rabatkort. Pendlere over større afstande får i forvejen kørselsfradrag.

Den eneste rabat, der bør findes, skal være bestemt af rejsetidspunktet, så du kan rejse billigere, hvis du kan rejse uden for spidsbelastningstiderne. Lige præcis denne ting kan lade sig gøre med Rejsekortet og er allerede indført på fx S-tog.

  • 6
  • 4
Casper Kvan Clausen

politikerne i trafikselskabernes bestyrelser

Dér sammenfattes årsagen til zonesystemets og rejsekortets tilstand, samt Folketingets og skiftende regeringers berøringsangst.

Bestyrelsesposterne er vigtige ben til partisoldater og konstitueringsforhandlinger i regionerne, og derfor er der ingen politisk vilje til at ændre på selskabernes stilling og ansvarsområder.

  • 7
  • 0
Lars Bendix

Der er i dag 26 forskellige områder med takster i Danmark og kombineret med en masse individuelle rabatter, er det stort set umuligt at regne prisen for en rejse ud uden adgang til internettet.

Det gælder vel sådan generelt og er ikke specielt koblet til Rejsekortet. Prøv at stå på bussen i Koldby og fortæl chaufføren, at du gerne vil have en billet til Hornslet ;-)

Her har vi vel for en gangs skyld noget, hvor Rejsekortet gør livet lidt lettere. Check ind på bussen i Koldby, igen på X-bussen i Thisted, igen på bussen i Viborg, igen på bussen i Randers - og husk så at checke ud når du står af i Hornslet (godt 4.5 timer senere). Og så kan du lige nå at se, hvad turen egentlig kostede.

Og hvis du glemmer at checke ud, så får du det hele for bare 50 kroner - i hvert fald de første par gange ;-)

  • 3
  • 0
Torben Mogensen Blogger

Det gælder vel sådan generelt og er ikke specielt koblet til Rejsekortet. Prøv at stå på bussen i Koldby og fortæl chaufføren, at du gerne vil have en billet til Hornslet ;-)

Ja. Og det er kernen i problemet: Man ville ikke ændre takstsystemet for almindelige biletter, og man ville undgå, at der var områder, hvor Rejsekortet var så meget billigere end almindelige biletter, at indtjenesten i disse områder ville falde markant.

Så et forenklet landsdækkende zone- og takstsystem skal selvfølgelig omfatte alle former for biletter: Enkeltbiletter, klippekort, Rejsekort og pendlerkort.

  • 1
  • 0
Andreas Szekacs

Der indføres rejsekort i løbet af 2015/16 i Budapest, Ungarn. Byen med næsten 2 millioner indbyggere bliver til een udelt takstzone. En enkelt check-in gælder i en time for ubegrænset brug af offentlig transport. Man kommer meget langt i løbet af en time på deres transport-net. Der skal ikke checkes ud, forholdet ophører automatisk. Hvis man samler 5 betalende check-in i en 24 timers periode, så bliver evt. efterfølgende rejser gratis i resten af denne periode, idet man betragtes som indehaveren af en dagsbillet.

  • 5
  • 0
Nils Bøjden

Der intet at spare. Udregning af priser mv. er tabelstyret.

Så du er af den opfattelse at et system med 6 - 10 forskellige rabatsatser, ca 20 forskellige trafikselskaber, 5 - 10 forskellige billetteringssystemer, 5 -10 forskellige zonesystemer håndteres af samme kodebase som et system med 3 zoner?

"Der er i dag 26 forskellige områder med takster i Danmark og kombineret med en masse individuelle rabatter, er det stort set umuligt at regne prisen for en rejse ud uden adgang til internettet."

Det tror jeg roligt at jeg kan sige at jer er uenig med dig i.

  • 3
  • 1
Steen Thomassen

Så du er af den opfattelse at et system med 6 - 10 forskellige rabatsatser, ca 20 forskellige trafikselskaber, 5 - 10 forskellige billetteringssystemer, 5 -10 forskellige zonesystemer håndteres af samme kodebase som et system med 3 zoner?


Alle begreberne er blevet standardiseret, som gør det lettere at håndteres. Zonesystemet er ens på tværs af landet, rabatterne sker efter de samme principper. Spørgsmål om hvad et takstsæt (dvs hvad for et tabelværk, der skal bruges til en bestemt rejse) er bare at slå op i en tabel.

Det tror jeg roligt at jeg kan sige at jer er uenig med dig i.


Problemerne med takstsystemer mere et politisk problem end et teknisk. Det har ikke været taksterne, som har forsinket projektet. Leverandøren har store erfaringer med håndtering af takster, da de har leveret terminaludstyr til masser af projekter på verdensplan. Der ligger nok masser af muligheder i kodebasen for andre takstformer, som de har prøvet før.

Det har de være understøttelse af de administrative processer, som har været den store udfordring. Og politisk vil trafikselskaber bare håndtere taksterne meget forskellig.

  • 1
  • 2
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize