Top 10: Her er Danmarks mest arrogante it-virksomheder

Dødt løb: En databaseleverandør og en ESDH-virksomhed deler førstepladsen som Danmarks mest arrogante it-virksomhed. Læs her, hvem der imødegår kritikken med et "ingen kommentarer."

Version2 Profil-analysen 2010 afslører mere, end hvilket firmanavn der helst skal stå på it-professionelles visitkort.

I spørgeskemaet bliver de it-medarbejdere, der oplyser, at de kender en virksomhed ?meget godt? bedt om at sætte kryds ved de ord, som de umiddelbart forbinder med den pågældende arbejdsplads.

Et af ordene, som den it-professionelle kan vælge at krydse af, er ordet arrogant. Dermed kan Version2 nu kåre Danmarks mest arrogante it-arbejdsplads.

På en delt førsteplads finder vi Oracle og Software Innovation. For begge it-firmaer har 50 procent af dem, der har sat ord på deres følelser overfor firmaet, valgt ordet ?arrogant?.

I Oracles tilfælde var der 26 af deltagerne, der mente, at de kendte Oracle meget godt, og 13 af dem forbandt altså Oracle med ordet arrogant.

Oracle i Danmark mener ikke, at 26 besvarelser er nok til, at man kan kalde det en tendens, men administrerende direktør Thomas Honoré svarer alligevel følgende til Version2 i en mail:

»Oracle er en meget succesrig og effektiv virksomhed. Vi har en klar og konsekvent holdning til teknologi, hvad teknologien kan gøre for vores kunders forretning og den branche, vi opererer i. Vi er bevidste om, at nogle mennesker opfatter succes, klarsyn og konsekvens som arrogance. Vores målsætning er, at kunder, partnere og medarbejdere altid kan stole på os, og at vi kalder en spade for en spade.«

Version2 har forsøgt at få en kommentar fra Software Innovation, men virksomheden har ikke ønsket at udtale sig.

Ifølge undersøgelsen er den tredjemest arrogante it-arbejdsplads telegiganten TDC. 44 adspurgte mente, at de kendte TDC meget indgående. 48 procent af dem forbandt ordet arrogant med TDC.

Det er heller ikke lykkedes Version2 at få en kommentar fra TDC.

Top 10: Danmark mest arrogante it-virksomheder
Oracle 50%
Software Innovation 50 %
TDC 48 %
DELL 45 %
Saxo Bank 44 %
CSC 42 %
A.P. Møller - Mærsk 39 %
Tieto 33 %
Danmarks Statistik 33 %
Netcompany 31%

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (19)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Carsten Olsen

Det skal selvfølgelig være frivilligt om private virksomheder vil reagerer på negativ omtale. (Men ejerne, vil nok være meget modtagelige hvis det ender med at kunne mærkes, på bundlinien)

I offentlige virksomheder. (og underleverandører med kunde(borger)kontakt) Bør det være et krav at der er kvalitets målinger. Her har jeg også set gode resultater, med at måle på (meget) subjektive ting.(som f.eks. at se på om kunder(borgerne) føler sig godt behandlet) Dette kan godt føles uretfærdigt i starten, for medarbejderne. (Det er vigtigt ikke tage sig af enkelt hændelser (brok), men at måle gennemsnittet over lang tid)
(Det er min erfaring at kundekritik ALTID er berettiget men at kunder tit kritiserer ALT ved en dårlig virksomhed, d.v.s. at ledelsen bør finde problemets rod også rette op her, derefter er er kunderne tilfredse på ALLE punkter)

Af offentlige virksomheder der vil kunne øge effektiviteten med 200-300% med disse metoder kan nævnes skoler,sygehuse.

  • 0
  • 0
onkel joakim

Carsten, det er godt med debat, men du udtaler dig imod bedre vidende.

Fortæl mig først hvad du kender til den danske kvalitetsmodel og hvad den betyder for sygehusene fremover.

Derudover bør du også fortælle hvad du kender til sygehusenes anvendelse af LEAN ?

Hvad skoler angår, er du så bredtfavnende at dette argument falder til jorden.

Og når man kigger på de massive nedskæringer som Claus Hjort Frederiksen og Lars Uløkke er foregangere for, kan man da undre at du i det hele taget kan komme med sådanne forslag.

Enten har du ikke forstået hvad der foregår eller også bygger dine konklusioner på ren luft.

Jeg er meget forundret over denne nedsabling af nogle som i forvejen knokler deres røv ud af bukserne, for dig som skatteborger.

Det kan da godt være du mener at de ikke gør det og du heller ikke bruger dem, men det giver dig ikke ret til disse middelalder agtige påstande.

  • 0
  • 0
Erik Cederstrand

at Oracles svar kun får dem til at se endnu mere arrogante ud. "Vi er bevidste om, at nogle mennesker opfatter succes, klarsyn og konsekvens som arrogance.". Oversat: "Dem, som kritiserer os, har bare ondt i røven over, at vi tjener så mange penge."

  • 0
  • 0
Jimmy Frydkær Dürr

At de mest udskældte virksomheder: DanID/NemID, Microsoft, SKAT m.fl. slet ikke figurerer på listen over de dårligste virksomheder i Danmark.

At Oracles svar var, hvad man kunne forvente af en samling arrogante opkøbere, hvis eneste formål er at køre retssager mod alt og alle, som ikke retter ind efter deres pibe. Men sådan er det når de fattigfine få en smule magt.

  • 0
  • 0
Mogens Nørgaard

... og så er der jo lige den lille detalje, at de danske lærere IKKE knokler røven ud af bukserne. De har højere løn og lavere arbejdstid (og LANGT færre undervisningstimer) end lærere i de lande, der omgiver os. Det bliver totalt grotesk, når vi snakker gymnasielærerne. Hvis lærerne havde så travlt, så ville de jo heller ikke have noget som helst imod at opholde sig på skolen i deres arbejdstid, dvs. 37.5 timer om ugen, så ungerne evt. kunne træffe dem og snakke med dem. Men væk er de, så snart deres få timer er afleveret.

... og den detalje, at der ikke har været nedskæringer i den offentlige sektor siden 30'erne. Budgetterne og antallet af ansatte vokser hvert eneste år. Men det kan selvfølgelig blive nødvendigt at fyre dem, der har med kunderne at gøre, når man hele tiden ansætter flere i fedtlaget, der ingen berøring har med kunderne.

Det er da totalt, komplet, 100% ligegyldigt med alle mulige mode-fænomener som lean og kvalitetsmodeller - det er jo bare beskæftigelse til endnu flere, der ikke har direkte kundekontakt. Tag dog og afskaf alt det pjat, drop alle de interne møder om det selvsamme pjat - og gå igang med at hjælpe kunderne.

Jeg mener, at Danmarks Pædagogiske Universitet kunne dokumentere, at der undervises i sådan cirka 25% af de timer, der er til rådighed på skemaet. Resten af tiden går med hyggelige og dejlige ting a la temauger, udflugter, sygdom uden vikarer og tant og fjas. Måske var vi helt oppe på 50% af timerne, der blev til noget. Jeg kan ikke huske det. Men grimt var det.

Så jo, der kan effektiviseres så det VIL noget i den offentlige sektor. Og jeg tror også de offentligt ansatte ville blive SÅ meget gladere, når de pludselig fik travlt og havde direkte med kunderne at gøre hele tiden. Omend det nok lige ville kræve en tilvænningsperiode :-).

Nå, tilbage til det egentlige emne: Der er noget galt med denne undersøgelse. Ellers ville KMD, IBM, Microsoft og en masse offentlige institutioner stå på listen fremfor f.eks. nogle relativt små, private bikse som ret få har direkte kontakt med.

Sjov underholdning, men heller ikke andet end dét. Det er selvfølgelig også rart på en mandag morgen.

Mvh.

Mogens

  • 0
  • 0
Carsten Sonne

Jeg kan ikke lade være med at tænke over hvilke holdninger Thomas Honoré hentyder til:

Vi har en klar og konsekvent holdning til teknologi, hvad teknologien kan gøre for vores kunders forretning og den branche, vi opererer i.

Version2 har da 10 bud.

Teknologien for kunderne:
Oracle afliver OpenSolaris [1]
Oracle skræmmer folk væk fra Openoffice-projektet [2]
Konsulenthus: Hold dig væk fra Openoffice indtil Oracle viser interesse [3]

Kundernes forretning:
Oracle udskriver tocifret milliongebyr til Posten for 'navneskifte' [4]
Oracle ville malke Vejdirektoratet for millionbeløb [5]
Oracle: SAS flyver rundt med rod i licenserne for 15,8 mio. kr. [6]

Branchen:
Oracle sagsøger Google for Java-misbrug i Android [7]
Java-opfinder James Gosling: En fryd at slippe for Oracle [8]
Oracle smider LibreOffice-folk ud af den hårde kerne i OpenOffice.org[9]
Oracle går efter struben på SAP: Gemene kodetyve [10]

Jeg studse også lidt det pudsige i at sige:

… og at vi kalder en spade for en spade

Hvordan passer det mon sammen med:
Larry Elison antyder Android-planer for Sun-Oracle [11]


[1] http://www.version2.dk/artikel/15856-oracle-afliver-opensolaris
[2] http://www.version2.dk/artikel/16159-oracle-skraemmer-folk-vaek-fra-open...
[3] http://www.version2.dk/artikel/13596-konsulenthus-hold-dig-vaek-fra-open...
[4] http://www.version2.dk/artikel/13386-oracle-udskriver-tocifret-millionge...
[5] http://www.version2.dk/artikel/13181-oracle-ville-malke-vejdirektoratet-...
[6] http://www.version2.dk/artikel/13340-oracle-sas-flyver-rundt-med-rod-i-l...
[7] http://www.version2.dk/artikel/15832-oracle-sagsoeger-google-for-java-mi...
[8] http://www.version2.dk/artikel/16472-java-opfinder-james-gosling-en-fryd...
[9] http://www.version2.dk/artikel/16647-oracle-smider-libreoffice-folk-ud-a...
[10] http://www.version2.dk/artikel/16783-oracle-gaar-efter-struben-paa-sap-g...
[11] http://www.version2.dk/artikel/11103-larry-elison-antyder-android-planer...

  • 0
  • 0
Michael Peters

Når jeg skal skive noget offentligt om de virksomheder jeg har kontakt til, så prøver jeg at være en llille smule ydmyg.

Det svar Oracel giver sammenholdt med deres ageren er ikke arrogant - det er TOP arrogant.

Oracel bør ansætte personer der forstår hvor vigtigt kommunikation er. Efter den udtalelse fra Oracel må jeg ryste på hovedet.

Oracel laver ballade på så mange områder som også er beskrevet af andre her, men at fordøge at forsvare sig på den måde, viser klart at Oracels holdning til omverdenen behøver en ny offentlig talsmand og ikke en arrogant mand som Thomas Honoré .

Oracel - find en ny på postens som kommunikationsmedarbejder og det kan vist ikke gå for stærkt.

Mvh.
Michael

  • 0
  • 0
Gert Christensen

Da jeg så overskriften 'Top 10 - Her er Danmarks mest arrogante IT-virksomheder', tænkte jeg straks på, at DanID/NemID med alle de skæld-ud de har fået, da måtte være med i toppen af listen, så det undrer mig, at de overhovedet ikke figurerer på nævnte liste.

  • 0
  • 0
Peter Bue Westh

Yep!

man leder forgæves på listen efter de myndigheder og firmaer, der som en tyv i natten trækker NemID ned over hovederne på os - og efter den gode gamle devise: brat overgang fra eet system til et nyt, formentlig ufærdigt. Ligesom kildeskattehuset i sin tid. ligesom en lang række af institutionelle interfaces til publikum, sidst skøde-registrering.

er det ikke herligt, så frie vi kan føle os og så meget vi får lov til med så liberal en regering!

  • 0
  • 0
Mogens Nørgaard

Jeps, Thomas' svar på spørgsmålet om, hvorvidt de er arrogante, er .... arrogant:

"Vi er bevidste om, at nogle mennesker opfatter succes, klarsyn og konsekvens som arrogance."

Jeg tror det svar kan blive en del af det fremtidige undervisningsmateriale på diverse kommunikations- og mediekurser :-).

Det er egentlig ganske stor humor, må man sige.

Mvh.

Mogens

  • 0
  • 0
Martin Bøgelund

Gert Christensen:

Da jeg så overskriften 'Top 10 - Her er Danmarks mest arrogante IT-virksomheder', tænkte jeg straks på, at DanID/NemID med alle de skæld-ud de har fået, da måtte være med i toppen af listen, så det undrer mig, at de overhovedet ikke figurerer på nævnte liste.

At få mange skæld-ud er ikke det samme som at være arrogant.

  • 0
  • 0
Carsten Olsen

Til Mogens Jørgensen:
Ang: kvalitetsmodel-sygehuse og LEAN ?

Jeg står NETOP i mit indslag til lyd for at man skal se mere på kundeoplevelsen, end f.eks. hvad virksomheden har lavet af kvalitetstiltag!
(Jeg har også praktisk erfaring, med (subjektiv)kundefeedback til virksomheder, hvor jeg selv var sagsbehandler) (efter til-vending syntes såvel jeg som ca 95% af mine kolleger det var OK)

"massive nedskæringer", "har du ikke forstået hvad der foregår" , "nedsabling af nogle som i forvejen knokler deres røv ud af bukserne", "heller ikke bruger dem" , "middelalder agtige påstande"

Jeg har ikke talt om nedskæringer. (men effektiviseringer)

Med hensyn til brug af sygehusene så, jo - jeg er hjertepatient nu. For ca 10år fik jeg konstateret for højt blodtryk, hvis lægerne den gang, (og 10år frem) havde iværksat en række rationelle handlinger, ville jeg idag ikke været hjertepatient. Sidste gang var på sygehuset(Frederikssund), havde jeg i ventetiden (læge 90min forsinket) rigeligt med tid til se ind i "plejer-glasburet", der var 2 sygeplejersker travlt optaget af at kommenterer på Line B udseende i "billedbladet"/drikke TE. De sad ved glasburet i 60min (uden synlige tegn på arbejdsaktivtet)De fandt ikke tid til at skrive mine spørgeskema-oplysning ind i IT systemet. Der var afsat 15min til at lægen forklarer om min hjertefejl, men da han allerede var forsinket fik jeg ca.5 min hos ham, 2min blev dog brugt til at skrive tlfnr ind(spørgeskemaet). (Det tog så lang tid fordi lægen skulle brokke sig over jeg stadig havde en fastnettelefon) Han havde derefter travlt med at komme til TE i "glasburet". (+ yderligere logistiske forviklinger omkring ekstra ultralydscanning af hjertet(som var foretage 14dage før! sat i værk, af samme læge (lægen havde glemt det ! og jeg blev lige bebrejdet at sygeplejersken ikke havde skrevet det ind i "systemet"!))

Hvordan du får inddraget både "Statminister" og "Nedskæringer" i debatten er mig en gåde.

  • 0
  • 0
Mads Obenhausen

Mht. NemID/DanID/Nets skyldes fraværet nok fortrinsvist at ingen andre end ansatte og, i nogen grad, IT- og telestyrelsen nogensinde får noget kendskab til dem.
Så ja det må siges at være arrogant ikke at svare på relevant, seriøs og berettiget kritik. Men vi kan ikke som "udenforstående" forholde os til dem, lidt ligesom MI6 og CIA, vi ved de er der, men vi kan ikke se hvad de laver og ingen "udenfor" kender dem godt nok til at falde i kategorien "kender meget godt."

Irrelevant for tråden:
Carsten kan du overtales til at prøve at formulere dig med lidt færre parenteser. Jeg er overbevist om at du har noget på hjerte du gerne vil sige, men det er meget svært forståeligt med parenteser indskudt i parenteser indskudt i parenteser.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere