TDC-kaos standser alt arbejde i Aarhus Kommune i 5 timer

Kritiske it-systemer blev sat ud af drift i timevis i Aarhus Kommune ved onsdagens TDC-nedbrud. It-chef klandrer TDC for 'grotesk mangel på kommunikation'.

Onsdagens store TDC-nedbrud satte en effektiv stopper for alt arbejde i Aarhus Kommune i 4-5 timer.

Læs også: Bredbånds-blackout: 100.000 TDC-kunder ramt af softwarefejl i router

Læs også: TDC-nedbrud: SAS-personale måtte udskrive boardingkort i hånden

Fra lidt efter frokost kunne tusindvis af ansatte ikke bruge de it-systemer, som er uundværlige for deres daglige arbejde. Og dermed har de i praksis ikke kunnet betjene de borgere, der har henvendt sig i perioden.

Det fortæller it-chef med ansvar for kommunens fælles it-infrastruktur, Rasmus Ry Nielsen, til Version2:

»Vi oplever meget pludseligt omkring klokken 12.50, at vi taber kontakten til en række systemer uden for kommunens netværk. Det er vanvittigt vitale systemer, så det er jo reelt et produktionsstop, der finder sted,« siger it-chefen til Version2.

Alle systemer i sort

TDC-nedbruddet kappede forbindelsen til kommunens e-mail, kalender, portaler, dokumenthåndteringssystemer, jobcenterløsning og omsorgssystem i ældreplejen.

»Det er stort set alt, vi snakker om. Det er vi selvfølgelig trætte af,« siger Rasmus Ry Nielsen.

TDC er leverandør på en række sikre forbindelser, der løber fra kommunens interne netværk og ud til de eksterne it-leverandører.

Det er endnu ikke lykkedes Version2 at få en kommentar fra TDC, men forklaringen lyder indtil videre, at en softwarefejl i en router var skyld i onsdagens problemer, der skønnes at have ramt omkring 100.000 kunder i Norden.

Rasmus Ry Nielsen modtog en klarmelding fra TDC mellem 15.30 og 16.00 onsdag, altså op mod tre timer efter, at nedbruddet satte kommunens digitale organer ud af drift.

Flere problemer efter klarmelding

Men her stoppede problemerne ikke for Aarhus Kommune:

»Vi døjede derefter med en TDC-router, som ikke var konfigureret korrekt, så vi var nede i yderligere halvanden time (frem til 17-17.30, red.). Routeren skal jo starte sig selv op igen, når den får forbindelse, men det gjorde den ikke. Så vi var ude med 'håndsvinget' og starte den op manuelt,« forklarer Rasmus Ry Nielsen.

Nedbruddet er alvorligt for kommunen, der i perioden overhovedet ikke har kunnet betjene borgerne. Var det sket om 14 dage, havde problemet dog ikke være så stort:

»Ironien er jo, at det sker 14 dage før, at vi har fået etableret redundans på forbindelsen,« siger it-chefen.

Rasmus Ry Nielsen fortæller, at forholdet til TDC har varet i otte år og indtil nu har været lykkeligt. Det er heller ikke nedbruddet i sig selv, men derimod virksomhedens meddelsomhed, der får ham op af stolen:

»Man kan for alvor klandre TDC for deres groteske mangel på kommunikation,« siger han til Version2.

»Vi skulle finde ind i hjertet af et hjemmesidekompleks, som blander informationer om private og erhvervskunder. Og selv derefter var vi meget overladt til gætværk,« siger it-chefen.

Ifølge Rasmus Ry Nielsen har der ikke været problemer med at holde borgerne orienteret om den aktuelle lærer-lockout. Kommunens hjemmeside har ikke været ramt af nedbruddet.

Version2 følger op med en kommentar fra TDC.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Andri Oskarsson

Nedbrud sker, og hvis man har et IT-miljø som er afhængigt af eksterne systemer - skal man have redundans. Selvefølgelig er det skidt at netværket går ned, men det er også dårlig stil at smide hele ansvaret på TDC.

I mine øjne er ansvaret for de 5 timer hvor kommunen ikke kunne arbejde, hos IT-chefen - og ikke TDC. Man kan have oppetid på 99.9% og stadigvæk være ned i mere end 8 timer.

  • 6
  • 7
Peter Makholm

Selvefølgelig er det skidt at netværket går ned, men det er også dårlig stil at smide hele ansvaret på TDC.

Jeg ser på ingen måde at hele ansvaret bliver smidt på TDC. Efter min mening giver artiklen klart udtryk for at kommunen var fuldt klar over at de havde et problem og at det ville være løst hvis nedbruddet var kommet to uger senere.

Der står også at det ikke er nedbruddet i sig selv IT-chefen kritiserer. TDC klandres først og fremmest for dårlig kommunikation i forbindelse med nedbrudet.

  • 12
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder

Call to action

Onsdagens store TDC-nedbrud satte en effektiv stopper for alt arbejde i Aarhus Kommune i 4-5 timer. Læs også: Bredbånds-blackout: 100.000 TDC-kunder ramt af softwarefejl i router Læs også: TDC-nedbrud: SAS-personale måtte udskrive boardingkort i hånden Fra lidt efter frokost kunne tusindvis af ansatte
ikke bruge de it-systemer, som er uundværlige for deres daglige arbejde. Og dermed har de i praksis ikke kunnet betjene de borgere, der har henvendt sig i perioden. Det fortæller it-chef med ansvar for kommunens fælles it-infrastruktur, Rasmus Ry Nielsen, til Version2: »Vi oplever meget pludseligt omkring klokken 12.50, at vi taber kontakten til en række systemer uden for kommunens netv...