TDC outsourcer 800 medarbejdere til Sønderborg og London

800 medarbejdere i kundeservice hos TDC bliver flyttet ud i ny, stor outsourcingaftale. I løbet af næste år vil mange af opgaverne flytte til London.

Der skal spares hos TDC, og derfor tager telegiganten nu det drastiske skridt at flytte en stor del af koncernens kundeservice ud til en ekstern leverandør. 800 medarbejdere bliver derfor sagt op hos TDC og ansat hos amerikanske Sitel i stedet. Det oplyser TDC i en pressemeddelelse.

Men de 800 medarbejdere, der skal skifte arbejdsgiver, kan forvente store ændringer i en nær fremtid. Planen er nemlig, at en del af arbejdet i løbet af 2015 skal flyttes til London.

Læs også: 3.000 TDC-ansatte risikerer at blive outsourcet

I dag holder de 800 TDC-supportere til i København, Aarhus og Sønderborg, men Sitel vil nedlægge kontorerne i København og Aarhus og i stedet oprette 150 stillinger i London i løbet af 2015 og så samle de danske aktiviteter i Sønderborg.

Den formelle overtagelse sker 6. oktober, og i første omgang kan medarbejderne beholde samme løn og vilkår og blive siddende ved samme skrivebord. Men det vil der altså blive lavet om på for de fleste de kommende år.

Med outsourcing-aftalen har TDC selv 1.850 ansatte tilbage til kundeserviceopgaver, og besparelsen ved at sende de øvrige 800 medarbejdere over til en ekstern leverandør skal ifølge TDC bruges til at opkvalificere de 1.850 ansatte, der bliver tilbage i TDC-koncernen.

For TDC’s kunder skulle ændringerne betyde kortere ventetid på telefonsupport fra TDC. Det har Sitel i hvert fald forpligtet sig til i kontrakten med TDC.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Mogens Ritsholm

Man har outsourcet udviklingen af mobil, store dele af IT og mange andre områder.

Tilsyneladende er man også i gang med at genoplive ideer om outsourcing af fastnetudviklingen.

Kan man i længden drive en IT eller televirksomhed uden klare mål for kerneområder og en indre kultur med egne medarbejdere til at udvikle disse?

Hvad er TDCs målsætninger for kernevirksomheden?

Næsten 2 mia er udbetalt for aktieoptioner bonusser og særlige konstruktioner for ledelsen siden TDC blev solgt til kapitalfonde.

  • 10
  • 0
#3 Jn Madsen

Såvidt jeg ved, så kigger alle virksomhedsejere misundeligt på Nike. Navnet Nike har en ejerkreds. Nike ansætter en ledelse som skal tjene penge på navnet. Og der stopper det egentlige firma Nike.

Alt der under er outsourcet. Design, produktion, marketing,- ethvert hjørne af det vi ellers ville genkende som en virksomhed. Alle ydelser tilkøbes og fravælges. Man kan konstant presse underleverandører på pris og kvalitet. Man har ikke irriterende medarbejdere, fagforeninger, arbejdsmiljø (kun floffy snak på hjemmesiden), osv osv.

Det er den vej verden går, TDC's ledelse er bare fremme i skoene. Jo, man mister kernekompetencer, virksomhedskultur, innovation,- men det er overhovedet ikke interessant. Det her handler om bundlinie og gysser til aktionærerne. Den triste, grå og kedelige verden som kommer frem, når administratorer og økonomer kommer øverst på kransekagen. "Hvordan får vi æslet til at trække tungest muligt, længst muligt, med mindst muligt føde og pleje".

  • 6
  • 0
#4 Mogens Ritsholm

Det er den vej verden går, TDC's ledelse er bare fremme i skoene

Ja måske går det den vej for rene varemærker som Nike og Coca-cola osv.

Men der er der ikke mange IT- og televirksomheder som er. De er underkastet stadige udviklingskrav og priskonkurrence, hvor vidtgående outsorcing kan indskrænke manøvremulighederne.

Under IT-boblen oplevede vi det også i telesektoren. Blandt andet Worldcom, som i vidt omfang voksede gennem andre. De er alle borte.

Der er ikke noget galt i outsourcing. Men det skal ske på grundlag af en klar identitetsforståelse og erkendelse af kernevirksomheden.

Ellers går det galt.

  • 3
  • 0
#5 Finn Christensen

Man har outsourcet udviklingen af mobil, store dele af IT og mange andre områder.

Indtægter til ejerne - kapitalfondes formål.

Så vi smækker telefanterne sammen til en - TDC, "så vi kan konkurrere med udlandet", da vi er alt alt for små i konkurrence med de store internationale spillere.

Resultatet anno 2014..: - inderne leger med it-systemerne hos TDC - kinesere driver TDC mobilnet - tysk billig arbejdskraft betjener callcenter - engelsk billig arbejdskraft betjener kundeservice - udflaget til Sitel (USA).

Men så selskabsskatten til vores slunkne statskasse - led du blot, giv lyd hvis du finder noget ;)

Engang var vi en stolt søfarts- og handelsnation.. Næsten alt arvesølvet er solgt fra siden 1990'er - for billigt og for ubegavet, som det ses her.

Men vi har da heldigvis en mølædt lappet velfærdsnation tilbage - gad vide hvem der vil betale den regning.

  • 8
  • 0
#7 Flemming Skovbjerg

Tænk sig hvis TDC havde fokus på kunderne :o) Det kan jo undre at Telia/Telenord har et bedre mobilnetværk end TDC. De gange jeg har haft brug for kundeservice ved TDC har det været absolut inkompetent service pga ders struktur. En given aftale pr tlf er ikke det der efterfølgende det der står i den skriftlige aftale. Så kan man spilde timer på at ringe til kundeservice.

  • 2
  • 0
#8 Jn Madsen

Ikke helt enig,- i princippet kan alt outsources,- også i TDC.

Der er vel ikke en eneste funktion som skal være "in-house",- bare regler og forpligtigelser bliver overholdt. Om det så kan betale sig,- det er det man konstant regner på.

I sine bedste tider havde TDC tæt på 20.000 ansatte, nu er den omkring 6.500, og efter hvad jungletrommerne siger,- så har man en plan om at outsource 3.500 ansatte mere. Al teknik, og administration i forbindelse dermed, ønskes ud af huset (siger rygterne).

Mit gæt er at om 10 år så er TDC et brand, en organisation der sælger alverdens ydelser. De har jo lige lanceret noget TDC Casino,- temmeligt langt fra gamle dages kobber arbejde. Bare der er gysser i det :)

Det er heller ikke helt tosset tænkt. Det er almindeligt anerkendt i den branche, at det er umuligt at leve af ren rå tele/data kommunikation. Man skal leve af de tillægs ydelser der kan lægges oven på. (eksempler: TDC Play og Tripple Play, hosting, cloud m.m.)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere