TDC køber ComX og nærmer sig dominans på fiberbredbånd

26. november 2013 kl. 10:4159
TDC køber ComX og nærmer sig dominans på fiberbredbånd
Illustration: Jesper Kildebogaard.
Det er tydeligt, at TDC vil være dominerende på markedet for fiberbredbånd, men det er ærgerligt, vurderer teleekspert.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

TDC udvider nu selskabets forretning for fiberbredbånd ved at købe leverandøren ComX, som leverer fiberforbindelser i København og Nordsjælland. Det oplyser selskabet ifølge en pressemeddelelse.

TDC har tidligere købt selskaber inden for fiberbranchen, hvor det største opkøb var købet af Dongs fiberforretning i 2009 for 325 millioner kroner.

ComX leverer især fiberforbindelser til boligforeninger og antenneforeninger, og dermed vil selskabet passe godt ind i TDC's kabel-tv-forretning, som består af YouSee og Dansk Kabeltv, oplyser TDC.

»ComX passer perfekt ind i TDC's strategi på dette marked,« udtaler koncerndirektør Peter Trier Schleidt fra TDC ifølge pressemeddelelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Opkøbet kan imidlertid også ses som led i en større strategi for TDC, når det gælder det danske telemarked.

»Det tyder på, at TDC har en strategi om, at de gerne vil være dominerende på fiber. Det er en klar indikation om, at de gerne vil være der for sig selv,« siger direktør Torben Rune fra Netplan, som i mange år har fulgt det danske telemarked tæt, til Version2.

TDC har flere gange hævdet, at danskerne ikke var tilstrækkeligt interesserede i fiberbredbånd, når selskabet er blevet kritiseret for ikke selv at gøre mere for at udbrede fiberforbindelser til forbrugermarkedet.

»TDC har en strategi, hvor de først fortæller, hvor vanvittigt det er at bygge fiber, og hvor dyrt det er for forbrugerne. Bagefter går de ud og køber selskaberne. Det er lidt ærgerligt, at den virker,« siger Torben Rune til Version2.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han finder det også ærgerligt, at det selv i hovedstadsområdet, hvor ComX har 34.000 kunder, ikke har været muligt at få andre til at rejse den kapital, der skal til at drive en fibervirksomhed.

»For den enkelte betyder det her nok ikke meget, men indikationen er tydelig. Det kan afskrække andre fra at prøve. TDC er ved at skabe sig et monopol - i hvert fald i hovedstaden,« siger Torben Rune.

TDC overtager ComX den 1. december og overtager altså cirka 34.000 hustande som kunder og 60 medarbejdere.

59 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
57
27. juni 2014 kl. 13:46

For lang tid siden besluttede den andelsboligforening jeg bor I at vi ville hoppe med på fibernet bølgen og tilmeldte os derfor et af elselskabernes udbud fra DBNet. Efter den første eufori havde lagt sig må jeg sige at selv om hastigheden ikke fejlede noget så bar deres pris tydeligt præg af deres position på markedet. Monopol derfor ingen til at konkurrere med og (igen) som følge deraf høje priser. Det fik os (i andelsboligforeningen) til at lede efter nye alternativer når vores enormt lange bindingsperiode udløb.

Her var det så vi stødte på Andels.net og vi har ikke kigget os tilbage siden. Det er en virksomhed med stor transparens og med en forretningsmodel der rent faktisk tilgodeser kunderne og ikke aktionærerne hvilket er et frisk pust i denne jungle. Der er ikke noget som helst at sætte en finger på, det virker bare og generelt med højere hastighed end lovet. Pludselig var der ikke brug for modems og det ene og det andet der skulle tilsluttes elnettet. Det var bare at sætte kabel fra stikket i væggen så kunne man registrere sig. Detefter ligger internettet ved ens fødder og man sidder og tænker: "Ja ja what is the catch" men undertegnede vil i første omgang vælge at glemme Murphy's Law :) Dette virker for godt til at være sandt ..... men det er det ikke. !!

Så nu ejer vi selv vores fiber og skal ikke betale leje af eget net og ingen afgift til tdc. Stor fornøjelse.

+billigt +høj oppetid +venlig og hurtig betjening i tilfælde af problemer +synkrone linier

47
27. november 2013 kl. 13:17

Handelen er ikke underkastet fusionskontrol hos konkurrencemyndighederne, da omsætningen er under 100 mill.

I 2012 var nettoomsætningen vist 91 mill.

Tidligere år fremgår her:

http://www.comx.dk/wp-content/uploads/2012/09/A%CC%8Arsrapport-2011-ComX-Networks.pdf

2007: 93 mill 2008: 103 mill 2009: 133 mill 2010: 146 mill 2011: 97 mill

Er der nogen, der kender baggrunden for det store fald i 2011. Regnskabet afslører det ikke. Blev der solgt aktiviteter fra?

52
27. november 2013 kl. 15:43

Når det seneste godkendte regnskab er under 100 mill. i omsætning, skal handelen slet ikke anmeldes til fusionskontrol. Sådan er det vist.

53
27. november 2013 kl. 15:50

Når det seneste godkendte regnskab er under 100 mill. i omsætning, skal handelen slet ikke anmeldes til fusionskontrol. Sådan er det vist.

Det kan jo (jeg siger ikke at det er tilfældet) give mistanker om urent trav - især når man er så tæt på grænsen.

Herudover er det da stærkt bekymrende at man vitterligt kun tager udgangspunkt i en parameter, i stedet for at lave en bredere betragtning af hvornår det vil være nødvendigt med fusionskontrol.

46
27. november 2013 kl. 11:45

Jeg har også brugt ComX og er meget tilfreds med både pris og ydelse, noget der ligger milevidt fra snart 'monopol TDC's priser. Som Allan rigtigt skriver: "Hvorfor nedlægger vi ikke Konkurrencestyrelsen". TDC har i forvejen over 75% af markedet og på Sjælland er det helt galt.

44
27. november 2013 kl. 09:36

Det vil nok være forkert at påstå, at det nødvendigvis vil betyde en kvalitets forringelse at TDC overtager ComX's netværk, men én ting tør jeg godt forudse og det er at de tidligere ComX kunder, nok kan se frem til en betydelig prisforhøjelse på deres bredbånd. Det skyldes at ComX kunder er vant til en bredbåndshastighed som TDC normalt kun tilbyder deres kunder til astronomiske priser.

41
26. november 2013 kl. 20:29

Mon ikke man kan sætte sine penge på at Tdc med dette træk ønsker at forhale fiberudbredelsen yderligere.

Folket skulle jo nødigt have fiber for så kan de jo få deres tv pakke andre steder end hos yousee.

Til helvede med TDC og deres fodslæbende holdning til fiber.

42
26. november 2013 kl. 21:10

Enig - TDC sætter samtidigt en max grænse for forbrug, selv på fiber, så man ikke kan se sit TV andre steder - suk suk - en sort dag - men en stor dag for TDC's monopol og grådighed.

43
26. november 2013 kl. 23:44

Enig - TDC sætter samtidigt en max grænse for forbrug, selv på fiber, så man ikke kan se sit TV andre steder - suk suk - en sort dag - men en stor dag for TDC's monopol og grådighed.

Måske, måske ikke.

Som tidligere omtalt er TDC underlagt regler, hvorefter de ikke-diskriminerende skal give andre udbydere adgang til ComX slutkunder på aggregeret niveau (bit stream).

Umiddelbart må det være en langt mere oplagt og håndterlig mulighed end for docsis kabel-tv.

Samtidigt kunne man forestille sig, at mange ComX kunder gerne ville have en anden udbyder med vægt på høje symmetriske hastigheder og minimum tv-pakke. Nogle boligforeninger ville sikkert være villige til at indgå rammeaftaler herfor, så medlemmerne fik mere at vælge imellem.

Men hvis ingen gider forfølge det spor, kan det selvfølgelig være lige meget.

Det er en helt forældet tankegang, at et forholdsvist åbent system baseret på IP via fiber-lan skal resultere i et tjenestemonopol. Og TDC er som sagt oven i købet forpligtet til åbenhed. Igen, hvis nogen gider.

31
26. november 2013 kl. 17:29

Som omtalt må fiber-LAN nu bringes ind under markedsafgørelsen for engros bredbånd, hvor der ikke klart er taget stilling til andre udbyderes adgangsmuligheder til fiber-LAN, prisregulering heraf mv.

Det er fordi ComX med TDCs køb pludselig bliver en del af TDCs dominerende postion for bredbåndsudbud via kobber, kabel-tv eller fiber og dermed omfattet af afgørelsens område.

Men det er faktisk værre endnu.

For afgørelsen forpligter allerede via krav om ikke-diskrimination TDC til at tibyde en relevant engros-adgang for nye netløsninger senest samtidigt med, at disse løsninger tilbydes til slutbrugere. F. eks. gælder kravet, hvis der laves nye typer af fremskudte trin til XDSL.

Det er i den sammenhæng ligegyldigt, om TDC selv udvikler nye løsninger eller de køber sig til dem via en virksomhedsovertagelse.

Derfor bør TDC i morgen tidlig underrette Erhvervsstyrelsen om de adgange til ComXs net, hvormed man tilbyder andre udbydere adgang, så ComX kunder enkeltvist får mulighed for at vælge en anden udbyder.

Efterfølgende skal Erhvervstyrelsen så via en revision eller et tillæg til markedsafgørelsen vurdere, om den anmeldte adgang er tilstrækkelig til sikring af konkurrencen.

33
26. november 2013 kl. 18:59

Hej Mogens

Tdc ejer allerede et selskab som leverer det du kalder fiber-lan, nemlig Dansk Kabel TV. Så der er ikke noget nyt idag. Hvis de skal give bitstream adgang har de skulle det længe.

27
26. november 2013 kl. 15:26

Det kan kun betyde to ting: 1: Eksisterende kunders bredbånd stiger med 30-50% 2: Der bliver lukket for tilgang af nye kunder/udbygning Præcis som det skete med DONG's fibernet da TDC købte det. :( Utroligt de kan blive med med at købe op, andre firmaer lider under at konkurrence myndigheddene gang på gang sætter stoppere for opkøb, men åbentbart ikke overfor monopolistiske TDC der snart ejer al fiber der kan forsyne private i KBH. Der er snart kun Black Fiber og enkelte firma linjer tilbage i gaderne TDC ikke ejer, og der er det alligevel TDC der servicere linjen alligevel.

24
26. november 2013 kl. 14:54

TDC har en strategi, hvor de først fortæller, hvor vanvittigt det er at bygge fiber, og hvor dyrt det er for forbrugerne. Bagefter går de ud og køber selskaberne. Det er lidt ærgerligt, at den virker

Det er ekstremt ærgerligt, men jeg fornemmer i mellem tiden en klart voksende modstand mod TDC. De er stille og roligt ved at bevæger sig over i en position hvor brugerne af princip fravælger TDC. Der er grænser for hvor mange gange man kan råbe "Pas på, ulven kommer".

23
26. november 2013 kl. 14:47

TDC fik ødelagt vores fibernet da de købte det fra DONG så jeg ønsker COMX kunder held og lykke. For nu at maltraktere Henry Ford lidt, så kan man sige at du kan få en internetforbindelse fra hvem som helst, bare de er ejet af TDC.

21
26. november 2013 kl. 14:40

TDC gør alt for at sikre deres forretning. Desværre er det ikke gavnligt for samfundet. Istedet skulle vores politiker have skelnet til Sverige - som bare er en forgangs land på fiber. Her har Stockholm deres eget fiber firma Stokab og dette firma er ikke ejet af Telia. Lad os håbe at Nianet og Seas - stadig kan give TDC lidt konkurrence i KBH...

28
26. november 2013 kl. 15:50

TDCs pressemeddelelse indeholder ikke forbehold for konkurrencemyndighedernes tilladelse.

Det må betyde, at købet ikke falder under reglerne for fusionskontrol. Det samme var tilfældet med de daværende regler, da TDC købte Dongs fibernet.

I dag er betingelsen for fusionskontrol, at begge virksomheder skal have en omsætning over 100 mill. årligt, tror jeg. Vi kan altså konkludere, at ComX ikke havde 100 mill i omsætning. Det undrer mig lidt, men sådan må det være.

Men selv om selve købet ikke er underkastet fusionskontrol, vil ComX fremover være reguleret som TDC på bredbåndsmarkedet. De skal altså give andre virksomheder adgang til fiber, bit stream osv.

Da Erhvervsstyrelsen ikke tidligere har studeret denne type net i deres markedsafgørelser, skal de igang med den opgave snarest. Det er helt uantageligt, hvis engrosadgang ikke bliver fastlagt snarest.

Hertil kommer, at der stadig kan rejses en konkurrencesag, selv om købet af DONG og Com-X ikke blev underkastet en fusionskontrol.

For uanset den manglende fusionskontrol må TDC jo ikke misbruge en dominerende stilling.

Politikerne stoler på, at vores system med teleregler og konkurrenceregler fungerer. Gør det det?

30
26. november 2013 kl. 16:37

Jeg var under indtryk af at TDC kun er forpligtet til at dele deres kobber

Det kan jeg godt forstå, at du tror. For kravene om adgang til kabel-tv og fiber er ikke så meget udnyttet. Den valgte pligt om adgang til kabel-tv er upraktisk, og TDC har ikke mange private slutkunder på fiber.

Men orker du det, kan du læse om alle pligterne for kabel-tv, fiber og kobber her:

http://erhvervsstyrelsen.dk/file/261719/afgorelse_TDC_engrosmarkedet_bredbaandstilslutninger_2012_08_16.pdf.pdf

Men nu kommer det rigtigt gode spørgsmål:

Der skal selvfølgelig defineres tilsvarende pligter for fiber-Lan.

Det spændende er, at det med Fiber-Lan burde være ret enkelt at definere en bit-stream adgang, hvormed kunderne individuelt kan vælge mellem flere udbydere. Der kan altså laves en langt mere praktisk løsning end den, der er pålagt for TDCs bredbånd på kabel-tv.

Jeg venter i spænding på Erhvervsstyrelsens afgørelse.

Når de - i modsætning til andre lande - har omfattet kabel-tv af afgørelsen, kan de vel ikke undtage fiber-lan, som er langt mere praktisk anvendeligt til flere konkurrerende udbydere.

Eller kan de?

20
26. november 2013 kl. 14:38

Det interessante er, at TDC hermed for første gang går ind i Fiber-Lan, der er en konkurrent og afløser for CATV.

Jeg gætter på, at STOFA/SE også snart bevæger sig den vej for at komme ud af DOCSIS hængedyndet på sigt.

Men i første omgang er det gode spørgsmål hvordan hensynet til Yousee kabel-tv vil påvirke eksisterende kunder og kommende kunder hos ComX.

Vil de tilpasse hastighedsudbudet og priser til deres udbud på CATV. Det tror jeg.

Vil det være muligt at få bredbånd uden en TV-pakke fremover? Det tror jeg ikke.

TDC vil sandsynligvis markedsføre fiber-Lan på helt samme måde som kabel-tv. Ellers sætter de deres kabel-tv under pres, og så længe de kontrollerer fiber i hovedstaden kan de holde andre fiber-LAN udbydere væk.

Ret morsomt når man sammenligner med tilstanden i Sverige, der omtales i en anden artikel.

I Sverige udbyder Telia Fiber-LAN og fiber på samme vilkår med hastigheder og tjenestepriser.

I DK vil TDC sandsynligvis udbyde fiber-Lan og kabel-tv på samme vilkår.

Men Telia har jo også frasolgt kabel-tv og de kontrollerer ikke fiber i de svenske byer.

19
26. november 2013 kl. 14:35

Jeg håber ikke det bider os i røven. Her har vi for 1 år siden skrevet os op til en 5 års bindende kontrakt med ComX. TDC kan i princippet nu hæve priserne og vi kan ikke gøre en daddel ved det.

Måske om 4 år kan vi være heldige at gennemskubbe et leverandørskifte. :|

22
26. november 2013 kl. 14:47

Sjovt nok har vi indenfor den seneste måned fået et tilbud fra ComX om at de "booster" båndbredden for net-kunderne, mod at vi (andelsboligforeningen) bandt os til ComX for en 3 års periode... nå, det er nok bare et tilfælde at tilbuddet kom lige nu........

18
26. november 2013 kl. 14:32

Nej....

Jeg har ComX igennem min andelsboligforening. Det er en rigtigt god service de leverer. Skal jeg nu til at se det spoleret af TDC?

Sørens også.

16
26. november 2013 kl. 14:14

så køb da provideruafhængig fiber

providerbaseret fiber er noget fanden har skabt. 2005 købte vi providerbaseret FTTB. Dansk Bredbånd tjente bare aldrig penge og direktørene holdt under et år ad gangen. Så skulle de tjene penge og priser steg og steg - gerne med passiv accept og lignende løjer. Lige meget nyttede det, Dansk Bredbånds ejere trak stikket og indlemmede forretningen i SEAS-NVE som sælger Waoo!s produkter.

I 2010 gravede vi os en providerudafhængig fiber for 35.000 og fand os en provider der ville være med. Nye switche skulle der til og lidt ombygning i huset fiber. Det blev til ca. 500 kr. per husstand. Nu giver vi 68 kr. per md. for min. 50/50 Mbit/s

Det er os der ejer "the dirty last mile", det er besværlig at passe og pleje den - det kræver ca. 4 mandtimer hver måned. Jeg kan godt se at hvis man skal sende en mand hver gang en patch bay connector fra 1996 er iret skal der flere penge på bordet.

FTTB er billigt - hvis man selv holder på de sidste meter og kan finde ud af det at organisere sig kan det også drives for en slik. Du kan læse hvordan vi gjorde: http://www.dalgashave.dk/historie.html

Dem der drømmer om FTTH kan ringe på hos naboen og tage skovlen i egen hånden. Har man valgt parcelhus, har man valgt at bo langt fra hinanden uden et forpligtende fællesskab. På stenbroen vil man nok sige "tør øjnene".

Vi snakkede også med ComX i sin tid. De havde være lige nede og vende og havde solgt installatørbutikken fra. Det var fedt at se at de kom på en grøn gren igen og faktisk kunne bevise at man kunne tjene penge på det. Men helt ærligt: 34.000 kunder - Jeg var chockeret da jeg læste det. Med den fremfærd de havde, troede jeg at de var langt over 100.000. og så med 60 ansætte: Det er 583 kunder per ansat, ja men "så god dag fru Hansen, hvordan har hunden det i dag..." så kan man komme hinden nær.

Pudsig at andre går mere stille med døren, er bundærlig, cykler på arbejde og lave ordentlig arbejde for det skylder man - kunderne og butikkens ejere som tilfældigvis er samme personkreds.

26
26. november 2013 kl. 15:03

Kort sagt så tog i sagen i egen hånd i stedet for at græde snot over de store onde kapitalistiske teleselskaber.</p>
<p>BRAVO! Se den slags bør udløse et skulderklap.

Åh Johnny, verden er sort/hvid og det er "bare lige". Der skal da klart lyde ros og skulderklap til Dalgashave herfra, men det er ikke alle steder der bor mennesker, som tør igangsætte initiativ som det i Dalgashave, for udover at der skal være noget initiativ til, så skal der også en hel del tid og viden til...

32
26. november 2013 kl. 18:50

Hej Jens

hvis du ikke tror du kan forandre noget, så er det lige meget.

Der skal da klart lyde ros og skulderklap til Dalgashave herfra, men det er ikke alle steder der bor mennesker, som tør

nemlig det med "tør" er nok det største problem. At tør at spørge sin nabo. At tør at vise noget engagement uden at spørge "Hvor mange penge få jeg for det?" At tør at fejle og kunne indrømme det.

Vi havde brug for risikokapital da vi startede. Vi viste jo ikke hvor mange der meldte sig til. Ikke alle har lige et 5ciffret beløb liggende. Vi fik vi et rentefrit lån fra en beboer til at starte op. Det var stort af hende, hun mente at det var svært at tage penge med i graven og det var faktisk ret risikofattig for hende, for hvis vi ikke havde fået tilmeldinger nok, var vi ikke startet. Så vores venture capital var en klat fra kistebunden fra en ganske almindelig pensionist.

så skal der også en hel del tid og viden til... Tid ja, det bruger vi. Det er tid du skal snakke med dine naboer. Naboer du lærer at kende, du kan stole på at de passer dine blomster når du er ude og rejse og alt det der. Når der er mentalt langt til naboen er sådan et projekt selvfølgelig en umulius.

Viden? Nu må i stoppe. Det er ikke rocket-science at skrive en business case om det kan betale sig for den enkelte. Jeg vil mere kalde det sund fornunft. Viden om teknik? Næppe. Det er sku ikke så svært som nogen gør det når de snakker om det. Det mest højeste påkrævede vidensniveau er faglært elektrikker med autorisation.

føre fiber ind i ejendommen? - Det klarer fibernetselskabets underentreprenører / totalentreprise (inkl. gravetilladelse og alt det der)

Boltre et skab op af vægen? - DIY

Sætte sikkontakter op i skabet? - husets autoriserede elektrikker

finde føringsveje? - husets autoriserede elektrikker

trække kabler? DIY eller husets elektrikker (autorisation ikke påkrævet) konfiguerere switche? - ISP leverance

Måske var vi også bare heldigt at stille de rigtige spørgsmål og med 489 lejemål en stor kunde, at udbyderne ville ofre salgstimer, men svært, det er det ikke. Bare man tør...

38
26. november 2013 kl. 19:58

hvis du ikke tror du kan forandre noget, så er det lige meget.

Enig, det er en stor hurdle....

</p>
<blockquote>
<p>Der skal da klart lyde ros og skulderklap til Dalgashave herfra,
men det er ikke alle steder der bor mennesker, som tør</p>
</blockquote>
<p>nemlig det med "tør" er nok det største problem.
At tør at spørge sin nabo.
At tør at vise noget engagement uden at spørge "Hvor mange penge få jeg for det?" At tør at fejle og kunne indrømme det.

Nu har jeg selv været medlem af diverse foreninger (bla. en antenneforening, dengang vi skulle have Internet), så jeg ved hvor svært det er at få folk til at turde og til at deltage. Og særligt når det er IT/Elektronik, altså noget teknisk, så er der mange der ikke "tør", samtidigt med at de synes det er en stor mundfuld.

Vi havde brug for risikokapital da vi startede........

Ja, på det punkt har I så også været heldige :-)

</p>
<blockquote>
<p>så skal der også en hel del tid og viden til...
Tid ja, det bruger vi. Det er tid du skal snakke med dine naboer. Naboer du lærer at kende, du kan stole på at de passer dine blomster når du er ude og rejse og alt det der.
Når der er mentalt langt til naboen er sådan et projekt selvfølgelig en umulius.

Tid er i disse tider en kneben resource. Mange foreninger kæmper med at få frivillig arbejdskraft. Det kan være svært at få rekrutteret folk til at hjælpe.

Viden?
Nu må i stoppe.
Det er ikke rocket-science at skrive en business case om det kan betale sig for den enkelte. Jeg vil mere kalde det sund fornunft.
Viden om teknik? Næppe. Det er sku ikke så svært som nogen gør det når de snakker om det.
Det mest højeste påkrævede vidensniveau er faglært elektrikker med autorisation.

Jeg har selv siddet i møder med ikke teknisk kyndige personer. Mange er desværre teknik forskrækkede. Derfor kan det mange steder være "op af bakke".

Mht. viden, så har i ikke haft udfordringer med firewall, P2P trafik, VoIP telefoni osv. Det har bare kørt uden problemer fra dag ét ?

Hvis det er tilfældet, så siger jeg tillykke.

Måske var vi også bare heldigt at stille de rigtige spørgsmål og med 489 lejemål en stor kunde, at udbyderne ville ofre salgstimer, men svært, det er det ikke. Bare man tør...

Jeg tror I har været heldige, at I har haft IT kyndige personer, som turde springe ud i det og det er sådan set min pointe. Mange steder har man måske lysten og viljen, men det bliver ikke til noget pga. tid, manglende viden og andre parametre. Det er ihvertfald min opfattelse og egen erfaring. Ikke at jeg synes det er ok, snarere ærgeligt, netop når man ser hvad I har opnået.

Jeg vil også gerne give et eksempel. Se hvad der netop er sket med Ribe Antenneforening. En frivillig forening, hvor priserne er lave fordi man køber ind i fællesskab. Nye teknologier banker på og markedet ser uoverskueligt ud, samtidigt kan man måske ikke få de personer i bestyrelsen, som tør og kan stille de rigtige spørgsmål. Derfor ender man med at sælge til Stofa. Man er ikke engang ude for at sondere terrænet for andre mulige købere, nej man springer på den første den bedste (Så man ved reelt ikke om man kunne få en højere pris). Hvad resulterer det i på lang sigt ? Næppe billigere priser for foreningens tidligere medlemmer. Men hvad, de har selv valgt.....

45
27. november 2013 kl. 11:12

Tid er i disse tider en kneben resource. Mange foreninger kæmper med at få frivillig arbejdskraft.
Det kan være svært at få rekrutteret folk til at hjælpe.

Jeg er udemærket klar over, at vi ikke bliver enige Jens, men hver evig eneste gang en eller anden siger, at man skal se muligheder i stedet for at se problemer, men kommer du med samme klagesang.

Det er umuligt at skaffe frivillige, det er umuligt for almindelige mennesker at finde ud af teknikken, det er umuligt at skaffe pengene osv. osv. osv.

Som Sebastian Løck fortæller, så er det muligt for almindelige mennesker at opnå det "umulige", hvis de i stedet for at sætte sig ned og klynke rent faktisk går sammen og bruger nogle timer om ugen på projektet.

Hvis alle nørderne her på foraet gik ud i virkeligheden og gjorde en forskel i stedet for at beklage sig over TDC, så skete der måske noget. Men nej, det er langt lettere bare at sætte sig bag tastaturet og skrive sure indlæg, hvor TDC anklages for monopol virksomhed.

Sådan en gang klynk kan man altså ikke bruge til noget - SÅ GØR DIG NOGET VED PROBLEMET! Rund om i landet er der mange eksempler på at almindelige mennesker kan gøre noget ved "problemet" hvis de har viljen i hjertet. Og det nok nok mest det sidste det kniber med.

50
27. november 2013 kl. 13:51

Jeg er udemærket klar over, at vi ikke bliver enige Jens, men hver evig eneste gang en eller anden siger, at man skal se muligheder i stedet for at se problemer, men kommer du med samme klagesang.</p>
<p>Det er umuligt at skaffe frivillige, det er umuligt for almindelige mennesker at finde ud af teknikken, det er umuligt at skaffe pengene osv. osv. osv.</p>
<p>Som Sebastian Løck fortæller, så er det muligt for almindelige mennesker at opnå det "umulige", hvis de i stedet for at sætte sig ned og klynke rent faktisk går sammen og bruger nogle timer om ugen på projektet.</p>
<p>Hvis alle nørderne her på foraet gik ud i virkeligheden og gjorde en forskel i stedet for at beklage sig over TDC, så skete der måske noget. Men nej, det er langt lettere bare at sætte sig bag tastaturet og skrive sure indlæg, hvor TDC anklages for monopol virksomhed.</p>
<p>Sådan en gang klynk kan man altså ikke bruge til noget - SÅ GØR DIG NOGET VED PROBLEMET! Rund om i landet er der mange eksempler på at almindelige mennesker kan gøre noget ved "problemet" hvis de har viljen i hjertet. Og det nok nok mest det sidste det kniber med.

Johnny, den eneste forskel er sådan set at jeg bare siger det ikke er så let som man gør det til af nævnte årsager (Hvilket sikkert er derfor at vi ikke ser så mange af disse "foreninger"). Det er en konstatering og forsøg på forklaring, og der er sikkert mange yderligere årsager, som jeg ikke har nævnt.

Jeg er fuldstændig med på at det da bare er at komme i sving (Det eneste der kommer af ingenting er lommeuld). Jeg er da selv fortaler for at man gør det, og jeg har selv deltaget efterhånden en del gange i forskellige projekter. Men det har du åbenbart ikke forstået ?!?!

51
27. november 2013 kl. 14:13

Johnny, den eneste forskel er sådan set at jeg bare siger det ikke er så let som man gør det til af nævnte årsager (Hvilket sikkert er derfor at vi ikke ser så mange af disse "foreninger"). Det er en konstatering og forsøg på forklaring, og der er sikkert mange yderligere årsager, som jeg ikke har nævnt.</p>
<p>Jeg er fuldstændig med på at det da bare er at komme i sving (Det eneste der kommer af ingenting er lommeuld). Jeg er da selv fortaler for at man gør det, og jeg har selv deltaget efterhånden en del gange i forskellige projekter. Men det har du åbenbart ikke forstået ?!?!

Vi har ikke set mange af disse foreninger af to simple årsager: Uvidenhed og dovenskab.

Før man kan gøre noget ved problemet, så skal man vide, hvor man kan få hjælp. Og når man ved hvem man skal ringe til, så skal man gøre noget.

Det er de to absolut største problemer, men heldigvis de begge problemer til at løse.

Det første problem kan sådan set let løses - alle de utilfreds sjællændere kan ringe til et selskab som f.eks. Fiberby.

Problemet med dovenskab kan jeg ikke hjælpe med.

55
27. november 2013 kl. 16:10

Det første problem kan sådan set let løses - alle de utilfreds sjællændere kan ringe til et selskab som f.eks. Fiberby.

Ja, lad da endelig alle dem uden for Korsør eller Næstved ringe til Fiberby. For Fiberby specialiserer sig netop i at levere fiber til enkelte husstande. De går slet >ikke< målrettet efter boligforeninger i København ?!?!?

Før man kan gøre noget ved problemet, så skal man vide, hvor man kan få hjælp. Og når man ved hvem man skal ringe til, så skal man gøre noget.

Ja, men det er jo ikke alle der er så kloge som Johnny. Så når de har ringet rundt 2 - 3 gange og fået nej, ja så er det op af bakke....

56
28. november 2013 kl. 08:42

Ja, lad da endelig alle dem uden for Korsør eller Næstved ringe til Fiberby. For Fiberby specialiserer sig netop i at levere fiber til enkelte husstande. De går slet >ikke< målrettet efter boligforeninger i København ?!?!?

Fiberby leverer primært til boligforeninger i Storkøbenhavn ligesom ComX, men som alle andre virksomheder med forretningssands, så leverer de selvfølgelig de steder de kan tjene penge på det. Hvis nok boligforeninger i Korsør, Næstved eller Køge vil købe ydelser fra Fiberby, så finder de nok ud af det - ellers er der andre selskaber der mere end gerne vil løse "problemet".

Men nu ser det ikke ud til at problemet er så stort: http://www.version2.dk/artikel/tdc-skal-give-alle-adgang-til-comx-netvaerk-efter-opkoeb-55171

Ja, men det er jo ikke alle der er så kloge som Johnny. Så når de har ringet rundt 2 - 3 gange og fået nej, ja så er det op af bakke....

Hvis man ikke forsøger, så er svaret på forhånd nej. Der findes flere virksomheder rundt om i landet, som kan hjælpe boligforeninger med at lave deres eget fibernet, og hvis hvis man er villig til at betale for det, så kan man få lavet sit eget fibernet i morgen.

Det er faktisk ikke ret svært, at finde de første 4-5 virksomheder

37
26. november 2013 kl. 19:37

Sebastian, jeg synes det er super flot, det I har begået i Dalgas Have. Men jeg gider ikke blive kaldt en tøsedreng som ikke "tør" mellem linierne, fordi jeg hellere vil bruge min tid på noget andet - f. eks. sætte en GIER i stand - end at etablere og drive netværk i min ejendom. Det er en ydelse jeg forventer at kunne købe i et konkurrencepræget marked. Det har jeg helt bogstaveligt kunnet gøre indtil idag; vi har både ComX fibernet og YouSee lagt ind i alle lejligheder - make your choice! Derfor er det en skidt dag.

15
26. november 2013 kl. 13:59

Håber ikke jeg mister min 100/100 linje nu :-(

14
26. november 2013 kl. 13:35

Overtagelser eller ej. Vi mangler stadig indhold i alle de gyldne løfter om fiber til Udkantsdanmark. Jeg mangler stadig at forstå, hvordan regering (offentlige myndigheder) vil presse aktørerne på fiber markedet til at lægge fiber, der hvór de ikke med det samme kan tjene styrtende med penge på det !

13
26. november 2013 kl. 13:08

Edderma'me træls...

Henrik, ComX kunde siden 2006

11
26. november 2013 kl. 12:02

er tdc ikke stadig fastlåst med mantraen "kobber er godt nok til alle"?

9
26. november 2013 kl. 11:40

Jeg forudser prisstigninger på min internet forbindelse nu >_>

7
26. november 2013 kl. 11:23

Endnu engang formår TDC at vise hvem de er, en kæmpe virksomhed som kun lever af at opkøbe og kvæle sine konkurrenter. Det burde simpelthen ikke blive godkendt at TDC opkøber ComX af den simple årsag, at det dræber al konkurrence på markedet. TDCs opkøb af DONG gjorde jo kun at TDC endnu engang tvang xDSL ned i halsen på kunderne, med løfter om at deres infrastruktur var blevet bedre pga fibernettet.

Er spændt på hvad der sker med mine 2 fiberlinier når det her er trådt i kraft. Hvis de omlægger til xDSL flytter jeg til Sverige..

34
26. november 2013 kl. 19:07

Det er vel stadig muligt at klage over handlen til konkurrencestyrelsen..

5
26. november 2013 kl. 11:20

Jeg har undersøgt hvad fiber koster med FTTH i Københavns området og der er stadig ingen konkurrence og alle der siger man "bare" kan bestille og TDC levere må lyve... Det er mere end en adresse jeg har undersøgt muligheden for og det ligger på niveau med umuligt. Dog kan man stadig få det hvis man er villig til at betale mellem ~2750 og ~4500 per måned, med en binding på 3 år.

Så kan man selv regne ud om det fremmer udbredelsen?

Hvis konkurrencestyrelsen godkender dette køb, vil jeg ikke mene de er en aktiv konkurrencestyrelse :/

4
26. november 2013 kl. 11:10

Nu er er nok ikke så længe igen før han kommer med rapporter om hvor godt fiber er for samfundet, bare TDC er leverandør.

Og det skal såmænd nok lykkes dem at få talt prisen på fiberselskaberne godt ned, så de kan overtage dem for en slik og så efterfølgende skrue prisen op på vanligt TDC-niveau.

6
26. november 2013 kl. 11:22

Er ikke helt med på hvad du mener med kommentaren, men jeg ved heller ikke hvad det gamle Dong område er. Sjovt at tætheden på vestkysten ikke er særligt stor i forhold til andre steder. Vidste forresten ikke at YouSee og Dansk KabelTV er under TDC. Men det vil sige at jeg faktisk er kunde hos TDC, da jeg har Internet fra Dansk KabelTV. Men det er da vistnok fiber - men jeg ved ikke om det er fiber hele vejen ind i lejligheden.

10
26. november 2013 kl. 11:55

Når du oplever at der er store dele at jyland hvor der ikke er så mange som ønsker fiber, så er det fordi de har fået det. Hvis man kender de forskellige elselskabers områder, er det meget tydeligt. SE og EM som er blandt de store dækker rigtigt flot deres ydre områder men mangler dog stadig i nogle at de lidt støre byer.

2
26. november 2013 kl. 10:55

Dækker SE i københavn ?? :)

Glad for at jeg bor i non-TDC monopolistisk område (Østjylland).

1
26. november 2013 kl. 10:44

Der er da stadig SE.