Toshiba-CEO træder tilbage efter regnskabsskandale til 8 milliarder kroner

Toshibas CEO Hisao Tanaka fratræder sin stilling, efter at en uafhængig rapport har konkluderet, at virksomheden har overdrevet sine indtægter for 8 milliarder kroner. Også bestyrelsens næstformand er ude.

Toshibas øverste chef Hisao Tanaka træder tilbage, efter at en uafhængig efterforskning har afsløret, at virksomheden har fejlrapporteret indtægter for milliarder af kroner.

Det skriver The Verge.

Den uafhængige rapport konkluderer blandt andet, at Toshiba har overdrevet sin profit med omkring otte milliarder kroner over seks år, selvom der ikke er nogen beviser for, at Tanaka har beordret fejlrapporteringen, så finder rapporten også, at en usund lederkultur i virksomheden bærer en stor del af ansvaret.

»I Toshiba var der en kultur, hvor det ikke var muligt at gå imod ledelsens ønsker. Så når topledelsen præsenterede såkaldte udfordringer, førte lavere rangerende ansatte upassende regnskabspraksis, for at nå de mål, som deres overordnede ønskede,« konkluderer efterforskerne.

Toshibas bestyrelsesformand Masashi Muromachi overtager nu CEO-posten midlertidigt.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Kristian Larsen

Det lyder da meget mærkeligt "...førte lavere rangerende ansatte upassende regnskabspraksis, for at nå de mål, som deres overordnede ønskede"

Så det at ledelsen insisterer på at de bestemmer betyder at det er ok for "lavere rangerende medarbejdere" at lyve og bedrage?

Det er da en bizar logik.

  • 0
  • 1
#2 Nicolai Rasmussen

Jeg tror du skal være glad for ikke at have været ansat i en virksomhed som har den slags ledelse. Det har jeg i ca. 5 år, og det er skidt. De ansatte har formentligt haft valget mellem at lyve eller miste deres job. For folk med børn og faste udgifter vil mange nok vælge at lyve. Jeg valgte at finde noget andet.

  • 2
  • 0
#3 Nicolai Rasmussen

Eksempel: I en stor gammel dansk virksomhed, der laver elektronik i dag, og som er børsnoteret...

Projekleder: Kære chef, vores projekt har et potentiale for at spare 10-25% af 4-5 millioner kr/år, hvis det bliver fuldt implementeret. De dyre maskiner vi skal have en masse af for at implementere det, vil give omkostninger på 15-25 millioner kr/år afhængig af hvor langt man kan få maskintiden ned. Skal vi ikke fortælle det til styregruppen?

Afdelings-direktøren: Nej, det tager jeg mig af.

Projektleder: Men det med omkostningerne er ikke kendt af nogen, jeg har selv foretaget beregningen og det tror jeg ikke nogen i styregruppen er klar over. Vi har aldrig talt om så store omkostninger - ja faktisk har vi aldrig talt om omkostningerne, for de bliver jo lagt på alle produkterne som en indirekte omkostning via maskinindkøb på fabrikkerne. Er maskin-indkøbene ude på fabrikkerne i øvrigt godkendt af nogen?

Sur afdelingsdirektør: Det skal du ikke bekymre dig om. Du medtager besparelsespotentialet i din præsentation overfor styregruppen, det andet tager jeg direkte i ledergruppen.

-Det var et eksempel på noget der er sket for ca. 10 år siden i Danmark - så Toshiba problemet kunne lige så godt have været i Danmark. Vi er ikke et hak bedre.

  • 1
  • 0
#5 Frithiof Andreas Jensen

Det lyder da meget mærkeligt "...førte lavere rangerende ansatte upassende regnskabspraksis, for at nå de mål, som deres overordnede ønskede"

En organisation vil altid besträbe sig på at levere de resultater som ledelsen forlanger med de givne ressourcer (og evner) - det er jo den adfärd som belönnes. Hvis ledelsen forlanger bestemte mål-tal og KPI'ere - så får ledelsen naturligvis også produceret de tal den efterspörger (måske ikke så meget andet, men ....).

Så når, for eksempel, WW siger til ingeniörerne at "Vi skal igennem emissionstesten på det amerikanske marked i år - Ellers! ....", Vestas insisterer på 25% väkst p/a eller SKAT mener at EFI "skal i drift hurtigst muligt", og politikerne mener at der er alt for mange på förtidspension, jamen, så leverer man de värdier der måles på - naturligvis.

Som leder skal man passe meget på hvad det präcist er man beder om og hvordan man måler resultaterne. Det er meget lettere at få skabt en dys-funktionel bonus-kultur end en fornuftig forretning.

Alle de ordentlige steder jeg har väret har ledelserne gået lidt rundt "på gulvet" og småsnakket med folk - alle de dårlige steder har ledelsen siddet på hjörnekontoret med et KPI-dashboard. Jeg tror der er en kausalitet.

PS: "Measuring and Managing Performance in Organizations", Robert D. Austin, ISBN-13: 978-0932633361.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere