Det landsdækkende tv-nedbrud nytårsaften skyldes en bevidst skadelig handling begået mod YouSee. Det vurderer selskabet ifølge en pressemeddelelse på baggrund af 'en omfattende undersøgelse internt i TDC Group'.
Nytårsaften blev YouSee, der er en del af TDC Group, udsat for et alvorligt tv-nedbrud. Mere end en million kunder blev ramt af fejlen.
Siden nytårsaften har en intern task force gennemgået og analyseret fejlen. Fejlen opstod i det udstyr, som YouSee bruger til at distribuere tv-signalerne.
»Denne hændelse har siden i lørdags berørt os alle i TDC Group. Vi har arbejdet på højtryk for at genetablere tv-signalet og undersøge hændelsesforløbet, og mange medarbejdere har tilsidesat deres ferie for at hjælpe. Der har været mange spekulationer om årsagen til nedbruddet. Vi har ikke ønsket at bidrage til spekulationerne, så længe analyserne var i gang,« siger koncernchef Pernille Erenbjerg fra TDC Group ifølge pressemeddelelsen.
Mandag gik Center for Cybersikkerhed ind i sagen. Tjenesten, der hører under Forsvarets Efterretningstjeneste, oplyste, at dens indblanding var en rutineprocedure, da CFCS fungerer som tilsynsmyndighed for telesektoren og derfor skal orienteres om større nedbrud af denne type.
Meget tyder på, at det er denne involvering, som nu fører til en politianmeldelse. Denne mistanke har civilingeniør og it-sikkerhedsekspert Jacob Herbst, Dubex, også:
»Min vurdering [er], at TDC mener, at det er et internt angreb. Ellers er det et målrettet angreb, hvor nogen har udført et ret stort arbejde for at forstå YouSees setup,« siger han til Version2.
TDC-ledelsen er inde på, at ikke hvem som helst kan gennemføre så omfattende et angreb:
»Efter en omfattende undersøgelse af sagen, herunder med involvering af eksterne eksperter, har vi nu et klart billede af, hvad der er sket. Der er tale om et kompliceret nedbrud, som kræver detaljeret viden om YouSees setup og tv-platform. Vi vurderer på den baggrund, at der er tale om en bevidst skadelig handling. Vi har derfor overgivet sagen til politiet, og vi kan dermed ikke kommentere yderligere,« siger Pernille Erenbjerg.
Københavns Politi skal efterforske sagen, og Rigspolitiets Nationalt Cyber Crime Center vil bidrage, oplyser centerchef Kim Aarenstrup til DR Nyheder.
Politiet i hovedstaden har også tweetet om sagen:
Københavns Politi har modtaget en anmeldelse vedr. nedbruddet nytårsaften hos Yousee. Sagen undersøges. Pt. ikke yderligere. #politidk— Københavns Politi (@KobenhavnPoliti) 5. januar 2017
Nedbruddet nytårsaften vedrører udelukkende distribution af YouSees tv-signal. Søndag aften fik de sidste kunder tv-signalet tilbage.
TDC oplyste mandag aften i en pressemeddelelse, at der på 33 centraler var blevet udskiftet udstyr og software på i alt 300 bokse, der styrer trafikken af tv-signalerne. Selskabet har hverken på daværende tidspunkt eller senere oplyst, hvad der var årsagen til udskiftningen. Mere end 100 medarbejdere har været involveret i at rette fejlen.
Version2 er på vej med en faglig kommentar til den seneste dramatiske udmelding fra TDC/YouSee. Følge med på sitet.