Teknisk gæld: EU-harmonisering af told-systemer bliver en dyr affære for Danmark

Skatteministeriet i København Illustration: Skatteministeriet
Endnu er det sparsomt med detaljer om, hvad implementeringen af EUs nye toldforordning kommer til at koste, men regeringen har vurderet en pris på mere end en milliard kroner - og dyrere end i de fleste EU-lande.

Danmark står tilsyneladende over for en noget større udfordring end andre EU-lande, når alle medlemslandene skal harmonisere deres it-systemer til fælles datakrav som en del af unionens nye toldforordning, kaldet EUTK.

Det fremgår af et såkaldt ‘review’ af Skatteministeriets oplæg til implementering af EUTK, som Version2s søstermedie, DigiTech, har fået aktindsigt i.

Rapporten er udarbejdet af konsulenthuset Boston Consulting Group (BCG) for Skatteministeriet, og vurderingen er, at Danmark nu bliver ramt af, at vores digitale toldsystemer er så gamle, som de er.

»Danmark digitaliserede store dele af toldprocesserne tidligt sammenlignet med andre EU-medlemsstater, hvilket bevirker en lavere grad af fleksibilitet i systemlandskabet,« skriver BCG i rapporten.

De danske skattemyndigheder har it-systemer helt tilbage fra 1960erne, og vurderingeren er, at det i Danmark er nødvendigt med en større systemerstatning end i medlemsstater med mere fleksible og moderne systemer.

Den komplette digitalisering af EUs toldområdet betyder også udvikling af en lang række nye fælles EU it-systemer, lige som der vil ske en stigning i antallet af centrale EU-databaser og procesbærende systemer. Det betyder et stort antal integrationer til de danske toldsystemer lige som det betyder en række andre omfattende nye krav til de danske toldsystemer.

Skatteministeriet vil p.t. ikke vil ud med detaljerne i, hvad implementeringen af EUTK kommer til at koste, men i en orientering til Folketingets Skatteudvalg har ministeriet vurderet, at projektet kommer til at koste mere end en milliard kroner.

Læs mere om EUTK-projektet, bl.a. om hvor mange systemer der skal skrottes i Version2s søstermedie, DigiTech.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Finn Hansen

Prisen på told it system 1 milliar dkk, når implementeringen er overstået plejer det at koste i alt 15 milliarder, fordi... netop fordi fjolser står for planlægningen.
Jeg håber de tager ved lære af de lande, hvor systemet er implementeret og blot køber det samme system som de lande, blot oversat til dansk.
Hvor avanceret skulle det være hvis man har harmoniseret regler, er det jo det samme alle steder, blot sproget er forskelligt.

  • 8
  • 3
Hans Nielsen

Jeg håber de tager ved lære af de lande, hvor systemet er implementeret og blot køber det samme system som de lande, blot oversat til dansk.


Der er hvis en her, som lever af at malke staten og bruges vores penge.
Siden din meget gode ide med, genbrug af et andet lands system skal down wotes.

I samme omgang finder man måske ud af, at man kan få et helt masse andet billligere, end brug af KMD og andre :-)

Er der nogle som giver et hint til beslutningstageren, inden de får bevilliget den første milliard af de 15.

  • 4
  • 0
Knud Larsen

Rigtigt og logisk. Men nu har vi ikke tradition for at lære af vore naboer. Eksemplet var det blå lys og rejsekortet - det kunne jeg følge i Norge inden det kom i gang her. I Norge opgav man systemet, og der står en masse ubrugte standere i Oslo. Og hvad med patientsystemet? Og alle kommuner har hver sit administrative system. I Sønderjylland skulle man sammenlægge 7 kommuner med 7 forskellige systemer, man endte med at have to. Hvorfor i alverden det?
Skat har i forvejen ca 200 systemer og til en nutidspris på 1 mia kr er det mange penge, der bliver brændt af på det, som jeg husker det skal mindst 25% ændres/ moderniseres i nær fremtid.
De mange nye styrelser i Skat har ikke fået nye systemer (endnu) og derfor virker hverken skat eller gældsindragelse korrekt.
se f.eks. her http://skat-uret.dk/ret/2019-skats-fup-og-svindel-med-din-konto.aspx

  • 4
  • 0
Mikael Ibsen

Ikke mindst, når IT - med vold og magt - kritikløst skal klemmes ind over alt.
De førene eksempler - bortset fra alle de, som (måske heldigvis) blev opgivet - ejendomsvurderingerne, rejsekort og skatteopkrævninger illustrerer, hvad der kan ske, når man skal være med på noderne, betaget af buzzwords og flotte power points. Og helst have det hele på een gang.
Ud over de helt normale helt exorbitante fejlbudgetteringer, som skatteborgerne, må stå ret for, hvad enten de vil eller ej, kommer erhvervslivet, takket være en minimum 3-dobling af leverindstiden på nye systemer, til i årevis at stå overfor daglige ubesvarlige spørgsmål, problemer og frustretede toldmedarbejdere (de, der er tilbage).
For slet ikke at tale om alle de fejl, der skal rettes efter introduktionen af systemerne, fordi de mindst lige så frustrerede leverandører åber showet alt for tidligt, presset af truslen om endnu større dagbøder.
Jo, det skal nok blive underholdende. For alle !!!

P. S.
Og når det så endelig kører, holdt sammen af tape og sejlgarn, kommer politikerne kort efter med en række opportunistiske lovændringer, fordi en artikelserie i Ekstrablader blotlægger et smuthul for bl. a. import af syltede græshoppelår og brugt ventilgummi.
Hvorefter det hele ikke kører i 3 måneder under implementeringen af de 117 nødvendige ændringer der udløses heraf.

  • 1
  • 0
Casper Pedersen

Nu var rejsekortet jo en dansk-skyd-mig-selv-i-foden ting.

Holland brugte 5 år på at få det til at virke (nxp leverede kortene, og software kom vist nok fra Atos-Origin), jeg kan huske det da jeg boede i Rotterdam mens det stod på.

England/GB bruge de samme system som i Holland hvor man kalder det Oyster Card.

Men da intet i Danmark kan laves unden untagelser til dette og hint, var det jo en møjsommmelig afære at få det til at virke.....

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere