To ud af tre unge bruger adblocker

Reklameindustrien på internettet kan se frem til endnu større problemer, da de unge i stor stil tilvælger adblocker-tjenester, viser ny rapport.

Det ser skidt ud for fremtiden for reklamefinasieret indhold på internettet. En ny rapport fra USA viser, at 2 ud af 3 unge benytter sig af en adblocker-tjeneste for at undgå forstyrrende reklamer og beskytte deres privatliv, skriver den amerikanske blog, Scribblers.

Undersøgelsen er foretaget blandt 2.700 i alderen 18-24 år, og de unge afviger betragteligt fra den øvrige amerikanske befolkning, hvor det blot er 15 procent, der benytter sig af adblocker.

Ifølge rapporten af det blevet en ”veletableret social norm” at beskytte sig mod internettets omfattende reklamemaskine.

Grunden til den omfattende brug af adblocker er, at det forstyrrer brugeroplevelsen på internettet, angiver respondenterne. 43 procent af de adspurgte svarer, at den primære årsag til at de bruger adblocker er for at undgå påtrængende reklamer, mens 21 procent gør det, fordi reklamerne gør deres internetfærden langsommere. Kun 17 procent peger på deres privacy som hovedforklaring.

Illustration: fra Anatomy Medias rapport: Millennials at the Gate
Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (13)
Jens Jensen

Man kan ikke klantre forbrugerne for denne tendens. Mange sider er bygget op således at reklamerne indlæses først, og når de så er indlæst så kan selve sidens indhold endelig få båndbredde til at dukke op.

Da reklamer tilsyneladende hostes på rimeligt hårdt belastede servere kan man ofte opleve at sidde på f.eks. 100/100mbit linje, men alligevel skulle sidde og vente op mod et halvt minut før en sides indhold dukker op.

Og så er der grådigheden. Flere, incl. mig selv, tillader at reklamer vises på visse medier. Jeg har for vane at slå adblock fra på de medier jeg læser oftest. F.eks. V2 og ing.dk er det slået fra, og jeg lever fint med de enkelte reklamer der dukker op.

Men den anden dag forvildede jeg mig ind Berlingske.dk, og blev mødt at samme pivende besked om at man burde slå sin blocker fra, hvis man ville støtte osv. Det gjorde jeg så.

Resultatet ramte mig prompte. Siden var komplet ubrugelig. Der var simpelthen så mange reklamer at man nærmest ikke kunne se selve indholdet. Blockeren blev koblet på igen inden for få sekunder, og jeg besluttede at...."Tja.. så må jeg jo leve uden deres artikler."

Samme problem gør sig desværre gældende hos mange af de tidligere anerkendte medier. Først drukner de kunderne i reklamer. Så forsvinder reklameindtægterne helt fordi kunderne begynder at blokere. Så laver mediet en "fjern venligst din blocker"-side.... uden dog at ændre på mængden af reklamer.

På det tidspunkt er det desværre bare for sent. Kunderne har valgt.

Det hjælper heller ikke at mange medier stadig tror at en "Like knap" eller en "kommenter denne artikel på Facebook" er noget som gør deres side bedre, eller for den sags skyld at alle links på en side skal sendes gennem en, ofte amerikansk, sporingsservice.

Peter Jensen

Undersøgelsen er foretaget blandt 2.700 i alderen 18-24 år, og de unge afviger betragteligt fra den øvrige amerikanske befolkning, hvor det blot er 15 procent, der benytter sig af adblocker.

Der står her at der ikke er særlig mange unge der bruger en ad-blocker?
Er hele afsnittet her en fejl?

Frithiof Jensen

Der var simpelthen så mange reklamer at man nærmest ikke kunne se selve indholdet.


Det er i övrigt pudsigt at når man "browser" på en iPhone, uden ad-blocker, virker det som om at selv Extrabladet kan begränse sig. Men på PC .... Oh Dear - en syndflod af blinkende og animerede baggrunde, pop-op, pop-under, lyde välter frem.

En workaround, hvis man absolut vil se en "vi vil bestemme hvad du ser på din computer" uden adblocker, kunne måske väre at sätte sin "useragent" til "iPhone".

Jesper Sørensen

Alternativet er at medierne dropper deres reklameproviders og i stedet har reklamerne liggende på deres egne servere.

Det kræver lidt mere arbejde men:
- Siden kommer til at loade hurtigere
- Russiske koner og ulovlige konkurrencer sorteres fra
- Reklamerne vil være væsentligt sværere at detektere og dermed blokere.

De to øverste punkter vil også gøre det mindre nødvendigt for de besøgende at blokere reklamerne.

Henrik Madsen

Jeg tror ikke det vigtigste i forhold til om folk gider gøre en aktiv indsats for at blokere reklamer er om de ligger på den samme side eller kommer fra en ad-provider, men om reklamerne kommer til at forstyrre.

Reklamer som starter med at larme af sig selv eller blinker og båtter helt vildt er bare SÅ irriterende at man godt gider.

Hvis du er adblock bruger (Og det gætter jeg på de fleste er herinde) så er en god måde at se hvordan man IKKE skal gøre, at besøge www.eb.dk.

Først med adblocker og derefter så prøv og slå den fra og reload.

Med adblocker er det til at læse artiklerne, uden er artiklerne gemt i et sandt inferno af ADHD pumpede SE MIG SE MIG SE MIG reklamer.

Thomas Jensen

Hvad er alternativerne? - For brugerne, og for dem der gerne skal tjene penge?

Det nærliggende alternativ er at få folk til at betale for de artikler de læser. Det kan godt være der er mange penge i reklamer, men hvis folk vil ikke have dem og blokerer dem, er det så på sigt en god forretning? Kan - og vil man virkelig? - leve med at læserne synes det er træls med alle disse reklamer? Hvis medierne vinder adblocker-krigen, har de så vundet? Eller vender læserne dem bare ryggen?

Medierne må komme ind i det 21. århundrede! Hvis folk ikke vil betale for papiraviser, så må medierne finde ud af at få folk til at betale for digitale aviser/artikler. Kan de ikke det, så må de dø og lade andre tage over.

At forsøge at overleve på reklamer, som brugerne tydeligt fortæller de ikke er interesseret i (ved at installere adblock), er jo dybt uintelligent!

Anders Lund

Det nærliggende alternativ er at få folk til at betale for de artikler de læser.

Jeg er villig til at betale for adgang. Jeg er sågar villig til at betale et fast beløb hver måned. Men det skal være rimeligt! De skal tage højde for at jeg måske besøger 5 medier fast og altså ikke vil betale 50-80 kr pr. medie pr. måned. Jeg betaler lige nu for politiken.dk, men kommer nok ikke til at forny mit abonnement (har betalt for et år), da jeg ikke mener at det jeg betaler kan svare sig i forhold til mit forbrug. Politiken svarer tilbage at jeg jo får adgang til ekstra artikler (fint nok), spare penge i deres shop og får rabatter alle mulige steder i byen. Da Politiken fjernede deres rene-internet abonnement og derved satte prisen op for mig, skrev jeg og klagede og fik dette svar. Men det er jo ikke det jeg vil ha' - jeg vil betale for mit forbrug af jeres hjemmeside, ikke have rabatter på ting jeg ikke bruger.

Så i stedet for at prøve at malke de betalende brugere for penge (sådan følte jeg det), skulle de måske være lidt mere ydmyg og behandle dem godt.

Nå ja - når jeg så har betalt vil jeg ikke se nogen reklamer.

Kim Christiansen

Jeg slog Adblock fra og tænkte, at det var også synd for alle de journalister og sider som levere ganske fint indhold og skal selvfølgelig tjene penge...

Efter 14 dage er jeg kommet til konklusionen, at internettet er i stykke uden adblock. Det var en forfærdelig oplevelse at navigere rundt på nettet uden det og faktisk slog jeg adblock til på alle elevernes computere efterfølgende. Jeg kan ikke sende dem ud på nettet i god samvittighed uden den ekstra beskyttelse, når de gerne skulle få en sober oplevelse.

Så er bolden spillet videre... Synes jeg.

Peter Andersen

V2.dk

Trackers:
- ChartBeat
- eXense
- Emediate
- Google Analytics
- New Relic
- TNS
- Twitter Button
- User Report

..Altså 8 scripts der tracker ens adfærd..

..Og så skal jeg nok holde mund med hvor meget bras min adblocker blokerer for udover ovenstående trackers..

De digital medier hænger i bremsen, det er deres egen skyld at folk blokerer for reklamer og trackers. Lav en betalingsudgave hvor der ingen reklamer eller trackers er. Ikke blot en betalingsudgave hvor man kan læse lidt mere - men stadig bombarderes med bras.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder