Tekniske problemer forsinker dagens vaccine-indsats

14 kommentarer.  Hop til debatten
Tekniske problemer forsinker dagens vaccine-indsats
Illustration: REDPIXEL.PL, BigStock.
Det fremgår endnu ikke tydeligt, hvad fejlen består i.
5. januar 2021 kl. 16:48
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

En teknisk fejl er skyld i at borgere i samtlige regioner ikke har fået besked i deres e-boks om, at de skulle vaccineres i dag. Derfor er de ikke mødt op, og det er gået hårdt ud over dagens vaccine-indsats, skriver TV2

Landets fem regioner, der driver det danske sundhedsvæsen, bekræfter alle, at der er problemer.

»Vi må desværre konstatere, at de borgere, som skulle have haft en vaccination en af de her dage, stadig ikke har fået besked i deres e-boks,« siger regionsrådsformand Anders Kühnau (S) til Aarhus Stiftstidende.

Ifølge Anders Kühnau er ansvaret Statens Serum Instituts.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»I dette tilfælde er det Statens Serums Institut, som ikke har fået indlæst de lister over vaccinations-klare borgere, instituttet har fået fra kommunerne, siger han.«

Hos Statens Serums Institut lovede man tirsdag formiddag at undersøge sagen. Med henblik på senere at vende tilbage med en forklaring.

Tirsdag eftermiddag oplyser Statens Serum Institut på sin hjemmeside, at årsagen er en teknisk fejl hos instituttet.

14 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
14
6. januar 2021 kl. 15:51

I følge Århus Stiftstidende er man i Horsens begyndt at ringe rundt til de mennesker, der skulle have haft tilbudet. Det lyder nu mest som om, det nu er et bookingsystem, der ikke kører.

Full Murphy.

13
6. januar 2021 kl. 13:45

må vi få noteret, hvad der ikke fungerede. Ikke for at finde en "ansvarlig" (som sikkert vil være en syndebuk), men for at lære af det hele og undgå gentagelser - næste gang.

11
6. januar 2021 kl. 11:46

Denne del af vaccinationerne gælder sårbare, ældre borgere i eget hjem. Det er i hvert fald hvad, jeg får ud af meddelelsen fra SSI.

... ”den første gruppe af sårbare, hjemmeboende borgere, som modtager personlig og praktisk hjælp.”

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/statens-serum-instituts-invitation-af-borgere-forsinket-i-e-boks

Jeg ved også godt, at de faktisk er blevet hurtigere færdige med vaccinationerne på plejehjem, end først beregnet, og måske derfor må sadle hurtigt om.

Og jeg vil tilføje, at jeg har meget stor respekt for hele testindsatsen indtil nu. Synes, det er respektindgydende, hvad der er banket op. Ligesom jeg har stor tillid til, at de får vaccinationerne op at køre (lige så) smidigt. Det hele har fungeret meget imponerende indtil nu, synes jeg.

Men opgaven er af en lidt anden karakter, pt. Med en række faktorer, man ikke i samme grad er herre over.

(I modsætning til testkapaciteten, der afhænger af elementer, myndighederne i højere grad selv kan orkestrere og bygge op. Via organisering og super-samarbejde i alle led).

10
6. januar 2021 kl. 11:16

Fordi mange af de ældre borgere er svækkede og sårbare, og først skal (have hjælp til at) arrangere kørsel (kommunen) og måske følgeskab

Jeg håber virkelig ikke at det er sådan der foregår, for det vil da være idioti på første klasse at fragte borgerne (med entourage) til sprøjten, i stedet for at lade sprøjten komme til borgeren (og for tiden primært dem der allerede er på plejehjem, eller i ældreboliger.).

9
6. januar 2021 kl. 11:06

Ja, man kan jo kun håbe mange har sat e-mail notifikation op, så man får mail når der er nyt i E-Boks, heldigvis ser det ud til at plejehjemmene selv tager fat og får beboerne vaccineret, E-Boks eller ej :-)

8
6. januar 2021 kl. 11:05

Ja, man kan jo kun håbe mange har sat e-mail notifikation op, så man får mail når der er nyt i E-Boks, heldigvis ser det ud til at plejehjemmene selv tager fat og får beboerne vaccineret, E-Boks eller ej :-)

7
6. januar 2021 kl. 10:56

hvor mange mennesker ÅBNER DERES E-boks hver dag !! jeg spørger bare. og hvor mange af de ældre gør det !!!

6
6. januar 2021 kl. 10:26

Ja, det ville være en idé at danne sig et overblik over/have in mente. De fysiske forsendelser kan give forsinkelser. (Administreres sandsynligvis af ekstern leverandør, fx. fra en central i Tåstrup).

Indkaldelsen/Invitationerne sker tilsyneladende i regi af Testcenter Danmark:https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/statens-serum-instituts-invitation-af-borgere-forsinket-i-e-boks

Jeg er fuldstændig enig med #1. Giv Vangsted noget forstærkning!

Det ser ud til at blive logistisk udfordrende, her i starten. Fordi mange af de ældre borgere er svækkede og sårbare, og først skal (have hjælp til at) arrangere kørsel (kommunen) og måske følgeskab – der kan godt gå 1 - 2 dage, måske mere. Ligesom ikke alle sidder klar ved e-boksen, parat til at rykke, straks invitationen tikker ind. Det giver nemt spild.

(Tænker, det snart bliver smidigere, med øvrige borgere, der kan klare sig selv. Men tiden er knap, nu).

Start med at erkende udfordringerne, og så indret derefter. Men erkend dem.

At det ikke kan køre så effektivt, her i starten, med de sårbare, som man måske kunne ønske sig. Og så hav en ”Daglig Plan B” klar, der kan køre parallelt.

Med fx. en pulje af sundhedspersonale e.l. kritiske funktioner, der bare kan møde op, stille sig i kø og blive vaccineret (og registreret parallelt). Så kapaciteten udnyttes fuldt ud.

I Aarhus iværksatte de netop en nødløsning for sundhedspersonale, tirsdag morgen, hørte jeg i radioen.

Ved godt, at vi hopper fra tue til tue, her i starten, pga. leverancernes art. At vi kontinuerligt skal afvente en ny/kommende sending, og at det giver begrænsninger og sætter ærgerlige rammer for projektet. Men skaf Vangsted noget forstærkning og monitorér. Det virker som rettidig omhu.

5
6. januar 2021 kl. 07:01

Myndigheden ved forhåbentlig hvilke af borgerne der er fritaget fra e-boks, da dette er noget man som offentlig myndighed kan spørge e-boks om direkte via samme kanaler som man benytter til at sende meddelelser.

Hvor mange i målgruppen der så rent faktisk bruger e-boks selvom de ikke er fritaget er et andet spørgsmål, men som minimum må man da formode at SSI har sendt fysiske breve til de fritagede (med forsinkelsen fra SSI og de forsendelsestider der er nutildags kan disse personer så blive vaccineret en gang til sommer).

3
5. januar 2021 kl. 22:45

De personer (der ifølge skåltalerne burde) vaccineres i disse dage er de stærkt plejekrævende, samt de ældre over 85.

Hvor mange i den målgruppe benytter sig af den såkaldte "e-boks", og hvor mange af dem er lige i stand til "at møde op" (et eller andet sted?) til en vaccination?

1
5. januar 2021 kl. 20:41

Så det vil sige, at de ansvarshavende ikke har interesseret sig synderligt for, om det aktuelle antal bookinger forblev på 0 eller hvor hastigt bookingerne forløb.

Det er en respektløs håndtering af en process, der kun kan gå for langsomt. Alle i hele landet og Verden lider under under det her.

Alle kompetente bookere af en kampagne interesserer sig for CTR fra launchøjeblikket. Og det her er måske den dyreste kampagne kørt i danmarkshistorien.

Hvis ikke der allerede er nedsat et gedigent taskforce til at monitorere og identificere alle tænkelige flaskehalse og nødvendigt glue work, og presse på med alle løsninger uanset pris, for at vi får vaccineret så hurtigt som muligt, så gør vi det her helt helt helt forkert.