Tracking-cookies er snart en saga blot

7. marts 2018 kl. 12:563
Tracking-cookies er snart en saga blot
Illustration: Bob Smith.
Cookies til markedsføringsbrug kan være på vej ud indenfor to år. Teknologien er forældet.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Tracking-cookies kan blive historie, i løbet af de næste to år. Det er i hvert fald holdningen hos mange af dem, der er afhængige af teknologien, nemlig marketingfolket.

Her mener 60 procent i en ny undersøgelse, at behovet for cookies forsvinder i løbet af de næste to år. Det skyldes, at brugerne i højere grad er til stede på mobile platforme, hvor der benyttes andre teknikker til at foretage sporingen. Det skriver mediet Axios.

90 procent af marketingsfolkene i undersøgelsen peger på, at person-baseret sporing er mere effektivt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dertil kommer nye initiativer, der i større eller mindre grad blokerer for tracking-cookies, så som Apple-browseren Safaris Intelligent Tracking Prevention samt det europæiske GDPR-direktiv. Et andet forhold er, at tracking-cookies kan gøre websider sløve i optrækket.

Cookies fungerer dårligt til sporing på mobile platforme, da de ikke arbejder sammen med mobilapps. Forbrugerne benytter i højere grad ​​tiden på de mobile platforme, og på grund af den tætte sammenkobling med nettet, via motionsenheder, smarte hjem med videre, er det muligt at spore mere præcist på denne facon end med cookies.

Undersøgelsen er udført af firmaet Viant, som er en sky-baseret reklame-platform.

3 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
7. marts 2018 kl. 21:04

" Forbrugerne benytter i højere grad ​​tiden på de mobile platforme, og på grund af den tætte sammenkobling med nettet, via motionsenheder, smarte hjem med videre, er det muligt at spore mere præcist på denne facon end med cookies."

Ifølge GDPR-direktiv er teknologien man bruge til indsamlingen vel ligegyldigt. Det er det indsamlet og behandlingen af dette, som lovgivning omfatter.

Der for skal man stadig have lov af personen til at indsamle oplysninger. man skal lige så nemt kunne trække den tilbage, og man skal kunne oplyse hvad man har indsamlet, og slette dette, hvis man som "kunde" beder om det. Men deres dataofficer bør have styr på dette ? En sådan skal de sikkert have, med indsamler fra så mange mennesker, af så meget personligt data. ? Ellers må man håbe at de har råd til en 2%. En 4'ere kommer nok ikke på tale i første omgang.

2
7. marts 2018 kl. 18:16

Problemet er nok, at person tracking også kan bruges og bliver brugt til sikkerhed for brugeren. Havde det alene været et spørgsmål om det kun kan bruges negativt, så ville det være så meget nemmere at løse. Når det så er sagt, så er der heller ingen undskyldninger for ikke at overholde allerede kendte retningslinjer for opbevarelse af trackingdata og persondata. Ved ikke hvordan det er nu, har ikke undersøgt det i lang tid, men omkring 2010 hvor jeg gik ind og undersøgte det, kunne man finde mange logs frit tilgængeligt på google. I det mindste kan man da gemme sin log i et dir over www-root, så google ikke finder den.

1
7. marts 2018 kl. 13:54

Cookies kan brugerne beskytte sig imod, ikke mindst med alle de nye "vil du bruge" bannere.

https://panopticlick.eff.org/

Det er meget mere "sikkert" (for reklamefolkene, ikke brugerne!) at bruge "browser fingerprinting", som det er stort set umuligt at maskere sig ud af.