TDC's it-direktør: Derfor stopper jeg

Med 14 år samme sted og et enormt it-projekt, som blev nedstemt af ledelsen, følte TDC's nu forhenværende it-direktør Jørgen Jakobsen at det var tid til at rykke videre.

I går tirsdag blev TDC's topchef Jens Adler skiftet ud. Og samme dag blev det klart, at også TDC's it-direktør Jørgen Jakobsen forlader firmaet.

Det kunne ligne en større oprydning i ledelsen af Danmarks største teleselskab, men ifølge Jørgen Jakobsen besluttede han allerede at stoppe, da der i august ikke kom grønt lys til at gå videre med et kæmpe it-fornyelsesprojekt, der skulle ensrette og modernisere de efterhånden mange forskellige systemer, der holder TDC kørende.

»Jeg har været 14 år i TDC nu, som både økonomidirektør, indkøbsdirektør og nu it-direktør, og da vores investerings-program på it-siden blev udskudt henover sommeren, og vores samarbejdsaftale med CSC blev sat i gode, faste rammer, følte jeg tiden var inde til andre udfordringer. Så jeg indgik en aftale om, at jeg ville finde nye udfordringer, men at jeg holdt skansen, indtil der var fundet en løsning,« forklarer Jørgen Jakobsen til Version2.dk.

Gode, gamle systemer

Det anslået to milliarder kroner dyre Enterprise Architecture-projekt skulle rydde ud i it-junglen hos TDC, der har omkring 450 forskellige it-systemer fordelt ud over koncernen. Men at det skulle være et kludetæppe, der har svært ved at finde fælles fodslag, afviser Jørgen Jakobsen.

»Vores it-systemer er gode, gamle it-systemer, som vi selv har bygget op og skræddersyet til de forskellige dele af vores forretning. Og den forretning, vi kører i dag, kører stort set fint i de her systemer. Så forbedringerne er mere i det fremadrettede perspektiv og i forhold til, hvor hurtigt nye produkter kan komme på markedet,« siger han.

En del af omstruktureringerne er sket gennem en stor outsourcing-aftale med CSC, så det er primært udskiftningen af de gamle maskiner og overgangen til nye standardsystemer, der er blevet lagt på køl. Maskinparken tæller blandt andet en del mainframes fra dengang TDC hed KTAS og Jydsk Telefon.

»Det er smadderærgerligt«

Beslutningen om at sætte de store investeringer på pause skete med argumentet, at det ville give mere værdi for kunderne at bruge kræfterne på investeringer i mobilt bredbånd og fiber.

»Det handler om, hvordan telemarkedet hele tiden ændrer sig, og mobilt bredbånd har fået en væsentlig højere prioritet nu. Så det var heldigt, at vi fik stoppet op og prioriteret om,« siger Jørgen Jakobsen.

Men det ærgrer ham, at it-projektet blev droppet.

»Personligt så jeg det som en stor udfordring. Jeg havde helt klart gerne set, at vi havde gennemført denne opgave, selvom jeg også helt klart forstår den prioritering i koncernen. Men jeg er da smadderærgerlig over det. Det gav så et stoppunkt, hvor jeg kunne tænke over, hvordan jeg skal bruge resten af min karriere, og det bliver så uden for TDC,« siger Jørgen Jakobsen.

Han bliver i TDC til 1. december, hvorefter der kommer et par måneder med løse opgaver, imens han overvejer næste skridt. Det bliver nok ikke en tilbagevenden til de mere generelle direktør-poster.

»Jeg synes, it er et fantastisk spændende område at arbejde med, så jeg regner bestemt med, at min næste stilling har noget med it at gøre. Men nu skal jeg lige bruge lidt tid på at overveje. Jeg har med mine 41 år stadig en del af min karriere tilbage, synes jeg, så det gælder om at tage de rigtige valg,« siger eks-TDC-direktøren.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Mads Bendixen

»Vores it-systemer er gode, gamle it-systemer, som vi selv har bygget op og skræddersyet til de forskellige dele af vores forretning. Og den forretning, vi kører i dag, kører stort set fint i de her systemer. Så forbedringerne er mere i det fremadrettede perspektiv og i forhold til, hvor hurtigt nye produkter kan komme på markedet,« siger han.

Måske er de gode hver for sig. Problemerne opstår når de skal snakke sammen på tværs af salgsplatformene (mobil, fastnet, telefoni etc.), så en medarbejder ikke skal ændre de samme oplysninger flere forskellige steder. Det er alt andet end dynamisk og det er tidskrævende. Både for TDC selv, men også for kunderne der skal kæmpe med fejlbehæftede regninger og fakturaer.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere