Teleselskabet 3 logger konstant én million kunders færden

Kunder hos 3 får logget deres position over 30 gange i døgnet.

Teleselskabet 3 logger oplysninger om 1,1 millioner kunders færden og gemmer data i 60 dage.

Det skriver mediet Zetland på baggrund af en registerindsigt hos selskabet.

Af indsigten fremgår det, at 3 over en periode på 54 dage har lavet 1.848 registreringer af én kundes position via oplysninger om den specifikke telemast, som telefonen har kontakt til.

Version2 kunne i november afsløre, at TDC konstant overvåger tre millioner mobilbrugeres færden. Er du kunde hos TDC, bliver din færden registreret, når din telefon sender og modtager data fra en sendemast. Dermed kan TDC tegne et komplet billede af, hvor du har befundet dig – oplysninger, som selskabet lagrer i et år.

Læs også: TDC totalovervåger tre millioner mobilbrugeres færden

Overvågningen, som 3 foretager, er muligvis endnu mere granuleret end TDC's, fortæller datalog og internetaktivist Christian Panton til Version2.

»Alt, hvad der bliver genereret i netværket om, hvor mobiltelefonen er, det opsamles og gemmes i 60 dage,« indleder han.

»Bør ikke gemmes«

3 oplyser eksplicit til Zetland, at der er tale om såkaldte location updates.

Læs også: Leder: TDC’s totalovervågning udstiller tandløse data-myndigheder

»Location updates er passive oplysninger fra netværksniveauet om, hvor en mobiltelefon har været i netværket. Det er oplysninger, som ikke bør gemmes,« siger Christian Panton og fortsætter:

»Det er oplysninger, som bruges til almindelig drift i netværket - for eksempel så mobilnetværket ved, hvor den skal prøve at ringe mobilen op.«

Det er muligt, at TDC også logger location updates, men det er ikke noget, de har oplyst om, fortæller Christian Panton.

»Vi ved stadig ikke, hvad de helt nøjagtigt gemmer, for Erhvervsstyrelsen har stadig ikke undersøgt sagen.«

Mere end at opfylde loven

Teleselskaberne har i snart ti år været tvunget til at registrere, hvilken sendemast kunderne benytter, når de ringer eller sms'er. TDC henviser til, at den løbende registrering af også datakommunikation er nødvendig for at koble kunden til en sendemast ved udveksling af mms'er, som loven også kræver.

Det er derfor også bemærkelsesværdigt, at 3 over for Zetland ikke skyder skylden på logningsreglerne, men i stedet henviser til den generelle brugeroplevelse.

»Det kan efterhånden ikke overraske, at teleselskaberne overvåger deres kunder. Men her er tilgangen lidt en anden,« siger Christian Panton og tilføjer:

Læs også: Bombe under ti års dansk telelogning: Den er klart ulovlig og skal skrottes

»Det er helt voldsomt, hvor meget data de gemmer, og formålet er bredere end at servicere myndighederne.«

Til Zetland påpeger formand for IT-Politisk Forening Jesper Lund, at logningen kun kan være lovlig for kunder, der har sagt ja til den specifikke tillægstjeneste. Hos 3 oplyser man omvendt, at det er et vilkår, som står indskrevet i abonnementsbetingelserne.

Telelogning dømt ude

EU-Domstolen kom kort før jul med en afgørelse, der fastslår, at medlemslande ikke må indføre love, der kræver masseovervågning af samtlige borgere.

»Den totalt bevidstløse, bagudrettede, maskinmæssige masselogning af alle menneskers kommunikation, som hidtil har fundet sted i Danmark, må vi skrotte. Det er hævet over enhver tvivl, at de danske regler skal ændres drastisk,« lød vurderingen fra professor Søren Sandfeld Jakobsen fra Aalborg Universitet tidligere på måneden.

Læs også: Teleindustrien venter på svar fra Borgen: »Vi har ingen interesse i at fortsætte logning«

Teleselskaberne venter dog fortsat på svar fra Justitsminsteriet, før man agter at trække stikket til logningen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jan Juul Mortensen

EU-persondataforordningen og den nationale lovgivning der skal fremlægges for folketinget i oktober måned dette år, må have indflydelse på disse logninger. Den EU dom som ramte svenske telenor og Justitsministeriets behandling af denne vil derfor nok trække lidt ud, man har rigtigt meget, at forholde sig til, ting som trække i den modsatte retning af hvad systemerne her hjemme ellers gerne vil (sådan ser det i alt fald ud).

Mogens Ritsholm

Efter direktivet om persondata i telesektoren skal teleselskaber slette alle data, der ikke operationelt bruges til taksering.

Logningsbekendtgørelsen udnytter muligheden for en undtagelse i direktivet, hvor sletningen kan undgås for bestemte data, hvis staten finder dette vigtigt af hensyn til bekæmpelse af forbrydelser og trusler mod staten.

Eksemplet viser, at Teleselskaber i vidt omfang gemmer data langt ud over det, der kræves gemt efter logningsbekendtgørelsen.

Som et første skridt kan man derfor med sindsro sætte logningsbekendtgørelsen ud af kraft.

Og så får vi herefter en diskussion af, om teleselskabernes praksis er lovlig efter gældende direktiver, der nok trænger til en revision.

Udviklingen har allerede overhalet logningsbekendtgørelsen inden om.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder