Telmore sejler stadig: Lover normaldrift om få dage

Problemerne er regnet ned over Telmore, siden teleselskabet skiftede it-platform. Nu lyder meldingen på forbedringer inden for få dage.

Teleselskabet Telmore har skiftet it-platform, og det har resulteret i massive problemer for selskabets kunder, der modtager uretmæssige inkasso-mails og forkerte fakturaer. Ifølge selskabets it-direktør, Thomas Hagen Stampe, er det vilkårene, når man laver store it ændringer.

Læs også: Telmore sender kunder trusselsmails efter stor it-omlægning

»Dette her er et stort projekt, som vi startede på allerede sidste år. Vi har rykket 700.000 kunder over på en ny it-platform, og man laver ikke så store udrulninger, uden at det har en effekt. Dette her har ramt kunderne, og det er vi selvfølgelig rigtig kede af,« siger Thomas Stampe til Version2.

På Telmores Facebook-side hober klagerne sig op, og på selskabets egen hjemmeside kan man se, at der i skrivende stund er problemer med blandt andet kreditering af forkerte regninger, driftsproblemer på hjemmesiden, lange svartider på selvbetjening, levering af web-sms og en række andre ting. Flere af fejlene begrundes med systemopdateringen, men Thomas Stampe er trods alt tilfreds med forløbet. Han mener, at det også handler om, at kunderne skal forstå de ændringer, der er foretaget.

»Jeg synes, at det er gået godt. Men det er et stort projekt, og der er kommet nye kundeoplevelser, blandt andet automatisk optankning af taletid. Så vi skal sikre, at alle kunderne har lært og forstået de ændringer, der er kommet. Og vi har fået langt flere henvendelser, end vi havde regnet med, så der har dannet sig en flaskehals. Vi arbejder i døgndrift på at løse problemerne, og vi snakker få dage, før kunderne vil opleve normal tilstand,« siger Thomas Stampe til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jens Pedersen

Havde tilmeldt mig en 20-timers pakke med overførsel af taletid for to måneder siden. Har talt ialt 17 timer siden da.

Men i går var den pludselig blevet til en 10-timers-pakke og de 23 timer jeg skulle have i overskud var reduceret til 10 timer.

Jeg har altid oplevet Telmore som et "ordentligt" selskab.
At de har lavet alvorligt ged i den i den her omgang er uheldigt, men jeg har 100% tillid til at mine "mistede" timer bliver tilbageført, når der er faldet lidt ro på...

  • 4
  • 0
Jan Rouvillain

"... at kunderne skal forstå de ændringer, der er foretaget."

Det er svært at forstå som MobilChef at en service, som man havde før ikke er mere.

Banken jubler over Telmore's nye system. Før kunne man overføre penge til en mobil knyttet til MobilChefen fra MobilChefens konto. Det betød, at man kunne overføre et større beløb med gebyr fra banken og derefter dele dem ud på mobilbrugerne tilknyttet MobilChefen uden gebyr.
Nu skal hver enkelt mobilbruger konto tankes op fra bankkontoen, hvilket giver et gebyr for hver optankning.

Det gør det svært at forstå, hvad man betaler for, når hjemmesiden viser dobbelt forbrugskonteringer af tale, opkald og SMS. De er heldigvis ikke dobbeltfaktureret på fakturaen.

Det bliver en brugerkatastrofe, når enkelte poster i forbrugskonteringen notorisk giver fejl og en meddelelse om, at der beklageligvis er sket en fejl. Altså man kan ikke kontrollerer hvad der er konteret og sammenholde det med fakturaen.

  • 5
  • 0
Kristian Bjørklund

"Jeg synes, at det er gået godt"
Listen over driftsproblemer på driftssiden kan ikke være på en 30" skærm, og jeg har ikke kunnet logge ind på selvbetjening i 14 dage.
Man kan i praksis ikke komme i kontakt med dem per telefon, og vigtige mails er stadig ubesvaret efter 7 dage.
Numre bliver tilfældigt afmeldt services/abonnementer, og man kan ikke komme til at rette på det grundet systemfejlene.

Men måske er det bare mig, som har en anden opfattelse af kriterierne for, hvornår noget "er gået godt"... :-)
Jeg tror i hvert fald de fleste af os IT professionelle vil have svært ved ærligt at argumentere for, at det er i kategorien "godt".

Jeg skal ikke afgøre, om det kunne være gjort bedre eller anderledes, men jeg synes, det vil være meget passende at kalde situationen ved rette ord. For hvis situationen pt. er "godt" - bliver det så også "godt" fremover?

Men ok - sammenlignet med rejsekortet er det meste vel en succes ;-)

  • 5
  • 0
Brian Larsen

Det er et projekt der har været undervejs i diverse afskygninger siden 2007, så der skulle ellers have været lidt tid til at planlægge det. Det hjalp dog nok ikke at de valgte at out-source deres IT drift undervejs i projektet, hvorved de mistede alt in-house driftviden for så at få konsulenter til at implementere den nye platform.

  • 6
  • 0
Jan Rouvillain

Præcisering: Jeg har ikke kunnet finde funktionen at overføre penge automatisk til en bruger, som er gået i 0, fra MobilChefens konto. Man kan sagtens gøre det i hånden, når man får at vide fra en mobilbruger at nu er kontoen spærret eller i 0.
Fast overførsel virker men automatisk optankning fra MobilChefens konto har jeg ikke fundet.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere