Trafikforsker: Det bliver dyrt, hvis cookie-direktiv lammer trafikovervågningen
Fremtiden for intelligente trafiksystemer, der overvåger bilister gennem telefonernes MAC-adresse er usikker. Det er situationen efter en nyfortolkning af det omstridte cookie-direktiv fra Erhvervsstyrelsen slår fast, at metoden er ulovlig uden borgernes samtykke. Og det bekymrer trafikforsker ved Aalborg Universitet Svend Tøfting, der også er formand for interesseorganisationen ITS Danmark, som er et forum for kommuner, virksomheder, universiteter og offentlige myndigheder, der på den ene eller anden måde har interesse i, hvordan intelligente trafiksystemer begår sig på dansk jord.
En lang række kommuner anvender i dag systemerne, og det vil få kostbare konsekvenser, hvis de i sidste ende bliver tvunget til at droppe fremgangsmåden, mener forskeren.
»Det ville gøre vores muligheder for at give trafikanterne rådgivning voldsom meget dyrere. Målet er jo at optimere den infrastruktur man har. Og hvis man ikke kan det, så kan man blive nødt til for eksempel at bygge nye veje, for at leve op til efterspørgslen,« siger Svend Tøfting.
Forskeren har man svært ved at se, hvorfor regler for computer-cookies, skal få indflydelse på trafikovervågningssystemerne.
»Med den voldsomme teknologiske udvikling vi har i dag, så er det klart, at det kan være utrolig svært at følge med i lovgivningen. Men så må man også være mand for at justere ind, når der kommer uhensigtsmæssigheder, og det er det, vi efterlyser,« forklarer Svend Tøfting.
Trafikovervågningens sensorer opsnapper den unikke MAC-adresse fra bilistens smartphone gennem enten WiFi eller Bluetooth-signalet. På den måde kan systemet i realtid skabe et overblik over, hvor mange der er på vejene, og hvor hurtigt de kommer frem. Allerede i sensoren krypteres data, hvorefter en del af den krypterede værdi slettes. På den måde sikres det, at systemet ikke kan sladre om, hvem der har kørt hvor hvornår, og med skiftende rehashing-værdier kan bilister heller ikke identificeres på baggrund af rejsemønstre.
Netop derfor mener Svend Tøfting ikke, at der er argument for et forbud.
»Man må i dag gerne bruge nummerpladeregistrering, og det er jo ikke anonymt. Jeg ved ikke, om det er vejledningen eller direktivet, der skal justeres, men det bør være sådan, at de her signaler må bruges og samles op, hvis det sker på en måde, så man ikke har mulighed for at se, hvem det er,« siger han.
I Svend Tøftings øjne er formålet med cookie-reglerne at sikre sig mod, at uvedkommende ændrer eller kommunikerer med brugerens telefon eller PC, uden personen ønsker det.
»Det vi snakker om her, har intet at gøre med at påvirke det forskellige udstyr som brugeren har,« understreger han, og tilføjer at borgere kan undgå at ende som data i kommunale trafikstatistikker, hvis de ønsker det.
»Hvis du ikke vil have det, så kan du slå din Bluetooth fra.«
Privacy-vagthund: Systemet er eksemplarisk
Formanden for Rådet for Digital Sikkerhed, Birgitte Kofod, der tidligere har kritiseret systemer, der høster persondata, ser da også umiddelbart på den specifikke dataindsamling med positive øjne.
»Hvis MAC-adressen kun bliver opsnappet, og derefter ikke kan føre informationen tilbage til bilen, så kan du ikke koble den oplysning, du får, til bilens fører. Og så mener jeg ikke, at der er noget problem persondataretligt,« understreger Birgitte Kofod.
Med forbehold for, at hun ikke selv har undersøgt systemet, men kun fået det præsenteret af Version2, kalder formanden systemet for »et rigtig godt eksempel på privacy by design,« som kunne efterleves andre steder.
»Nummerpladeregistrering er meget mere personligt. Det ryger ind politiets registre og kobles op til alt muligt. Det er meget mere det her, man skal have. Så måske burde man i virkeligheden vende sagen om og se, hvad vi kan lære af systemet,« lyder det fra Birgitte Kofod.
På linje med Svend Tøfting, har Birgitte Kofod svært ved at se ligheden mellem det, trafiksystemet gør, og det en cookie gør.
»Med cookies kan man hele tiden finde tilbage til IP-adressen, og så bruger man den oplysning til at sende reklamer og tilpasse søgemaskinen og så videre. Med cookies udnytter man oplysningen til at komme tilbage til personen og det gør man ikke her. «
I de kommende uger vil Erhvervsstyrelsen mødes med forskellige parter om fremtiden for det ulovlige trafiksystem. Det er altså endnu usikkert, hvad den nye fortolkning af direktivet får af konsekvenser for sensorerne rundt om i landets vejkryds.
For Svend Tøfting vil afgørelsen af spørgsmålet række længere end styring af trafikken. Ifølge forskeren kan et reelt forbud mod metoden ramme smartcity-initiativer over en bred kam.
»Hvis du tager ud i luftehaven, så kan du se ved trappen til check-in, at der er to minutters ventetid. Det er også baseret på denne teknologi. Så det er ikke bare bilerne vi taler om,« siger Svend Tøfting.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.