Trafikselskaber: Uklogt at droppe klippekort under opdatering af rejsekort

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
En forsinket rejsekortopdatering har fået hovedstadens trafikselskaber til at holde klippekortet i live lidt endnu. Det ville ikke være klogt at opdatere rejsekortet og fjerne klippekortet samtidig, mener trafikselskaberne.

Den 12. oktober skulle have været sidste salgsdag for klippekort i hovedstadsområdet. Men en opdatering af rejsekortet er nu udskudt til slutningen af september. Og det er lidt for tæt på klippekort-afskeden, mener trafikselskaberne, der nu har valgt at holde pap-billetten i live indtil næste år.

»Problemet er, at systemopdateringen falder sammen med udfasningen af klippekortet, og det vidste vi ikke, da vi planlagde udfasningen. Det er for os et spørgsmål om at prioritere og gøre det klogt,« siger Søren Englund, der er markedschef i Movia til Version2.

Hos Movia ønsker man, at der tages højde for uforudsete problemer med opdateringen, som vil kræve megen opmærksomhed.

»Hvis man i et sådan projekt kunne sige, at alt gik glat, så kunne vi godt holde fast i udfasningen til oktober. Men vi er også klar over, at hvis man laver en softwareopdatering til så stort et projekt, så handler det om at være fokuseret,« forklarer Søren Englund.

Læs også: Klippekortet overlever endnu en omgang

Også hos DSB mener man, at det er vigtigt at have en plan B, hvis rejsekort-opdateringen ikke virker, som den skal.

»Vi vil have en periode med klippekort, indtil vi er sikre på, at rejsekortet fungerer, som det skal. Vi vil være sikre på, at opdateringen kører, og når vi er helt sikre på det, føler vi os mere trygge ved at udfase klippekortet,« siger Christian Linnelyst, der er salgschef i DSB.

For begge trafikselskaber handler beslutningen også om at undgå en overbelastning af det fællesdrevne rejsekort-kundecenter. En ny måde at håndtere brugere på samtidig med en stor stigning i antallet af kunder ville give for meget arbejde, lyder vurderingen.

»Det ville ikke være så begavet at give kundecenteret to så store opgaver samtidig,« siger Christian Linnelyst.

Opdatering udskudt af fejl

Administrerende direktør i Rejsekortet A/S Bjørn Wahlsten vil ikke kommentere på trafikselskabernes beslutning om at beholde klippekortet lidt endnu. Han forklarer, at udskydelsen af rejsekort-opdateringen skyldes fejl.

»Der var en del flere fejl, end vi ville have. Vi skulle have rullet ud den 20. juni, men der var fejlbilledet ikke helt tilfredsstillende, og derfor valgte vi at udskyde den,« forklarer Bjørn Wahlsten.

Opdateringen indeholder en lang række ændringer særlig i de såkaldte back-office-funktioner. Heriblandt er der en ændring, der skal lade brugeren se 13 måneders rejsehistorik via rejsekortets selvbetjeningsløsning, hvilket er nødvendigt for at leve op til betalingstjenestelovens krav, som Version2 tidligere har beskrevet.

Læs også: Forbrugerombudsmanden til Rejsekort A/S: Få styr på rabat-info, saldo og historik

»Vi udskød den ud fra en almindelig vurdering af, at det indeholdt lidt for store risici. Og da der ikke var noget væsentligt nyt kundemæssigt, var der ingen grund til at køre på med opdateringen,« forklarer Bjørn Wahlsten.

Det er det såkaldte Direktørsamarbejde, der består af DSB, Movia, Metroselskabet og Trafikstyrelsen, der har besluttet at lade klippekortet leve lidt endnu – foreløbig indtil februar 2015.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (26)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Peter Kyllesbeck

Det er i det hele tage uklogt at droppe klippekortene - uanset rejsekortet, der mere er et teknologisk vildskud, der er teknologisk helt forældet og bør udfases over de nærmeste år.


[ironi]Et teknologisk vildskud, der er teknologisk helt forældet. Et papkort man klipper i, det ved man hvad er[/ironi]
Teknologien i rejsekortet bruges nu da rigtigt mange steder i verden ;-)
Og inden længe også i betalingskort.

Hans Schou

[ironi]Et teknologisk vildskud, der er teknologisk helt forældet. Et papkort man klipper i, det ved man hvad er[/ironi]


Klippekortet var forældet og en dårlig løsning da det kom omkring 1980. Vi lærte at leve med det. Planen har hele tiden været at det skulle udskiftes med noget bedre. Rejsekortet er en dårligere løsning, så Rejsekortet skal afskaffes. Og så skal vi have fundet en bedre løsning end klippekortet.

Teknologien i rejsekortet bruges nu da rigtigt mange steder i verden ;-)

Nej :-D Nej ;-P Nej :-O

Lars F. Jensen

Klippekortet var forældet og en dårlig løsning da det kom omkring 1980. Vi lærte at leve med det. Planen har hele tiden været at det skulle udskiftes med noget bedre. Rejsekortet er en dårligere løsning, så Rejsekortet skal afskaffes.

Rejsekortet er jo en klart dyrere løsning end pap-/papir-billetterne og klippe-/periodekortene.
Den samlede økonomi er det helt centrale for at vurdere om teknologien er OK.

Lavteknologiske løsninger som pap/papir skal bedømmes på deres økonomi ikke deres modernitet eller "fancyness". Løsninger skal være "kedelige og robuste og billige" før alt andet. Ingeniører, der ønsker spændende opgaver, bør indlysende ikke have plads i nogen beslutningskæde.

Når de nye teknologiske muligheder kommer rullende, så skal man ikke vælge den første den bedste, men vente og se hvilken teknologi, der ender som bedste og totalt set billigere end det eksisterende.

"...som Simon Spies engang sagde: Det svære er at sige nej til de dårlige forretninger"

Det er derfor man til offentlig infrastruktur skal undgå "...ih hvor det spændende folket" og holde sig til mere "nede på jorden folk". Det er derfor alt nyt skal have med krabsken og kun udbredes, hvis det på trods af utallige 'tæv' alligevel kan rejse sig som en "fugl phønix".

Det har rejsekortet aldrig været i nærheden af at kunne.

Lars :)

Peter Kyllesbeck

Når de nye teknologiske muligheder kommer rullende, så skal man ikke vælge den første den bedste, men vente og se hvilken teknologi, der ender som bedste og totalt set billigere end det eksisterende.


Uha - så kan det jo vare længe ;-) Der kommer jo hele tiden ny teknologi, så den seneste er ikke den sidste.
Nu er der jo også aspektet, at det nye skal kunne flere ting. Det skal jo ikke bare erstatte det eksisterende.

Kenneth Rasmussen

Hvis vi skal bruge pap klippekort, hvad så når automaterne er ude af drift? De fleste stationer er ubemandede!!!

En genial løsning er at fortsætte med rejsekortet og når de fucker det op kører vi gratis! Hvis jeg glemmer at checke ind får jeg en bøde på 750 kr, hvorfor skal Rejsekort A/S ikke os kunne få bøder?

En udvidelse er vel at rejsekort tilbyder en app og mulighed for at købe et rejsekort turist ved stationerne.. (Der er vel turister der kommer hertil og rejser med offentligt transport middel)

Lars F. Jensen

Uha - så kan det jo vare længe ;-) Der kommer jo hele tiden ny teknologi, så den seneste er ikke den sidste.

Nej sådanne teknologier kommer typisk i perioder efterfulgt af en lang periode med ret stabile perioder.

Se fx. på vide-tape, hvor VHS, Betamax og S2000 i nogle år alle var på markedet i et par år, hvorefter VHS vandt (pga. pornobranchen). Derefter kom der i mange år kun en mindre opdatering indtil digitalisering, harddisk-recordere og skrivbare DVB'er stoppede videotape helt.

Det er en helt misforståelse, at teknologien udvikles jævnt.
For forbrugersystemer, hvor prisen er meget afgørende, er det ofte sådan, at det er prisen på allerede kendt teknologi, der kommer ned, så mulighederne åbnes også økonomisk.

Her er det desuden hele strukturen med helt eller delvist uafhænige selskaber og gammeldags mikro-zone-opbygning og ganske umulig takster. Det er afregning af den enkelte passager direkte til transportselskabet, der klart skulle have været overvejet og simplificeret før man byggede IT systemer til billetering og afregning.

Det rager ikke passagerene, hvordan der skal afregnes mellem fx tog og bus. For passagerene handler det kun om den samlede (billigste) betaling for rejsen frea A til B.

Det rager heller ikke passagerene at nogen vildt gerne vil have ekstra statistik. De må klare sig med hvad de kan få uden at pålægge passagerene bare den mindste yderligere registrering.

En sådan for rejsen unødig registrering ville være et utidigt indgreb i passagerens frie rettigheder.

Lars :)

Kim Jensen

Det er en helt misforståelse, at teknologien udvikles jævnt.
For forbrugersystemer, hvor prisen er meget afgørende, er det ofte sådan, at det er prisen på allerede kendt teknologi, der kommer ned, så mulighederne åbnes også økonomisk.

Tiden står jo ikke stille, så jo - der kommer hele tiden nye tiltag, forsøg, o.s.v. Men fælles for alle er generelt at de skal konkurrere med eksisterende, og kun hvis de viser sig at være overlegne vil de vinde.

Her er Rejsekortet en undtagelse, det skal ikke konkurrere - idet der er lavet en beslutning at andre løsninger bortfalder, hvormed man reelt givet det et monopol.

/Kim

Simon Mikkelsen

Rejsekortet kunne være blevet godt. Der er taget nogle grundlæggende helt forkerte beslutninger:

  1. Kunden er ikke passageren, men trafikselskaberne.
  2. Man har sat strøm til papir.
  3. Features til kunden (trafikselskaberne) er prioriteret højere end simpel brugervenlighed.

Derfor alt det unødige stempleri uden mulighed for at stemple ind for 3 zoner eller til Odense.

Det er også derfor Rejsekortets taksttabel (http://www.rejseplanen.dk/bin/help.exe/mn?L=vs_rkfc&tpl=prisblad) ligner noget, der burde give censor ved et vilkårligt datalogifag ret til koporligt at afstraffe eksaminanten. Følget af dette er bl.a. de mange fejl, forsinkelser, fordyrelser og at folk ikke kan gennemskue hvad deres bustur til byen og tilbage igen vil koste.

Benny Tordrup

Det er derfor man til offentlig infrastruktur skal undgå "...ih hvor det spændende folket" og holde sig til mere "nede på jorden folk". Det er derfor alt nyt skal have med krabsken og kun udbredes, hvis det på trods af utallige 'tæv' alligevel kan rejse sig som en "fugl phønix".

Det er da den mest kontra-innovative holdning jeg endnu har set på Version2!!
Problemet er IKKE at anvende ny teknologi. Problemet er DESIGNET i den løsning, der er lavet - den er fuldstændig hen i skoven.

  • Systemet er designet til at køre off-line - hvilket giver de tåbelige problemer med, at det tager min. 4 timer før en optankning via nettet kan ses på kortet - samt alle de "Afventer oplysninger om rejse" på Rejsekortet.dk. Systemet skulle have været lavet til at køre on-line på samme måde som Dankort-systemet - og jeg tror ikke, at der er flere transaktioner i Rejsekort-systemet end i Dankort-systemet. Et argument for at køre offline er, at en betaling skal matches mod kortet for at overføres - og det tager for lang tid. Errrr.... Det er dårligt databasedesign og manglende indeks.
  • Der er valgt et design, som alene skal tilgodese trafikselskaberne - skide være med de rejsende. Bevares, ideen med check in ved start og check ud ved slut er fin - rejsens pris beregnes ud fra afstanden mellem disse to punkter (og nogle steder en tidsfaktor også - hvilket for mig at se burde afskaffes). Diverse skifte-check-in er alene indført for at betalingen for rejsen kan fordeles med mikrometernøjagtighed mellem trafikselskabernne - de har absoolut INGEN indflydelse på rejsens pris. Og i øvrigt har trafikselskaberne ikke kunnet lave andet end en procentvis fordeling tidligere på baggrund af trafikmålinger - der er jo ingen, som kan se dit rejsemønster på papirbillet eller klippekort. Så hvorfor skal de kunne det, hvis det har negativ indflydelse på designet.

For mig at se er disse to de absolut største design-fejl i Rejsekort - og de reelle årsager til diverse andre problemer andre steder i systemet. Hvis nu blot der havde siddet nogle kompetente systemarkitekter fra starten af, havde vi ikke haft disse design-problemer. Og havde der siddet nogle kompetente projektledere (med kompetence til at udstede sanktioner til leverandører), havde vi også haft Rejsekort-systemet i fuld drift tidligere end vi ellers har fået det (og sandsynligvis også haft flere trafikselskaber med i fælllesskabet). Endelig, hvis der havde været nogle kompetente QA-folk (både hos leverandøreren, men sandelig også hos Rejsekort og andre steder), kunne rigtig mange af de små irritationsmomenter have været undgået også - og især også hvis man havde gidet høre på feedback fra brugerne under diverse tests.

Nils Bøjden

Der er valgt et design, som alene skal tilgodese trafikselskaberne - skide være med de rejsende.

Det er ikke rejsekortets skyld. Det er kunderne (trafikselskaberne) der har bestilt et mikrometerpengeprocentfordelingsopmålingssystem. Og har fået det.

Den helt store synder i dette spil er trafikministeriet der skulle have været de rejsendes advokat. I stedet har tragikministeriet været optaget af at bevare trafikselskabsgrænser, konsensus og beregningsmodeller.

Benny Tordrup

Det er ikke rejsekortets skyld. Det er kunderne (trafikselskaberne) der har bestilt et mikrometerpengeprocentfordelingsopmålingssystem. Og har fået det.

Men det er ikke det, de markedsfører det som :-). De markedsfører det som den fleksible erstatning for alle andre billettyper...

Hmmmm.... Hvem snakkede om at anmelde for falsk markedsføring :-)

Andreas Szekacs

Rejsekortet - i hvert fald i Movia-området - er en elektronisk implementering af et grundlæggende tåbelig takstsystem med 117 faldgruber udtænkt af provinskøbmænd. En sikker vej til at vænne publikum fra at benytte offentlig transport. Når jeg ser den fuldstændig tomme bus defilere forbi 1 gang i timen her i "whisky-bæltet" hvorefter bekymrede lokalpolitikere beslutter at bussen kører nok for hyppigt og ændrer køreplanen tilsvarende så står vi ad åre med et rejsehjemmel uden busser. Så er det ligegyldigt om det er lavet af pap eller plast med NFC-chip.

Ronny Jakobsen

Det rager heller ikke passagerene at nogen vildt gerne vil have ekstra statistik. De må klare sig med hvad de kan få uden at pålægge passagerene bare den mindste yderligere registrering.

Der kan næsten ikke engang tales om statestik I det her tilfælde hvor alt data indsamles. I min optik er der tale om decideret overvågning.

Ja jo du kan jo bare købe et rejsekort anonymt, vil nogen sikkert sige. Men de har sørget for at det aldrig kan blive en rentabel og praktisk mulighed.

  1. Rejsekort anonymts, priser er meget højere end hvad de to andre kort kan tilbyde. OK lidt for man for at tage sælvpapirhatten af. Men syntes godt nok det her er lige i overkanten.
  2. Det er et djævelskab at anskaffe. eks. Jeg bor i sydjylland. Nærmeste salgssted er Slagelse!

Bom bom nu har man så givet borgen mulighed for ikke at deltage i overvågningen. Men gjort det så uspiseligt for ham at han mere eller mindre er tvunget til det afligevel.

Peter Kyllesbeck

Rejsekort anonymts, priser er meget højere end hvad de to andre kort kan tilbyde. OK lidt for man for at tage sælvpapirhatten af. Men syntes godt nok det her er lige i overkanten.
Det er et djævelskab at anskaffe. eks. Jeg bor i sydjylland. Nærmeste salgssted er Slagelse!


Forudbetalingen er forskellig (70kr mod 50kr), men taksterne er de samme.
Rabatterne varierer på korttyperne.
Det virker underligt, at der er 5 steder i Syddanmark, hvor man kan få rejsekort flex men ikke anonymt! Mon ikke det skyldes manglende opdatering af kort over salgssteder!

Øst for Storebælt 'vrimler' det med salgssteder for anonymt.

Mikael Ibsen

-- eller har forgrebet sig på folks private konto ?

Hvis Rejsekortet var en cykelslange, ville jeg nok helst have den på forhjulet.

På baghjulet er jeg bange for at lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap på lap ville gøre mig ret øm bagi...

Bare en metafor ;-)

Lars F. Jensen

Hvad er plan B for de 4-5 millioner mennesker, der bor udenfor Valby Bakke og dermed KUN har Rejsekortet?

Nu dækker klippekortene for takstzone H meget længere ud end Valdby Bakke. Helt fra Hundested til Rødvig, til Borup og længere ud end Lejre.

Det er omkring 40% (2,2-2,4 millioner) af hele befolkningen, der bor i dette område.

Så dine 4-5 mill. er nærmere 3 millioner eller ganske lidt over 3 mill. og overdrivelser fremmer ikke nødvendigvis forståelsen.

Lars :)

Ronny Jakobsen

Det virker underligt, at der er 5 steder i Syddanmark, hvor man kan få rejsekort flex men ikke anonymt! Mon ikke det skyldes manglende opdatering af kort over salgssteder!

Øst for Storebælt 'vrimler' det med salgssteder for anonymt.

Tog knoglen og gav dem et kald, på deres kundeservice (Lynhurtigt igennem forresten Thumps up!) Og svaret var nej, man kan ikke købe rejsekortet I sydtrafiks område. Men man kan bastille et via Movias hjemmeside

Begrundelserne var

  1. det bliver ikke rigtigt brugt I området, Ok hvis man ikke sælger det bgrænser det markedet ret meget

  2. og nok den mere sandfærdige begrundelse... Det var blevet besluttet oppe fra...

Så nej herover vest på, er det med fuldt overlæg at man ikke kan bastille et rejsekort....

ivar moe

Nu har der været bøvl med rejsekortet lige siden de første meldinger kom om at der skulle laves en nemmere måde for at blive transporteret fra A til B. Hvad har vi opnået, for at sige det mildt : Intet andet end en masse millioner ud af lommen på OS. Jeg kunne bedre tænke mig at fyrer hele bundtet der sidder med rejsekortet og lave samme ordning som de har i Berlin. Tre zoner i hele byen og den er "lidt" større end København. Der kunne være 1. pris for at køre i zone et og en anden for at køre i zone 1. og 2. og så fremdeles og desto længere du kom fra zone 1. som er centrum desto billigere blev taksten pr. zone. Så er det fuldstændig ligegyldigt om de køre i ring i zone 1. eller et andet sted, timeprisen ligger fast. Jeg gælder mig til jeg skal til Berlin igen, det virker på mig som om der er "mange" der har tænkt sig meget grundig om modsat her.

Steen Thomassen

Jeg kunne bedre tænke mig at fyrer hele bundtet der sidder med rejsekortet og lave samme ordning som de har i Berlin.


@ivar moe.
Det du skriver er designet af takstsystemet og ikke teknikken bag rejsekort. Og takstsystemet er beslutning af trafikselskaberne. Og rejsekortet kan håndtere godt andre takstsystemer, hvis det ønskes. Derudover ser du kun toppen af isbjerget i Berlin. Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg, som Berlin er del af, har et takstblad på næste det samme side antal som rejsekortet har. Bl.a. fordi alle de store byerne har særlige takster...

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize