Tech-giganterne kæmper mod falske rygter om coronavirussen
Facebook, Twitter og Google kæmper med at stoppe spredningen af misinformation og forvirring om coronavirussen.
Hermed forsøger tech-giganterne at standse spredningen af rygter og falske nyheder, som kan være direkte farlige, skriver Washington Post.
Det er rygter og misinformation som: »Oregano-olie viser sig effektiv mod coronavirus« og en konspirationsteori om, at amerikanske embedsmænd har taget patent på virussen, som Google, Facebook og Twitter ønsker at standse.
Også tidligere har virksomhederne kæmpet med indlæg, videoer og fotos, der uden medicinsk belæg eksempelvis har søgt at give kure mod sygdomme eller fraråde vacciner.
Nu kommer altså endnu en udfordring, idet den allerede berygtede virus har spredt sig hurtigt og fået stor mediebevågenhed, og den kaldes en potentiel pandemi.
Konkret har Facebook valgt at nedprioritere artikler, der af Facebooks samarbejdspartnere er blevet markeret som ’unøjagtige’, i brugernes feed.
Twitter videresender brugere, der søger efter coronavirus-relaterede emner, til det amerikanske organ Centers for Disease Control and Prevention, som landets sundhedsministerium står bag.
Google-ejede Youtube har ændret sin algoritme, sådan at brugere bliver sendt videre til ’troværdige kilder’.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.