Telia skrottede kravspec'en og gik agilt i skyen med nyt CRM på 10 uger

Udsigten til en dyr og langtrukken udviklingsproces fik Telia til at droppe et nyt CRM-system for i stedet at få tilpasset Salesforce.com på blot 10 uger ved hjælp af agile udviklingsmetoder.

To afdelinger hos teleselskabet Telia skulle have et nyt fælles system til at holde styr på kundeoplysninger, CRM, og i første omgang forsøgte Telia sig med en traditionel udviklingsproces med en kravspecifikation.

Men den proces trak ud og var til sidst blevet så dyr, at Telia valgte at træde på bremsen og helt droppe det arbejde, der var lagt i projektet. I stedet blev konsulentfirmaet Capgemini trukket ind for at finde en løsning på projektet, som truede med at blive en lang og dyr affære.

»Når de havde brugt så lang tid på kravspecifikationen, hvor lang tid ville det så ikke tage at implementere? Inden de var færdige med kravspecifikationen og havde fundet en leverandør, så ville der være gået et år, og så skulle det implementeres. Det betyder, at firmaet skal kunne se mindst to år ud i fremtiden,« forklarer chefkonsulent Michael Løytved fra Capgemini.

Forslag: Hvorfor ikke prøve Salesforce.com?
Capgemini foreslog en alternativ løsning, hvor man droppede at udvikle et nyt system fra bunden og i stedet baserede systemet på Salesforce.com. Fordelen ved den model ville være, at systemet kunne blive klart hurtigt, fordi det ville blive baseret på en standardplatform. Oveni ville Capgemini lave agil udvikling, hvor der skulle gå kort tid fra beslutning til implementering.

»Vi havde da nogle sjove diskussioner, når vi kørte to dages workshop og så sagde, at nu havde vi afklaret det, vi skulle,« fortæller Michael Løytved.

Agile udviklingsmetoder som eksempelvis Scrum er det seneste skud på stammen af iterative udviklingsmetoder, hvor det gælder om hurtigt at få noget konkret kode at forholde sig til, som så kan forbedres eller forkastes. Formålet er at undgå, at der bliver brugt tid på at lave et stort og færdigt produkt, som så viser sig ikke at svare til brugernes behov, og som derfor skal laves om.

Agil+cloud=10 ugers leveringstid
I Telias tilfælde skulle Salesforce.com-platformen tilpasses for at rumme alle de funktioner, som Telia havde behov for. Derfor blev der udviklet udvidelser på Salesforce.com's særlige platform Force.com.

Kombinationen af agil udvikling og et projekt baseret på en standardiseret cloud computing-tjeneste betød, at systemet var klat i sin helhed på kun 10 uger.

Ifølge Michael Løytved er der mange virksomheder, hvor ledelsen i forretningsdelen er frustrerede over, at it-projekter altid er dyre og langtrukne. Derfor er mange af de små udbydere af cloud-tjenester begyndt at gå direkte til forretningsfolkene i virksomhederne uden om it-afdelingen.

Cloud kan give interne konflikter
»De små cloud-firmaer går uden om it-afdelingen og direkte til salgsafdelingen, og så kan der opstå konflikter. Jo mere frustrerede, jo mere vil forretningen gå ud og se på cloud-løsninger,« siger Michael Løytved.

Det betyder, at konsulenter som Capgemini af og til må træde ind som mellemmænd og samle virksomhedens afdelinger i workshops, så for eksempel salgsafdelingen ikke bare giver sig i kast med et cloud-projekt. Når man går i skyen, vil der være tekniske aspekter, som skal afklares i forhold til, om en bestemt platform eksempelvis passer sammen med den it-strategi, der er fastlagt i virksomheden, eller om der er sikkerhedsmæssige problemer.

Inden for mange brancher er det således ikke ligegyldigt, hvor virksomhedens data rent faktisk ligger, og det kan være et problem med cloud-tjenester, hvor det netop er en del af konceptet, at man skal abstrahere fra den præcise placering af systemerne.

»Sikkerhedsniveauet generelt hos cloud-udbyderne er betydeligt højere end hos de fleste virksomheder. De er godt klar over, at de må lukke, hvis der sker noget. Jeg ville være mere bekymret, hvis jeg havde kundekartoteket liggende i et Excel-ark, som en medarbejder blot kunne kopiere over på en USB-nøgle,« siger Michael Løytved.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anonym

i stedet baserede systemet på Salesforce.com. Fordelen ved den model ville være, at systemet kunne blive klart hurtigt, fordi det ville blive baseret på en standardplatform.

Hvordan kan man bruge ordet 'udvikling' og 'standardplatform' i samme sætning..?

  • 0
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Stig,

Hvordan kan man bruge ordet 'udvikling' og 'standardplatform' i samme sætning..?

Da jeg i sin tid var ved Accenture, delte man "verden" op i to scenarier:

  1. Custom Development og
  2. Configuration

Det første dækkede over de opgaver, hvor man helt- eller delvist byggede en løsning op fra bunden.

Det andet dækkede over de opgaver, hvor man byggede ovenpå en standard platform som SAP, Lotus Notes etc.

(og var naturligvis klar over, at størstedelen af alle opgaver ligger et eller andet sted i gråzonen imellem de to kategoriseringer)

  • 0
  • 0
Carsten Poulsen

Jeg bliver altid så imponeret, når nogen er i stand til at frembringe et produkt uden på nogen måde at skrive ned, hvad resultatet skal være eller kunne.
At udvikle agilt er i mit verdensbillede ikke i modstrid med kravspecifikationer. I agil udvikling kan kravene blot skrives ned samtidig med at de realiseres i en agil udviklingsproces.
Som jeg læser artiklen, har fejlen muligvis været, at det blev forventet, at en komplet færdig kravspecifikation forelå FØR udviklingen begyndte; altså en vandfaldsmodel.

Det er altid godt at skrive hovedlinierne i det færdige produkt ned inden udviklingen begynder, for siden at udvikle på kravene i nødvendigt omgang.

(Krav)specifikationer og alige metoder er altså ikke i modstrid med hinanden.

  • 0
  • 0
Kasper Birch Olsen

Arbejder med leveringe af CRM "standartsystemer". Vi har flere udviklere end "tilpassere" ansat. Standartsystemer er en grundplatform, den enkelte virksomhed skal naturligvis have dem tilpasset deres hverdag. Langt fra alle virksomhedens behov kan man "tilpasse" sig til. Prøv at spørge en eller anden virksomhed der har fået et 100.000.000 kroners SAP projekt hvor mange timer der er brugt til udvikling og hvor mange der er gået med tilpasning af standartsystemet :)

Sådan er ERP verdenen (hvor CRM systemer hører hjemme). CRM systemerne har dog tendens til at være noget billigere og lettere at holde fri for softwareudvikling end klassiske ERP systemer.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere