Trådløse DSB-net udkonkurreret om få år

DSB's stort anlagte projekt med at give togrejsende trådløs netadgang mod betaling bliver formentlig forældet om få år.

Efter planen vil DSB tilbyde de togrejsende mellem København og Århus trådløs netadgang fra starten af næste år. Men allerede før netværket er sat i drift, er det truet af nye teknologier, skriver dr.dk.

De nye teknologier tæller mobiltelefoner og trådløse højhastighedsmodems fra blandt andet teleselskabet 3, som allerede nu tillader de togrejsende at være koblet på nettet en stor del af tiden, mens de er på farten.

»De tilbyder trådløst internet i et meget begrænset rum. Vi tilbyder mobilt bredbånd, som man man bruger over det hele på en campingplads, hjemme i haven eller til et møde. Så vi frygter ikke konkurrencen fra DSB,« siger kommunikationschef ved 3 Stine Gren Poulsen til dr.dk.

Og det udsagn agter DSB ikke at anfægte.

»Allerede nu kan vi se, at man kan bruge de her små usb-stik. Og der er ingen tvivl om, at det bliver et kæmpe marked indenfor få år,« siger projektleder ved DSB Ken Busk til dr.dk

Han mener dog, at DSB stadig kan tilbyde kunderne bedre dækning, end det er tilfældet for flere af de mobile operatører. DSB samarbejder nemlig med TDC, som vil stille master op langs skinnerne for at sikre bedre dækning for DSB's løsning.

Ken Busk erkender dog, at det formentligt er et spørgsmål om tid, før konkurrenterne kan give lige så god dækning langs skinnerne, som den TDC er ved at sikre.

Skulle kunderne forsvinde helt fra DSB's og TDC's trådløse net-projekt, så mener Ken Busk dog ikke, at projektet har været nogen dårlig investering.

»Så vil vi måske skrue ned for kapaciteten i toget og vende teknologien til internt brug i forhold til togpersonalet og overvågningssystemet og i forhold til at udvide servicemulighederne i toget på anden vis,« siger han til dr.dk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (19)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Steen Poulsen

Ja, jeg skulle mene at 3 sagtens kunne klare den opgave også. Jeg købte 3 Data arbonomment for omkring et år siden, fordi jeg skulle bruge internet på færgen mellem odden og århus. Det virker fint, når bare men få etableret forbindelse til nette før man forlader havnen. Så er der internet hele vejen :-) og prisen er en brøkdel af TDC's Trådløse net ombord.

Anonym

"DSB samarbejder nemlig med TDC, som vil stille Master op langs skinnerne for at sikre bedre dækning for DSB's løsning.

Ken Busk erkender dog, at det formentligt er et spørgsmål om tid, før konkurrenterne kan give lige så god dækning langs skinnerne, som den TDC er ved at sikre.
"

Hallo DSB !!!

Det lyder næsten som om resten af tele-markedet skal vurderes med TDC som udgangspunkt...

Faktum er at 3 har en langt bedre 3G dækning i Danmark og at TDC har sovet alvorligt i timen...

Hvad om DSB kontaktede 3 ?

Der burde da kunne findes en løsning ret hurtigt, og DSB undgår at skulle financiere TDCs fejl..

Anonym

TDC har travlt med at koncentrere sig om at sælge hits til ungdommen og kan da ikke tage sig af at skulle levere data mv. til kunderne.

DSB har travlt med at åbne kiosker, sælge internet og brande sig som et selskab der leverer varen. Ikke med at sælge rejser til tiden til en konkurrencedygtig pris..

Perfekt match. Ingen af dem lytter til kunderne.

Peter Mogensen

Først og fremmest, så tror jeg DSB/TDC har spist søm m.h.t. prisen. Jeg kører tit mellem Odense og Kbh. og det skal godtnok være vigtigt for at jeg ikke kan vente den time med at komme online. Hvis jeg skal være på nettet under rejsen, så er det ca. 30 kr per tur oveni billetprisen.
Det er ihvertfald nok til at folk, der kan komme ud for akutte situationer hvor de har brug for langtrækkende trådløst netværk, finder en anden løsning. F.eks. 3

Benn Christensen

Man kunne selvfølgelig godt ønske sig at DSB gjorde noget godt for deres hårdt prøvede passagerer, og tilbød gratis Internet i deres tog.

Men hvis ellers prisen er den rigtige og dækningen er god, så tror jeg nu godt at de kan konkurrerer med 3. Hvis de laver et produkt til pendlerne hvor tillægspriser er under 100,- om måneden så tror jeg da at der er mange der vil købe det produkt frem for at bruge 299,- på 3's produkt.

For os ikke pendler, vil jeg tro at 50,- oven i en billetpris på 300 mellem Århus og København vil være salgbart.

Peter Stricker

Men for lige at give et mere seriøst svar:
Jeg pendler dagligt mellem Horsens og Århus, og har sjældent decideret udfald. Når det endelig sker, er det et kort stykke syd for Skanderborg og det tilskriver jeg en dårligere dækning på den del af strækningen.

Jeg har også store problemer med dækningen i mine forældres sommerhus nede ved Flensborg Fjord. Her risikerer jeg også at få "velkommen til Tyskland" sms'er fra O2, Vodafone og flere andre tyske udbydere. Det er ret træls fordi det betyder at jeg skal genstarte telefonen eller vælge udbyder i indstillingerne. Ellers kommer jeg til at betale roaming-afgifter.

Axel Hammerschmidt

Er der stor forskel på ISM båndet og det der benyttes til mobil bredbånd?

Problemet med Apples første Powerbook modeller med Titanium kabinetter og trådløs netværk er beskrevet i Rob Flickengers bog, Wireless Hacks, 1st ed, O'Reilly Books 2003, Hack #44:

"Apple's Titanium Powerbook is arguably one of the most aestetically pleasing laptops on the marked. [...] Unfortunately, while the choice titanium for an outer shell might make the TiBook pleasing to the eye and touch, it wreaks havoc with wireless.

The all-metal case acts as an effective Faraday cage, blocking radio signals from anywhere but the tiny plastic antenna ports on either side of the keyboard. To make matters worse, the antenna ports coincide with the exact position that most people rest their hands when not typing. When this happens, it's all to common for connectivity to drop altogether as the client desperately tries to find a path to the AP."

Jeg har fået bekræftet fænomenet af en TiBook ejer - osse det med at signalet ryger fordi brugeren hviler hænderne som beskrevet.

Så det er nok ikke helt ligegyldigt, hvor du sætter dig i et IC3 tog hvis du vil bruge mobilt bredbånd.

Simon Mikkelsen

Da jeg rejsete rundt i Tjekkiet med busserne fra Student Agency, var wifi i bussen med i billetprisen. Kan Danmark ikke engang måle sig med Tjekkiet?

Gratis wifi er i mange dele af verden i en helt naturlig del af servicen. Det er snart kun i Danmark hvor folk kan blive glade, når de finder et af TDC alt for dyre hot spots.

Axel Hammerschmidt

Jeg har oplevet dårlig trådløs forbindelse med DSB/TDCs løsningen mellem København og Slagelse. Jeg købte et ab den ene vej mens jeg sad ca midt i vognen. Der var modtagelsen fin. På vej tilbage sad jeg nede i det ene hjørne ved mellemdøren og der var forholdene så dårlige, at jeg opgav at få forbindelse.

Jeg tilskriver det multi-path fading - osse kaldet multipath interference. Jeg brugte en USB adapter, der var forbundet med et kabel, men det hjalp ikke at svinge adapteren rundt i luften.

Ken Busk

Kære Version 2 forum,

Jeg håber ikke jeg træder nogen over tæerne ved - som DSB projektleder (og ikke-ingeniør) - at knytte et par kommentarer til artiklen og jeres indlæg.

I DSB har vi gennem længere tid ønsket at tilbyde internetadgang til vores kunder. Vi har således løbende vurderet de forskellige løsninger markedet tilbyder - herunder dongle løsningerne.

Vi har testet og sammenlignet forskellige teknologiske løsninger, herunder fået vore kunders opfattelse og vurdering. Senest fik vi i starten af 2008 et uvildigt analysefirma til at teste DSBs kombinerede WiFi/3G (TDC Hotspot) løsning i forhold til 3's dongle løsning. Testen bestod af 30 mennesker, som i 3 uger blev udstyret med både TDC Hotspot og en dongle.

Resultatet af testen var at næsten alle testpersonerne blev smidt af en eller flere gange, når de benyttede 3's dongle. Ingen af testpersonerne blev derimod smidt af TDC Hotspot. Testpersonerne syntes rigtig godt om fleksibiliteten i dongle løsningen, men de syntes alligevel at det var altafgørende at forblive online.

Testresultaterne er naturligvis blevet vendt og drejet særdeles grundigt. Og sammenholdt med teleeksperters vurderinger, besluttede vi os til sidst for en løsning, der efter vores opfattelse kan levere den mest stabile forbindelse hele vejen mellem København og Århus.

Med TDC (der vandt EU-udbuddet) har vi valgt at investere i at udstyre togene med WiFi og 3G-antenne mv., samt udbygge 3G landinfrastrukturen langs strækningen. En løsning, som tilsikrer hurtige hand-overs af store datamængder og tale til/fra radiosignal-afskærmede togsæt, som med høj hastighed kører gennem det danske landskab med bakker og dale, viadukter og tunneller.

Vi synes, at vi med TDC Hotspot forsøger at komme vores kunder i møde med et valg af løsning, som sikrer det mest stabile signal i toget. Og ja, det koster lidt at få denne sikkerhed mod udfald. Men vi håber og forventer naturligvis, at dem som prioriterer at undgå udfald, vil betale for denne service.... Og vores løsning forhindrer jo på ingen måde nogen i at benytte deres dongle i toget. Så vi er trygge ved at overlade købs- og brugsbeslutningen til DSB-brugerne.

Og ja, der er og vil fremover komme alternativer til DSBs løsning. Disse vil vi naturligvis følge nøje.

Med venlig hilsen

Ken Busk
DSB Projektleder
Internet i Tog

Jeppe Toustrup

Blot for en god ordens skyld, skriver jeg lige min kommentar her igen, nu da Ken Busk også har gjort det.

Resultatet af testen var at næsten alle testpersonerne blev smidt af en eller flere gange, når de benyttede 3's dongle. Ingen af testpersonerne blev derimod smidt af TDC Hotspot. Testpersonerne syntes rigtig godt om fleksibiliteten i dongle løsningen, men de syntes alligevel at det var altafgørende at forblive online.

Er der her tale om hvorvidt testpersonerne opdagede at de blev smidt af, eller om de rent faktisk mistede forbindelsen?
Hvis det er det første, opdager personerne formentlig nemt hvis 3 donglen siger at den har mistet forbindelsen, hvor imod de selvfølgelig nemt kan opretholde forbindelsen til Wifi access pointet, uden at have forbindelse til internettet.

Nils Juhl Rasmussen

Min erfating med mobiladgang i tog (Sydbanen) er at det fungerer relativt godt med 3. Der er steder undervejs, hvor man falder af, men hvis man planlægger lidt kan det godt anvendes til at få ekspederet mails under vejs til arbejde. Forholdene er dog meget afhængig af hvilke tog man sidder i:

  • IC3 og "Kreaturvogne" - OK
  • Dobeltdækkere og ICE - stort set kun forbindelse når man holder på stationerne.

Samme oplevelser gælder i øvrigt også almindelig telefoni. Høje Taastrup station er et særligt problem - der er ikke mobildækning når toget holder på stationen.

Da DSB har annonceret at der kommer flere dobbeltdækkere (og tak for det) er der behov for en løsning. Rigtig trådløs internet som på Lollandsbanen er naturligvis nummer et, men en repeaterløsning, som blot trækker de udvendige signalforhold ind i toget, ville også være god. Det ville også tilgodese telefoni og alle de pendlere som allerede har investeret i mobilt bredbånd.

Log ind eller Opret konto for at kommentere