TDC-selskab investerer en milliard kroner i ny it-platform
I løbet af de kommende fire år skal TDC-selskabet Nuuday skifte hovedparten af sine it-systemer ud med en ny digital platform.
Prisen lyder på én milliard kroner og er dermed den største it-investering i selskabets historie.
Med den nye platform lukker Nuuday samtidig ned for mellem 70 og 100 gamle løsninger, som ikke længere er tidssvarende.
Flere af dem bygger på gamle mainframe-systemer, som det ikke længere kan betale sig at bygge videre på.
»Mange af systemerne, som Nuuday bruger efter opsplitningen (af TDC i 2021, red.) er uddaterede og nogle af dem bygger endda på gamle mainframe systemer. Nogle af systemerne er mere end 40 år gamle, og er både dyre i drift og specifikt udviklet til nogle helt andre services end dem vi leverer i dag,« siger CTO Monika Gullin.
Køber færdigbyggede løsninger
Til at levere opgaven med den nye platform har Nuuday valgt it-selskabet Netcracker, som kommer til at hjælpe den danske telekæmpe med overflytningen til den nye it-platform.
It-selskabet har tidligere haft lignende opgaver i både Tyskland, Belgien og Holland, og selvom Nuuday selvfølgelig har nogle særlige ønsker, så fortæller selskabet CTO, at Nuuday på lange stræk kommer til at benytte sig udelukkende af standardløsninger.
»Den måde man normalt angriber sådan en transformation på er ved at købe systemerne out-of-the-box og så tilpasse dem ens egen forretning. Det kommer vi ikke til at gøre. Selvfølgelig kommer vi til at tilpasse systemerne til eksempelvis dansk lovgivning, men ser man globalt på telekommunikationsmarkedet, så ligner forretningerne hinanden i både Norden, Spanien og endda i Singapore,« siger Monika Gullin.
Nuuday-CTO’en forklarer, at man altid skal bruge kræfterne der, hvor man rent faktisk kan skille sig ud fra konkurrenterne, så det kan mærkes af kunderne.
»Vi skal bruge energien på at levere de bedste løsninger for vores kunder, og det gør vi ikke gennem interne it-systemer. Fokus skal være på, hvordan vi leverer nogle produkter som er bedre end konkurrenterne. Det giver ingen fordel i markedet, at vi har en anderledes intern it-infrastruktur end alle andre.«
Få år - langt projekt
Projektet kommer til at tage minimum fire år, før alle data på alle kunder er flyttet over på den nye platform. Nuuday har endda gjort det klart, at man muligvis skal helt frem til 2027 før alle de gamle systemer er slukket.
Den tidsplan har Monika Gullin lagt i tæt samarbejde med resten af Nuudays ledelse og selskabets nye leverandør.
»Vi har arbejdet med en meget grundig forberedelsesproces, hvor vi er gennemgået segmenterne i forretningen og hvordan vi gradvis kan flytte kunderne over på en ny platform. Sammen med leverandøren er vi så blevet enige om en realistisk tidsplan.«
Målet med den markante it-investering er, at systemerne fremover arbejder langt mere sammen end det er tilfældet i dag.
»Det giver os en langt større markedsagilitet, hvor vi endnu hurtigere kan levere vores produkter til kunderne. Vi kommer til at have en langt bedre forbindelse mellem forretningen online og vores fysiske YouSee-butikker, fordi systemerne er integreret lang mere med hinanden,« siger Monika Gullin.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.