TDC og Fullrate chikanerer kunder, der opsiger deres internetabonnement

Hvis du opsiger et abonnement hos Fullrate og skifter til en ny udbyder, risikerer du en uge uden internet. Unfair procedure, siger teleprofessor.

Fullrate holder ADSL-linjen til kunden åben en uge efter, at abonnementet udløber. På den måde forhindrer Fullrate, at kunderne kan få internet fra den nye udbyder fra dag et.

»Det virker mest som et forsøg på at trække tiden ud for at holde på kunderne,« siger direktør for konsulentvirksomheden Netplan Torben Rune.

Tricket er nemt at undgå, men det oplyser TDC og Fullrate ikke forbrugerne om. Som forbruger skal man blot sørge for at blive overflyttet gennem den interne SBBU-aftale udbyderne imellem. Men det kræver, at man ikke selv afmelder sit gamle abonnement først, men finder en ny udbyder og beder denne sørge for overflytningen.

I det tilfælde vil den nye udbyder få lov at tage over med det samme. Alternativt skal kunden enten selv ringe Fullrate op og kræve linjen lukket eller give det kommende selskab fuldmagt til at gøre det for sig.

»Hvis folk skal sidde og grave i det for at forstå, hvem der har ansvaret for lukningen, så er det ikke fair,« siger professor ved Institut for Elektroniske Systemer på Aalborg Universitet Knud Erik Skouby.

Læs også: Bekymrede internetudbydere: Vi frygter, TDC har misinformeret Erhvervsstyrelsen

Risikerer at skulle betale TDC

Direktør for den mindre udbyder Kviknet Yoel Caspersen siger, at Kviknet jævnligt mister kunder, der ombestemmer sig, når de opdager, at Kviknet ikke kan tilbyde internet med det samme. Han beskriver desuden metoden som uforskammet.

»Resultatet er forudsigeligt - alle kunder bliver irriterede, nogle af dem skyder skylden på den nye udbyder, mens nogle kontakter Fullrate og får genoprettet deres forbindelse,« siger Yoel Caspersen, som netop har indgivet en klage til Erhvervsstyrelsen.

Læs også: Pensionering af ADSL kan kvæle små netudbydere

Det kan der være noget om, mener Knud Erik Skouby:

»Proceduren går i princippet mod idealet om et åbent og gennemskueligt marked, når det ikke fremstår klart, at det (7 dages spærring, red.) er noget, TDC sætter op, og det er ikke i orden,« siger teleprofessoren.

Mister den nye udbyder en kunde i spærringsperioden, koster det desuden et såkaldt annulleringsgebyr på 148 kroner til TDC Wholesale for at have bestilt en linje, man alligevel ikke ønsker at gøre brug af. På den anden side af hegnet koster det Fullrate og TDC 6,50 kroner at holde telefondelen af linjen åben en uge ekstra.

TDC: Det er en service

TDC har ikke ønsket at udtale sig til Version2, men erkender i et brev til Erhvervsstyrelsen, at den omtalte praksis finder sted. TDC skriver desuden, at man spærrer for linjen som en service til de forbrugere, der ombestemmer sig.

'Hensigten med denne praksis er at sikre en god behandling af slutkunderne, hvis der er tale om fejl i opsigelserne, hvis slutkunden fortryder eller hvis slutkunden får behov for en forlængelse af engagementet (...),' skriver TDC til Erhvervsstyrelsen.

Helt konkret forklarer TDC i brevet, at otte procent af de kunder, der opsiger deres abonnement, ombestemmer sig igen og kommer tilbage til TDC. Af de otte procent skifter ni procent mening inden for den første uge - og at det er disse ni procent, man vil yde en service.

Ni procent af otte procent er 0,72 procent. Altså besværliggør TDC skiftet for 99,28 procent af kunderne, der ikke skifter via SBBU-aftalen for at tilgodese 0,72 procent af kunderne.

»Det er et drastisk skridt at tage for at beskytte en så lille gruppe kunder mod noget, der er så nemt at rette op på,« siger Torben Rune og hentyder til, at det ikke er umuligt at flytte kunden tilbage, skulle der være sket en misforståelse.

Torben Rune hentyder desuden til en lang række tidligere tilfælde af krumspring for at holde på kunderne fra TDC's side.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Baldur Norddahl

Helt konkret forklarer TDC i brevet, at otte procent af de kunder, der opsiger deres abonnement, ombestemmer sig igen og kommer tilbage til TDC.

Hvorfor konkurrencemyndighederne burde idømme TDC en monster bøde svarende til 8% af omsætningen fra kunder der er skiftet udbyder. Det der er jo en anden måde at sige at de er lykkedes med at forhindre en bruger i at skifte udbyder 8% af gangene.

Jeg kan supplere ved at fortælle at TDC ikke reserverer på fiber. Her er der nemlig to fiber i samtlige installationer, så tricket vil ikke virke. Vores net kommer simpelthen ind på fiber 2 hvis de forsøger. Jeg har da hellere aldrig oplevet en kunde der fortrød og ville tilbage til TDC.

Man må derudover sige at det er en ret syg undskyldning for at der skal blokkeres for eksempelvis Kviknet. I deres tilfælde skal den nye linie også leveres af TDC da Kviknet er TDC reseller. Der er ingen tekniker der skal noget som helst. I de fleste tilfælde er det bare en router der skal omprogrammeres remote - det kan de gøre 10 gange dagligt. Hvis kunden fortryder, så kan de bare oprette ham igen på 5 minutter - og så iøvrigt huske at tilbyde samme service til konkurrenterne.

Uffe Callesen

Det virker generelt ikke som om TDC selskaberne har specielt meget fokus på den gode kunde oplevelse når kunderne forlader koncernen.

Jeg opsagde mit Telmore abbonnement for en tid siden med ca. 140 kr stående på kontoen. Telmore tog 100kr i administrationsgebyr for at give mig 40 kr tilbage som tilmed kom på en check - man skal altså som kunde bevæge sig ned i banken for at indløse 40 kr - Det får de færreste nok gjort (og mon ikke det er tanken bag det...)

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize