Tech-bekymrede politikere: »Vores børn skal forstå algoritmerne bag sociale medier«

Der var fuldt hus under Folkemødet for uddannelse på læreruddannelse i Nørre Nissum, hvor politikerne især debatterede teknologi i undervisningen. Fra venstre er det Anders Steenberg (R), Anja Bo (vært), Jens Henrik Thulesen Dahl (DF), Anette Lind (S) og Ellen Thrane Nørby (V). Illustration: Thomas Djursing
Udbredt bekymring over unges kritikløse brug af sociale medier prægede uddannelsesdebat i Jylland.

Unge er nødt til at have en bedre forståelse af de algoritmer, som teknologi-giganterne bruger til at styre folks ageren på de sociale medier. Og den forståelse skal de unge blandt andet få gennem skolerne.

Sådan lød det enstemmigt fra et panel af politikere, der var samlet til uddannelsesdebat på læreruddannelsen på VIA University College i Nørre Nissum til en dag, hvor teknologisk dannelse og digitalisering i undervisningen var i fokus.

Især var der bekymring over virksomheder som Facebook, der ændrer i de logikker, der ligger bag, at nogle opslag får flere visninger end andre. Og selvom det kan virke fjernt, så griber det direkte ind i kernen af vores demokrati, lød det fra deltagerne.

»Tag Paludan (leder af partiet Stram Kurs, Rasmus Paludan, red.) som eksempel. Han var jo virkelig dygtig til at udnytte de sociale medier til at få opmærksomhed, men nu, hvor han har fået en dom, har Facebook lavet en ændring, der betyder, han får færre visninger. Det kan man jo synes er fint. Men problemet er, at det er tech-giganter på den anden side af Atlanten, der pludselig bestemmer, hvor meget eksponering danske politikere skal have. Det er et stort demokratisk problem,« lød det fra Jens Henrik Thulesen Dahl, der er uddannelses- og forskningsordfører for Dansk Folkeparti.

»Det sværeste er alle de ting, vi ikke ved«

En anden politiker, der ser med ængstelse på Facebooks indgriben i dansk demokrati, er den radikale politiker Andreas Steenberg, der nævnte et eksempel fra sin dagligdag på Christiansborg.

Læs også: Undersøgelse: Danskerne vil gerne aflevere data til det offentlige

Han mindede om, at daværende integrationsminister Inger Støjberg (V) i 2017 fik en voldsom eksponering på Facebook, da hun fejrede sin stramning nummer 50 på indvandrerområdet ved at poste et billede af en kage med tallet 50. En bagvedliggende årsag til den ekstra voldsomme eksponering var det store antal likes, som automatisk fik Facebooks algoritmer til at øge synligheden af opslaget.

»Men i dag har Facebook skruet ned for vægtningen af likes for at få synlighed og vægter i stedet antallet af kommentarer højere. Og forstår man det, så klarer man sig bedre på de sociale medier,« sagde Anders Steenberg og bemærkede, at flere politikere nu var begyndt at opfordre folk til at skrive i debatsporet.

»Vi har en kæmpe udfordring med at forstå algoritmerne, og det sværeste er alle de ting, vi ikke ved eller ikke kan forudse,« lød det fra Anders Steenberg, der efterlyste en større teknologisk dannelse.

»Vi har brug for, at alle ved, at artikler på Facebook ikke nødvendigvis er skrevet af en journalist. Og vi har brug for, folk at forstår, hvorfor bestemte reklamer dukker op i deres feed, eller videoer af Paludan pludselig dukker op på Facebook, efter dit barn har set MGP,« sagde Anders Steenberg med henvisning til en oplevelse, han selv havde med sin datter.

Den tidligere undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V), der i dag er undervisningsordfører, efterlyste en gentænkning af naturvidenskabsundervisningen, »hvor man nok må supplere de udstoppede dyr i lokalerne med mere moderne teknologi« og få gang i undervisning, der giver børn et begreb om kodning af algoritmer:

»Hvis vi ikke sidder og arbejder praktisk med det, så får vi ikke den grundforståelse, der er nødvendig,« lød det fra Ellen Trane Nørby, der lod forstå, at man i det praktiske arbejde også bør arbejde med etiske problemstillinger.

Pludselig dukkede »Den gode Paludan« op

Midt i det hele dukkede en yngre mand op ved scenekanten. En mand iført shorts, jakke og hat i alle regnbuens farver, der mest af alt så ud, som om de var syet af et 'Find Holger'-puslespil. Manden var det danske youtube-fænomen Lakserytteren med 1,3 mio. følgere – noget, der vil gøre de fleste danske politikere misundelige.

Han ville vide, hvordan politikerne havde tænkt sig at få gang i den digitale dannelse ude på skolerne, for det var jo absurd at tro, at vi kunne påvirke de store tech-giganter, lod han forstå. Men den bemærkning fik Ellen Trane Nørby til at puste sig op.

»Det er skønt at se en som dig, en influencer, blande dig i den her debat. Men når du siger, at vi ikke kan presse it-giganterne, så er jeg dybt uenig. Vi skal som politikere reagere ved at tage fat i firmaerne, når danske unge begår selvmord ved at blive hængt ud på de sociale medier. Det er simpelthen vores ansvar,« lød det.

Noget klart svar på, hvad politikerne ville gøre for at skabe digital dannelse, fik Lakserytteren dog ikke, og både Ellen Trane Nørby og socialdemokraten Annette Lind understregede flere gange, at den danske model var at overlade en stor del af arbejdet til kommunerne og de enkelte skoler i stedet for at udstikke en streng national strategi om f.eks. at forbyde mobiltelefoner på skolerne, som man har gjort i Frankrig.

Læs også: Facebook og Microsoft samarbejder med universiteter om teknologi til at spotte deepfakes

Men Annette Lind var heller ikke sen til at rose Lakserytteren, som hun - til spredt latter - kaldte »Den gode Paludan«, for hans fremmøde og brugte ham som et eksempel på, at de voksne er helt ude af trit med, hvad de unge interesserer sig for på de sociale medier.

»Ethvert barn kender Lakserytteren, ligesom de kendte Rasmus Paludan lang tid før, han blev kendt i den brede offentlighed. Jeg kan tydeligt huske, hvordan hans navn altid blev nævnt af en eller anden ung på de debatarrangementer, som jeg deltog i på skoler - længe før han blev en del af valgkampen. De unge kendte ham udmærket, men vi politikere var helt blanke før helt frem til valgkampen,« siger Annette Lind, der mener, at vi har brug for en fælles teknologisk dannelse for både børn og voksne.

»For hvordan pokker skal vi lære vores unge om logikken bag algoritmerne, når vi ikke engang selv forstår dem?« lød det fra hende.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anne-Marie Krogsbøll

... begyndende bekymring og eftertanke i det politiske geledder. Men dybest set gør de jo ikke andet end at skubbe ansvaret fra sig - over på de unge selv, på skolerne, på kommunerne.

Det er jer, politikerne, der for alvor kan gøre noget! I skal simpelthen smide disse forbrydere i fængsel - for vi er vel enige om, at det de gør med de unges (og vores andres) data, ikke er i orden? Forbyd disse profileringer. Retsforfølg skurkene, overgrebsfolkene, privatlivstyvene. Lad være med at sælge Danmarks arealer til deres datacentre. Beskat dem big time. smid dem ud af regeringskontorer og alle andre offentlige kontorer. Sig nej til deres lobbyister og deres invitationer til konferencer, rejser, middage. Luk disse firmaer ude fra offentlige hjemmesider, i stedet for at agere nyttige idioter og trojanske heste for dem.

Lev op til jeres ansvar - lad ikke tech-giganterne sætte dagsordenen, sådan som facebook forsøger med dette udspil:
https://www.computerworld.dk/art/248805/facebook-vil-have-global-privacy...

facebook skal overhovedet ikke med til de forhandlinger!! De er ikke folkevalgte, de skal ikke have nogen som helst magt eller indflydelse i den sammenhæng. Det er Danmarks og verdens politikere, som skal sætte grænser og rammer for disse forbrydere, og så har de bare at rette sig efter dem. Det er overhovedet ikke noget, der skal forhandles om.

Kære politikere - læs hurtigst muligt:
Shoshana Zuboff: "Overvågningskapitalismens tidsalder".
Markus Bernsen: "Danmark Disrupted"
Mads Vestergaard: "Digital Totalitarisme"
Cathy O'Neill: "Weapons of Math Destruction"
www.analogist.dk

Det er jeres ansvar at stoppe misbruget af de unges online-liv.

  • 4
  • 4
Anne-Marie Krogsbøll

Politiken har i dag et interview med en techafhopper, Aza Raskin 8en nøglefigur i den farlige udvikling på facebook), som faktisk siger præcis det, jeg skriver ovenfor:

"Ifølge Raskin manipulerer techgiganterne med vores bevidsthed, når deres applikationer og tjenester stjæler vores opmærksomhed og vores tid. Ligesom tryllekunsterne forfører deres publikum til at tro, at deres tricks er magi, spiller udviklerne hos techvirksomhederne på de menneskelige sårbarheder i udviklingen af tjenester, der skal fastholde brugernes opmærksomhed længst muligt. "

»Hvis jeg kan klatre længst ned i din hjernestamme og ændre på dine værdier og det, du bekymrer dig for, og kan modificere selve din identitet, så vil du gå ud at gøre de ting, du tror, du vil, men du gør faktisk det, jeg vil have dig til at gøre« siger Aza Raskin."

»For at gøre en forskel skal vi arbejde helt fra pixelniveau til politik. Vi skal udstyre de udviklere, der allerede kender til problemerne, med værktøjerne til at gøre en forskel internt i organisationen. Og vi skal skabe et fælles sprog og begreber, så alle ved, hvad der foregår, og hvordan teknologi nedgraderer menneskeheden«, siger han.
En af de ændringer, som Aza Raskin gerne så ske fra et politisk niveau, var et skift i, hvordan det juridiske forhold mellem techvirksomhederne og forbrugerne blev betragtet. "

»Google og Facebook ved meget mere om os, end vores læger, psykologer og vores advokater gør tilsammen. Og mens de maskerer sig bag brugervilkår, som ingen alligevel læser, for at fremstå som en ligeværdig part, så er der i virkeligheden tale om et ulige magtforhold, hvor de bør agere i brugerens bedste interesse. Så snart vi har sådan en definition af magtforholdet, så bliver den forretningsmodel, vi ser i dag, nødt til at ændres«."
https://politiken.dk/viden/Tech/art7371852/Jeg-har-taget-200.000-mennesk...
(kræver desværre abonnement).

Det er præcist det ulige magtforhold, som vore politikere er nødt til at gribe fat om og aktivt bryde - i stedet for at lægge sig på maven for det, og logre for overmagten.

Og derfor er det en forkert tilgang at skyde ansvaret over på, at vore børn skal lære at håndtere overmagten. Det er jo umuligt (også for os voksne), netop fordi det er et helt vildt skævt magtforhold, hvor vore egne liv og data bruges mod os til at forskyde magten yderligere væk fra os.

Ingen børn eller teenagere har en chance for selv at forholde sig kritisk til dette, og håndtere det med individuelle løsninger, uanset hvor meget de lærer om algoritmer. Det er at lade dem i stikken - og redde sin egen politiske røv fra at skulle lægge sig ud med giganterne (hvilket måske kan koste dyrt i partikasserne).

Nu har I politikere i årevis solgt både land og borgernes privatliv til disse forbrydere med hoved- og lovløs digitalisering. Nu må I vise, at I faktisk har fattet faren, har fattet, at der er tale om landsforræderi, privatlivstyveri og forbrydelser mod menneskeheden, og begynde at handle derefter.

  • 3
  • 1
Finn Christensen

Den tidligere undervisningsminister Ellen Trane Nørby(V), der i dag er undervisningsordfører efterlyste en gentænkning af naturvidenskabsundervisningen, »hvor man nok må supplere de udstoppede dyr i lokalerne med mere moderne teknologi« og få gang i undervisning, der giver børn et begreb om kodning af algoritmer:

trods alt, at en gammel minister og nu ordfører i fuld offentlighed i n d r ø m m e r, at (hun selv + politikerne) på Borgen leves stadigt i grødbøndernes tidsalder, og at de som itAnalfabeter ikke gider den her "moderne teknologi", og derfor straks smider aben over til undervisningssektoren og vores børn - skam dig.

Man kan da 5 gange hurtigere få løst 90% af problemerne ved..
- at købe nødvendig ekspertice til administrationen på Borgen
- betale de gode it-folk en passende løn, så de bliver på posten
- ditto kurser med nutidig it-viden til vores 178/179 itAnalfabeterne på Borgen..
men lige den den løsning ser Ellen Trane Nørby slet ikke ;)

Far og mor skal jo først forstå problemet, før deres børn kan indlæres.
Samfundets "far og mor" - politikeren - .................. ditto.

  • 3
  • 0
Anne-Marie Krogsbøll

https://politiken.dk/debat/ledere/art7371543/Styr-teknologien

Men som det fremgår af citaterne fra tech-afhopperen ovenfor, så er overmagten nærmest uendelig stor - de bruger - ud over enorme økonomiske beløb - os selv og (adfærds)psykologien mod os selv.

Hold øje med mistænkelige skjulte påvirkningskampagner om det fantastiske i BigData, og gør anskrig... Der må kunne gøres nogle indsatser for at afsløre, når den slags er i gang - selv om Mørklægningsloven er groet bedre fast i vores angivelige folkestyre end gammel rust på et skibsvrag, hvilket er en del af lands- og menneskehedsforræderiet fra politisk side.

  • 1
  • 2
Louise Klint

Jeg synes det er en meget nedslående tilgang, der her lægges for dagen.
Her står en flok lovgivere og beslutningstagere, som vitterlig har indflydelse og mulighed for at gøre noget (regulere) ved den relativt store effekt, som digitaliseringen og ny teknologi har på vores dagligdag, omgangsformer og samfundsudviklingen, her specifikt i undervisningsøjemed.

Og så er budskabet altovervejende, at overlade opgaven til skolerne, samt at børnene skal lære at forstå algoritmerne! Værsgo – held og lykke med det!

(Lidt som at kaste babyen ud på åbent hav, på dybt vand, i høj sø, og så klaske et sæt badevinger efter og regne med at barnet selv puster dem op og får det til at spille, som det så kækt hedder. Hvad tror du selv?)

Det er da ikke, på nogen måde, i orden.

Vi må da allesammen tage et ansvar og et medansvar.
Ikke mindst for, som udgangspunkt, at prøve at sætte os ind i problematikkerne.
Og dernæst at prøve at finde en løsning. At sørge for det, simpelthen.
Ikke bare fralægge sig ansvaret. Overlade problemerne til næste generation.

  • 4
  • 1
Louise Klint

For hvordan pokker skal vi lære vores unge om logikken bag
algoritmerne, når vi ikke engang selv forstår dem.

Annette Lind (S)

Synes jeg, slår hovedet på sømmet.

Husk på, at det blot er halvandet år siden, at en regering herhjemme ønskede at indføre Gladsaxe-modellens overvågningsalgoritme i samtlige 98 kommuner – på alle børnefamilier i hele Danmark.
02.03.18: https://politiken.dk/indland/art6365403/Regeringen-vil-overv%C3%A5ge-all...

Og jeg synes desværre ikke, at der er nogen tegn på, at man er blevet
særligt klogere siden. Desværre, det ville jeg ellers inderligt ønske.

Tænk fx på L 215, hvad angår vidtgående, statslig overvågning.
https://www.ft.dk/samling/20181/lovforslag/L215/index.htm

Jeg synes, der er åbenlyst behov for en opgradering på beslutningstagersiden.

"Hvad indebærer digitalisering? (Teknologi, metoder, effekt)."
En form for uafhængigt og uvildigt kursus eller efteruddannelse, som ikke er leveret af lobbyister eller andre interessenter, fx.

Det er ingen skam at erkende, at det med teknologien kan være svært at forstå. Det er helt okay. Men man kan prøve.

  • 4
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere