TDC tjener godt, men mister 92.000 telekunder

I årets første kvartal forsvandt 48.000 fastnetkunder og 45.000 mobilkunder fra TDC-koncernen, som omvendt fik nye kabel-tv- og internetkunder.

Der er hård konkurrence på telemarkedet i disse dage, og det mærker giganten TDC, som i et nyt kvartalsregnskab må konstatere, at telefonkunderne siver væk i et højere tempo end tidligere.

Ser man på resultatet både blandt firmaer og private, så kvittede sammenlagt 45.000 mobilkunder TDC i løbet af årets første tre måneder, mens 48.000 fastnetkunder gik samme vej. Fastnetabonnenterne er dog ikke nødvendigvis skiftet til en konkurrent, men har mere sandsynligt fravalgt en fastnettelefon. Tabet af mobilkunderne skete i høj grad blandt forbrugerne, hvor TDC mistede 57.000 kunder, men så kunne glæde sig over at have 12.000 flere erhvervskunder, som generelt giver flere penge i kassen. I forhold til gennemsnittet i løbet af 2013 er tabet af 45.000 mobilkunder omkring ti gange højere end normalt.

Omvendt hev TDC nye kunder ind i andre divisioner, så Yousee og Fullrate vandt 18.000 kabel-tv-kunder, mens TDC-koncernen generelt fik et 'overskud' på 11.000 internetkunder.

Og overskud var der også på finanserne, for selvom omsætningen på 5,9 milliarder kroner var lidt lavere, end analytikere havde forventet, var der stadig et solidt plus på bundlinjen. TDC's aktionærer kan glæde sig over et overskud på 716 millioner kroner efter skat i løbet af de tre måneder. Det er fem procent bedre end samme periode året før, selvom omsætningen i år var fem procent lavere.

I sin beretning skriver topdirektør Carsten Dilling, at der er tiltag på vej for igen at kunne vinde flere mobilkunder. Samtidigt noterer han faldende tilfredshed med TDC's kundeservice. Forklaringen lyder, at kompleksiteten i henvendelserne var stigende, og problemet skal angribes med mere personale, samtidigt med at der bliver passet på pengene, for eksempel ved at åbne callcenter i Flensburg i Tyskland, tæt på den danske grænse, hvor arbejdskraften er billigere end i Danmark.

Et nyt forretningsområde for TDC blev i årets første måneder markedet for sportsbetting og online-pengespil. TDC købte nemlig Bet25, skriver selskabet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Johan Cardel

Jeg er i forvejen skeptisk over for TDC som jo ikke er dansk eget, og nu også til sin kerneforretning vil købe arbejdskraft udefra.. hvad fanden sker der lige med den skod biks! Har haft en del venner der gennem en årrække tilbage fra slut 90'erne og frem har arbejdet for TDC i århus, som et studiejob mv. Ja som support... wtf så nu kan det så ikke lade sig gøre mere for de unge mennesker.. Men fair nok, der er kun (hvis det fortsætter på den måde) ca. 2.5 milliarder i overskud efter skat til aktionærerne i år.. de stakler!!

Det er rart at AU lige har skiftet væk fra TDC som mobil leverandør, hah!

(jeg er ikke bitter, kun sur :))

  • 1
  • 1
Lennert Gjerlufsen

Jeg vil mene, det er misvisende at bruge ord som "fik nye kabel-tv- og internetkunder." og "Yousee vandt 18.000 kabel-tv-kunder" da en stor del af den danske befolkning ikke har mulighed for andet end TDC (Yousee) som tv og internet udbyder.

Og jeg synes det er et meget lukket market på internetforbindelse, at der oftest kun er en udbyder. Hos mig selv har jeg kun mulighed for 1, Nianet, igennem antenneforeningen. Og hos min kæreste er der kun mulighed for YouSee.

Med mindre jeg hopper på Mobilt bredbånd, så der ingen muligheder for konkurrence på kvaliteten. for bor i betonbyggeri, hvor forbindelserne sluges af vægge, selv når jeg står i vinduet går telefon samtalen ud en gang i mellem. og min kæreste bor i en dal liggende område i stuen. så signalerne er meget svingende hos hende også, hvilket også gør at hun ikke bare kan vælge f.eks. boxertv som tv udbyder, hvor jeg godt nok sjovt har mulighed for at vælge antenneforeningens tv pakke (som er stor yousee pakke til 319kr/md) eller YouSee selv til at leverer og så bliver det dobbelt så dyrt.

  • 1
  • 0
Klaus Olesen

Jeg vil mene, det er misvisende at bruge ord som "fik nye kabel-tv- og internetkunder." og "Yousee vandt 18.000 kabel-tv-kunder" da en stor del af den danske befolkning ikke har mulighed for andet end TDC (Yousee) som tv og internet udbyder.

Nu ved jeg ikke om det er overdrivelse fremmer forståelse her, men de gange jeg har været ude og se efter tele udbyder til Fast internet forbindelse og tv, så har jeg altid haft 5-6 muligheder for udbydere.
Jeg er godt klar over at nogle steder er mere presset, men tror altså os nogen vælger TDC(Yousee) frem for andre.

  • 2
  • 0
Jesper Poulsen

Jeg vælger bevidst TDC, da de er de eneste der kan levere det jeg har brug for, til en pris jeg vil betale.


Der må være et par stykker her der ved noget jeg ikke ved, nemlig hvor det er muligt at få flatrate, kablet internetopkobling med fast IP-adresse, nul portfiltrering og 24/7-service for mindre end 460,-/måned som privatkunde (non-CVR)?.

  • 0
  • 0
Johnny Olesen

Der må være et par stykker her der ved noget jeg ikke ved, nemlig hvor det er muligt at få flatrate, kablet internetopkobling med fast IP-adresse, nul portfiltrering og 24/7-service for mindre end 460,-/måned som privatkunde (non-CVR)?.

Hmmm - er Telenor ikke en mulighed?
Kundeservice 24/7, flatrate VDSL kablet forbindelse med fast IP (Global IP service til 125 kr./måned).
Så vidt som jeg kan læse mig frem til, så burde der ikke være portfiltrering på Global IP, men check lige selv med teleselskabet.

  • 0
  • 1
Johnny Olesen

Jeg har undersøgt det. Det kræver et CVR-nummer at få en løsning hos Telenor der funktionsmæssigt matcher den jeg har hos TDC. Og så er der det med prisen. Der kan Telenor slet ikke matche.

Okay fair nok.

Hvad er det for øvrigt du kan få ved TDC, som Telenor ikke kan levere til private? Lige umiddelbart kan jeg ikke se, hvad det skulle være, men djævlen ligger vel i detaljen :-) ???

  • 0
  • 0
Johnny Olesen

24/7-linieservice og reverse-DNS.

Okay. Altså to funktioner som for 99,99% af alle private brugere er fuldstændig ligegyldig. Jo det er selvfølgelig fedt, at man kan fejlmelde sin forbindelse klokken 03:00 om natten, men de fleste private overlever nok indtil klokken 08:00.

Jeg tror godt, at du kan skyde en hvid pil efter andre selskaber end TDC. Der er intet/meget ringe forretningsgrundlag i at tilbyde disse services til private, og TDC tilbyder det garanteret kun fordi de alligevel har folk siddende til at servicere erhvervskunder.

  • 0
  • 0
Jesper Poulsen

Jeg tror godt, at du kan skyde en hvid pil efter andre selskaber end TDC.


Det har jeg skam også gjort for længe, længe siden. Jeg VED at det ikke er muligt at få andre steder.

Jeg har til gengæld haft ganske god brug for 24/7-linieservicen. Den stammer fra et erhvervsprodukt jeg havde engang (som privatkunde - altså uden CVR-nummer) og som er blevet ført med over til min nuværende privatløsning. Reverse-DNS er muligt for alle TDC-kunder med fast IP. Det koster ikke ekstra og der skal ikke ansøges særskilt om muligheden.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere