Trafikselskaber: Rejsekort-passagerer må selv opdage, når der er taget for meget for turen

Hverken Movia eller Nordjyllands Trafikselskab agter at orientere passagerer om, at de kan være blevet snydt på rejseprisen som følge af fejlindstilling af bussens systemer.

Movia og Nordjyllands Trafikselskab (NT) ved godt, når rute-systemerne i trafikselskabernes busser har været sat forkert op med det resultat, at passagerer med rejsekort risikerer at have betalt for meget for den pågældende rejse.

Men selvom det er teknisk muligt at rette henvendelse via eksempelvis mail til passagerer med et personligt rejsekort, der har kørt med en fejlopsat bus, har ingen af selskaberne tænkt sig at informere om problemerne på den måde.

»Vi ved godt, hvem der har kørt med rejsekort på ruten, men vi ved ikke, hvem der er ramt. Og det er langt størstedelen af kunderne, der ikke er ramt. Så det er for ikke at råbe 'ulven kommer' til en hel masse passagerer, hvor det er unødvendigt,« siger Søren Englund, centerchef hos Movia.

Fejlopsætningen af busserne har været omtalt tidligere på året i Søndagsavisen. Den består kort fortalt i, at buschaufføren ikke får tastet den rigtige rute ind i bussens system, altså en menneskelig fejl. Og den forkerte opsætning kan bevirke, at rejsekort-systemet tror, en passager befinder sig et helt andet geografisk sted, end det faktisk er tilfældet.

Resultatet kan i sidste ende blive, at passageren bliver takseret for en længere tur, end hun eller han faktisk har taget. Situationen kan også bevirke, at en passager betaler mindre for rejsen, end den faktisk koster.

Ligesom Movia har NT heller ingen planer om eksempelvis at sende en mail ud passagererne på en fejl-opsat bus. Pressekontakt hos NT Sanne Nørgaard begrunder den beslutning med, at selskabet ikke kan afgrænse sådan en mail til relevante kunder.

»Vi ved ikke, hvem der har betalt for lidt eller for meget, fordi vi ikke kan se, hvor de i virkeligheden er stået af,« siger hun.

Kun ved omstigning

Sanne Nørgaard påpeger, at kunderne typisk betaler den rigtige pris alligevel, selvom bussen er sat forkert op.

»I langt de fleste tilfælde vil kunden blive takseret korrekt. Om man kører 2 zoner i den ene eller den anden retning, det er underordnet. Det er kun ved omstigning, at fejltaksering kan opstå,« siger Sanne Nørgaard.

Når en passager stiger om og anvender rejsekortet ved et nyt transportmiddel, der har en korrekt indtastet rute, kan det i systemet ende med at se ud, som om passageren pludselig har rejst længere eller kortere rent geografisk, end det faktisk er tilfældet, og så kan rejsen ende med at blive dyrere eller billigere, end den burde være, forklarer Sanne Nørgaard.

Hun opfordrer kunderne til at se, om der står det, der plejer at stå på displayet ved check ud i forhold til at undgå at betale for meget. Det forudsætter naturligvis, at passageren ved, hvad rejsen skal koste.

»Men selvfølgelig: Hvis ikke man rejser tit, så kan det ske, at man bliver takseret forkert. Men det kan lige så nemt være, man kommer til at betale for lidt. Og i langt de fleste tilfælde vil der ikke være et problem. Og selvom der skulle være en fejl, så vil takseringen i de fleste tilfælde også være rigtig,« siger Sanne Nørgaard.

Hvis beløbet ikke er rigtigt, så opfordrer selskaberne kunderne til at rette henvendelse til kundeservice. Når man ikke at fange beløbet på check ud-standeren i bussen, så er en anden mulighed at gennemgå sin rejsekorthistorik for fejl på rejsekort.dk

Mørketal

Movia og NT er begyndt at indberette tilfælde af forkert opsatte ruter i busserne. Oplysningerne kan ses under driftsinformation på rejsekort.dk Tanken er, at folk kan tjekke, om de har kørt med en fejlramt bus. Af de nuværende data fremgår det, at Movia i gennemsnit kører med forkerte rute-indstillinger på en daglig basis.

»Det kommer til at se voldsomt ud, det kan jeg godt se. Men på en dag, hvor der er én forkert pålogget tur, der har vi gennemført 15.000 ture. Når der er mennesker indover, så sker der sådan nogle beklagelige fejl. Det er vores opgave at minimere dem,« siger Søren Englund.

Der er formentlig et mørketal, der ikke optræder af oversigten på rejsekort.dk. Både NT og Movia bliver nemlig først opmærksom på fejlopsatte busser, når en kunde - der eksempelvis har undret sig over sin rejsekorthistorik - gør selskaberne opmærksomme på, at noget er galt.

Og derfor kan det reelle antal busser, der dagligt kører med forkerte lokationsdata reelt også være højere end det, der fremgår af listen på rejsekort.dk medgiver Søren Englund.

På spørgsmålet om, hvorvidt Movia ikke selv kunne tjekke op på, om busserne nu også har haft den rigtige rute indkodet, svarer Søren Englund:

»Det overvejer vi. Vi har bare ikke den rigtige løsning til at gøre det på nuværende tidspunkt. Jeg lover dig, vi overvejer alt, med streg under alt, for at minimere dette problem - både på den korte og den lange bane.«

Begge busselskaber fortæller, at de har fokus på, at chauffører bliver informeret om problemstillingen, så de husker at indtaste den rigtige rute. Sanne Nørgaard fortæller, at NT laver opfølgende en-til-en-vejledning, når NTs personale (kontrollører og IT-driftsfolk) jævnligt er på rundtur i busser og på garageanlæg.

GPS-mulighed

Både Søren Englund og Sanne Nørgaard meddeler, at der bliver arbejdet på at finde en teknisk løsning, så antallet af fejlopsatte busser kan bringes ned.

En mulighed kunne ifølge Søren Englund være at kombinere bussens billetsystem med bussens GPS. Så den rigtige rute altså bliver fastlagt mere eller mindre automatisk.

Når bussens rute-system ikke er koblet til GPS'en fra starten af, så hænger det sammen med, at der har været et ønske om fleksibilitet.

»Da vi kravspecificerede systemet i gamle dage, så kunne vi være gået efter et system, der overhovedet ikke er fleksibelt. Vi gik i den anden grøft, da vi vidste, at der er vejarbejder, cykelløb, demonstrationer og så videre,« siger Søren Englund.

Han fortæller, at den bedste løsning nok havde været midt imellem det meget fleksible system, som i dag er implementeret, og så et system, hvor ruterne automatisk bliver fastlagt.

Indtil en løsning er på plads, må passagerer med rejsekort altså være ekstra vågne i forhold til, om de betaler den rigtige pris for busrejsen. Om den situation siger Søren Englund:

»Det er ikke rimeligt. Og derfor gør vi alt for at løse det, både på kort og lidt længere sigt.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (49)

Kommentarer (49)
Jens Holm

Vi andre får bøder for at rejse med forkert rejsehjemmel.. Kan Rejsekortet så også få bøder i samme størrelse for forkert udregnet pris? Det ville da kun være ret og rimeligt (Og ufatteligt naivt at tro/håbe på)

Torben Mogensen Blogger

Selv alle de hæfteplastre, Rejsekortet er blevet lappet med over tiden, ændrer ikke på det faktum, at det grundlæggende design er alt for kompliceret på brugersiden:

  • Det burde ikke være nødvendigt for passagerer at checke ind igen ved hvert skift af transportmiddel.

  • Prissystemet er uoverskueligt, og man kan ikke ved rejsens start få den præcise pris for rejsen oplyst.

  • Der er for lidt visuel forskel på check-ind standere og check-ud standere. Da nogle standere endda skifter funktion en gang imellem, giver det anledning til mange fejltagelser.

  • Man kan ikke på et kort se, om man er checket ordentlig ind eller ud.

  • Man kan ikke nemt rette på et glemt check-ud, når først man er stået af en bus.

Alle ovenstående problemer kom først med rejsekortet. På de "gamle" klippekort og biletter kunne man se, om de var stemplet, man vidste på forhånd, hvad det kostede, og man skulle kun stemple/klippe ved starten af rejsen. Bevares, man skulle på forhånd kende antallet af zoner, men det gjorde de farvekodede zonekort på stationer og busstoppesteder ret nemt. Det var også meget nemmere at lade flere passagerer rejse på samme klippekort, end det tilsvarende er på Rejsekortet.

Christian Nobel

Når der er mennesker ind over, så sker der sådan nogle beklagelige fejl.

Virkelig regime tankegang - når vi laver en fejl, så er det beklageligt, men når du laver en fejl, så skal du betale ved kasse 1.


Og så er det virkeligt sygt at man ikke fik moderniseret hele takstsystemet - det giver jo ingen mening at turen fra A til B koster forskelligt afhængig af ruten, da det jo nok er de færreste der benytter en tur med bussen til sightseeing, men bare skal fra A til B (og helst så hurtigt som muligt).

Benny Tordrup

Det burde ikke være nødvendigt for passagerer at checke ind igen ved hvert skift af transportmiddel.

Totalt enig i det punkt. Problemet er bare, at nogle havde stillet trafikselskaberne i udsigt, at dette kunne betyde nanometerretfærdig fordeling af billet indtægterne i stedet for en tillempet fordeling baseret på trafiktællinger.

Et klart eksempel på, at Rejsekort ikke er designet med passagererne i tankerne som brugere, men Trafikselskaberne som brugere.

At man så også har valgt en RFID chip, som ikke ret mange anvender - og som mainstream smartphones ikke understøtter, hjælper så heller ikke ret meget på, at man ikke kan kontrollere sit check ind. Der er lavet en scanner app til Android, som fysisk kan aflæse kortet på en smartphone med NFC, men det kræver, at telefonens NFC understøtter Mifare Classic chippen (hvilket Samsung ikke gør)

Torben Mogensen Blogger

roblemet er bare, at nogle havde stillet trafikselskaberne i udsigt, at dette kunne betyde nanometerretfærdig fordeling af billet indtægterne i stedet for en tillempet fordeling baseret på trafiktællinger.

Et klart eksempel på, at Rejsekort ikke er designet med passagererne i tankerne som brugere, men Trafikselskaberne som brugere.

Netop. Men der er masser af måder, man kunne lave automatisk trafiktælling, uden at bebyrde passagererne. Man kunne f.eks. elektronisk aflæse antallet af personer, cykler, barnevogne, m.m., der passerer dørene i tog eller busser. Et kamera monteret over døren kan med lidt billedbehandling skelne personer, hunde, cykler, m.m., og se om de er på vej ind eller ud. En billig mobiltelefon har rigeligt med regnekraft til formålet, og kan endda sende data til centralen over mobilnettet eller ligefrem SMS. Der skal ikke gemmes optagelser, og det eneste data, der skal sendes, er optællingsresultater.

Audun Nes

Jeg var for nyligt i Oslo med min yngste datter på 4 år. Vi ville tage en sporvogn fra centrum til en nærliggende bydel 5km væk. Sporvognens chaufør fortalte mig at hun ikke længer kunne sælge billetter ombord. Hun accepterede kun betaling via en mobil app med navnet RuterBillett. Hvis jeg ikke havde denne app kunne vi få lov til at gå 2km for at finde en billet-automat! Det blev vi så nødt til.

På den aktuelle tog-station var der to billet-automater. Den ene var defekt. Den anden var i meget ringe stand. Dens møntindkast var defekt, men jeg kunne betale med kort. På dette tidspunkt var min tålmodighed dog væk. Det var heldigvis også et billetkontor, så jeg fik købt en billet med mine norske mønter – og jeg fik på en pæn måde sagt min mening om hvor turistvenlig Ruter var. Prisen for at rejse de 3km blev for øvrigt 48 kroner.

Pris og brugervenlighed på Ruter’s løsning fik mig faktisk til at savne Rejsekortet og Danmark. Her kan man i det mindste stadigt købe billetter alle vegne.

Det hører med til historien at på Ruter’s billetkontor fik jeg vide at bus- og sporvogns chaufører i Oslo er forpligtet til at tage i mod betaling fra kunder der ikke har RuterBillett app. Det er dog mange af chauførerene der ikke gider.

Bjarne Nielsen

Men der er masser af måder, man kunne lave automatisk trafiktælling, uden at bebyrde passagererne.

Ikke for at forsvare et system som Rejsekortet, der tydeligvis har haft for mange ingenører involveret i udviklingen, så mister du faktisk en oplysning ved dit system til passagertælling, nemlig: hvilke transportmidler skifter folk imellem?

Det er ikke uvæsentligt at vide ifm. trafikplanlægning og -optimering, for er der noget, som kan slå offentlig transport ihjel, så er det uhensigtsmæssige skift.

Ole Laursen

Der er vel også en overvejelse om at man på den her måde får adgang til folks rejsemønstre så man kan optimere driften ud fra det. Lidt ulækker tanke, men omvendt, hvis det faktisk kan give en bedre drift...

I mit hoved skyldes en stor del af problemerne at man ikke udviser nok tillid til passagererne.

Jeg var f.eks. dum nok til ikke at oprette en automatisk optankningsaftale da jeg fik kortet. Systemet fungerer overhovedet ikke uden. Fordi man ikke stoler på kortene, skal indbetalinger være transporteret til busserne når man rejser. Så jeg kan ikke gøre det lige før jeg skal rejse, og når rejsen først er slut, er det for sent på grund af forældelsesfristen.

Når man kun sjældent kører med bus (cykler altid) så er det svære krav at honorere. Den eneste måde jeg kan komme uden om det på, er ved at betale for en kontantbillet til bussen ind til midtbyen (eller cykle!) og finde en stander der.

Og hvad er risikoen egentlig for trafikselskaberne i at operere med negative saldoer? Jeg har et personligt kort, de ved hvem jeg er - jeg kan højst snyde dem én gang, så er det slut. Og deres marginalomkostninger for at lade mig rejse gratis er jo minimale, bussen kører alligevel.

Det er det samme med det du nævner med at tjekke ud bagefter. De skulle lade folk gøre det selv. Hvis så nogle bliver fristet til at udnytte det, har man data på det og kan pudse en kontrol på dem.

Men den officielle holdning er tilsyneladende at faldgruber i systemet, det er brugernes problem.

Dave Pencroof

Når en passager stiger om og anvender rejsekortet ved et nyt transportmiddel, der har en korrekt indtastet rute, kan det i systemet ende med at se ud som om, passageren pludseligt har rejst længere eller kortere rent geografisk, end det faktisk er tilfældet, og så kan rejsen ende med at blive dyrere eller billigere end den burde være, forklarer Sanne Nørgaard.

Hvad med at bruge Timestamps, vil det ikke i høj grad sikre at en fejlopsat transport ifht en omstignings Timestamp inkl GPS (som vi jo ved bliver brugt) vil kunne resultere i en "alarm" i systemet ?
Hvis noget tidsmæssigt er umuligt, som f.eks nedenstående, mailer man ejeren af rejsekortet, men ønsker selskaberne overhovedet at løse opgaven ? what's in it for them ?

Sker også for DSB
Jeg har prøvet at turen fra København til Ringsted kostede over 600 kr. Og det var for cirka ½ år siden.

Turen skulle så også i løbet af den time den varer have været forbi Jylland.

Som andre her har skrevet er rejsekortet konstrueret for transportører ikke passagere, I Danmark forlanger udbydere af services, retten til at "genopfinde den dybe tallerken igen og igen" til trods for at der findes fungerende services, men næhh nej det vil absolut ikke virke i diminutive Danmark !

Hans Schou

Det var fantastisk med de gamle papklippekort. Enten stemplede man korrekt, og betalte det man skulle. Ellers stemplede man for lidt, og fik en bøde. Ellers stemplede man for meget og snød sig selv.

I dag lever jeg til nød med Mobil-dot-billetter. Ikke lige så godt som papkort, kun tåleligt brugbart.

Peter Kyllesbeck
Ivo Santos

Det er kun en vej frem og det er at slæbe rejsekortet i retten for svindel og tyveri, evt. ved en gruppesøgsmål, så kan de lære det.

For et stykke tid siden overhørte jeg en kontrollør sige til en som var kommet til at tage moderens rejsekort at vedkomne kunne strafes dokumentfalsk eller noget lign. og så var det jeg tænkte på at den eneste man kan gøre hvis man oplever at rejsekortet trækker det forkerte beløb er at anmelde dem for svindel og tyveri for det er jo det er.

Christian Nobel

Prisen for at rejse de 3km blev for øvrigt 48 kroner.

Jeg kan kun anbefale dig at rejse til Italien i stedet.

I det fleste større byer dumper man 1½ Euro i automaten i bussen, og så kan man køre i det meste af oplandet i en time - eller man kan også købe, på stationer og lignende steder, sådan et smart lille papkort med 10 ture på til 12 Euro.

Der stemples tid osv. på kortet, så man kan oven i købet se at man har valid rejsehjemmel, og hvor meget der er tilbage - supersmart.

Det fungerer fantastisk, så man kunne da håbe på at vi engang får noget tilsvarende moderne her i landet.

Christian Nobel

Det var fantastisk med de gamle papklippekort. Enten stemplede man korrekt, og betalte det man skulle. Ellers stemplede man for lidt, og fik en bøde. Ellers stemplede man for meget og snød sig selv.

Det man kunne opponere mod i klippekortene var det at man tvang folk til forlods at købe et antal forskellige kort for at prøve at lave sub-optimering, i stedet for at man kun havde en type kort, og så bare klippede det antal gange der skulle bruges (uden at det blev for dyrt i den ene ende, og for billigt i den anden, altså en middelpris).

Men det er så mere et politisk spørgsmål end et rent teknisk.

Tage Møller

Kære medborgere, der i Version2 anvender så megen tid på at mene hvad som helst om REJSEKORTET:.......

Med alle disse kommentarer fra jer er I uforvarende og ubevidst blevet impliceret i et genialt system, der har til eneste formål at dække over politikernes og administrationernes uegnethed til at forvalte et simpelt system for betaling af en århundredgammel vare: OFFENTLIG TRANSPORT !

Med jeres mange kommentarer har I reelt accepteret de uhyrligheder, som I med mange velmente forslag forsøger at rette på !

Hvor svært kan det være ?

Hvis Netto, Aldi og Lidl mødte kunderne med de samme problemer, ville disse firmaer kun eksistere i 14 dage !

Undskyld mig ! - Som jeg ser det, så accepterer I indirekte disse forrykte tilstande ved jeres detaillerede tekniske kommentarer og forslag til forbedringer af et bevidst opbygget kompliceret betalingssystem, udarbejdet af politikere, administratorer, ingeniører og IT-folk, som aldrig har haft en skovl i hånden !

Nu må det da være nok med denne galimatias !

Kræv ganske enkelt og kort af disse uduelige transportledelse,r at de på egen hånd tager deres afsked !

Hvor svært kan det være at købe en billet fra Sorø til Morten Skids Mark med bus ?

Jeg håber, at I kan frigøre jer fra det edderkop-spind, der er udviklet af disse uduelige offentlige personer !

Peter Hansen

..siger manden med adgang til Danmarks største og mest detaljerede datawarehouse med passagerernes rejsemønstre.

»I langt de fleste tilfælde vil kunden blive takseret korrekt. Om man kører 2 zoner i den ene eller den anden retning, det er underordnet. Det er kun ved omstigning, at fejltaksering kan opstå,«

Ja og sjovt nok er omstigningen også registreret i rejsekortets monster-datawarehouse, så hvis man enten
1) Ikke var så doven, når det drejede sig om kundens problemer; eller
2) Beherskede SQL-opslag

Ville man sagtens kunne foretage målrettet henvendelse til de kunder, der er blevet overtakseret på grund af trafikselskabernes organisatoriske ladhed.

Torben Mogensen Blogger

Det man kunne opponere mod i klippekortene var det at man tvang folk til forlods at købe et antal forskellige kort for at prøve at lave sub-optimering, i stedet for at man kun havde en type kort, og så bare klippede det antal gange der skulle bruges (uden at det blev for dyrt i den ene ende, og for billigt i den anden, altså en middelpris).

Jeg købte kun blå og gule (2-zoners og 3-zoners) klippekort, for så kunne jeg altid klippe det antal zoner, jeg havde brug for. Jeg gik måske glip af lidt rabat, men skulle ikke rende rundt med 7 forskellige kort.

Men, jo, det ville klart være nemmere med kun et kort. I stedet for at give rabat per zone ved brug af klippekort med mange zoner, kunne man lade antallet af zoner per klip stige. F.eks. kunne et klip dække to zoner, to klip fem zoner, og tre klip alle zoner.

Jo, du kommer nogle gange til at betale for flere zoner, end du har brug for, men det gør du alligevel, hvis du kun skal køre en zone.

Hans Schou

Jeg gik måske glip af lidt rabat, men skulle ikke rende rundt med 7 forskellige kort.


Den manglende rabat, skal så holdes op imod den manglende rabat med Rejsekortet.

Med papkortet vidste man på forhånd hvor meget man gik glip, og kunne agere på det, hvis man syntes det var pengene værd. Med Rejsekortet skal man beslutte om man dagen efter turen vil gå ind og tjekke, og hvis der så mangler 3 kr i rabat, så skal beslutte om vil bruge tid på at klage over det. Her er det så at papkortet var bedre.

Christian Nobel

Jo, du kommer nogle gange til at betale for flere zoner, end du har brug for, men det gør du alligevel, hvis du kun skal køre en zone.

Ja, og vi kan ikke opnå millimeterretfærdighed, og det må man leve med - hvis man kun tager bussen to stop i en stor zone kan man jo også plædere for at man betaler for meget, så det kan (og skal) aldrig blive 100%.

Men derudover, så havde en passende modernisering jo også været en simplificering og udvidelse af zonerne så der var færre zoner - med udgangspunkt i at den offentlige transport (ja ja, det har man vist totalt glemt) faktisk er til for borgerne, ikke selskaberne.

Eksempelvis er der kun en zone der dækker det meste af Rom.

Finn Thøgersen

det giver jo ingen mening at turen fra A til B koster forskelligt afhængig af ruten

Gør den da det? Ikke efter man indførte Rejsekortet.

Nu er der jo også en tidsfaktormed i prisen.
Hvis toget går i stykker/har en påkørsel og er 2 timer om at slæbe sig frem til stationen, så betaler du for min 6 zoner, selvom det kun skulle have været en 2 zoners tur (med forbehold for forskelle i de enkelte traffikselskabers regler).

Hvis der er omstigning så kan prisen variere ganske betydeligt hvis du fx misser en afgang

Finn Thøgersen
Finn Thøgersen

Jeg har prøvet at turen fra København til Ringsted kostede over 600 kr. Og det var for cirka ½ år siden.

Turen skulle så også i løbet af den time den varer have været forbi Jylland.

Lad mig gætte - der var billetkontrol på turen ?

De håndholdte enheder kontrollørerne bruger har ikke GPS (ville heller ikke virke inden i de fleste tog), og kontrolløren skal løbende skifte zone for at det virker rigtigt.
Når de glemmer det får du sære spring som PHK beskriver ovenfor.

Samme udstyr bruges i de såkaldte mini terminaler ude på de tynde busruter fordi de kun koster ca 1/4 af det fulde udstyr
Man kunne så overveje om det havde været endnu billigere at gøre de tynde ruter gratis, en stor del af passageerrne er alligevel skolebørn/gymnasieelever/.. som får gratis buskort

Det artiklen omtaler er når chaufføren får indstillet ruten forkert ved turstart, fx fordi bussen kører en rute om morgenen, en anden midt på dagen og noget tredie eftermiddag...
Så kan samtlige registreringer være forkerte

Det kunne iøvrigt pgså ske med klippekortene

Lars Tørnes Hansen

Jeg har lige brokket mig over at jeg hænger fast i det samme rabattrin (2), i næsten en hel måned.

Jeg fik at vide at rabattrin bliver nulstillet fra den dag i måneden man første gang brugte sit rejsekort, for mig er det den 15. i måneden, da min første rejse med Rejsekort var den 15. Maj 2014.

Du kan finde den dag ved at:
1) Log ind på Rejsekort.dk, 2) Gå til Mine rejser 3) Vælg "Se alle" fra rullegardins-boksen 4) Den første rejse på side 1 er den dag i måneden som er din rabatrins nulstillingsdag.

Den slags semi-gemte oplysninger måtte de gerne gøre mere tilgængelige.

Peter Kyllesbeck

Problemet her hænger sammen med zonesystemet i Hovedstaden - og det løser Rejsekortet ikke.


Sådan var det for klippekort: Pris efter den fjerneste zone fra udgangszonen på rejsen.
Rejsekort: Pris antal zoner direkte mellem start og slut.
At der så blev indført en regel om rejsetid og at det er afslutningstidpunktet og ikke tidspunkt for sidste påstigning (klippekort) der gælder, er en anden sag.

Thomas Skipper

Ved snart ikke om man kan kalde det "offentlig" transport. Det er jo helt grotesk hvad man læser om Rejsekortet. Det er jo slet ikke skabt til gavn for "offentligheden".

Da jeg sidst var i London og købte en Oyster Card, tænkte jeg på hvor nemt det egentlig var, og hvorfor Danmark ikke lige kiggede over skulderen over et system som er så snydesimpelt at selv turister ikke kløjs i det.

Men næ, nej...

Peter Kyllesbeck

Da jeg sidst var i London, og købte en Oyster Card, tænkte jeg på hvor nemt det egentlig var, og hvorfor Danmark ikke lige kiggede over skulderen over et system som er så snydesimpelt at selv turister ikke kløjs i det.

Men næ, nej...


. for det er lige så enkelt/svært.
I Tube'en Check-ind og check-ud eller på busser kun check* (og ikke ud -> penalty fare)
https://tfl.gov.uk/travel-information/visiting-london/visitor-oyster-card

On Tube, DLR, London Overground, TfL Rail and most National Rail services in London

Touch your Visitor Oyster card flat on a yellow card reader when you enter a station to start a journey
At the end of your journey, touch your card flat on the yellow card reader as you leave the station; this means you'll be charged the correct fare for the journey you've taken
If you don't touch in and out on a yellow card reader, you might be charged a maximum fare, charged a penalty fare or prosecuted.

On bus and tram services

Only touch your Visitor Oyster card on the yellow card reader at the start of your journey. Don't touch out when you get off a bus or tram, or you will be issued with a penalty fare.

Dave Pencroof

Timestamp inkl GPS (som vi jo ved bliver brugt)

Gør vi? Det tror jeg ikke.

Har lige kikket inde på mine rejser på rejsekortet og der står klart og tydeligt præcist hvor, hvornår og med hvilken bus jeg sidst rejste samt afstignings tidspunkt og sted !
Det er muligt at det er chaufførens opsætningen af ruten samt overholdelse af tid som gør at det vides hvor jeg står af og på, er det tilfældet, så er det bestemt til at gøre langt bedre og kan kun ske for langsomt !
Er det kun når vi kommer i tanke om at vi har glemt at stemple ud, at der bruges GPS på smartphone appen ?
Jeg er temmelig sikker på at GPS udstyr bruges i den offentlige transport !

Et faktum som jeg finder absolut ubegribeligt er at der skal tages hensyn til de utallige lokale/regionale tranportøre for enhver pris, (DANMARK ER SIMPELTHEN ALT FOR LILLE ET LAND TIL DENNE SLAGS TÅBELIGHEDER) når det nu er besluttet at der skal være ET landsdækkende elektronisk betalingsmiddel (som jeg så vidt jeg husker tog udgangspunkt i at mindske røverier mod transportørenes ansatte for adskellige år siden) !
Der er desværre mange sammenhænge hvor danske har den obskure ide at DK er et voldsomt stort land, udkants danmark er en psykisk tilstand, kik ud i verden !

Peter Kyllesbeck

Jeg er temmelig sikker på at GPS udstyr bruges i den offentlige transport !


Det gør det så ikke. Alle stoppesteder og stationer har deres position indkodet og det har intet med GPS at gøre.
Standere på stationer flytter sig ikke, og busserne har ikke GPS koblet til skanderne, der i stedet har stoppestederne indkodet. Derfor er det vigtigt, at chaufføren indkoder korrekt rute.

Peter Stricker

@Peter Kyllesbeck

At der så blev indført en regel om rejsetid og at det er afslutningstidpunktet og ikke tidspunkt for sidste påstigning (klippekort) der gælder, er en anden sag.


Men det er jo lige præcis dette der gør, at prisen på transport mellem A og B kan afhænge af retningen.

I din første kommentar i denne tråd modsagde du Christians påstand om dette. Nu nøjes du med at negligere det. Det går da fremad.

Allan Astrup Jensen

Også med klippekortsystemet havde buschaufføren en vigtig funktion med at indstille stempelmaskinen, når han passerede en zonegrænse. Jeg boede 2 stoppesteder fra zonegrænsen og blev ofte udsat for et forkert stempel, men man kunne jo se det, og kontakte chaufføren og få et rettekort. På et tidspunkt havde jeg en samling af 30 af disse rettekort.
Ugennemsigtigheden er hovedårsagen til, at jeg aldrig får et rejsekort. Jeg har nedsat forbruget af offentlig transport og købte en papirbillet de to gange jeg har brugt det kollektive i Kbh., siden papklippekortene blev afskaffet. Til rejser med DSB benytter jeg også papirbilletter, som lettere kan bruges som bilag til regnskabet.

Peter Kyllesbeck

Men det er jo lige præcis dette der gør, at prisen på transport mellem A og B kan afhænge af retningen.


Undskyld men det er da noget vrøvl! Rejsetiden, og dermed prisen, skulle da nødigt være afhængig af om man køre den ene eller den anden vej ad samme rute.
Men det gør reglerne for kontantbillet og ikke for rejsekort.
Med (klippekort og) kontantbillet er det den fjerneste zone fra udgangszonen på rejsen, der afgør prisen. Tænk på en rejse Friheden-Svanemøllen, som er brugt som eksempel her:
http://www.dinoffentligetransport.dk/billetter-og-priser/priser-og-zoner...

Finn Thøgersen

Peter, hvis der nu fx er ensrettede gader på ruten som det jo hænder i større byer, så er ruten ud og hjem jo netop forskellig, og dermed potentielt af forskellig varighed ?

Derudover vil rejsetiden jo helt naturligt variere over dagen på fx større ind/udfaldsveje afh af om strømmen er IND (morgen), neutral, eller UD (eftermiddag)

Peter Kyllesbeck

Peter, hvis der nu fx er ensrettede gader på ruten som det jo hænder i større byer, så er ruten ud og hjem jo netop forskellig, og dermed potentielt af forskellig varighed ?

Derudover vil rejsetiden jo helt naturligt variere over dagen på fx større ind/udfaldsveje afh af om strømmen er IND (morgen), neutral, eller UD (eftermiddag)


Nu er det ikke det der kan give forskelle af betydning. Det er zonesystemet.

Kontantbillet: der er en maksimal gyldighedstid, 2- og 3-zoners billetter er gyldige i en time. 4-, 5- og 6-zoners billetter er gyldige i halvanden time. 7-, 8- og 9-zoners billetter er gyldige i to timer. (sidste påstigning inden udløb)

Rejsekort:
Maksimal rejsetid starter med 1 time for 1-2 zoner, derefter lægges 0:15 timer til for hver zone derefter (hovedstaden). Rejsen skal afsluttes inden udløb ellers gælder:

"Hvis rejsen varer længere, findes prisen for rejsen ved at tage udgangspunkt i
rejsetiden frem for antallet af zoner"
Se bilag 4 i http://www.rejsekort.dk/~/media/rejsekort/pdf/prisblade/2016/prisblad-vs...

Finn Thøgersen

Peter,

Du bliver ved med at hænge dig i zonetallet.
For os der skal skifte undervejs er zonetallet næsten uden betydning (undtagen på de lange rejser), tiden derimod er det du hele tioden skal have i baghovedet, fx ved systematisk at vente med at stemple ind til toget faktisk ER på perronnen og stemple ud så snart bussen har forladet det sidste stoppested inden du skal af - de par minutter sparer ofte 25-33-50% af rejsens pris
Det gælder især udenfor de "tætte" områder i centrum af Kbh, Århus etc hvor ventetiden hurtigt løber op.

Jeg er med på at man havde behov for en sikring mod at man kørte Ålborg - Århus - brugte et par timer i byen og så hjem som én 2 zoners tur, men man strammede altså garnet en tand for meget da man samtidig skifede fra sidste påstigning til sidste checkud.
Havde man istedet sagt 1.5 time for de første 2 zoner og 15min for hver ekstra havde det været til at leve med.

Peter Kyllesbeck

Jeg er med på at man havde behov for en sikring mod at man kørte Ålborg - Århus - brugte et par timer i byen og så hjem som én 2 zoners tur, men man strammede altså garnet en tand for meget da man samtidig skifede fra sidste påstigning til sidste checkud.
Havde man istedet sagt 1.5 time for de første 2 zoner og 15min for hver ekstra havde det været til at leve med.


Ja det er muligvis rigtigt, men det ændrer jo ikke på, hvordan prisen (i antal zoner) udregnes forskelligt for kontant/mobil-billet (inkl mobilklippekort) og rejsekort.
Henholdsvis den fjerneste zone fra udgangszonen på rejsen og det direkte antal zoner mellem start og mål. (læs min tidligere henvisning http://www.dinoffentligetransport.dk/billetter-og-priser/priser-og-zoner...)
(Man får faktisk 1:15 timer for de 2 første zoner i Vest- og Sydsjælland)
Du får aldrig mere end 2 timer til sidste påstigning med kontant/mobil-billet (inkl mobilklippekort) i hovedstaden, mens der med rejsekort er regnet med 0:15 timer pr zone op til max 4 timer (=14 zoner og op) i hovedstaden (i andre takstområder længere).
En overskridelse af rejsetid koster for hvert kvarter en zone ekstra, for kontant/mobil-billet (inkl mobilklippekort) er den bare ugyldig og dermed en afgift.
En anden kommende ændring for kontant/mobil-billet (inkl mobilklippekort) i hovedstaden er, at 'alle zoner' (=9) forsvinder og således skal der købes til den faktisk fjerneste zone fra udgangszonen på rejsen også selv om det overstiger 9 zoner.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 2017

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017