10 gode råd: Sådan får du succes med ukrainske udviklere

Der er masser af talentmasse i Ukraine, men det kræver, at din egen organisation selv er klar, før det bliver et godt samarbejde. Sådan lyder et af rådene fra it-chef, som har haft stor succes med nearshoring.

Outsourcing til fjerne lande er blevet mainstream, men det er alligevel ikke altid, at resultatet falder godt ud. Omvendt kan det blive en helt uundværlig del af it-organisationen, når nødden er knækket og samarbejdet kommer op i højeste gear.

På en konference om offshore-outsourcing, som IT-Branchen holdt onsdag eftermiddag, delte Erik Dibbern, teknisk direktør i webmusik-firmaet 24-7 Entertainment sine erfaringer med at ansætte udviklere i Ukraine. Det skete med ti gode råd – hans lile ’cheat sheet’, som han kaldte det.

24-7 Entertainment sælger musik fra 80.000 pladeselskaber gennem 30 forskellige portaler på nettet, blandt andet TDC og Yousees Play-tjenester. Halvdelen af de 80 ansatte er it-folk, og 12 af dem er i Ukraine.

Første råd var at glemme de økonomiske overvejelser og ikke begynde at sende opgaver til udlandet for pengenes skyld.

Læs også: 8 gode råd: Sådan får du succes med nearshoring

»Vores vigtigste incitament var at få en rekrutteringsbase mere, så vi kunne kaste fiskekrogen ud i en ny pulje af talent. Det skulle være en udvidelse af vores eksisterende team,« forklarede Erik Dibbern.

I samme åndedrag understregede han, at man ikke skulle være nærig og prøve at skære forholdene for de ukrainske udviklere ind til benet, set i forhold til hvad danskerne har af værktøjer og forhold.

»Man skal opføre sig fornuftigt, og så skal besparelserne nok komme. Det skal bare ikke være det øverste på listen,« sagde han.

Råd nummer to var nok det vigtigste, nemlig at organisationen i Danmark skal være klar til en udvidelse ud over landets grænser.

»Har man ikke styr på hjemmebanen, kommer det ikke til at hænge sammen. Det er alt fra det helt lavpraktiske, om organisationen kan kommunikere på engelsk om kode, og hvordan dokumentationen er, til at håndtere den usikkerhed, det kan give. Hvad betyder det for mit job, vil nogen tænke,« forklarede han.

Tredje punkt på listen var at gøre sig umage for at få de rigtige folk ansat som de første.

»Det skal være nogle, du kan kommunikere med, og som du stoler på. Det kan være fristende at ansætte en masse juniorer, men du skal sætte et team fra starten – og det gælder jo uanset hvor, det er henne,« sagde Erik Dibbern.

Og ligesom danske udviklere arbejder bedst, når der er et klart mål, vil en gruppe ukrainske ansatte også meget gerne kunne se en mening med det, de laver, lød fjerde råd.

»Definer et klart mål for teamet. Jeg har set eksempler på, at ’nu kan de lige teste lidt på det og fedte lidt med det’. Det dur ikke. De skal være en del af gamet, ikke et akvarium med fisk, man kigger til en gang imellem,« forklarede han.

På samme måde må man ikke gøre udviklerne fra udlandet til andenrangsdeltagere i et projekt. De skal indgå på lige fod, og har man den rette mand til jobbet, kan scrummasteren lige så vel være en fra Ukraine som en i hovedkvarteret i Danmark.

»Undgå ’dem og os’. Alle mand skal have hånd på bolden. De teams, der fungerer bedst, har en 50/50-fordeling mellem danske og ukrainske udviklere,« forklarede han om råd nummer fem.

Sjette punkt var at lade medarbejderne mødes fysisk, især i starten. Det gør al kommunikation siden hen meget lettere.

»Når man sidder over for hinanden og spiser frokost eller drikker en øl, åbner det en båndbredde, så man sagtens kan være på Skype eller e-mail siden hen. Ellers kan få en e-mail, som man ikke ved, hvordan man skal tolke. Og lad dem ikke kun mødes i Danmark, men lad også danskerne rejse til Ukraine,« sagde han.

På samme måde bliver det meget vigtigere at sikre en god og tæt kommunikation mellem de teams, der er i gang, fordi alle nu ikke længere sidder samme sted, lød hans syvende råd.

Man må heller ikke glemme at følge op på projekterne, der foregår i Ukraine og vise interesse for dem som medarbejdere. Det gør man som en selvfølgelighed med de danske projekter og ansatte, var det ottende tip fra Erik Dibbern.

Skal man i gang med at ansætte udviklere i udlandet, kræver det hjælp fra andre, hvis det skal gå smertefrit, så niende råd var at udnytte sit netværk og spørge om hjælp – eller betale sig fra det.

Sidste råd på listen var at kigge op fra Excel-arket med forretningsplaner og omkostninger nogle gange og huske, at de nye ansatte også er mennesker af kød og blod.

»Husk at vi har med mennesker at gøre. Det er nemt at komme til at betragte det som en maskine, men det er altså mere organisk en det, og man må føle sig frem nogle gange,« sagde han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (22)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Henrik Wivel

De opstillede punkter er sund fornuft, især punkt et. Det er også mit punkt et når jeg taler med mine kunder om outsourcing/offshoring. Er økonomi det eneste incitament, så har man tabt på forhånd.

Skal man være lidt hård, så er de resterende råd noget man bør følge generelt og ikke kun ved outsourcing. Det er de samme mekanismer der gør sig gældende hvis man åbner en ny afdeling i en anden by, en anden bygning, ja eller bare kontorer der er mere end 5 minutters gang væk.

Det er de samme mekanismer der træder i kraft og der er faktisk ikke den store forskel på om man er i Ukraine eller om der bare er sat en væg op mellem delprojekter. og hvorfor er det så det? Det er fordi der er grundlæggende menneskelig adfærd vi taler om og ikke om det er Ukraine, Indien, Herning eller bare bygningen ved siden af.

  • 1
  • 1
#2 Morten Holmstrup Gerdsen

"På samme måde må man ikke gøre udviklerne fra udlandet til andenrangsdeltagere i et projekt. De skal indgå på lige fod, og har man den rette mand til jobbet, kan scrummasteren lige så vel være en fra Ukraine som en i hovedkvarteret i Danmark." ..... Gælder det også lønnen så?

  • 2
  • 1
#3 Jesper Henningsen

Lønnen er ikke andenrangs. Der er selvfølgelig lavere omkostninger ved at hyre en udvikler fra Ukraine, men når skatterne er trukket fra lønnen i de to lande, er forskellen ikke så stor... og hvis man husker at sætte lønnen op mod de generelle omkostninger, i forhold til Danmark, så er der en del af dem som sidder bedre i det, end hovedparten af den danske befolkning.

  • 0
  • 0
#4 Morten Holmstrup Gerdsen

det er bestemt ikke min erfaring. Jeg har set masser af eksempler på outsourcing, hvor lønnen er lav - også i forhold til standard-lønningerne i landet. De danske virksomheder bruger i 99,9% af tilfældene udelukkende outsourcing for at spare penge på billig udenlandsk arbejdskraft. At det handler om IT gør det ikke anderledes end fx. underbetalte polske håndværkere uden rettigheder eller groft udnyttede au pair piger. Man kan selvfølgelig behandle dem pænere og sminke liget på alle tænkelige måder, men principielt er vi i samme boldgade. IMHO, altså :-)

  • 1
  • 0
#5 Jesper Henningsen

IT er anderledes... da der er så hård konkurrence om at få kvalificeret arbejdskraft, vil det ikke tage en "underbetalt" udvikler 14 dage, at finde et bedre betalt job.

Der er flere og flere som også har sygesikringen med, som en del af løn pakken.

Jeg vil give dig ret i at for 5-6 år siden var 99,9% af grunden for at outsource prisen... idag er hovedårsagen mangel på lokal kvalificeret arbejdskraft.

Hvis en virksomhed idag, satser på en langsigtet plan med at flytte, en stor del eller hele udviklingen, ud af landet, så vil det sikkert koste mere, det første år, end det vil at holde udviklingen lokalt. Men når de ukrainske udviklere, har fået kunden og deres forretning ind under huden, så kommer besparelsen...

Samtidig med får man,(ex. i Ukraine), adgang til en årlig tilgang af nyuddannede som er større, end hvad der vil komme ud fra universiteterne i Danmark, de næste 10 år.

  • 0
  • 0
#6 ole jeppesen

Til orientering, uanset hvor du bevæger dig hen på vores lille klode, vil du erfare at software udviklere er blandt de højst betalte medarbejdere i deres land, og at de som regel har fundet vej til middelklassen gennem deres arbejde.

Store som små globale firmaer ville ikke kunne tiltrække den højtuddannede arbejdskraft hvis de underbetalte deres medarbejdere. Med branche kendskab ved man at medarbejderne løbende evaluerer deres løn-niveau og ikke er bange for at forhandle med arbejdsgiveren!

Man må jo endelig ikke begynde at blande æbler og pærer sammen og postulere at danske virksomheder underbetaler deres globale medarbejdere blot fordi de ikke giver dem samme løn som en dansk medarbejdere.

Den største driv-faktor for danske virksomheder er dog stadig at reducere omkostningerne - ikke 99%, men 62% af de adspurgte danske firmaer

De fleste statistiske facts kan findes i rapporten: European IT Outsourcing Intelligence Report: Denmark som er frit tilgængelig på www

  • 0
  • 0
#7 Morten Holmstrup Gerdsen

Man må jo endelig ikke begynde at blande æbler og pærer sammen og postulere at danske virksomheder underbetaler deres globale medarbejdere blot fordi de ikke giver dem samme løn som en dansk medarbejdere.

jeg kan ikke se hvordan der blandes noget sammen her - hvis de ikke giver dem samme løn som danske kollegeer, så underbetaler de dem efter min mening. Ikke nødvendigvis i forhold til den standard-løn, de modtager i deres hjemland, men i forhold til værdien af deres arbejde i DK. Der er intet der adskiller den praksis fra de polske håndværkere jeg ser på havnen og andre steder her i min hjemby. Naturligvis er de 99% et postulat og en fordom fra min side alene baseret på egne indtryk, men jeg blander ikke noget sammen. Rapporten fra www.itsourcing-europe.com har jeg læst, men det er dælme et tyndt stykke dokumentation. Så vidt jeg ved bruger de også deres egne partnere til at udfylde deres spørgeskemaer. De 62% er fra et top 3 spørgsmål, hvor man bliver bedt om at vælge 3 grunde til at man outsourcer. Kan man herudfra konkludere, at danske virksomheder ikke udnytter billig arbejdskraft? Tværtimod. Jeg kan desværre ikke følge den dér med, at vi hjælper de stakkels programmører op i middelklassen med vores rundhåndede danske kroner - det er det samme Lego for nyligt udtalte i forbindelse deres kinesiske fabrikker: At de kinesiske arbejdere ville være meget dårligere stillet, hvis Lego pludselig lukkede deres fabrikker der. Det er en ældgammel måde at forsvare udnyttelse på, og i sidste ende er det naturligvis op til den enkelte virksomheds etik, hvad de vil være med til, men undskyldningerne er lige til at plukke :-)

  • 0
  • 0
#8 Jesper Henningsen

jeg kan ikke se hvordan der blandes noget sammen her - hvis de ikke giver dem samme løn som danske kollegeer, så underbetaler de dem efter min mening.

Der er vi så uenig...

Hvis man ser på lønnen alene, så vil jeg umiddelbart påstå, at det er bedre at få DKK 20.000,- efter skat i Ukraine, end at få DKK 40.000,- før skat i Danmark... Størstedelen af danske virksomheders "besparelse" ved outsourcing af IT, er det overhead som hedder skat.

Ser man på købe kraften, så er ca. 90% af alt hvad man generelt køber, billigere i Ukraine, så for at holde samme levestandard i Danmark end man kan i Ukraine, så skal den danske løn, være væsentlig højere end DKK 40.000,- før skat.

  • 0
  • 0
#9 ole jeppesen

Ok, jeg kan se fanen bæres højt. Jeg er ikke helt sikker på din argumentation vil kunne forstås af en økonom - ej heller af mig. Jeg ved godt at vi historisk set ved flere lejligheder som nation har forsøgt at indføre global økonomi, uden at det dog lykkedes. Jeg erfarer at du er freelance, så nu kan vi jo i praksis se hvor langt du er villig til at gå for at forsvare din argumentation: Den nye verdensorden vil gerne at du i fremtiden "tilbyder din arbejdskraft til det den er værd" i Kina.

Den Polske arbejder du ser på havnen er jo heller ikke nødvendigvis underbetalt blot fordi vedkommende er Polsk - endnu et fordomsfuldt postulat. Hvis du derimod havde "øffet" over de (heldigvis få) danske virksomheder som betaler 15.000 til en verdensomspændende studenter- udvekslings organisation for som modydelse at få tilsendt en "global" Drupal udvikler med en Bachelor i baggagen til ansættelse i en total konkurrenceforvridende praktik-stilling for et år - ja, så havde jeg forstået dig!

Om den omtalte rapporten er "tynd" eller ej vil jeg ikke gøre mig til talsmand over, jeg kan blot konstatere at den passer 100% overens med det professionelle verdensbillede jeg og de fleste andre jeg kender i outsourcing branchen har.

Kære Morten - har du nogensinde været udenfor danmarks grænser i professionelt ærinde? Der er nemlig ingen stakkels fattig software udvikler som er (under)betalt med danske dollars, men derimod højtuddannede folk som i mange tilfælde er vant til en levestandard der er langt højere end både din og min - men - de lever i en helt anden kultur, under et helt andet økonomisk system - som du på ingen måde kan sammenligne med det danske. Derfor min kommentar om æbler og pærer.

Der er på ingen måde lagt op til undskyldninger i det jeg skriver. Vi outsourcer og offshorer for at spare penge - så er det sagt højt og tydeligt. Og vær du glad for det, ellers kunne du ikke stå ud af din billige seng fra Thailand om morgenen, iføre dig undertøj fra Philipnierne, bukser og skjorte fra Rumænien, stige ind i din billige bil fra Tjekiet, drikke din billige kaffe fra sydamerika, spise dine kæmpe billige rejer fra Vietnam eller børste dine tænder om aftenen med en billig tandbørste fra Kina. Kære Morten, se dig selv i spejlet, og du ser den som, ifølge dig selv, får danske firmaer til at gå på kompromis ;-)

  • 0
  • 0
#10 Peter Johan Bruun
  • 0
  • 0
#12 Peter Johan Bruun

Jeg tror man kommer til at bide i det sure æble hvis man er Drupal udvikler ;-)

Jeps, men så er det jo heldigt at man kan udvikle i andre knapt så udbredte systemer og hvor det giver langt større benefit at kunne programmere; du ved: danske systemudviklere og ingeniører er kendt for at tilegne sig niche kompetencer, da det er der de gode penge er at finde. (Blot som bibemærkning: så er det svært at være Drupal udvikler, eftersom det ikke er et programmeringssprog...).

Global konkurrence er ikke et nyt fænomen indenfor IT branchen, det har for mit vedkommende stået på i mere end tyve år, og det er skønt hele tiden at blive holdt op i mod den værdi man kan tilføre kunderne og mod det andre kan producere tilsvarende. Lad os endeligt blive ved med det.

Og netop af den årsag gør det blot underholdningsværdien endnu større når man ser på fra sidelinien med alle disse historier om den billige udenlandske arbejdskraft, når man ved af erfaring at nuancerne er langt mere diversificerede end det salgstalerne for offshoring fortæller.

Mvh. Peter Freelance programmør.

  • 0
  • 0
#13 Anonym

Jeg synes, at der mangler det lille punkt, at det er en rigtig god ting at sende fx. lead og afdelingslederen på russisk kursus ( læser selv russisk for hyggens skyld - og kan klart anbefale det ).

Sad engang hos en kunde, hvor jeg overværede en Skype session med deres ukrainske udviklere. Desværre for ukrainerne kunne jeg forstå nok til at kunne fortælle projektlederen, at han blev omtalt som "skabet køter" af gruppelederen... "He had some splaining to do..."

Og så kan jeg klart anbefale af udstationere en person i hvert land i perioder. Vi endte med at have 1 mand fuldtid i Danmark til at rette op på et indisk firmas "merge-handlinger". Ting, de ikke havde hentet fra source control, blev udkommenteret, hvorved funktioner holdt op med at fungere.. Et MEGET tæt samarbejde er nødvendigt..

  • 0
  • 0
#14 Nicolai Møller-Andersen

Gode råd, som giver mening uanset hvor, teamet måtte sidde. Der mangler bare en vinkel i debatten. Hver gang een virksomhed outsourcer for at tjene penge, så betaler resten af danskerne for det over skatten. Det er ikke en rar virkelighed. Mere outsourcing => flere arbejdsløse danskere => højere skatter => mere outsourcing!!! Var det ikke en ide at fokusere på, hvordan man får success med DANSKE udviklere.

  • 1
  • 0
#15 Jesper Henningsen

Mere outsourcing => flere arbejdsløse danskere => højere skatter => mere outsourcing!!!

Ingen outsourcing => færre danske virksomheder, som kan klare konkurrencen fra udlandet => flere virksomher lukker => endnu flere arbejdsløse danskere => skatte indtægter ryger til udlandet => endnu højere skatter, eller den danske "model" korlapser

Man kan lige så godt acceptere at arbejdsstyrken er global, og flere og flere udviklings teams, har kollegaer i forskellige lande.

Successen for danske udviklere, er at have den lokale kunde kontakt, og special viden, samt efteruddannelse i at styre et globalt team...

  • 1
  • 0
#16 ole jeppesen

Mere outsourcing => flere arbejdsløse danskere => højere skatter => mere outsourcing!!

Undskyld, men det er simpelthen et gammelt postulat som ikke har hold i virkeligheden. Hvis i ser efter hos dansk statistik for outsourcing-branchen, vil i se at den bare stiger og stiger, dvs. at vi outsourcer og offshorer flere og flere opgaver (det hjælper ikke at stritte imod, sådan er det af gode grunde bare).

Hvis i ser på statistikkerne for danske udviklere, vil i også bemærke, at trods finanskrisen, så er der en stigning i antallet af medarbejdere.

Sagen er den at små start-ups og mellemstore firmaer i stigende grad har meldt sig på banen og får et lille distribueret 2-4 mands team i udlandet. Dette kan ofte håndteres indenfor egne budgetter uden fremmed kapital, og her er en af de store forskelle fra tidligere tider. Vi udflager ikke udviklingsjobs, men vi skaber udviklingsjobs i udlandet som vi ikke på nogen måde ville have mulighed for i danmark (der ville forøvrigt ikke være nok ledige OG mobile udviklere til at gøre det ud for den udenlandske arbejdsstyrke).

Min påstand er at de start-ups som på denne måde får mulighed for at vokse sig store er de firmaer som får råd til at ansætte dig og mig i fremtiden.

Man kan i princippet "øffe" lige så meget man vil over at tiden ikke står stille, men jeg tror det ville være mere frugtbart som dansk udvikler at se på hvad man selv kan gøre for:

  1. At få den rigtige uddannelse - og rigeligt af den
  2. Indstille sig på at være mobil for at få drømmejobbet
  3. Sørge for løbende uddannelse (vel og mærket i noget som kan gøre en forskel)
  4. Specialisere sig (i Kina uddannes 100.000 bachelors pr. år. Lige nu er det måske ikke et problem, men hvis man kun har ambitioner om et levebrød som mainstream programmør kan det da godt være at man får problemer i løbet af 5-10 år)
  5. Måske endda overveje i studietiden at skele til et humanistiske fag som ville kunne bidrage til at man var fagligt forberedt på at indgå i en outsourcing eller offshoring proces
  • 1
  • 0
#17 ole jeppesen

omtalt som "skabet køter" af gruppelederen... "

En sætning som springer i øjnene, og som jeg i første omgang betragtede som en gammel anekdote der sikkert ville kunne findes 1000 lignende sager hvor en dansk medarbejder har bagtalt sin chef, men...

Det er faktisk et springende punkt hvor man som organisation har gjort en kæmpe fejl da man lavede sit team og hyrede folk ind.

Det siger sig selv at rekrutterings fasen skal være så solid at man selvfølgelig også kigger "bag" de faglige kvalifikationer og ser på hvem udvikleren er som person. En person som er så dum som den omtalte har en profil som er så let at sortere fra i en screening fase at "fingeren" helt klart peger den anden vej mod den danske leder og/eller HR organisation som ansatte vedkommende.

Alt for mange danske organisationer laver en klassisk fejl udelukkende at overlade opstarten og "driften" af et offshoring setup til den danske udviklingsafdeling og de danske HR afdelinger er i rigtig mange tilfælde ikke gearet og uddannet til at supportere denne proces. Derfor er det altid vigtigt at den organisation man partner op med har erfaring med begge kulturer og kan sørge for at det team som etableres til fulde kan måle sig med et dansk.

  • 1
  • 0
#18 Nicolai Møller-Andersen

At outsource er at udskyde løsningen på problemet: Der er for høje omkostninger i vores land. Globaliseringen kræver tilpasninger. Er det mest realistisk at tro, at alle danskere kan være beskæftiget med at lede og fordele arbejdet medens lønkroner fosser ud over grænsen, - eller at hele den danske levevis må tilpasses, så danskere kan løse opgaver i Danmark?

  • 0
  • 0
#19 ole jeppesen

eller at hele den danske levevis må tilpasses, så danskere kan løse opgaver i Danmark?

Med mindre du tænker på en revolution har vi opbygget et samfund med tilhørende økonomi der gør at en LILLE tilpasning ikke er nok til at udligne den globale udfordring med at reducere lønomkostninger eller levevis.

Vi skal heller ikke KUN lede og fordele men specialisere os i vores tekniske kompetencer og være dem som forstår forretningen.

Der vil altid være brug for gode danske udviklere som kan hjælpe forretningen med nye innovative produkter, men hvis man som udvikler forventer at kunne leve af at lave Visual Basic til man skal på pension - så er det nok en drøm der bliver "op ad bakke"...vi skal virkelig op på dupperne

  • 0
  • 0
#21 Nicolai Møller-Andersen

Vi skal heller ikke KUN lede og fordele men specialisere os i vores tekniske kompetencer og være dem som forstår forretningen.

Så er spørgsmålet jo bare, hvilken faktor det er, som gør danskerne i stand til konsekvent at være bedre uddannet og fagligt skarpere end alle andre. Hvor stor en procentdel af befolkningen mon det er, som kan kapere en master eller en PHD plus dyb forretningsforståelse?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere