Trafikselskab efter kritik fra Datatilsynet: »Vi har været for uopmærksomme«

Illustration: Fynbus
Datatilsynet kritiserer Fynbus for at have en hullet privatlivspolitik og for ikke at oplyse kunderne godt nok om selskabet dataindsamling. Trafikselskabet har været for uopmærksomt, og nu skal der rettes op på problemerne, fortæller produkt- og markedschef.

»Vi er ærgerlige over det her, og der er et område, som vi godt kunne have været skarpere på.«

Sådan lyder det fra produkt- og markedschef ved Fynbus, Jan Gudmann Hansen, efter at det fynske trafikselskab har fået en løftet pegefinger fra den danske GDPR-myndighed Datatilsynet.

Kritikken kommer efter en undersøgelse, hvor Datatilsynet konkluderer, at Fynbus har en »særdeles mangelfuld« privatlivspolitik, og derudover har selskabet ikke været god nok til at fortælle sine kunder om den indsamling af personoplysninger, som virksomheden foretager om blandt andet kundernes rejsehistorik.

Derfor har det fynske trafikselskab, der i 2019 havde 14,5 millioner passagerer, sat gang i arbejdet med at få styr på både oplysningspligt og privatlivspolitik.

»Vi er i gang med at få rettet op på det. Det har været lige op til ferien, og vi er gang i at få rettet op på tingene. Vi forventer, at vi er på plads senest i uge 33 (i midten af august, red.),« siger han.

Uopmærksomhed

Undersøgelsen af Fynbus har været en del af Datatilsynets tilsynsturné i 2019, hvor fokus har ligget på den daglige overvågning.

Tilsynet har haft flere af trafikselskabets apps og webtjenester under lup, og her fandt myndigheden frem til, at tre ud af fem app- og web-tjenester ikke levede op til oplysningskravene i GDPR. Det skyldes, at virksomheden ikke har informeret sine kunder ordentligt om den dataindsamling, der foregår, når kunderne laver køb gennem tjenesterne.

»Kunderne har derimod selv skulle fremsøge oplysningerne på hjemmesiden,« skriver Datatilsynet i afgørelsen.

Derudover har Datatilsynet rettet særlig kritik mod selskabets app til mobilbilletter ved navn Fynbus Mobilbillet, fordi appens privatlivspolitik var »særdeles mangelfuld«.

Det kom blandt andet til udtryk ved, at trafikselskabets privatlivspolitik indtil tilsynsbesøget havde taget udgangspunkt i den ophævede persondatalov i stedet for den nye databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft i 2018.

Jan Gudmann Hansen erkender, at selskabet har været for langsomme til at få privatlivspolitikken opdateret.

»Der er gået for lang tid, og vi har været for uopmærksomme på det her punkt. Vi gør vores bedste med de ressourcer, vi har, og den hjælp vi kan få. Jeg kan ikke svare dig på, hvorfor den ikke var på plads, men nu får vi det rettet,« siger Jan Gudmann Hansen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Jørgen L. Sørensen

Selvfølgelig ikke --- de har jo sagt at de er ærgelige over det.

Og de har jo gjort deres bedste:

»Der er gået for lang tid, og vi har været for uopmærksomme på det her punkt. Vi gør vores bedste med de ressourcer, vi har, og den hjælp vi kan få. Jeg kan ikke svare dig på, hvorfor den ikke var på plads, men nu får vi det rettet,« siger Jan Gudmann Hansen.

Jeg gør også mit bedste for at overholde færdselsloven --- gad vide om betjenten godtager det ... :-0

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere