Tinglysningskaos: Skatteregning havner hos de forkerte

Puklen af ubehandlede tinglysninger kan føre til, at tusindvis af danskere får en opkrævning for ejendomsskat på en bolig, de har solgt. Kommunerne sender nemlig regningen til den, der står i tingbogen.

Siden september har der ophobet sig en pukkel på omkring 63.000 tinglysningssager, som ikke er blevet behandlet på grund af problemer med indføringen af den nye digitale tinglysning.

Det kan nu betyde, at opkrævninger af ejendomsskat havner hos de forkerte. Det skriver Dagbladet Børsen torsdag.

Kommunerne sender opkrævningerne for ejendomsskatten til den ejer, som står i tingbogen. Hvis en boligejer har solgt sin bolig, men sagen endnu ikke er blevet færdigbehandlet, så står han stadig som ejer.

»Kommunerne er havnet i den samme tumult som alle andre. Det har givet problemer, som reelt ikke burde have været problemer,« siger vicekontorchef i Teknik og Miljøafdelingen i Kommunernes Landsforening til Børsen.

Kommunerne modtager lige nu mange henvendelser fra borgere, som har modtaget ejendomsskattebilletten for en bolig, de har solgt. Rådet fra kommunerne til borgerne er, at de selv skal sørge for at sende skattebilletten videre til den nye ejer eller til den ejendomsmægler, der har stået for handlen.

Ifølge Børsen giver ejendomsskatterne også problemer for selve tinglysningen i de tilfælde, hvor pensionister har fået indefrosset deres ejendomsskat gennem såkaldte skadesløshedsbreve. Det er således ikke muligt at oprette en ny tinglysningssag på en bolig, før alle skadesløshedsbreve på boligen er aflyst.

I Københavns Kommune har det givet problemer for mindst 100 boligsager.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Peter Nørregaard Blogger

Vi har nok brug for at være mere nuancerede end det, Ulver, for at blive klogere på hvad der skal gøres anderledes fremover.

Men en af fejlene vil netop være at betragte e-tinglysning som et it-projekt: It-delen fylder ikke ret meget og it-problemerne fylder heller ikke ret meget (længere).

I stedet er det et organisatorisk projekt, et forandringsprojekt og meget andet. Det er næppe it-delens skyld at man fx skal igennem en del skærmbilleder for at gennemføre en simpel tinglysning (det er forretningen, der stiller den slags krav, ikke leverandøren), eller at folk brugte fuldmagter meget mere end forventet, eller at der ikke har været bemanding til at håndtere supporten.

Derfor vil jeg give dig mere ret, hvis du sagde: "Det projekt er så dårligt kørt at det skriger til himlen"

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere