Telenor lægger sig fladt ned: Har offentliggjort 11.914 hemmelige telefonnumre

telefoner
Der er sket det, der ikke må ske, indrømmer Telenor.

Tolv tusind Telenor-kunder, der specifikt har ønsket ikke at figurere på De Gule Sider, nummeroplysningen 118 og krak.dk, har alligevel figureret i databaserne.

Dermed har de hemmelige telefonnumre været søgbare direkte fra browseren eller ved et enkelt opkald til 118. Det skriver finans.dk. Det er især en uheldig situation, fordi mange med skjult nummer har alvorlige årsager til netop at holde nummeret hemmeligt, indrømmer Telenor over for finans.dk.

»Det er en situation, som vi tager meget alvorligt, og som vi er rigtig kede af på vegne af vores kunder. Det er en af den slags fejl, som ikke må ske, men som desværre er sket,« skriver Mette Eistrøm Krüger, juridisk direktør i Telenor, i en mail sendt fra selskabets presseafdeling, til finans.dk.

Fejlen er opstået i to omgange. I første omgang i november sidste år, hvor informationer på 11.914 kunder blev sendt videre. Senere opstod endnu en sag i marts 2017, der omfatter 358 kunder.

Fejlen skyldes en menneskelig fejl og bunder i, at alle teleselskaber skal oplyse alle kunders informationer til 118, oplyser Telenor til finans.dk.

»Jo, det er meget uheldigt, og det er lige præcis en fejl, som ikke må ske, men som alligevel er sket. Vi er meget bevidste om, at vi selvfølgelig har en opgave om at genopbygge vores kunders tillid til os,« skriver Telenor til finans.dk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (8)

Mogens Ritsholm

Der er tale om en overtrædelse af udbudsbekendtgørelsen og det bagvedliggende direktiv, og det er strafsanktioneret efter udbudsbekendtgørelsen, hvor energistyrelsen kan initiere en bøde.

Hvis man snyder i skat, får man bøde. Men hvis man videregiver personlige oplysninger ulovligt, sker der nok intet.

Så kan man jo sagtens "lægge sig fladt ned".

Er det rimeligt?

Og får de berørte kunder kompensation, nyt nummer osv.?

Niels Foldager

Det sker jo simpelthen den ene gang efter den anden, at "det må ikke ske, men skete alligevel". For ikke længe siden var jeg selv fremme med, at jeg uforvarende var kommet ind på en side med folks private sygemeldingsoplysninger.

Kjeld Flarup Christensen

Hvis man snyder i skat, får man bøde. Men hvis man videregiver personlige oplysninger ulovligt, sker der nok intet.


"Ha, der videregav jeg lige 11.914 hemmelige telefonnumre, guf guf."

Jeg er altså ret sikker på, at Telenor ikke havde til hensigt at videregive deres kunders personlige oplysninger, selvom det er det du faktisk insinuerer.

Laver du en fejl i din selvangivelse, får du heller ikke en bøde med mindre det er en rigtig grov fejl. Og der har du altså også en personlig vinding ved at snyde.
Telenor vinder intet ved det her, tværtimod så bliver deres kundeservice skældt huden fuld af vrede kunder, og de mister troværdighed.

Så kan man jo sagtens "lægge sig fladt ned".

Er det rimeligt?


Jeg synes det er et fremskridt, at firmaerne begynder at erkende de her ting. Det er det første skridt på vejen til at skabe en kultur hvor man arbejder på at undgå den slags ting.

Hvis man risikerer en bøde på de berømte 4% af omsætningen for sådan en fejl, så er der ingen som taler åbent om den slags ting, og de lovpligtige indberetninger bliver sikkert meget kryptiske og knudrede for at undgå ansvar.

Kjeld Flarup Christensen

liste over de forbrydelser


Det er meget udansk at trække systemadministratorer og programmører der laver en fejl om bagved og skyde dem.

Du får det stadigt til at lyde som om det er med overlæg de her ting sker. Det er det altså ikke.
Det er helt fint med mig at det har en konsekvens, men tit opstår der nærmest en lynch stemning i kommentarerne her.

Anders Munch

Hensigten er formentlig at spare penge ved ikke at gøre noget for at forebygge. Hvis man indretter sin forretning sådan, at det bare er et spørgsmål om tid før der sker et læk, så er man ansvarlig for det når det sker.

Hvis en enkeltperson har begået en ærlig fejl og trykket på den forkerte knap, så kan det tilgives. Men virksomheden er altså ansvarlig for, at der i det hele taget findes en forkert knap at trykke på.

Thomas Hansen

Det er helt fint med mig at det har en konsekvens


Det har det jo netop ikke? Med mindre du har tænkt dig at kalde evt. dårlig PR for straf nok?

Det går nok for de fleste numre da mange vælger hemmeligt nummer for at undgå reklameopkald, men det er sku også folk der beder om hemmeligt nummer så deres eks ikke lige kan få fat i dem for endnu engang at køre en omgang psykisk terror, skal vi virkeligt bare trække på skuldrene og sige nåja herregud de mister jo et par kunder på den konto...

Hvis det er udansk at mene at et firma skal holdes ansvarligt for hvad deres ansatte foretager sig, så vil jeg gerne vide hvor jeg kan aflevere passet tak.

Egon Sørensen

Når nu det offentlige smider om sig med penge på det groveste, og alle politikere og topembedsmænd og kvinder er absolut ligeglad med al ansvar - hvorfor så bruge tid, energi og penge på at sikre sig i en rendyrket capitalistic virksomhed - regeringen faldbøjer sig jo før eller siden alligevel og betaler glædeligt. Seneste nyt er at Posten følger samme spor.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 2017

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017