Top 10: Her er de mest populære CMS'er

31 kommentarer.  Hop til debatten
Et svensk it-konsulenthus er i færd med at registrere europæiske hjemmesider fordelt på, hvilket CMS de bruger. Se de ti mest populære CMS'er her.
11. januar 2011 kl. 15:28
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

CMS'et er rygraden i enhver hjemmeside, men hvilket CMS er egentligt det mest benyttede?

Det har det svenske it-konsulenthus Infobyte sat sig for at finde ud af. Derfor har det svenske firma lavet en søgerobot, der gennemleder alle de europæiske hjemmesider den kan finde, og derefter forsøger at fastslå hvilket CMS, der ligger bag ud fra sidens opbygning.

Og det mest populære CMS er: Joomla. I skrivende stund er det gratis open source CMS det mest udbredte med 199.900 CMS'er, hvilket gør CMS'et til det suverænt mest brugte i Europa (11/1-2011 kl. 13:30).

På andenpladsen finder vi den amerikanske bloggigant Wordpress med 166.814 CMS'er og umiddelbart efter følger Microsoft Frontpage, der ret beset ikke har meget med content management system at gøre.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Crawleren har indtil videre optalt op imod 1 million hjemmesider, her er top 10:

Du kan også selv følge med på den fuldt opdaterede liste her.

1: Joomla, 199.900
2: WordPress, 165.814
3: FrontPage, 127.470
4: TYPO3, 112.197
5: Netobjects Fusion, 43.776
6: Drupal, 29.741
7: Adobe GoLive, 28.125
8: Web2Date, 22.971
9: SerifWebPlus, 12.247
10: xt: Commerce, 8.219

31 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
11. januar 2011 kl. 18:54

I kilden står der godt nok også 'Publishing tool' hvilket nok er grunden til at FrontPage og andre ikke-CMS'er er kommet med....

2
11. januar 2011 kl. 19:17

Jeg er godt nok overrasket over at Drupal er så langt nede på listen... og ja - jeg er en drupal udvikler :)

6
11. januar 2011 kl. 21:47

Umiddelbart lyder tallene ikke helt skøre for mig. Joomla har stor volumen blandt dem, der skal have en hurtig og enkel hjemmeside på benene, hvor Drupal kræver lidt mere arbejde, men til gengæld giver langt mere fleksibilitet. Så Drupals relativt lave placering undrer ikke.

Andre tal, jeg har set, reflekterer dette meget fint, selv om det her er Wordpress, som tager føringen (der kan måske være noget EU- vs. USA-bias, man skal tage højde for her?)http://buytaert.net/open-source-cms-market-share-report-2009

Tallet 1 pct. for Drupal stammer fra Drupal-stifter Dries Buytaert, der i samarbejde med en master-studerende har bygget en webcrawler, som indtil videre har indekseret 100 millioner websider.http://buytaert.net/building-blocks-of-a-scalable-web-crawler

Crawleren kigger på en række forskellige indikatorer for at finde ud af, hvilket CMS som driver et website. For eksempel er HTTP-headeren på Drupal-sites sat til at udløbe på Dries' fødselsdag, og således er der en række andre kendetegn, en crawler kan læne sig op ad. Du kan læse meget mere om metoden i afhandlingen bag crawlerenhttp://blog.marc-seeger.de/2010/12/09/my-thesis-building-blocks-of-a-scalable-webcrawler

De nyeste resultater af crawlerens arbejde lover Dries på sin blog, at han snart vil offentliggøre, så der vil vi nok få et ret godt bud på fordelingen af platforme.

3
11. januar 2011 kl. 19:22

Samme her - og at Joomla ligger så højt. Det er som om undersøgelsen er nogle år gammel...

21
13. januar 2011 kl. 08:47

Nej det är inte gamla data. Crawlern arbetar dygnet runt och sorterar hela tiden bort sajter som inte går att nå och fyller å andra sidan på med nya eller nyupptäckta sajter. Däremot så ska man tänka på att det är en CRAWLER, dvs systemet är beroende av att det finns länkar till sajterna som ska CMS-bestämmas. Den modellen innebär att det blir fördröjningar innan vi upptäcker helt nya sajter.

Pär Abrahamsson, vd Infobyte.

5
11. januar 2011 kl. 21:45

Det behøver ikke være overraskende. Tænk på alle de små personlige hjemmesider, eller små firmaers hjemmesider rundt omkring der er skrevet i Joomla for måske flere år siden. De ligger der endnu, og der er garanteret flere end man regner med.

4
11. januar 2011 kl. 20:08

Jeg gad godt se et link til koden, så jeg kan se hvordan den identificerer sitet. www.linuxpusher.com (og .dk osv.) kører f.ex. Drupal - men hvis det ikke var for et indlejret jquery ting, ville ordet Drupal ihvertfald slet ikke fremgå.

Så afhængig af hvordan de forsøger at gætte sig til det, afspejler det måske bare mere, hvem der er bedre til at få CMS'ets navn med i den kode der genereres :)

Læste for nylig noget presse om at Drupal kørte ~1% af internettets hjemmesider. Hvordan de så har identificeret det, ved jeg ikke.

7
11. januar 2011 kl. 22:01

De fleste CMS'er er ret nemme at identificere ud fra kildekoden eller ved at ramme en eller form for admin, fx. giver www.linuxpusher.com/?q=user et ret godt hint om at det er et drupal site.

Så vidt jeg ved er den med de 1% kommet af at tage en eller anden liste over mest besøgte sites og ekstrapolere derfra. Har ikke set en eneste anden undersøgelse der giver i nærheden af det. Tværtimod ligger Drupal altid en faktor 10 under WordPress. Det siger vist mere om Dries og Acquia end om reelle tal.

Iøvrigt er det interresant at Infobyte som har lavet cmscrawler selv sælger Episerver, Umbraco og nogen andre CMS-løsninger som alle er listet ret dårligt. Der er altså ikke umiddelbart noget der tyder på at de prøver at manipulere tallene.

De har også et twitterfeed med sites der skifter og det giver et billede der lægger lidt mere op af de tendenser (og hype) man fornemmer generelt.

23
13. januar 2011 kl. 08:55

Ja det stämmer att vi själva är implementatörer av CMS-system men nej, vi försöker inte manipulera Crawlern på något vis. Projektet startades bland annat för att identifera de sajter som använder ett av de system som vi själva jobbar med, Lemoon och sedan har vi använt det för att identifiera döende system. Sedan spred sig ryktet om att vi hade det här registret och eftersom många frågade så bestämde vi oss för att publicera övergripande data publikt på www.cmscrawler.com istället för att manuellt besvara frågor.

Pär Abrahamsson, vd Infobyte.

8
12. januar 2011 kl. 00:32

Kan anbefale Firefox-udvidelsen Wappalyzer, der viser, hvilke teknologier en webside er bygget op med. Det kan også fungere i andre browsere vha. et bogmærke.

Det interessante er, at den også indsamler oplysningerne (anonymt og valgfrit selvfølgelig) i deres database. Prøv at tage et kig på deres oversigt over CMS'er:http://wappalyzer.com/stats/cat/CMS

30
8. juni 2011 kl. 01:01

Wappalyzer er et interessant værktøj og jeg ville derfor klikke "tommelfingeren op". Men jeg ramte den forkerte knap - hvorfor søren kan man ikke klikke den rigtige knap bagefter og derved korrigere fejltagelsen?

31
15. juni 2011 kl. 12:32

Dejligt med et overblik over brug af forskellige CMS - endnu bedre hvis jeg kunne få et overblik over hvor mange af de crawlede sites der faktisk overholder relevante standarder.

32
22. juni 2011 kl. 21:25

Vi har experimenterat en del med det genom att ta registret från CMSCrawler och skicka till W3C:s validerings-API och har offentliggjort en del av det på http://www.infobyte.se/om-oss/nyheter/valideringskontroll-av-svenska-cms-sajter

Att göra det med hela registret verkar dock vara kapacitetsmässigt svårt eftersom det tar flera sekunder att validera en sajt så ska vi göra det i bredare omfattning så måste vi hitta en bättre teknik för det. Vi har också gjort en del SEO-tester, t ex så vet vi vilka sajter som över huvud taget har -tagar. Det finns några CMS har jag sett där inte en enda sajt verkar vara vettigt kodad ur SEO-synpunkt och då måste man ju fundera över om det är CMS:ets fel eller fel hos de som gör mallarna.

Mvh Pär Abrahamsson, Infobyte.

9
12. januar 2011 kl. 01:23

Ja her undre det jo ikke men vi arbejder så også udelukkende med Joomla og er en af de største udbydere i EU :)

Af andre ting som måske kan overraske hvis man er Version 2 læser er i forhold til Joomla kan nævnes:

20 millioner + downloads 250.000 aktive udviklere / deltagere i community Den danske forum del er det mest aktive nationale forum i verden Joomla Day Danmark blev afholdt tidligere i Oktober 2010 for første gang og trak mere end 300 gæster - Fagpressen glimrede ved sit fravær og manglende dækning.

I forlængelse af Joomla Day DK etablerede vi DKJUG som er en paraply organisation for de 4 første Joomla bruger grupper i DK - Siden kan tilgås på http://dkjug.dk/ for andre som er interesseret eller mangler lidelsesfæller ;)

Og endeligt bør man jo nævne at Joomla 1.6 netop er udgivet (jeg tror Version 2 har sovet igen) men nyheden kan ses her: http://www.joomla.org/16/

Hvad er årsagen så til at Joomla klarer sig så super fantastisk i forhold til alle andre CMS? Det er ganske enkelt bare enklere for folk at lærer og bruge og vi kan i langt højere grad skabe værdi hurtigere for kunderne på den kommercielle side end med andre systemer og det er noget af det som absolut tæller her i efterdyningerne af finanskrisen.

Du kan absolut intet i Typo 3 eller Drupal f.eks. som du ikke også kan i Joomla - Du kan bare lave alle de mindre og mellemstore sites meget enklere og hurtigere.

Et realistisk bud på det reelle tal på udbredelse i DK for Joomla? i omegnen af 3,5 - 4% af alle danske websites - og dermed nærmer tallet sig f.eks. det dobbelte af Wordpress (for 2 år siden var wordpress dobbelt så stort som Joomla).

Det var lidt nyt fra Joomla fronten :)

17
12. januar 2011 kl. 12:07

Ronni ...

"Og endeligt bør man jo nævne at Joomla 1.6 netop er udgivet (jeg tror Version 2 har sovet igen) men nyheden kan ses her: http://www.joomla.org/16/"

Version2 er har ikke sovet, men valgt at ignorere det.

Jeg tippede i går morges V2 om J1.6 sammen med et link til CMSCrawler. Hvor kommer artiklen her mon fra...

Men lav en søgning på hhv. Joomla og Drupal på V2 og se så hvem der favoriseres .. ;-)

18
12. januar 2011 kl. 12:48

Hvis DKJUG gerne vil have version 1.6 af Joomla omtalt i medierne, kunne de jo starte med at sende en pressemeddelelse ud til dem. Ifm. lancering af Drupal 7 blev der lavet en fælles pressemeddelelse, som de lokale communities kunne oversætte og sende ud til medierne.

19
12. januar 2011 kl. 13:01

Jeg kan ikke rigtigt tage de tal seriøse, om det så er den ene platform frem for den anden. Men kigger man frem tror jeg klart Wordpress kommer til at dominere bredde CMS segmentet.

20
12. januar 2011 kl. 13:03

Og Version2, få nu noget kildekritik og perspektivering på.

12
12. januar 2011 kl. 11:04

Du kan absolut intet i Typo 3 eller Drupal f.eks. som du ikke også kan i Joomla - Du kan bare lave alle de mindre og mellemstore sites meget enklere og hurtigere.

Det var da lidt af en påstand. Det lader nærmest som om du prøver at starte en flamewar…

13
12. januar 2011 kl. 11:20

Det kommer jo an på hvilke briller du sidder med - der er blandt nogle udbydere måske ikke så stor erfaring i nogle af de konkurrerende systemer til at de har ret retvisende indblik i hvordan de fungere.

Men pointen er nu immervæk at de små og mellemstore løsninger er markant enkelere at rulle ud og der skal et mindre antal konsulenttimer til end på Drupal eller Typo3 løsninger f.eks. og derfor er Joomla også blevet markant mere udbredt - og derfor ligger Joomla nummer 1.

15
12. januar 2011 kl. 11:38

Men pointen er nu immervæk at de små og mellemstore løsninger er markant enkelere at rulle ud og der skal et mindre antal konsulenttimer til end på Drupal eller Typo3 løsninger

“Vores system er det bedste til alt”. Det er hørt før. Det samme kan vi sikker få af vide hvis vi spørger dem der sælger Sharepoint, Sitecore, Umbraco, you name it.

Det ville nok klæde dig at indrømme at det i langt højere grad handler om at finde de rigtige folk end at bruge det rigtige værktøj.

En erfaren Drupal-udvikler vil kunne lave en løsning 2-3 gange hurtigere end en Joomla!-nybegynder – og vice versa. Det giver ikke mening at påstå at man kan sætte systemerne op på en objektiv, lineær skala og dermed sige at det ene er bedre end det andet.

16
12. januar 2011 kl. 12:03

Njaee - nu har jeg jo faktisk ikke sagt at vores system kan alt bedst :)

Jeg skriver at grunden til at Joomla ligger nummer 1 handler om udbredelse - udbredelsessuccessen hænger sammen med tilgængeligheden og indlæringskurver.

Joomla har en meget lav indlæringskurve og er meget tilgængeligt - særligt for små og mellemstore virksomheder hvor konsulentbehovet på en Joomla løsning typisk vil være mindre.

Drupal er selvfølgelig knap så konsulent afhængig som Typo 3 - Men årsagen til at Joomla er løbet fra Drupal og Typo 3 findes helt klart her - vidensniveauet der kræves er simpelthen bare lavere på de små løsninger.

Se f.eks. på google trends:http://www.google.com/trends?q=joomla%2Cdrupal%2Ctypo3&ctab=0&geo=all&date=all&sort=0

14
12. januar 2011 kl. 11:36

Det undrer mig meget hvis Joomla har flere brugere i DK end Wordpress. Wordpress er nu en gang det letteste at installere og sætte op til små websites. Ja, det er begrænset og kernen er et kaos når man arbejder med Drupal til daglig. Men tror simpelthen ikke på at Joomla har flere brugere end Wordpress i DK.

Det er muligt at Joomla er hurtigere til små websites, men fleksibilitet mangler helt klart i forhold til Drupal.

10
12. januar 2011 kl. 06:00

Det er lidt med blandende følelser at man ser nogen offentligtgøre det projekt man selv har brugt internt i nogle år og som vi også skulle til at lancere. Vi ligger inde med en crawler der gør præcis det samme som den svenske og har netop i sidste uge sat serveren op med henblik på at skanne ud over danmarks grænser også.

Jeg ligger inde med statistik for Danmark - hvis nogen er interessede så kast mig en mail eller hvis du har en god forretningside, så hører jeg gerne fra dig.

Som "dokumentation" fremlægger jeg noget lidt ældre statistik over det danske marked - ca. 2 år gammelt. Tallet er antal sites og der er flere entries for de enkelte cms'er. Som TYPO3 leverandør har det jo været dejligt at vide vores størrelse i markedet og følge udviklingen.

8457 | Microsoft FrontPage 6.0 7903 | Microsoft FrontPage 4.0 5926 | Microsoft FrontPage 5.0 5046 | Joomla! 1.5 - Open Source Content Management 4271 | Dynamicweb .NET 3720 | Stone's WebWriter 4 3430 | TYPO3 4.2 CMS 2703 | ShopSystem Publisher 2610 | WordPress 2.7 2550 | Adobe GoLive 2305 | Joomla! - Copyright (C) 2005 - 2007 Open Source Matters. All rights reserved. 1943 | iloapp 1.0 1924 | Umbraco     1876 | WordPress 2.7.1 1871 | TYPO3 4.1 CMS             1524 | TYPO3 4.0 CMS   1428 | Drupal     1425 | Sitecore 1268 | iloblog 1.0     1198 | MINIsite CMS by PrinfoParitas Interactive   1118 | Joomla! - Copyright (C) 2005 - 2006 Open Source Matters. All rights reserved. 971 | Synkron.web 3   895 | Adobe GoLive 6             840 | WordPress 2.8           808 | Microsoft Visual Studio .NET 7.1                   780 | Stone's WebWriter 3.5     774 | WordPress 2.8.2     762 | CMS Made Simple - Copyright (C) 2004-6 Ted Kulp. All rights reserved. 751 | Adobe GoLive 5           721 | Adobe GoLive 4

ole (at) linkfactory.dk

11
12. januar 2011 kl. 08:31

Som de selv skriver på forsiden, så er det kun et "preview", så data er formentlig ikke helt troværdige endnu, men vil selvfølgelig blive bedre som tiden går.

Jeg kiggede på listen i går og kunne ikke se Sharepoint, hvilket undrede mig at der slet ikke skulle være registreret et eneste site af den type, men i dag er der så kommet 2000+ sites.

Men det er da spændende at se efterhånden som der kommer mere data...

25
13. januar 2011 kl. 09:25

Det finns flera anledningar till att vi behandlar sajten som en "preview".

  1. Vi har inte scannat så väldigt länge i hela Europa. Vi började i Sverige för 1,5 år sedan, för ett år sedan tog vi med resten av Skandinavien, ytterligare några månader senare Baltikum, Tyskland och UK. Först i september 2010 började vi crawla hela Europa. Och eftersom vi på grund av crawler-modellen är beroende av länkar till sajter för att ha något att kontrollera så blir urvalet av sajter väldigt konstigt i början. Typiskt så hittar vi först de allra största sajterna samt lokala dotterbolagssajter till de sajter vi redan har i vårt register. Det tar ett tag innan crawlern tagit crawlat fram ett mer säkert sajtunderlag för ett land.

  2. Vi testar tekniken för att se vad som krävs, hur mycket besökare handlar det om, i vilket tempo behöver vi hitta nya sajter. Då och då stänger vi ner crawlern några dagar för underhåll. Den typen av grejor innebär att vi inte riktigt vågar lova realtidsinformation i varje ögonblick ännu.

  3. För att identifiera vissa system måste vi desvärre bortse från robots.txt-information. Det innebär att vi får en del frågor och synpunkter på hur vi agerar och varför vi försöker "hacka" administrativa sidor mm. Ännu så länge så har vi i samråd med jurister och ISP valt att köra på men det är inte säkert att det kommer att funka. Då kommer vi att tappa möjligheten att identifiera många viktiga system och då kan hela projektet förlora sin poäng. Det skulle ju vara väldigt trevligt om alla system kunde identifieras via en generator-tag men så är det absolut inte.

  4. Sajten har mycket att önska kring design, ergonomi och hur vi visar datat. Vi jobbar parallellt med att testa saker på den befintliga sajten samtidigt som vi bygger på en helt ny sajt.

26
13. januar 2011 kl. 09:35

Fedt lige at få et nogle ord med på vejen af Per Abrahamsson!

22
13. januar 2011 kl. 08:48

Du har troligen sett fel. Sharepoint har varit med i registret hela tiden, även långt innan vi började publicera informationen publikt.

Pär Abrahamsson, vd Infobyte.