Telenor udskifter servermiljø efter mail-fadæse

Telenors kunder har fire gange inden for den sidste måned oplevet at deres mail ikke virkede. Derfor udskifter Telenor nu hele servermiljøet.

Efter at 60.000 kunder hos Telenor i løbet af den sidste måned har oplevet nedbrud efter nedbrud, har man nu hos telegiganten taget konsekvensen: hele servermiljøet skal udskiftes.

Peter Glüsing er pressechef hos Telenor, og han forklarer:

»Vi har en driftsforstyrrelse på vores webmail. Hver gang vi har lavet en filopgradering, er serveren gået ned og skal bygges op igen, og så kommer der en backlog af mails,« siger Peter Glüsing til Version2.

Han uddyber, at filopgraderingerne er ganske standard og ikke har givet problemer før. Backloggen betyder, at der opstår en 'prop' af mails, der skal sendes og modtages når serveren kommer op at køre igen, og dermed bliver systemet endnu langsommere.

Hvorfor fejlen opstår, kan man hos Telenor kun gætte på. Derfor vælger man nu at skifte hele servermiljøet ud, både front end og backend. Og der er allerede taget en beslutning for backenden.

Læs også: 1.200 Telenorkunders mailkontoer udsat for hackerangreb

»NAS-servere (Network Attached Storage, red.) skal erstatte vores backend. Så vidt vi kan se, er det det bedste, vi kan få. Det gode ved NAS er, at det kan behandle forespørgslerne hurtigere. NAS-serverne skal så forbindes med frontend,« siger Peter Glüsing til Version2.

Tager konsekvensen

Telenors mailservice var også nede 10. maj, og der forlød det, at der var tale om et hackerangreb. Det fastholder Peter Glüsing, at der var.

Kundedirektør hos Telenor, Jesper Hansen, uddyber, at de fire nedbrud har haft fire forskellige årsager.

»Det, vi ved, er, at der har været fire forskellige fejl på det gamle miljø. Når man kigger på de systemfejl, der har været, så skulle det nye servermiljø løse problemerne,« siger Jesper Hansen til Version2.

Læs også: Telenor i nyt mailkaos: Servere sat ud af spil efter RAM-opgradering

Det nuværende servermiljø har ifølge Jesper Hansen fungeret upåklageligt i mange år, helt tilbage fra Cybercity-tiden. Selvfølgelig med opdateringer og modifikationer, men nu er der simpelthen for mange nedbrud til, at det er til at leve med.

»Nu er vi nødt til at drage konsekvensen og ikke længere reparere på det gamle. Det kommer til at tage lidt tid, da vi gerne vil gøre det rigtigt. Så man skal nok regne med en uge til 14 dage,« siger Jesper Hansen.

Den nye frontend skulle sikre en bedre sortering på forespørgsler, så backenden ikke bliver oversvømmet.

Telenor vil alliere sig med forskellige samarbejdspartnere for at finde en ny løsning til frontend, så det skulle gerne snart være slut med de værste mailnedbrud fra den front.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer ()
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Peter Johan Bruun

[quote]Vi har en driftsforstyrrelse på vores webmail. Hver gang vi har lavet en filopgradering, er serveren gået ned og skal bygges op igen, og så kommer der en backlog af mails,« siger Peter Glüsing til Version2. [\quote]

Hvad mon så er forskellen til tidligere ? Er der mon kommet ny driftsleverandør ?

Kunne vi ikke få det forhold uddybet, for IT ruster som bekendt ikke - kun de der betjener det :)

  • 0
  • 0
#2 Michael T. Jensen

7-14 dage uden at kunne tilbyde kunderne en mailløsning, ud over de 4 nedbrud af varierende længde, kunderne allerede har oplevet. Jeg ville ikke som kunde stå model til det og ville fluks finde en anden løsning. Gad vide hvor mange, der vil gøre det samme?

Så hvad står Telenor tilbage med? En brøkdel af kunderne er mit gæt - de får til gengæld noget godt jern til deres mails. Så må vi håbe at Telenor har de rigtige folk ansat til at sikre stabiliteten (hvordan måler man forresten stabiliteten af ingen trafik?). Hvis ikke, hjælper det gode hardware nok ikke alverden.

  • 0
  • 0
#3 Thomas Vestergaard

Rolig nu, Michael. Hvis de 4 nedbrud ikke har skræmt kunderne over på noget webmail, så klarer de nok lige at vente en uge eller to på at få et nyt system. Der står ikke i artiklen, at systemet vil være utilgængeligt i den periode.

Er der iøvrigt nogen der kan oplyse, om det er en betalt service? Eller bare er den slags mailbokse, man fik kastet i nakken, når man bestilte internet i 90'erne?

  • 0
  • 0
#4 Jeppe Toustrup

Der er så mange ting i de citater som ikke giver den store mening, lad os lige løbe dem i gennem:

Hver gang vi har lavet en filopgradering, er serveren gået ned og skal bygges op igen

Hvad er en "filopgradering"? Peter Glüsing får det til at lyde som om det er en normal ting, men det gør åbenbart at deres ene mailserver skal geninstalleres hver gang de gør det?

NAS-servere skal erstatte vores backend

Hvordan skal det lade sig gøre? Skifter de til en frontend som læser filerne direkte fra deres NAS bokse, så alt logik ligger i frontenden? Og hvad gør de så med SMTP, POP3 og IMAP services der ikke kører som webmailen?

Det gode ved NAS er, at det kan behandle forespørgslerne hurtigere.

I forhold til hvad? Det er vel kun filsystem kald de potentielt kan behandle hurtigere, men hvad hjælper det på driftstabiliteten? Det kan muligvis hjælpe med at få afviklet deres backlogs hurtigere, hvis filsystemet er flaskehalsen, men ellers ved jeg ikke hvordan det skulle hjælpe.

Det nuværende servermiljø har ifølge Jesper Hansen fungeret upåklageligt i mange år, [...] men nu er der simpelthen for mange nedbrud til, at det er til at leve med.

Med mindre mailsystemet går ned hver gang det modtager f.eks. en HTML email som der måske ikke fantes så mange af før i tiden, så har jeg svært ved at se det er softwaren i mailsystemet som er årsagen til det. Som Peter Johan Bruun skriver, så falder det vel ikke bare fra hinanden med tiden.

Det kommer til at tage lidt tid, da vi gerne vil gøre det rigtigt. Så man skal nok regne med en uge til 14 dage

Nu bliver der ikke sagt noget om hvad det er de forventer at lave i den periode, men hvis det er at finde en anden leverandør eller et andet mailsystem, teste at det virker korrekt, lave migreringsplan, installering af systemet, teste migrering og til sidst lave migreringen, så lyder det som en meget optimistisk og presset tidsplan i mine ører.

Den nye frontend skulle sikre en bedre sortering på forespørgsler, så backenden ikke bliver oversvømmet.

Det burde reelt set ikke være frontendens job? I øvrigt, så kommer der vel heller ikke mindre arbejde til backenden af at rækkefølgen tingene bliver lavet i ændres?

  • 0
  • 0
#9 Jesper Hansen

"Det nuværende servermiljø har ifølge Jesper Hansen fungeret upåklageligt i mange år, helt tilbage fra Cybercity-tiden. Selvfølgelig med opdateringer og modifikationer, men nu er der simpelthen for mange nedbrud til, at det er til at leve med."

Nåda - jeg har været CyberCity/Telenor kunde i en del år, og der har - især efter Telenor købte CyberCity - været en hel del tilfælde, hvor mails ikke er nået frem. Afsender har ofte meddelt at de har fået NDR hvor det fremgik, at min mailadresse eller det valgte mail-alias var ukendt hos Telenor.

Jeg har også selv anledning til at sende til en del Telenor-mailkonti, og jeg oplever præcis det samme. Masser af NDR retur med "modtager ukendt" eller "domæne findes ikke". Bevares, det sidste er et DNS-problem, men det kan man som kunde kun være blæsende ligeglad med. Det skal bare virke.

Da jeg arbejde som supporter hos CyberCity var der også mange kunder, der ringede og klagede over netop dette problem. Det blev altid meldt videre, og der blev aldrig gjort noget ved det. Hvis mail-adminerne overhovedet svarede, var svaret altid "Det er en gratis service, så vi vil højst bruge et minimum af tid på det. Kunden må finde en anden løsning hvis han ikke kan leve med vores".

Upåklageligt? ahr...

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere