Tolv tusind Telenor-kunder, der specifikt har ønsket ikke at figurere på De Gule Sider, nummeroplysningen 118 og krak.dk, har alligevel figureret i databaserne.
Dermed har de hemmelige telefonnumre været søgbare direkte fra browseren eller ved et enkelt opkald til 118. Det skriver finans.dk. Det er især en uheldig situation, fordi mange med skjult nummer har alvorlige årsager til netop at holde nummeret hemmeligt, indrømmer Telenor over for finans.dk.
»Det er en situation, som vi tager meget alvorligt, og som vi er rigtig kede af på vegne af vores kunder. Det er en af den slags fejl, som ikke må ske, men som desværre er sket,« skriver Mette Eistrøm Krüger, juridisk direktør i Telenor, i en mail sendt fra selskabets presseafdeling, til finans.dk.
Fejlen er opstået i to omgange. I første omgang i november sidste år, hvor informationer på 11.914 kunder blev sendt videre. Senere opstod endnu en sag i marts 2017, der omfatter 358 kunder.
Fejlen skyldes en menneskelig fejl og bunder i, at alle teleselskaber skal oplyse alle kunders informationer til 118, oplyser Telenor til finans.dk.
»Jo, det er meget uheldigt, og det er lige præcis en fejl, som ikke må ske, men som alligevel er sket. Vi er meget bevidste om, at vi selvfølgelig har en opgave om at genopbygge vores kunders tillid til os,« skriver Telenor til finans.dk.