Toyota vil høste dine kørselsdata med nye ‘sladrebokse’ i bilerne

Fremtidige Toyota-modeller vil have indbygget 4G-forbindelse og dele dine kørselsdata med din smartphone og bilproducentens kommende datacenter.

Toyota hopper med på bølgen af ‘forbundne biler’ - køretøjer som er koblet på nettet og lægger kørselsdata op i skyen.

Fra 2017 vil Toyota-modeller på i første omgang det amerikanske marked få installeret de nye ‘sladrebokse’ eller Data Communication Modules (DCM). Herefter vil data om kørslen blive uploadet via en 4G-forbindelse til Toyotas kommende datacenter, der skal bygges til formålet.

Det er endnu sparsomt med information om, hvilke typer data bilen vil transmittere, men et af eksemplerne vil være i særlige nødstilfælde: Lige så snart bilen registrerer, at airbaggen bliver udløst, vil den sende et nødsignal om en trafikulykke til serveren. Hvad den information så herefter skal bruges til, er endnu uvist.

På sigt er det meningen, at bilisterne skal kunne bruge oplysningerne fra DCM-modulerne i apps, der giver forskellige fordele.

Et ofte brugt eksempel i den sammenhæng er i forbindelse med bilforsikringen: Del dine kørselsdata med forsikringsselskabet, og få en rabat på bilforsikringen, hvis du overholder fartgrænsen.

Denne mulighed tilbyder Telia blandt andet med sin nye Connected Car-løsning, som man kan installere i sin bil. Teleselskabet har samtidig lavet partnerskaber med forskellige virksomheder, der tilbyder produkter baseret på kørselsdata.

Læs også: Nyt tracking-device overvåger din bil og giver rabat på forsikringen - hvis du kører ordentligt

Toyota er ligeledes i gang med at udvikle standard middleware-applikationer med virksomheden UIEvolutionen. Formålet er på samme måde som Telia at lade forbrugeren sælge sine data videre til forskellige virksomheder.

Toyota lover selv, at opfindelsen giver en »sikrere forbindelse for forbundne bil- og smartphone-tjenester« via selskabets kommende datacenter. Om dette i praksis er mere eller mindre sikkert end lignende tilbud er svært at sige noget om, da Toyota ikke har uddybet, hvad der menes med »mere sikker«.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (13)

Henrik Madsen

Nej tak, jeg skal ikke have Toyota (Eller andre) bilfabrikanter til at overvåge min kørsel.

Når gearkassen så går i stykker efter 1½ år og man laver en reklamation så kan de lige se at man for ½ år siden gav motoren meget gas i 5 sekunder og BANG...Så er det begrundelsen for at du selv må købe en ny gearkasse.

Derudover kommer hele "privatlivets fred" delen jo også ind over...Toyota behøver ikke vide hvor min bil er hele tiden og hvad hastighed jeg kører med.

Benny Lyne Amorsen

Det får du desværre kun mulighed for at sige nej til ét sted, nemlig i stemmeboksen. Og det er tricky, for det er primært Europakommissionen du skal påvirke, og den er ikke folkevalgt. eCall forlanger ganske vist kun tracking når der er sket ulykker, men når en bil først har et 4G-model og et simkort indbygget, så skulle bilfirmaerne da være helt tossede hvis ikke de udnyttede tracking-mulighederne. Og selv hvis de lover at lade være, hvordan skulle man så checke det?

Det er svært at forestille sig at hovedparten af vælgerne fravælger deres nuværende partier og stemmer anderledes kun pga. denne enkeltsag. eCall er politisk set helt uproblematisk.

Henrik Madsen
Benny Lyne Amorsen

Mon ikke det er muligt at slå det der 4G pjat fra.


Måske. Det bliver efter planen lovpligtigt at alle nye biler produceret efter marts 2017 skal leveres med eCall. Hvorvidt det så bliver tilladt at slå det fra er en helt anden snak. Og en tredje snak er hvad forsikringsselskabet siger til at man slår det fra.

Personligt kan jeg ikke forestille mig at mere end 5% af befolkningen slår det fra.

Ole Kaas

Når gearkassen så går i stykker efter 1½ år og man laver en reklamation så kan de lige se at man for ½ år siden gav motoren meget gas i 5 sekunder og BANG...Så er det begrundelsen for at du selv må købe en ny gearkasse.

Jeg vil tro de allerede logger dette i motorstyringen. Man kan ihvertfald på en Porsche 911 fra 2003 udlæse hvor mange "ignitions" der har været i det røde felt. Er der for mange må du selv betale ved relaterede fejl på motor/gearkasse.

Bent Jensen

"Om ikke andet så står der jo at der skal bruges et simkort, hvis man piller det ud og knækker det så kan den vel dårligt sende noget."'

Hvis det er et software kort. Men synes måske også at fordele skulle med. Informationer om køer og uheld foran dig. Tracking eller nedlukning af din bil hvis den bliver stjålet. Så godt at den nye data lov og meget større bøder er på vej. Når man er verdens største bilproducent, så er 5% af omsætningen meget.

Henrik Madsen

Hvis det er et software kort. Men synes måske også at fordele skulle med. Informationer om køer og uheld foran dig. Tracking eller nedlukning af din bil hvis den bliver stjålet. Så godt at den nye data lov og meget større bøder er på vej. Når man er verdens største bilproducent, så er 5% af omsætningen meget.

Jeg har allerede et GPS navigations system i min bil idag som er offline, det har ingen problemer med at vise hvis der er køer, vejarbejde osv, via TMC systemet.

Der sendes kun data den ene vej....Ergo behøver systemet ikke at sende min lokation til en central server for at få de oplysninger.

Jeg ser heller ikke hvorfor det er relevant at der sendes konstante lokations data til en central server for at kunne lukke ned for min bil i tilfælde af tyveri.

I USA findes der allerede idag systemer som sidder passivt i din bil og først begynder at sende "ping" når man sender den et signal om at den er stjålet Samme system kan også standse motoren i bilen.

Det er vel heller ikke nødvendigt at sende kontinuerlige data om hvor bilen er i forbindelse med en ulykke. Der kan bilen vel sende koordinater NÅR ulykken er sket.

Hele denne "Vi skal vide hvor alle biler er ALTID" tankegang er sgu lidt spookey.

Det næste logiske skridt må så være at også mennesker skal have en "boks" implanteret så myndighederne altid ved hvor alle borgere er.

Bent Jensen

"Det næste logiske skridt må så være at også mennesker skal have en "boks" implanteret så myndighederne altid ved hvor alle borgere er."

Det hedder en mobil, den er så ikke fastgjort, da de fleste klamrer sig til den af sig selv.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer