Tilgængelighed er must: Sådan garderer dansk cloud-software sig mod nedetid

31. juli 2013 kl. 06:291
Tilgængelighed er must: Sådan garderer dansk cloud-software sig mod nedetid
Illustration: Morten K. Thomsen.
Sommerstafet: 65.000 kunder er afhængige af, at e-conomics regnskabssoftware i skyen ikke er nede. Se hvordan Christianshavnervirksomheden klarer den udfordring.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Når man lever af at levere Software as a Service til 65.000 kunder, siger det sig selv, at oppetid er essentielt.

Og helt naturligt er det noget som hardwareleverandøren Dell, der var forriges stop på Version2's sommertour, interesserer sig for, hvordan regnskabssoftwarevirksomheden e-conomic håndterer.

Læs herunder sommerstafet-spørgsmålene fra Dell, som e-conomics CTO Jens Sørensen svarer på:

Tilgængelighed må være af største betydning for e-conomic. hvordan har I valgt at sikre dette?

Artiklen fortsætter efter annoncen

»For vores hovedprodukt e-conomic har vi to fysiske, separate datacentre med redundante komponenter hele vejen fra internet service provider over softwarearkitektur til fysiske komponenter som diske og memoryblokke. For det andet produkt Debitoor har vil lavet den samme form for redundans- bare i skyen. Det kalder vi også cloud on cloud.«

Hvordan er jeres fordeling af udviklingsressourcer mellem Danmark og offshore? Hvad mener e-conomic er den optimale ratio mellem offshore og inhouse – og hvorfor?

»I vores verden er det ikke optimalt at have et team afkoblet fuldstændigt fra hovedkvarteret, så derfor vil vi gerne have blandede teams hvor alle medlemmer deltager på lige vilkår med Skype, Netviewer og så videre - og hyppige visits mellem Danmark og Ukraine. Vi mener, at højst halvdelen af et team kan være outsourcet. Vores aktuelle fordeling er cirka 70 procent i Danmark DK og 30 procent i Ukraine, baseret på at have balancerede teams og tilgængeligheden af superdygtige folk.«

*Hvilke lande opererer e-conomic i? Har e-conomic planer om at gå ind i lande udenfor Norden og EU? Hvilke udfordringer oplever I, når I forsøger at åbne et nyt marked? Hvis ja, hvordan griber I denne opgave an?

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Med vores hovedprodukt opererer vi i Europa primært Norden, UK, Tyskland, Spanien og i mindre grad Frankrig og Polen. Med Debitoor er vi i henved 40 lande i hele verden, herunder Sydamerika. Vi prøver at holde os til tysk-, fransk og spansktalende lande plus Rusland. Localization er en disciplin i sig selv med hensyn til regnskabser, så vi alliererer os typisk med en lokal ekspert i analysefasen eller ansætter egne folk med forstand på den nye regions regnskabspraksis. Derefter foregår der udvikling med at landetilpasse applikationen, hvorefter vi kan launche.«

Denne artikel er en del af Version2's sommertour, hvor vi flytter redaktionen ud til en stribe danske it-firmaer. Se hele tour-kalenderen

1 kommentar.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
31. juli 2013 kl. 09:59

Er det bare mig, eller stod der meget lidt om det omne som overskriften teaser med? Jeg blev lidt skuffet.

"Sådan sikrer vi oppetid: Redundante 'det hele' og offload til skyen."