Teleselskaber har vildledt om hastighed på bredbånd

Teleselskaberne skal give korrekte oplysninger om hastigheden i deres markedsføring, lyder det fra forbrugerombudsmanden.

TDC, Telia og Telenor har i deres markedsføring af konkrete tilbud på bredbånd vildledt forbrugerne om, hvilken hastighed de kunne opnå.

Derfor har forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen bedt de tre teleselskaber om at ændre deres markedsføring af bredbånd, lyder det i en pressemeddelelse fra ombudsmanden.

Forbrugerombudsmanden har i alt rejst fem sager om vildledende markedsføring af bredbånd. To af sagerne har Forbrugerombudsmanden taget op af egen drift, mens de resterende tre sager er taget op på baggrund af klager.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger:

»TDC, Telia og Telenor har vildledt forbrugerne ved at love dem en hastighed på bredbånd, som de ikke kunne få. Jeg har derfor bedt selskaberne om at ændre deres markedsføring.«

»Hastigheden har stor betydning for forbrugerne, når de vælger bredbånd. Derfor er det vigtigt, at teleselskaberne giver korrekte oplysninger om den i deres markedsføring. Det var på den baggrund, at jeg tog de fem sager op.«

De fem sager:

TDC’s markedsføring af hastighedsgaranti på bredbånd.

På forsiden af tdc.dk og på en underside i januar 2015 lovede TDC forbrugerne bredbånd med hastighedsgaranti, uden at det klart fremgik, at det ikke var alle, som kunne opnå den garanterede hastighed.

Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse ændrede TDC sin markedsføring i overensstemmelse med markedsføringsloven i efteråret 2015.

TDC’s markedsføring af bredbåndshastighed kombineret med ”trådløst internet”.

På sin hjemmeside markedsførte TDC i januar/februar 2015 bredbånd med hastighedsgaranti kombineret med ”trådløst internet”. Men selskabet oplyste ikke klart og tydeligt om, at de markedsførte hastigheder ikke kunne opnås, når forbrugerne brugte den trådløse forbindelse, men kun hvis de brugte kabel.

Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse ændrede TDC sin markedsføring i overensstemmelse med markedsføringsloven i sommeren 2015.

Telias markedsføring af sammenkoblede produkter.

Telia reklamerede i en annonce for ”17 tv-kanaler + 20 Mbit bredbånd”, uden at det fremgik af annoncen, at bredbåndshastigheden blev nedsat, når forbrugeren samtidigt brugte IPTV-produktet. Det fremgik heller ikke, hvor meget hastigheden blev nedsat. Forbrugerombudsmanden indskærpede reglerne over for Telia i oktober 2015.

Telias markedsføring af ”op til”-hastigheder på bredbånd.

Telia markedsførte i foråret 2015 på sin hjemmeside tilbud på bredbånd med ”op til”-hastigheder og med en trådløs router uden klart og tydeligt at oplyse om:

  • at mange ikke kunne opnå de lovede hastigheder
  • at de markedsførte hastigheder som udgangspunkt ikke kunne opnås, hvis forbrugerne brugte den trådløse router, som fulgte med.

Desuden stod oplysningerne om minimumshastighederne ikke på en lige så iøjnefaldende plads i markedsføringen som oplysningerne om ”op til”-hastighederne.

Forbrugerombudsmanden meddelte Telia i oktober 2015, at Telias markedsføring af bredbånd var vildledende. På baggrund af Forbrugerombudsmandens henvendelse ændrede Telia sin markedsføring i overensstemmelse med markedsføringsloven.

Telenors markedsføring af ”op til”-hastigheder på bredbånd.

Telenor markedsførte i foråret 2015 på sin hjemmeside fire tilbud på bredbånd med ”op til ”-hastigheder og med en trådløs router uden klart og tydeligt at oplyse om:

  • at mange ikke kunne opnå de lovede hastigheder
  • at de markedsførte hastigheder som udgangspunkt ikke kunne opnås, hvis forbrugerne brugte den trådløse router, som fulgte med

Desuden stod oplysningerne om minimumshastighederne ikke på en lige så iøjnefaldende plads i markedsføringen som oplysningerne om ”op til”-hastighederne.

På baggrund af Forbrugerombudsmandens henvendelse ændrede Telenor sin markedsføring i overensstemmelse med markedsføringsloven.

Markedsføring af hastigheder på bredbånd

I 2013 lancerede Forbrugerombudsmanden nye retningslinjer for markedsføring af bredbåndsforbindelser.

Ifølge retningslinjerne kan en udbyder markedsføre bredbånd med ”op til”-hastigheder. Men udbyderen skal kunne garantere, at 80 procent af kunderne, som markedsføringen retter sig mod, kan opnå den lovede hastighed eller en hastighed, der ikke afviger væsentligt derfra.

Udbyderen skal desuden oplyse om minimumshastigheden, og oplysningerne skal stå i forbindelse med oplysninger om ”op til”- hastighederne og være lige så iøjnefaldende.

Er der tale om et sammenkoblet produkt, hvor fx bredbånd, tv og telefon leveres via samme linje, skal udbyderen med eksempler vise, hvor meget hastigheden på bredbåndet nedsættes, når de andre tjenester er i brug, fx hvis der ringes på telefonen, eller tv’et er tændt.

Hvis der er begrænsninger i, hvor forbrugeren kan anvende produktet, herunder hvor den markedsførte hastighed kan opnås, skal forbrugeren have oplysning om disse begrænsninger, inden aftalen indgås.

Hvis der er geografiske begrænsninger på, hvem der kan få bredbånd eller opnå den markedsførte hastighed, skal kunden oplyses herom inden der indgås en aftale.

På et møde med repræsentanter fra telebranchen samt forbruger- og erhvervsorganisationer i juni 2015 blev det besluttet, at der ikke er behov for at ændre retningslinjerne.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

»Det er min opfattelse, at retningslinjerne for markedsføring af bredbånd generelt har virket efter hensigten. Det er blevet mere klart for forbrugerne, hvad de får og ikke får, når de ser et tilbud.«

Følg forløbet

Kommentarer (8)

Simon Mikkelsen

Det minder mig om dengang Telia reklammerede med mobilt bredbånd der var "Ubegrænset op til X GB".

Det viser bare, at der er brug for noget regulering og nogen til at håndhæve det, når der er et betydeligt marked for et produkt hvor man ikke differentiere sig på andet end pris pr. enhed.

Knud Larsen

Fullrate (= TDC) lovede opgradering fra 10 Mbyte til 20 Mbyte midt i København.
Resultat. 12 MbNyte både kort efter og nu mere end et år efter. Jeg har klaget g uden resultat klager i telebranchen går lodret i papirkurven.

Jesper Høgh

Udtrykket op til kan være relevant i nogle sammenhænge, men misbruges ofte i markedsføring.

Hvis vi tager en bil som eksempel:

Hastighed: op til 180 km/t
er jo sådan set reelt nok.

Hvor imod:
Maksimum hastighed: op til 180 km/t
nok bør generere hævede øjenbryn hos de fleste.

Hvis teleselskaberne insisterer på at bruge udtrykket op til, så bør de også angive om det er den udnyttede eller den maksimale hastighed der refereres til.

christian morgenstjerne

Fordi TDC ikke har vedligeholdt telefonkablerne tilstrækkeligt i mange år, kan jeg ikke få mere end 9Mb på min adresse. Derfor købte jeg et 3 mobil bredbånd abonnement. Der har jeg kunne opnå en rimelig hastighed, undtagen når jeg virkelig har haft brug for den! Fredag til søndag fra ca kl 18 er hastigheden faldet til under 1Mb og mine klager til Hi3G er selvfølgelig blevet afvist ligesom de har nægtet at løse mig fra bindingsperioden. Der er fire måneder til at jeg kan slippe for dem (suk).

Baldur Norddahl

"Udbyderen skal desuden oplyse om minimumshastigheden", hvor lavt skal den mon sættes?

Så vidt jeg husker er den 512 Kbit/s. Det er hvad TDC er forpligtet til at kobberet skal kunne levere. Så hvis nu det viser sig at der er totalt råddent kobber til en husstand, så er det ikke sikkert at TDC vil reparere det medmindre det giver dårligere hastighed end 512 Kbit/s.

Problemet er at det ikke er muligt at måle på kobberet før at udstyret er monteret. Så man laver et kvalificeret gæt i stedet. Det kan være baseret på hvad en tidligere beboer har kørt på samme adresse eller det kan være baseret på naboernes linjer. Eller nogle steder er man helt ude i at gætte udelukkende baseret på afstand i fugleflugtslinje til nærmeste central.

Kobber lider også under dårlige installationer hos kunderne. Der er mange der selv har forlænget telefonkablet og gjort det forkert, hvorfor der hænger en lang ekstra ledning som fungerer som antenne for støj.

Det er bare ikke særligt konstruktivt at insistere på at vi kun kan reklamere med 512 Kbit/s selvom der er stor sandsynlighed for at din linje vil kunne trække 50 Mbit/s. Derfor er man nødt til at leve med at DSL leverancer en gang imellem falder igennem.

Modsætningen hertil er naturligvis fiber, hvor det bare altid virker perfekt. Hvis der er ekstra dæmpning på en fiber, så er det noget der kan fejlmeldes og det vil blive rettet. Dæmpning på fiber skyldes oftest beskidte stik, klemte kabler eller fiber der er bøjet for kraftigt.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen