Tidligere Mozilla-chef vil betale dig penge for webannoncer

Ny webbrowser fjerne automatisk reklamer, erstatter dem med nye og giver dig del i overskuddet

»Reklamebranche er syg. Den er påtrængende, sporer brugere med cookies, trackers med mere, og sløver tilmed internettet helt ned. Resultatet er, at flere og flere brugere benytter ad-blockere for helt at slippe for reklamer,« sådan lyder det fra Brendan Eich, tidligere chef for Mozilla, til webmediet Business Insider.

Brendan Eich løsning er at lancere webbrowseren Brave, der helt automatisk blokerer samtlige annoncer – og erstatter dem med sine egne.

Fordelen ved den indbyggede ad-blocker i Brave er, ifølge Brendan Eich, dels en forbedret grad af privacy, fordi annoncører ikke får mulighed for at indsamle information om brugerne. Men også en væsentlig forbedret hastighed, fordi der ikke skal indlæses en masse skrammel.

Læs også: Jeg blokerer dine reklamer. Nej, jeg blokerer din blokering. Fint, så blokerer jeg din blokering af min blokering!

Eich påstår, at Brave er to til fire gange hurtigere end andre browsere, og hvis andre browsere skal kunne konkurrere på hastighed, så skal de suppleres med finjusterede versioner af plugins som Ghostery, Disconnect.me, Adblock Plus.

Brave tilbyder en ny forretningsmodel for både udgivere og brugere

»Vi er nødt til at rengøre swimmingpoolen, og hælde godt med klor i. Det er den eneste måde, vi kan bygge en bedre forretningsmodel for såvel udgivere og brugere,« mener Brendan Eich.

Tanken med Brave er nemlig, at webbrowseren godt nok fjerner de oprindelige annoncer på en given webside, men den erstatter dem med nye annoncer placeret i de samme felter. Indtægten for disse nye annoncer fordeles med 55 % til websideindehaveren, 15 procent til Brave, 15 pct. til annoncebureauet og mellem 10-15 pct. går direkte til brugeren.

Læs også: Version2’s læsere: Vi bruger adblocker for at slippe for anmassende reklamer

Det er så meningen, at brugerne skal kunne benytte deres indtægter fra annoncerne til mikrobetalinger til de websider, som de gerne vil støtte, og så slipper de helt for reklamer på netop disse sider.

Det er potentielt betænkeligt, at Brave udvælger hvilke annoncer, den enkelte bruger skal se, på baggrund af tags genereret ud fra webbrowserens historik. Men disse oplysninger skulle dog ikke blive delt med annoncørerne.

Brave er baseret på Chromium, den samme open-source software som også ligger til grund for Googles Chrome, og lanceres til Windows og OS X samt til Android og iOS. Browseren er i øjeblikket i beta, men forventes klar inden udgangen af 2016.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (0)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer