I sidste uge blev det beskrevet, hvordan en amerikaner, der havde købt en brugt Tesla-bil, oplevede, at bilens populære autopilot-software manglede, selvom den var blevet købt med netop den software. Tesla havde fjernet softwaren fra bilen gennem deres support, og hvis personen ville have autopilot-softwaren tilbage, så måtte han betale de 8.000 dollar, som det koster, lød beskeden fra Tesla support.
Men der findes folk, der tager sagen i egen hånd og 'jailbreaker' Tesla-biler for at give nye ejere af de brugte biler adgang til den software, som de mener, de har ret til.
Det skriver Vice-mediet Motherboard.
En af dem er Phil Sadow, der er selvstændig Tesla-reparatør. Han har i årevis jailbreaket Teslas software.
»Jeg mener, at det at fjerne en betalt funktion, uanset bilens tilstand, er tyveri,« siger Phil Sadow til Motherboard.
Han er en del af en katten-mod-musen-leg med Tesla, der løbende opdaterer deres software - og til tider også hardware - for at forhindre sådan noget som jailbreaking, selvom det ikke plejer at holde særlig lang tid.
En tidligere ansat i et af Teslas servicecentre udtaler til Motherboard, at han blev bedt om at lægge software tilbage på bilerne, hvis folk klagede, for at undgå dårlig reklame, men det ser altså ud til, at Tesla nu er begyndt at stramme skruen over for dem, der køber en brugt elbil.