Tilliden til det offentliges databeskyttelse er lav: »Vi har aldrig været længere fra målet«
Digitaliseringsstyrelsens analyse 'Tilliden til den digitale offentlige sektor' gemmer ifølge IT-Branchen på »en grim overraskelse«, trods meldinger om det modsatte.
Det skriver IT-Branchen i en pressemeddelelse, der fokuserer på danskernes tillid til, at myndighederne passer godt på deres oplysninger.
3667 repræsentativt udvalgte personer i den danske befolkning mellem 15 og 89 år har forholdt sig til udsagnet »Det offentlige passer godt på mine personlige oplysninger«, og af dem har 40 procent svaret 'enig', mens 8 pct. har svaret 'meget enig'.
Dermed har vi »aldrig været længere fra målet«, skriver IT-Branchen med henvisning til den daværende VLAK-regerings målsætning fra 2018 om, at 90 pct. af borgerne inden 2024 skal have tillid til det offentliges behandling af data.
Læs også: AI-system kritiseres for at diskriminere mod handicappede forældre i amerikanske børnesager
For at komme tættere på målet og højne tilliden kræver det ifølge chefkonsulent i IT-Branchen Martin Jensen Buch, at borgerne kan se og forstå, hvad det offentlige bruger borgernes data til.
»Derfor er det afgørende, at regeringen opprioriterer arbejdet med at give borgerne større gennemsigtighed i og kontrol med brugen af deres data,« siger han.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.