Telmore går ud af stenalderen med nyt CMS fra Fatwire

It-udfordringen: Telmore brugte ni måneder på at erstatte et syv år gammelt hjemmebrygget website med CMS-systemet Fatwire. Fremover slipper de ansatte for at vente 14 dage på at kunne rette indholdet på hjemmesiden.

Det kom til at tage Telmore ni måneder at skifte et forældet og statisk websystem ud med et nyt og dynamisk content management system (CMS).

Før skiftet krævede det en mere end normalt udviklet tålmodighed af både udviklere og indholdsansvarlige i mobilvirksomheden, for systemet kørte med 14 dages releases, hvilket betød, at fejl i teksten på siden i værste fald første kunne rettes to uger efter at være lagt på telmore.dk.

Telmore.dk har 50.000 daglige besøgende, og skiftet mellem det gamle system og CMS-systemet skulle ske, uden at de besøgende oplevede problemer med at bruge hjemmesiden.

Telmore-udvikler Casper Helenius fortæller her, hvordan Telmore knækkede nødden og fik smidt det gamle, stive system på møddingen.

Hvad går projektet ud på?
»Vi har i syv år kørt med et gammelt, statisk non-CMS system, og det betød, at der skulle en udvikler med ind over, hver gang der skulle rettes et komma eller en stavefejl på telmore.dk.

Derudover var systemet opbygget sådan, at vi kørte med 14 dages releases. Det betød, at hvis en af de ansvarlige for indholdet på hjemmesiden fandt en fejl i indholdet om mandagen, skulle man i værste fald vente 14 dage på at få fejlen rettet.

Med det nye CMS-system har vi nu fået mulighed for at lægge nyheder ud på hjemmesiden og rulle kampagner ud, uden at vi skal igennem en lang og besværlig proces.«

Hvilken teknologi er det baseret på?
»Som udgangspunkt er Telmore et Java-hus, og det har været vigtigt for os at holde fast i, fordi vi som udviklere har vores kompetencer der. Det ville for eksempel være galimatias at kaste sig over at udvikle i C#.

Vi har målt og vejet flere forskellige CMS-løsninger, og både udviklere, økonomifolk og de mere »bløde« medarbejdere som for eksempel dem, der lægger indhold på hjemmesiden, har været med inde over.

Vores valg faldt på Fatwire Contentserver, fordi det er et rimeligt åbent system, og det faldt godt i hak med de systemer, vi havde i forvejen. Det er rimeligt nemt at integrere Fatwire ind i et eksisterende Java-miljø.

Derudover har vi så vores egenudviklede systemer, som skal integreres med Fatwire CMS-systemet. Det glæder blandt andet den gamle Telmore 2-mobilapplikation, som er den applikation, der styrer alle de tjenester, du kan tilmelde dig på telmore.dk.

Så har vi en bredbåndsapplikation, som CMS-systemet også snakker sammen med. Og derudover har vi vores shop, som kom til, mens vi arbejdede på CMS-projektet.

Hvad er din rolle i projektet?
»Jeg har været en af tre faste udviklere på projektet og har været med hele vejen fra begyndelsen. Jeg har selv siddet med fingrene nede i mulden i to år og rettet kommaer under det gamle system, men nu er min rolle blevet meget bredere defineret. Fra kun at have være beskæftiget med frontend-ting er jeg nu også med inde over at få integrationen mellem CMS-systemet og websitet til at køre.«

Hvilke problemer har I oplevet?
»Vi har skullet koncentrere os mest om at sikre, at kunderne ikke kan se, at der sker noget under overfladen. Det er et stort skifte at skulle tage et helt statisk website og gøre det dynamisk og samtidig opretholde den pæne facade, selvom der virkelig bliver flyttet rundt med nogle brikker i systemet nedenunder hjemmesiden.

Der har gået seks måneders arbejde forud for det store skifte mellem det gamle og det nye system, hvor vi har måttet afdække hvert eneste hjørne af sitet. Hvilken funktionalitet har vi i det gamle system, og hvor meget af den skal lægges over i det nye CMS-system?

Hele det gamle site er udviklet over fire år, og den største udfordring har været at dissekere det system for at finde frem til de byggeklodser, vi gerne ville have med over i det nye system. Dokumentationen til koden er ofte ikke blevet opdateret, og flere af de udviklere, der har skrevet den gamle kode, arbejder ikke for Telmore længere.

Det hele er endt med at strække sig over ni måneder, så vi har kunnet gennemføre forløbet i små etaper. I fase et sidste sommer tog vi et delelement af det gamle system og så på, hvilke dele det bestod af. Og sådan har vi gjort hele vejen, hvor vi har taget det oppe fra og ned.

Da skiftet så endelig skete, udførte vi det en sen nattetime, hvor vi var nogle udviklere og driftsfolk på arbejde. Lige nøjagtig den pågældende nat gjorde vi det, vi ellers aldrig normalt ville gøre: vi lukkede sitet ned og satte et »vi bygger om«-skilt på døren. Hele forløbet strakte sig over otte timer, hvor vi først brugte et par timer på at afprøve en testrelease på en testserver. Da vi havde gjort det, gentog vi processen, fordi det ikke måtte fejle.

Resten tog så tre-fire timer med at sætte systemet op, og efter den endelige release kl. 8.30 havde vi et par supportere på, som testede funktionaliteten på hjemmesiden igennem. I begyndelsen var der lidt knas med performance. Vi har 50.000 besøgende om dagen, der bliver serviceret af to servere, så det krævede lidt tuning i begyndelsen, for det var svært for os at teste det præcise load på forhånd.«

Hvilke gode råd kan du give videre?
»Find ud af, hvordan dine kunder opfører sig, og planlæg efter det. Hvilke tidspunkter besøger de sitet på. Det er absolut det vigtigste råd i forbindelse med selve skiftet, hvor du drejer kontakten fra A til B.

På performanceområdet har vores første lektie været, at man ikke kan forberede sig på det. Men du kan være beredt på belastningen, så du kan agere på det efterfølgende. Vi kunne have loadtestet nok så meget på forhånd, men det er simpelthen for dyrt at få et testmiljø og det rigtige system til at ligne hinanden.

En af vores andre erfaringer er også at se på den vægtskala, der har fleksibilitet på den ene side og kompleksitet på den anden. Hvis et system er meget fleksibelt, er der nogle ting, der bliver svære at dokumentere over for brugerne, fordi kompleksiteten stiger.«

'It-udfordringen' er en serie på Version2, hvor vi dykker ned i den danske it-hverdag og sætter fokus på et projekt.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Daniel Gertsen

Ikke desto mindre, er "CMS system" en udbredt betegnelse.
Det kan godt være det er forkert, men det "hænger fast" ved rigtigt mange - og rigtigt mange flere ville ikke fatte hvad "CM system" betød.

Det er lidt ligesom at mange kalder et pc-kabinet for "harddisken", det er forkert, men det hænger fast...

  • 0
  • 0
Thomas Watts

Var i en tv/video/computer-bix (der skal forblive anonym) igår.

Spørger sælgeren, om de har RAM? "Harddiske?" ...nej RAM. Øhhhm hukommelsesmoduler. Til indstik.

Han henvender sig til en kollega og siger simpelthen "Har vi indstiksmoduler?"

Kollega ser mystificeret ud.

Det var supersært og en god påmindelse om, at folk ikke nødvendigvis ved en dyt om computere, uanset, om de har med dem at gøre til daglig. Og for det andet, at jeg mangler et mormor-oversætter-indstiksmodul, så jeg kan forklare hvad RAM er for de mennesker. Retfærdigvis skal siges, at min elendige forklaring også lidt bundede i, at jeg blev forvirret over, at manden var så blank :)

  • 0
  • 0
Anonym

og lcd display, led diode, arbejdskollega, gratis gave, trådløs mobiltelefon, RAM hukommelse, HIV virus, ISBN nummer og hvad man ellers kan finde på af redundante pleonasmer i den nære hverdag ;)

Men sådan helt on topicså er historien vel egentlig at det at gå fra noget kode nogen engang har lavet og til en hyldevare (der dog lige skal modificeres) absolut ikke er en lille let sag... og især alle de små udokumenterede ændringer i tidens løb kan volde problemer...

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere