Toyota: Løsgående bilister er for farlige - vi sætter en personlig it-assistent ind

Verdens største bilproducent investerer 335 mio. kr. i intelligent bilprojekt, som adskiller sig mærkbart fra Tesla og Googles ideer om selvkørende biler.

At selvkørende biler er fremtiden, har nærmest været en selvfølge, når man læser om især Teslas og Googles projekter.

Men sådan ser visionen ikke ud hos verdens største bilproducent, Toyota. Den japanske virksomhed vil investere 335 mio. kr. i et intelligent bilprojekt, der netop ikke går ud på at skabe endnu en førerløs og selvkørende bil.

Det skriver New York Times.

I stedet går projektet ud på beholde mennesket bag rattet og skabe en kunstigt intelligent assistent - en computerstyret ‘skytsengel’ - som kan hjælpe føreren af bilen med at køre.

Projektet er indgået i samarbejde med Stanford University og MIT og bliver ledt af den prominente amerikanske robotforsker Gill Pratt, der netop har forladt sin stilling hos det amerikanske forsvarsministeriums særlige forskningsenhed, Defense Advanced Research Projects Agency.

Teknologi skal forhindre uheld

Ideen med teknologien er, at den skal våge over føreren og kun træde til i de særlige tilfælde, hvor der er brug for indgriben. Eksempelvis ved at bremse for at undgå en kollision og på anden måde undgå fejltagelser.

Formålet er, at teknologien ikke skal erstatte mennesker - sådan som Tesla og Google arbejder på det med deres førerløse teknologier - men i stedet gøre det sjovere og lettere at køre. Princippet bag de selvkørende biler kaldes også for seriel-autonomi, mens Toyotas variant kaldes for parallel-autonomi.

»Vi bekymrer os om, at autonomien ikke skal tage det sjove element væk fra det at køre i bil. Hvis den kan undgå en ulykke, kan den også gøre det mere sjovt at køre,« siger Gill Pratt til New York Times.

Den assisterende førerteknologi skal kunne gøre alt fra at advare bilister, der er ved at forlade deres kørebane, til at gøre det muligt for ældre at køre bil, hvor de normalt ikke ville kunne gøre det. Dette skal kunne ske ved at hjælpe føreren med både udsynet og reaktionstiden.

Forskningsprojektet har en tidshorisont på fem år.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Simon Mikkelsen

De selvkørende biler skal nok komme.

En god business case er banen kun for selvkørende biler, hvor man kører med kort afstand og meget høj hastighed.

Hvis de ender med at køre på fx vindmøllestrøm og være selvkørende har man samme muligheder for at arbejde som i et tog, samme miljøpåvirkning og man er ikke bundet til stationerne, afgangstider og DSBs manglende rettidighed.

  • 2
  • 0
Baldur Norddahl

De etablerede bilproducenter er ikke interesseret i egentlige selvkørende biler. Det fører til robot taxier og delebiler, som fører til mindre efterspørgsel på personligt ejede biler.

Google er ikke en bilproducent, så deres vision går naturligvis hele vejen.

Tesla er ved at starte op og har ikke så meget at miste. De satser derfor på at lave den bedst mulige bil, uanset om dette måtte mindske det samlede bilmarked. Dertil kommer at Elon Musk er idealist.

  • 8
  • 1
Bent Jensen

"Idéen med teknologien er, at den skal våge over føreren og kun træde til i de særlige tilfælde, hvor der er brug for indgriben. Eksempelvis ved at bremse for at undgå en kollision og på anden måde undgå fejltagelser."

Vi skal lave alt det kedelige og monotone arbejde med at køre, mens maskinen skrider ind, når det går galt. :-)

  • 2
  • 0
Carsten Hahn

Mon ikke Toyota blot har indset at time to market på googles model er lang og at de gerne bare vil udnytte ventetiden med noget brugbart. En siderude som kan vise den ældre herre at han er ved at køre ud foran en MC med raketfart på vil jo være en meget god foranstanltning.

  • 0
  • 0
Allan Jensen

De eksisterende bilfabrikanter har allerede selvkørende biler, de er på gaden i dag og mangler bare lovgivning og infrastruktur til at køre selv, hvilket kommer i 2016 i tests flere lande. Målene er nogle andre fordi de er faktiske produkter, men også mere realistisk. Første generation bliver automatisk kørsel på motervej.

  • 0
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere