Datatilsynet fik 2780 anmeldelser om brud på persondatasikkerheden i 2018. Af dem var omtrent to tredjedele tilfælde af, at oplysninger er blevet sendt til den forkerte modtager som følge af en menneskelig fejl i afsendelsesøjeblikket.
Det fremgår af Datatilsynets årsrapport for 2018, som blev offentliggjort i går.
De 2780 anmeldelser er kommet ind mellem 25. maj 2018 – hvor databeskyttelsesforordningen trådte i kraft – og 31. december 2018.
I ca. fem procent af tilfældene, var der tale om, at informationer blev sendt via brevpost til den rigtige modtagers sidste folkeregisteradresse, men at brevet ved en fejl er blevet åbnet af en anden person på grund af flytning eller fejlomdeling.
Ups, autocorrect
Datatilsynet bemærker i rapporten, at mange fejl sker som følge af autoudfyldelse af e-mails.
En anden kilde til brud er grafer, der bliver sendt ud, uden at de underliggende data er blevet fjernet.