Tracking-cookies er snart en saga blot

Cookies til markedsføringsbrug kan være på vej ud indenfor to år. Teknologien er forældet.

Tracking-cookies kan blive historie, i løbet af de næste to år. Det er i hvert fald holdningen hos mange af dem, der er afhængige af teknologien, nemlig marketingfolket.

Her mener 60 procent i en ny undersøgelse, at behovet for cookies forsvinder i løbet af de næste to år. Det skyldes, at brugerne i højere grad er til stede på mobile platforme, hvor der benyttes andre teknikker til at foretage sporingen. Det skriver mediet Axios.

90 procent af marketingsfolkene i undersøgelsen peger på, at person-baseret sporing er mere effektivt.

Dertil kommer nye initiativer, der i større eller mindre grad blokerer for tracking-cookies, så som Apple-browseren Safaris Intelligent Tracking Prevention samt det europæiske GDPR-direktiv. Et andet forhold er, at tracking-cookies kan gøre websider sløve i optrækket.

Cookies fungerer dårligt til sporing på mobile platforme, da de ikke arbejder sammen med mobilapps. Forbrugerne benytter i højere grad ​​tiden på de mobile platforme, og på grund af den tætte sammenkobling med nettet, via motionsenheder, smarte hjem med videre, er det muligt at spore mere præcist på denne facon end med cookies.

Undersøgelsen er udført af firmaet Viant, som er en sky-baseret reklame-platform.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
Rune Jensen

Problemet er nok, at person tracking også kan bruges og bliver brugt til sikkerhed for brugeren.
Havde det alene været et spørgsmål om det kun kan bruges negativt, så ville det være så meget nemmere at løse.
Når det så er sagt, så er der heller ingen undskyldninger for ikke at overholde allerede kendte retningslinjer for opbevarelse af trackingdata og persondata.
Ved ikke hvordan det er nu, har ikke undersøgt det i lang tid, men omkring 2010 hvor jeg gik ind og undersøgte det, kunne man finde mange logs frit tilgængeligt på google.
I det mindste kan man da gemme sin log i et dir over www-root, så google ikke finder den.

Hans Nielsen

" Forbrugerne benytter i højere grad ​​tiden på de mobile platforme, og på grund af den tætte sammenkobling med nettet, via motionsenheder, smarte hjem med videre, er det muligt at spore mere præcist på denne facon end med cookies."

Ifølge GDPR-direktiv er teknologien man bruge til indsamlingen vel ligegyldigt. Det er det indsamlet og behandlingen af dette, som lovgivning omfatter.

Der for skal man stadig have lov af personen til at indsamle oplysninger. man skal lige så nemt kunne trække den tilbage, og man skal kunne oplyse hvad man har indsamlet, og slette dette, hvis man som "kunde" beder om det. Men deres dataofficer bør have styr på dette ? En sådan skal de sikkert have, med indsamler fra så mange mennesker, af så meget personligt data. ? Ellers må man håbe at de har råd til en 2%. En 4'ere kommer nok ikke på tale i første omgang.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017