Tracking-cookies er snart en saga blot
Tracking-cookies kan blive historie, i løbet af de næste to år. Det er i hvert fald holdningen hos mange af dem, der er afhængige af teknologien, nemlig marketingfolket.
Her mener 60 procent i en ny undersøgelse, at behovet for cookies forsvinder i løbet af de næste to år. Det skyldes, at brugerne i højere grad er til stede på mobile platforme, hvor der benyttes andre teknikker til at foretage sporingen. Det skriver mediet Axios.
90 procent af marketingsfolkene i undersøgelsen peger på, at person-baseret sporing er mere effektivt.
Dertil kommer nye initiativer, der i større eller mindre grad blokerer for tracking-cookies, så som Apple-browseren Safaris Intelligent Tracking Prevention samt det europæiske GDPR-direktiv. Et andet forhold er, at tracking-cookies kan gøre websider sløve i optrækket.
Cookies fungerer dårligt til sporing på mobile platforme, da de ikke arbejder sammen med mobilapps. Forbrugerne benytter i højere grad tiden på de mobile platforme, og på grund af den tætte sammenkobling med nettet, via motionsenheder, smarte hjem med videre, er det muligt at spore mere præcist på denne facon end med cookies.
Undersøgelsen er udført af firmaet Viant, som er en sky-baseret reklame-platform.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.