Teledata er i høj kurs verden over i kampen mod Corona, og nu har teleselskabet lavet en analyse af, hvordan selskabets brugere bevæger sig under krisen.
Analysen er ifølge selskabet lavet på baggrund af anonymiseret og aggregeret data fra 3's netværk, og den viser blandt andet, at halvdelen af kunderne i Københavnsområdet holder sig inden for en radius af 2 kilometer fra deres hjem.
En fordobling i forhold til før krisen.
Og ifølge Jesper Larsen Wagner, der er vice president for business development & operations hos 3, er der mange muligheder i data under de nuværende forhold.
»Det kunne fx være oplagt at undersøge, om danskerne følger statsministerens ønske om at droppe sommerhusturen i påsken. Vi er derfor nu i dialog med myndighederne om, hvordan de kan bruge vores data,« udtaler han i en pressemeddelelse og understreger, at man ikke kan se den enkelte brugers bevægelser i analysen.
»Det er vigtigt at forstå, at vi i vores mobilitetsanalyser ikke videregiver en registrering af konkrete individers bevægelser. Kundernes data bliver anonymiseret og inddelt i klynger. Vi leverer dermed kun information om bevægelsesmønstre – dvs. hvor mange kunder der bevæger sig fra ’A’ til ’B’ på givne tidspunkter, men ikke hvem de er.«
3 er nu i dialog med myndighederne om, hvordan de pågældende data kan bruges i kampen mod virus.
Herhjemme har Statens Seruminstitut (SSI) netop efterspurgt data om den geografiske placering af danskernes mobiltelefoner for at holde øje med bevægelsesmønstre. Det kan du læse mere om her.