Tech-ambassadør med advarsel til kommunerne: Data-misbrug svækker borgernes tillid

Danmarks tech-ambassadør Anne Marie Engtoft Larsen mener, at kommunerne skal dele deres erfaringer med digitalisering og turde være ambitiøse. Illustration: Anders Meldgaard Kjemtrup
Kommunernes teknologiske løsninger skal være i orden, når det kommer til behandlingen af data. Ellers svækkes den helt afgørende tillid mellem borgeren og kommunen, lyder beskeden fra Danmarks tech-ambassadør, der opfordrer til vovemod og erfaringsudveksling.

Når borgerne møder teknologiske løsninger på det kommunale område, er det helt centralt, at der er styr på håndteringen af data. Sådan lyder beskeden fra Danmarks tech-ambassadør Anne Marie Engtoft Larsen i et interview med Kommunernes Landsforening.

»Det, der kommer til at briste eller bære angående teknologi, er spørgsmålet om tillid. Hvis borgeren oplever, at man skal møde kommunen gennem et stykke digital teknologi, som misbruger ens data og får adgang til disse data på en måde, som man ikke har lyst til og ikke stoler på, så eroderer tilliden, ikke bare til teknologien, men til kommunen. Og det er farligt, for så eroderer også vores tillid til samfundet og til hinanden,« siger Anne Marie Engtoft Larsen, der overtog embeddet fra Casper Klynge i oktober sidste år.

Det har desværre ikke skortet på historier om, at der i kommunerne ikke er styr på borgernes data. Her på Version2 har vi blandt andet skrevet stribevis af artikler om, hvordan de danske skoler har kastet sig i favnen på giganter som Google og Microsoft og uden at have gennemført de nødvendige risikovurderinger deler skolebørnenes data med de amerikanske firmaer.

Læs også: Kommuner sylter risikovurderinger og sender blindt børne-data til Microsoft

Læs også: Skarp kritik af Aarhus Kommune: Sender skolebørns data ulovligt til Google

Den danske tech-ambassadør, fremlagde tidligere på året sin strategi for indsatsen i Silicon Valley, hvor hun sammen med sit team har til huse.

Hun sagde dengang til Version2, at hendes mandat blandt andet understøtter, at hun søger dialogen med netop de store amerikanske virksomheder.

»Mit globale mandat går ud på at søge dialogen med de her virksomheder. Danmark kan være en brobygger og alliancepartner mellem de hårdt optrukne linjer. Vi kan etablere samtalen og være med til at repræsentere det, som den danske regering gerne vil. Bare fordi linjerne er hårdt trukket op, betyder det ikke, at man ikke taler med hinanden,« sagde hun dengang.

Læs også: Tech-giganter føler sig forfulgt af Schrems II: »I USA er perspektivet i høj grad et andet«

Mens hun arbejder fra sit ståsted i verden, opfordrer hun i interviewet med Kommunernes Landsforening til, at kommunerne udnytter den viden, de løbende opsamler og deler den med hinanden. Derudover kræver en stærk kommunal digitalisering, ifølge ambassadøren, at man tør kigge længere ud i fremtiden og overveje, hvordan teknologi kan bidrage til et bedre liv for borgerne

Læs også: Danmarks nye tech-ambassadør efter hård kritik af indsatsen: »Vi skal levere helt konkret værdi«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Gert Madsen

Indsamling af data sker jo tvangsmæssigt.

Kommunerne kan jo være p....ligeglade med borgernes tillid, hviket fremgår ret åbenlyst.

Tidligere havde man den personlige kontakt, hvilket sætter nogle mentale/empatiske grænser.

Den kontakt undgår man, og kravene og den urimelige behandling af borgerne og deres data sættes op af mennesker, som aldrig har direkte kontakt.

Myndigheder og politikere kræver tillid, og beklager sig over, at den ikke bare udvises af borgerne. På samme tid skaber man kontrol og krav som åbenlyst viser dyb mistillid til samme borger.

Der kan iøvrigt ses noget tilsvarende hos private firmaer, hvor de mest urimelige betingelser, og aggressiv håndhævelse af betingelserne sker hos foretagender, som aldrig møder kunden direkte.

  • 10
  • 4
#4 Johnny Lüchau Blogger

Hmmm...

Altså, på den ene side så mener ambassadøren at er det et problem at borgerne har mistet tillieden til den offentlige forvaltning, fordi de benytter amerikanske cloud-løsninger, som uhæmmet sender data videre til skumle efterretningstjenester i usikre tredjelande.

På den anden side så mener hun at det er det hendes job at "bygge bro" mellem disse amerikanske firmaer og ".. de hårdt optrukne linjer.." som jeg tolker som EUs lovgivning, der prøver at beskytte borgernes data fra overgreb fra tredjelande.

Det er da inbyrdes modstridende holdninger, er det ikke?

Hvis hun virkelig vil "bygge bro" så skal hun jo ikke sidde på skødet af de amerikanske tech-firmaer i Kalifornien, men straks slå sig ned i Washington D.C. og arbejde på at ændre den lovgivning som er kernen i problemet. Og hun må gerne tage sine venner fra Microsoft, Amazon, Google og alle de andre, med!

Gad vide om Anne Marie lider af kognitiv dissonans eller om vi skal finde svaret på hendes trang til at udtale sig i denne sætning:

Vi kan etablere samtalen og være med til at repræsentere det, som den danske regering gerne vil.

Ja, der står at hun arbejder sammen med de amerikanske tech-selskaber for at hjælpe dem med at omgå EUs regler, så de kan blive ved med at bedrage hele den offentlige forvaltning, til at sende borgernes data i de forkerte hænder. Fordi det er hvad den danske regering ønsker!

Så i ambassadørens strøm af ligegyldigheder, gemmer der sig måske alligevel en lille indsigt?

  • 15
  • 1
#6 Anne-Marie Krogsbøll

" Derudover kræver en stærk kommunal digitalisering, ifølge ambassadøren, at man tør kigge længere ud i fremtiden og overveje, hvordan teknologi kan bidrage til et bedre liv for borgerne."

Det lyder som et billigt opkog af den helt forfærdelige, ukritiske, jubeloptimistike digitaliseringsstrategi, hvor vi alle sammen skal have chip i nakken, som KL i samarbejde med Silicon Valley, Singularity University, og et eller andet danmarksmesterfirma i digital bullshit bingo ,udgav for nogle år siden. Jeg har lykkeligt fortrængt titlen og navnet på de skyldige, men den blev flittigt omtalt og debatteret her på Version2, så der er sikkert andre her, som kan huske det.

Gad vide, hvor den er nu, den strategi? Er den - klogeligt - skrottet, eller ligger den stadig som et skjult manuskript til fremtidige ulykker? Jeg frygter det sidste....Om ikke andet risikerer vi, at den fiskes frem og støves af som følge af tech-ambassørens opfordring.

I ly af coronakrisen har digitaliseringspandemien fået ro til at planlægge et kæmpeangreb på os, og nu fosser det ind i over alle kanter. Ingen har rigtigt haft overskud til at kæmpe mod to kæmpefjender på én gang (jeg har i hvert fald ikke), og nu har supermarkeder allerede gang i ansigtsgenkendelsesundertrykkelsesvåbnet rettet mod de magtesløse kunder. Og forsikringssselskaberne har også haft arbedsro til at planlægge næste attentat på menneskeretten til privatliv. Og regeringens har deling/salg af vore sundhedsdata i kikkerten.. Og kan man have en NemId-dongle i sin tegnebog?

Eneste lyspunkter er NOYB og ULOVLIG LOGNING - Men de forslår nok som en skrædder i helvede.

Vi må alle sammen i tænkeboks - hvad gør vi nu, lille du...?

  • 9
  • 3
#7 Jørgen L. Sørensen

" Derudover kræver en stærk kommunal digitalisering, ifølge ambassadøren, at man tør kigge længere ud i fremtiden og overveje, hvordan teknologi kan bidrage til et bedre liv for borgerne."

Tjahh --- jeg synes da "hvordan teknologi kan bidrage til et bedre liv for borgerne" vil være nytænkning. Hidtil har man da vist digitaliseret for teknikkens, administrationen og overvågningens skyld, og ikke kigget så meget på om det også er direkte til fordel for borgerne.

  • 5
  • 0
#8 Anne-Marie Krogsbøll

Tjah.., det kan man sige, Jørgen L. Sørensen. Men hvis jeg ikke husker helt forkert, var KL´s opreklamerede og hundedyre idé-katalog nok også fuldt at anprisninger om alt det gode, det ville gøre for borgerne. Men de blev lynhurtigt gennemskuet - det var "digitalisering for teknikkens, administrationen og overvågningens skyld" .

Der er en hel del borgere, for hvem det vil bidrage til et bedre liv, hvis man simpelthen skruede digitaliseringen nogle skridt tilbage - eller i det mindste gjorde den reelt frivillig. Og vi er vist mange, som vil opleve det som en opgradering af vores livskvalitet, hvis vi kunne slippe for at spekulere over, hvor vore data og privatliv mon havner?

Den sidste del tager techambassøren fat i, og der har hun helt ret. Men hvem lytter? Hvem taler hun til? For i sidste ende er det vel Silicon Valleys leverandører, som skal tænke anderledes der, og blokere for ufrivilligt snageri? Eller tigger hun det offentlige Danmark om at stille disse krav til The Valley? Hun sidder i The Valley, og i stedet for at stille krav til The Valley, som er lige udenfor hendes dør, og overfor hvem, hun skulle varetage vores ingeresser, så retter hun anmodningen til det offentlige, som jeg læser det.

Hvorfor? Vi skatteydere betaler vel hendes løn, så burde hun ikke tale vores sag ift. giganterne, i stedet for at rette skytset bagud? Uanset hvor ret hun har omkring risikoen for tabt tillid, så er der absolut intet nyt i det, og jeg kan ikke se, hvorfor hun skal sidde i The Valley og få penge for at fortælle os det. Mange andre debattører og kloge folk har helt gratis sagt det meget bedre for længe siden.

Hvad laver hun egentligt derovre? Er det et nødråb, fordi hun reelt ikke kan komme igennem med noget som helst? Hun har - for skatteyderpenge - for mange kasketter på, og det skaber signalforvirring og utryghed ved, hvis interesser hun egentligt varetager, synes jeg.

  • 3
  • 3
Log ind eller Opret konto for at kommentere