Tilbage til frimærker og papirbreve: Borgere læser ikke deres e-post

Flere myndigheder går nu tilbage til at sende papirbreve, da borgere generelt ikke får læst deres e-post.

For få tjekker deres e-boks, og derfor går nu flere myndigheder, her i blandt Assens Kommune og Færdelsstyrelsen tilbage til frimærker og papirbreve, skriver DR.

I Færdselsstyrelsen sender man nu papirbreve ud til bilister, hvor man beder dem tjekke deres e-boks for indkaldelse til syn.

»Mange bilister opdager ikke den digitale synsindkaldelse og risikerer derfor en bøde,« forklarer Stefan Søsted, der er direktør i Færdselsstyrelsen til DR.

Borgere risikerer rykkere og ekstra gebyrer

Borgere i Assens Kommune får nu et papirbrev ind ad postkassen, hvis de ikke har betalt ejendomsskat.

»Vi har en fornemmelse af, at borgere ikke ser rykkere i den digitale postkasse, og det bliver vi nødt til at agere på, for det kan have alvorlige konsekvenser for dem,« siger Torben Christiansen, der er chef for Borgerservice og Digitalisering i Assens til DR om skiftet.

En af årsagerne til fornemmelsen er, at kommunen før digitaliseringen fik spørgsmål til hver fjerde rykker, hvor det i dag kun er til hver tiende.

Ifølge kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen, Lone Palludan Kampmann, er det et spørgsmål om tilvænning. Derudover fortæller hun DR, at en medspillende faktor kan være, at E-post er en kanal til de breve, som vi ikke har særligt lyst til at se– lige som gammeldags rudekuverter.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (35)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Christian Bruun

og fordi det er så irriterende besværligt lige at tjekke sin post. Hvor lagde jeg koden, hvad er adressen på hjemmesiden, og derefter "tomme" beskeder med pdf-filer som først skal åbnes.

Jeg ville ønske at jeg kunne få videresendt min e-boks til min email (dem som kigger med i min email, kigger nok også med i min e-boks), og så kunne jeg logge på e-boks hvis jeg havde brug for at sende post.

  • 12
  • 3
Christoffer Kjeldgaard

Og så var det at det ville være rigtig rart at vide hvad der er personfølsomt i en indkaldelse til syn?

Nu er sikkerhed ikke det eneste argument for at bruge e-boks. Kommunerne og staten vil rigtig gerne have så få kommunikationskanaler digitalt med borgerne som muligt, og det kan jeg sagtens forstå hvis der forventes en effektiv strømlinet organisation bagved. Der er ingen tvivl om at den "tvang" har voldt problemer. Men hvis vi ønsker en effektiv administration må vi også indstille os som borgere på at hvis vi vil have kontakt med det offentlige, så er der så få snitflader digitalt som muligt, fordi ekstra snitflader = mere kompleksitet = flere fejl. Fejl er uacceptabelt i en bureaukratisk organisation, hvis der er fejl skal de kunne spores.

  • 4
  • 12
Andreas Olsen

Der er jo intet personfølsomt i en synsindkaldelse, men f.eks. indkaldelser til hospitalet eller breve fra Statsforvaltningen er et par eksempler.

Det offentlige skal altid sørge for at sende personfølsomme oplysninger ad sikker kanal (selvom der jo desværre er eksempler på det modsatte).

Hvis e-mail pr. definition var krypteret, så ville verden være nemmere... :)

  • 6
  • 0
Rene Madsen

Nu er sikkerhed ikke det eneste argument for at bruge e-boks. Kommunerne og staten vil rigtig gerne have så få kommunikationskanaler digitalt med borgerne som muligt, og det kan jeg sagtens forstå hvis der forventes en effektiv strømlinet organisation bagved.

Det vil stadig være formålstjeneligt at jeg som borger kan vælge at få vidersendt alt min post der havner i e-boks til en egen valgt e-mail adresse og kvittere for at jeg har forstået at en mulig person kan opsnappe personlige data.

Lad borgeren tage et aktivt valg. Lad gerne default være at det ikke vidersendes. Så kan man udvide med krypteret e-mail bag efter.

  • 15
  • 1
Christian Bruun

Det vil stadig være formålstjeneligt at jeg som borger kan vælge at få vidersendt alt min post der havner i e-boks til en egen valgt e-mail adresse og kvittere for at jeg har forstået at en mulig person kan opsnappe personlige data.

Helt enig. Om jeg efter at have modtaget post fra e-boks gemmer en kopi på min egen "usikre" computer, eller på fx gmail bestemmer jeg forhåbentlig selv. Så derfor burde jeg også selv kunne bestemme at min post skal vidresendes.

  • 6
  • 0
Christian Nobel

Der er jo intet personfølsomt i en synsindkaldelse, men f.eks. indkaldelser til hospitalet eller breve fra Statsforvaltningen er et par eksempler.

Ja og det er derfor at hele "Nem" paradigmet fejler fælt, da der ikke eksisterer flere sikkerhedsniveauer, men alt skal betragtes som "sikkert" (hvilket så endda kan diskuteres), hvorved borgerne mister enhver forståelse for sikkerhed.

  • 6
  • 1
Christian Nobel
  • 12
  • 1
Christian Nobel

Man kan jo ikke vide hvor mange af dem der ikke læser sin e-boks post, som heller ikke ville læse deres papirbreve fra kommunen.

Jeg tænker den andel må være betragtelig.

Eneste forskel er at på e-boks kan der køres statistik.

Fra DR:

Hvert år sender kommunen gennemsnitligt 400 rykkere ud. Før digitaliseringen vendte hver fjerde borger tilbage til kommunen med spørgsmål. Efter indførelsen af e-post er det kun hver tiende.

Jeg tvivler på at folk forstår en rykkerskrivelse bedre fordi den er blevet "elektronisk"!

http://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/mange-tjekker-ikke-e-posten-tilba...

  • 8
  • 1
Emil Stahl

og fordi det er så irriterende besværligt lige at tjekke sin post. Hvor lagde jeg koden, hvad er adressen på hjemmesiden, og derefter "tomme" beskeder med pdf-filer som først skal åbnes.


Appen Postboks henter al min e-Boks post ned til min Mac og giver mig en notifikation helt automatisk. På iPhone logger jeg ind i e-Boks appen med min tommelfinger. Det kunne ikke være nemmere. Og er da meget nemmere end at tjekke en fysisk postkasse :)

Begge har endda via fuldmagt adgang post til selskabet jeg er direktør i, så jeg har alt samlet ét sted.

  • 0
  • 3
Christian Nobel

Derfor kan der være myndigheder, som synes, de har behov for at supplere de her digitale breve med noget fysisk, men det er ikke det generelle billede, vi ser, siger Louise Palludan Kampmann.

Man kan spørge hvad Digitaliseringsforstyrrelsen overhovedet ser?

Det er er en lille gruppe, som ikke får åbnet den digitale post i den grad, de måske burde. Kun 4,5 procent af de borgere, som har modtaget digital post inden for det seneste halve år, har ikke været logget ind i samme periode.

Så succeskriteriet for Digitaliseringsforstyrrelsen er åbenbart at folk bare skal "åbne" deres "digitale post" mindst en gang hvert halve år - jeg er ikke sikker på at kommunerne opererer med betalingsfrister og lignende på halve år.

Fra DR:
http://www.dr.dk/nyheder/indland/styrelse-kun-en-lille-gruppe-laeser-ikk...

  • 3
  • 1
Daniel Korsgaard

Og den checker jeg stort set hver eneste dag. Min email kan jeg snildt leve med kun at kigge på et par gange om måneden. Og facebook + alt andet skrald, er tæt på ligegyldigt.

Det kan ikke være rigtigt at jeg aktivt skal logge ind på en eller anden myndigheds portal i tilfælde af at de vil fortælle mig noget.
Kommunen går heller ikke ind på min hjemmeside for at se om jeg skulle have skrevet til dem.

Det er simpelthen for slapt. Jo jo, jeg har da vist logget ind et par gange eller 4, men hvis de forventer at ville fortælle mig noget jeg skal vide inden for de næste 6 måneder, så må de ringe/sms'e, eller sende noget rigtigt post.

Det er kun positivt at myndighederne så småt er ved at begynde at forstå at borgerne er kunder, og myndighederne servicer.

En rigtig løsning, kunne jo være at de sender os en e-reader med Write Once memory som akkumulerer alt fra myndigheder, og som man bare skal kigge på, ligesom med normal post. Og naturligvis en indbygget sikker forbindelse som blot kræver et almindeligt gsm/edge/3g/4g/whatever signal

Men jeg gider #$&!?#!&$! ikke bruge 10-20 minutter hver dag på at kæmpe mig gennem et sygt portal system som synes primært at være designet til at myndigheder kan fralægge deres ansvar, og tillæge borgere forpligtelser om periodisk elektronisk registrering.

  • 11
  • 2
Christian Nobel

Det helt groteske er at for nogle få år siden blev postloven ændret, således at det var et krav at alle boligejere skal have en brevkasse mod vej, bla. begrundet i at borgerne skal kunne modtage breve fra myndigheder!

Det medførte nærmest farceagtige tilstande hvor store dele af landets parcelhusejere valfartede til de lokale byggemarkeder for at købe brevkasser, stolper, og hvad har vi.

Så hvad var meningen med hele det cirkus, andet end (under trusler om bøder hvis man undlader at have en brevkasse) at tilgodese et statssanktioneret reklameomdelingsbureau?

  • 12
  • 1
Dave Pencroof

Hej igen Emil

Appen Postboks henter al min e-Boks post ned til min Mac og giver mig en notifikation helt automatisk. På iPhone logger jeg ind i e-Boks appen med min tommelfinger. Det kunne ikke være nemmere. Og er da meget nemmere end at tjekke en fysisk postkasse :)


Så vidt jeg kan se, må den app være eksklusivt til Apple udstyr, desværre er størstedelen af befolkningen vist på android, og jeg kan ikke finde noget tilsvarende på https://play.google.com/store, jeg er meget interesseret på en sådan app men ikke på at eje Apple udstyr (been there don that ! )

  • 1
  • 0
Mikal Schacht Jensen

Det kan ikke være rigtigt at jeg aktivt skal logge ind på en eller anden myndigheds portal i tilfælde af at de vil fortælle mig noget.
Kommunen går heller ikke ind på min hjemmeside for at se om jeg skulle have skrevet til dem.


Du kan ikke forvente at det offentlige system skal tilpasse sig hver enkelt borgers præferencer når det kommer til kommunikation. Uanset hvilken metode man vælger, vil der altid være nogen som ikke er med på den. Der er også folk som ikke kan finde ud af email, eller ikke gider sms, eller mobil telefoner i det hele taget.

Jeg synes godt man fra offentlig side må diktere hvordan kommunikationen skal foregå, så det sker på en måde der udelader færrest mulige.

Men jeg gider #$&!?#!&$! ikke bruge 10-20 minutter hver dag på at kæmpe mig gennem et sygt portal system


Jeg får en notifikation via sms når der er nyt i min e-boks, og det tager ca. 30 sekunder at starte e-boks appen på min android, logge ind (kræver ikke nem-id) og læse beskeden. Hvis Du dagligt bruger 10-20 minutter, gør du det forkert.

Jeg siger ikke at e-boks er den optimale løsning. Der er masser af plads til forbedring. Men man skal heller ikke gør det værre end det er.

  • 6
  • 2
René Nielsen

Jeg siger ikke at e-boks er den optimale løsning. Der er masser af plads til forbedring. Men man skal heller ikke gør det værre end det er.

En stor del af problemet med e-boks er jo, at man slet ikke har taget hensyn til borgerne. Der er på intet tidspunkt taget hensyn til f.eks. brugervenlighed.

På mange måder er e-boks-front-enden skodkode at laveste kaliber. Man kan godt via en lov tvinge en hest til truget, men du kan ikke via loven tvinge hesten til at drikke.

Og det er vel blot det som diverse myndigheder er ved at finde ud.

Der findes mange brugervenlige løsninger til sikker kommunikation, så i det lys burde man rejse en skamstøtte over e-boks for der er man ved at genopfinde hjulet.

  • 5
  • 2
Peter Stricker

Du kan ikke forvente at det offentlige system skal tilpasse sig hver enkelt borgers præferencer når det kommer til kommunikation.


Muligvis ikke, men at lade borgeren vælge mellem 5-10 forskellige kommunikationsveje burde være rimelig nemt.

Borgeren skulle have mulighed for at vælge flere forskellige kommunikationsveje og det skulle være nemt at ændre valget.

  • 2
  • 1
Christian Nobel

Jeg synes godt man fra offentlig side må diktere hvordan kommunikationen skal foregå, så det sker på en måde der udelader færrest mulige.

Jeg gentager mit spørgsmål fra tidligere:

Svar mig lige på en ting - er systemet til for borgerne, eller er borgerne til for systemet?

Når det drejer sig om at tilgodese religiøse minoriteter eller hvad-har-vi, så er der ingen bagatelgrænse, men når tingene skal være "digitale", ja så har piben en helt anden lyd.

Jeg får en notifikation via sms når der er nyt i min e-boks, og det tager ca. 30 sekunder at starte e-boks appen på min android, logge ind (kræver ikke nem-id) ....

Og så er det filmen knækker helt.

Befolkningen bliver først tudet ørerne fulde med at "NemID" er ultimativt sikkert og blah, blah, blah, og når så det viser sig at det alligevel ikke er så "nemt" endda, ja så begynder man at sælge ud af sikkerheden.

Tilbage står vi med en befolkningen der i den grad er blevet fordummet af systemet til ingen føling at have for sikkerhed, og hvor indkaldelse til syn har samme sikkerhedsniveau som brevet om den terminale kræft - idioti på et højere plan.

  • 6
  • 2
Gustav Brock

Jeg får en notifikation via sms når der er nyt i min e-boks, og det tager ca. 30 sekunder at starte e-boks appen på min android, logge ind (kræver ikke nem-id) og læse beskeden. Hvis Du dagligt bruger 10-20 minutter, gør du det forkert.

Det fungerer også fuldstændig glat på Windows Phone. Skal jeg bruge PDF'en, gemmer jeg den på mit OneDrive, og sekunder efter har jeg adgang til den fra enhver af mine andre maskiner. Og så er man fri for papir. Det kan ikke gøres nemmere.

  • 1
  • 0
Miki Andersen

Nu er sikkerheden ikke det eneste E-boks kan levere. De kan også garantere at information når frem. Tag f.eks. den synsindkaldelse der bliver skrevet om. Hvis den sendes via alm. e-mail er der ikke leveringsgaranti. Det er der i e-boks.
Det er da ikke særlig svært at gå ind og slå notifikationer til i e-boks så man ikke skal logge ind jævnligt for at checke den.
Hvad angår app sikkerheden kræver det at man har godkendt enheden via e-boks siden (kræver nem-id)

  • 1
  • 4
Christian Nobel

De kan også garantere at information når frem.

Nej det kan de ikke!

Det eneste man ved er at beskeden er proppet ned i det centrale, NSA kontrollerede, webmail system.

Hvad angår app sikkerheden kræver det at man har godkendt enheden via e-boks siden (kræver nem-id)

Ja, en gang, herefter er der på det nærmeste piv-åbent, kun beskyttet med password (hvilket "NemID" proselytterne jo tidligere postulerede er åh-så-usikkert).

Det er pseudosikkerhed.

  • 4
  • 1
Michael Weber

Jeg synes godt man fra offentlig side må diktere hvordan kommunikationen skal foregå, så det sker på en måde der udelader færrest mulige.

Prøv at send en krypteret mail til en offentlig ansat, der f.eks. hedder..Jens til fornavn? Bare en tilfældig Jens, ansat ved en eller andet tilfældig offentlig instans.
Prøv det via eboks.

Gik den ikke?

Eller prøv at vælge en tilfældig mail-adresse på en offentlig ansat.
F.eks. fra en kommunal hjemmeside - hvor du kan læse stolpe op og stolpe ned om krypteret mail og nemid. Find det tilknyttet certifikat via:
https://service.nemid.nu/dk-da/mit_nemid/certifikater/soeg_certifikat/

Gik den ikke?
Surprise :)

  • 3
  • 1
Bjarne Nielsen

De kan også garantere at information når frem.

Faktisk går garantien kun til postkassen. Sådan er reglerne lavet, også selvom man netop med en central digital postkasse kan følge op på, om beskederne er blevet læst. Det burde i virkeligheden være en lavthængende frugt, og ville give direkte værdi for mange afsendere.

Og bemærk, at vi ikke får nogen officielle tal for, hvor mange, som læser deres post, hvor lang tid de er om det, og hvor tit posten bliver checket, selvom det burde være et af de nemmere udtræk at lave. Vi har kun indirekte meldinger, som "vi får ikke så mange spørgsmål, som vi plejer", eller "flere folk bliver væk, selvom de er indkaldt".

Måske er det tal for pinligt til at komme frem?

  • 5
  • 0
Christian Nobel

Og bemærk, at vi ikke får nogen officielle tal for, hvor mange, som læser deres post, hvor lang tid de er om det, og hvor tit posten bliver checket, selvom det burde være et af de nemmere udtræk at lave. Vi har kun indirekte meldinger, som "vi får ikke så mange spørgsmål, som vi plejer", eller "flere folk bliver væk, selvom de er indkaldt".

Som jeg citerede ovenfor, udtaler Digitaliseringsforstyrrelsen følgende:

Det er er en lille gruppe, som ikke får åbnet den digitale post i den grad, de måske burde. Kun 4,5 procent af de borgere, som har modtaget digital post inden for det seneste halve år, har ikke været logget ind i samme periode.

Altså mener Digitaliseringsforstyrrelsen at succeskriterieter åbenbart at folk bare skal "åbne" deres "digitale post" mindst en gang hvert halve år , samt det at "kun" 4,5% "åbner" den sjældnere ikke er noget der er bekymrende.

Jeg er ret sikker på at i temmelig mange andre forhold her i samfundet vil man anse det at 4,5% faldt gennem nettet for værende helt uacceptabelt.

  • 1
  • 1
Gert Madsen

Det vil stadig være formålstjeneligt at jeg som borger kan vælge at få vidersendt alt min post der havner i e-boks til en egen valgt e-mail adresse og kvittere for at jeg har forstået at en mulig person kan opsnappe personlige data.


Du glemmer en lille detalje i den sammenhæng. I E-boks kan afsenderen rette i dokumentet, EFTER at det er afleveret til modtageren.
Det kan man jo ikke med almindelig SMTP.
Naturligvis lover man højt og helligt at det kun er uvæsentlige detaljer, såsom afsender etc. der rettes. Videresendelse via SMTP vil kun forvirre og gøre folk urolige, når brevene ikke er ens.

  • 10
  • 0
Henrik Hansen

At rette i breve efter afsendelse er også et misfoster af format.

Det tilsiger jo at man ikke behøver at sikre at brevet er korrekt inden man udsender det. Det skriger jo til himlen efter venstrehåndsarbejde!

Se på fejl i IT. Det er jo ikke nødvendigt at gennemteste tingene ordentligt inden udgivelse, for man kan jo bare patche det efterfølgende over nettet, ikke?

Tror jeg kan tælle på en hånd hvor mange gange jeg er logget på e-boks årligt, og der ligger altid gamle ting at læse.

  • 2
  • 0
Nicolai Møller-Andersen

Jeg er ikke stor fan af epost, og det er ikke det eneste system, som vi bliver påtvunget af det offentlige. Der er for eksempel også skoleintra, hvor man tvinges til - endnu en gang - at logge på et skøøønt system dagligt; Skemaer, lektier, meddelelsesbog m.v. ligger derinde, og kun derinde.

Er der nogen som kender omfanget af de utrolige besparelser forbundet med brugen af disse systemer? Inklusive den tid vi andre spilder på at logge ind!

  • 3
  • 0
Gert Agerholm

Jeg får en "privat E-mail" hver gang der er ny besked i min E-boks, så behovet for hele tiden at skulle logge på for at se om der er kommet nyt er ikke tilstede. Endvidere sender flere offentlige institutioner også en SMS med info om at der er kommet ny besked som kunne være vigtig. Her i blandt er indkaldelse til syn.

Jeg synes ikke problemet er så stort som det bliver gjort til. Men ja, det ville da være rart hvis man kunne modtage det hele i ens egen mailboks.

  • 1
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere