TDC lader spaghettien koge i otte år

En stort anlagt opdatering af TDC's it-systemer til over to milliarder kroner bliver nu droppet i første omgang. Der kan nu gå otte år, før TDC har fået udredet det, de selv kalder spaghettisystemer.

TDC vælger nu at leve med det syge barn frem for at gøre det rask. Det syge barn er i denne sammenhæng koncernens omfattende portefølje af it-systemer, som virksomheden selv tidligere har givet den lidet flatterende betegnelse "spaghetti." Et stort anlagt it-projekt til over to milliarder kroner skulle få ryddet op i systemerne.

I første omgang var IBM hyret til opgaven, men efter et par måneder blev Danmarks største it-virksomhed smidt på porten og siden kom både CSC og Accenture på banen. Men ifølge Børsen er de oprindelige planer med projektet nu udskudt i mindst otte år.

»Dengang meldte vi ud, at det ville ske over en kort årrække, og være et gennemgribende arbejde. Det gør vi ikke. Vi venter nu, at det vil strække sig over seks til otte år,« siger TDC´s strategichef Eva Berneke til Børsen.

Udskydningen af it-projektet har allerede fået TDC's it-chef Jørgens Jakobsen til at forlade selskabet. Det skete i sidste uge, ifølge Børsen fordi it-projektet var udskudt på ubestemt tid.

Eva Berneke forklarer it-problemerne med, at TDC har haft en delvis outsourcing af it-systemerne.

»Vi betaler prisen for, at vi har sendt dele af IT-systemet i outsourcing. Vi har ikke haft dem tæt inde på livet ? det har været en leverandørs problem. Og en leverandør kommer ikke og siger: Det er kun jer, der har dette system, så nu lukker vi det.«

Hun fastholder dog, at de samlede investeringsplaner holder, men at investeringerne spredes over flere år.

»Vi spreder dem over langt flere år. I stedet rykker vi investeringer nu og her til udbygning af netværket til mobilt bredbånd.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Ehler

FOr tredie gang på knap en måned har den "landsby" (med 5000 indbyggere jeg bor i, og opland, været uden fastnet, bredbånd og Mobil telefoni en hel dag. Søndag d. 16/11.

TDC kunne ikke kontaktes overhovedet på 80808020 og efterfølgende er der intet at læse om det på TDC's Driftstatus sider.

Hvis én hændelse (der berører 5000 mennesker) på TDC-nettet kan være smuttet i oversigten kan mange, andre vel også. Da der i forvejen er over 20 REGISTREREDE nedbrud bare idag, kan det faktiske tal være langt højere.

Efter at have presset Kundesupport lidt kom det så frem at TDC laver løbende udskiftninger i nettet hele efteråret, uden at advisere kunderne først.

Dét er da mangel på respekt over for kunderne.

  • 0
  • 0
Thomas Kristensen

"Dét er da mangel på respekt over for kunderne."

Respekt? TDC? Den må du vist længere ud på landet med.

Du ska' sågu bare betale din regning og være glad for at kapitalfonden overhovedet kan ulejliges med at levere telefoni og bredbånd til dig. Statsministeren ku' ikke sige det bedre: Der er ikke noget at komme efter og der er al mulig grund til at se fremad.

/sarcasm off

  • 0
  • 0
Lars Hansen

Efter at have presset Kundesupport lidt kom det så frem at TDC laver løbende udskiftninger i nettet hele efteråret, uden at advisere kunderne først.

Dét er da mangel på respekt over for kunderne.

Men den problemstilling har vel ret beset ikke ret meget med TDCs portefølje af IT-systemer at gøre?

  • 0
  • 0
Thomas Ehler

Hej Lars

Det har du ret i men:

Ret beset er det et generelt problem hos TDC at deres udstyr er dårligt vedligeholdt og utrolig langt bagefter. Nettet er faktisk den bedst opdaterede del. Dog har TDC et støt stigende antal nedbrud på det!
Hvor stor en del af nedbrudene der ligger på server/Net siden er jo iøvrigt umuligt at vide for udenforstående.

At de så vil holde liv i ekstra 8 år i et sammensurium af gammelt grej som ingen åbenbart tør røre ved, gør ikke at jeg har forventning om et mere stabilt TDC i de nærmeste år fremover !!

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere