TDC forudsiger din næste mobil med hjælp fra IMEI-nummer

Illustration: Warakorn / Bigstock
TDC og telekoncernens underliggende telefonselskaber benytter sig af en prædiktiv model til at lave beregninger over, hvor sandsynligt det er, at en kunde skifter sin mobiltelefon ud, og hvilken model kunden køber i stedet. Det viser dokumenter, som Version2 er kommet i besiddelse af.

Når en mobilkunde hos TDC beslutter sig for at udskifte sin telefon og købe en ny, er det muligt, at telekoncernen allerede ved det, før kunden handler.

TDC og koncernens underliggende telefonselskaber såsom Telmore benytter sig nemlig af såkaldte prædiktive modeller til at spå om, hvor stor sandsynlighed der er for, at en kunde vil udskifte sin telefon, og hvilke telefonmodeller som kunden mest sandsynligt vil købe i stedet for.

Det fremgår af dokumenter, som TDC Group har udleveret til en privatkunde, efter at vedkommende har bedt om indsigt i sine personoplysninger hos TDC Group.

Version2 har fået adgang til dokumenterne og har efterfølgende kontaktet TDC Group, som bekræfter, at telekoncernen benytter sig af prædiktive modeller.

Blandt dokumenterne er en såkaldt Churn-rapport, som TDC Group bruger til at forudsige en given kundes fremtidige adfærd i forhold til køb af produkter og opsigelse af abonnementer.

»I denne rapport vil du kunne finde vores interne beregninger på, hvor sandsynligt det er, at du ønsker at opsige dit abonnement hos [et teleselskab under TDC Group], samt hvor sandsynligt det er, at du køber en ny mobiltelefon, og i så fald hvilken,« skriver TDC i Churn-rapporten.

Se data fra rapporten nedenfor.

Illustration: Version2

Købelystne kunder får en 1'er

I rapporten får kunden tildelt en værdi mellem 1 og 100, som dækker over, hvor sandsynligt det er, at kunden vil købe en ny telefon. Jo tættere på 1 desto højere sandsynlighed for, at kunden vil købe et nyt produkt og omvendt. I den konkrete Churn-rapport har kunden vist sig af hælde til den mindre købelystne side med en værdi på 58.

Derudover fremgår der af kunderapporten tre konkrete forslag til nye mobiltelefoner i prioriteret rækkefølge. Det er disse modeller, som kunden har størst sandsynlighed for at købe i fremtiden, ifølge beregningerne fra TDC Group.

Samsung Galaxy S8+ er »den mobiltelefon, vores beregninger siger, du er mest tilbøjelig til at købe,« skriver TDC Group til kunden. Derefter kommer Huawei Mate 20 Pro og på en tredjeplads Sony Xperia XZ2, fremgår det i rapporten.

I introduktionen til Churn-rapporten præsenterer TDC Group desuden en såkaldt tilfredshedsscore og en beregning af, hvilket segment den enkelte kunde tilhører. I de konkrete dokumenter, som Version2 har haft adgang til, er feltet med tilfredshedsscore og kundesegment efterladt tomme.

IMEI-nummer og tidligere køb

Version2 har fået adgang til en mailkorrespondance mellem kunden og TDC Group om de prædiktive modeller og telekoncernens behandling af personoplysninger. Heri forklarer TDC Group, at forudsigelserne om kundens fremtidige handlemønstre bygger på tre forskellige faktorer.

»Den prædiktive model bygger på information om, hvilken model mobiltelefon du har, og hvor ofte du har skiftet mobiltelefon, sammenholdt med almindelige markedstrends for udskiftning af mobiltelefoner. Information om, hvilken model mobiltelefon du har, har vi fra telefonens IMEI-nummer,« skriver TDC Group til kunden i en mail.

IMEI-nummeret i en telefon, der ifølge korrespondancen fra TDC Group bruges som et af værktøjerne til at forudsige fremtidig kundeadfærd, er et unikt identifikationsnummer, som alle telefoner har. Det består af 15 cifre, som blandt andet indeholder oplysninger om både telefonmodel, fabrikant og serienummer.

En afvejning

TDC påpeger i flere mails til kunden, at oplysningerne om mobilkundernes IMEI-nummer, tidligere køb af mobiltelefoner, og generelle forbrugertendenser bliver brugt i den prædiktive model, efter at der er foretaget en afvejning mellem kundens privatliv og den kommercielle interesse hos teleselskabet.

»Behandlingen er baseret på en interesseafvejning, hvor hensynet til TDC’s kommercielle formål opvejes mod hensynet til dit privatliv, herunder dine grundlæggende frihedsrettigheder,« lyder fra TDC Group i en anden mail til kunden.

Med afsæt i denne interesseafvejning bruger telekoncernen de forskellige oplysninger om deres kunder i den prædiktive model til at lave profileringer af privatpersoner og forudsige fremtidig forbrugeradfærd.

Profileringerne af telekoncernens kunder kan derefter bruges til at lave skræddersyet markedsføring til kunderne via mail, og hvis kunderne ikke giver lov til dette, kan der stadig være mulige måder at bruge data på, lyder det fra TDC Group i mailkorrespondancen, som Version2 har fået adgang til.

»Formålet med profileringen er at kunne markedsføre relevante mobiltelefoner for kunderne. I tilfælde af, at kunden ikke har givet samtykke til at modtage direkte elektronisk markedsføring kan profileringen blandt andet anvendes til personaliseret bannerannoncering, som ikke falder ind under reglerne om elektronisk markedsføring.«

Version2 modtager gerne læseres egne erfaringer med profilering eller prædiktive modeller i forskellige sammenhænge. Skriv til redaktionen på tip@version2.dk eller til journalist Christoffer Elmann Ranhauge på cer@ing.dk med din henvendelse.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (19)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bjarne Nielsen

"Skræddersyet markedsføring", og "personaliseret bannerannoncering" som ikke er "elektronisk markedsføring". Ja, så.

Nu sidder der sikkert nogle derude og tænker, at det er dejligt med målrettede reklamer. Men husk at det er målrettet på samme måde, som slik i børnehøjde lige foran kasserne er målrettet børnefamilier i ulvetimen, og reklamer for onlinespil er målrettet de mere eller mindre ludomane. Det er ikke dig og dine interesser, som de er målrettet, det er dine svagheder.

Men tag det ikke personligt. Det er lige så lidt personligt, som når et ulvekobbel går efter det svageste individ i flokken. Det sker også på baggrund af profilering.

Fra artiklen:

»Behandlingen er baseret på en interesseafvejning, hvor hensynet til TDC’s kommercielle formål opvejes mod hensynet til dit privatliv, herunder dine grundlæggende frihedsrettigheder,«

Er det bare mig (som efter at have oplevet netop TDC i andre sammenhænge nok synes, at der er grund til at være skeptisk som udgangspunkt), eller lyder det rigtigt meget som om at det er ulven som vogter får? Jeg er også overbevist om, at ulven foretager en interesseafvejning imellem eget behov for føde og fårenes interesse i at kunne leve i fred.

Jan Ferré

Well - det kan du så ikke!

Masser af telefonsælgere enten kender ikke til Robinson-listen, eller mener, at netop deres opkald er en undtagelse, som Robinson-listen ikke begrænser.

Med den 'intelligens', der er opsamlet i reklamenetværkene, er det meget sandsynligt, at 'reklamevælgeren' udmærket ved, hvem der er på Facebook eller besøger en blog - og at de derigennem kan bruge disse oplysninger til 'tilfældigvis' at vise de tre mest sandsynlige telefoner i en GIF på den købte reklameplads. Så de ruller frem, mens du sidder og staver dig igennem Moster Annas hilsen på Facebook. Og som antydet - så er det jo ikke elektronisk markedsføring .....

Er TDC så den store stygge ulv? Well - måske snarere én af flokken. For jeg tvivler på, at de andre store teleselskaber opfører sig pænere.

Kimmy øksbro

Jeg bruger flere værktøjer til at blokere reklame overvågning
Og adblocker

Og alle de sider der tillader det har jeg fravalgt målretter reklamer

Tager ikke telefonen hvis det er hemmeligt nummer
Eller et nummer jeg ikke kender, medmindre jeg har en aftale
Tager jeg telefonen ved en fejl, lægger jeg røret på

Jeg bestiller så vidt muligt mine varer på nettet
For at undgå sælgere

Bjarke Haack Jørgensen

Der er vel ingen tvivl om at TDC (eller brugere af TDC's netværk) skal have tilladelse fra kunden til at anvende disse data til målrettet markedsføring?

I så fald skal det jo stå beskrevet i deres TOS, EULA og hvad de nu ellers kilometerlange klausuler hedder - at man ved at acceptere samtidig accepterer denne databehandling?

Hans Nielsen

så fald skal det jo stå beskrevet i deres TOS, EULA og hvad de nu ellers kilometerlange klausuler hedder -


Ja, og i følge GDPR må der ikke være kilometerlange klausuler, TOS og EULA. Men et meget enkelt sprøgmål. - Som.

Må vi gemme data om din hardware, og bruge det til at sælge dig en ny mobiletelfon til overpris, før tid. Uden du selv har været ude aktivt at søge, og uden at du har fundet bedre og billigere alternativer.

  • Og ja Det bliver jo næsten også for langt
Henrik P. Stougaard Nielsen

Nu har jeg selv været telefonsælger for mange år siden. Mange mennesker får det til at lyde som en af de 7 plager, men faktum er, at meget få mennesker har det job, fordi de bryder sig om det. Det er et springbræt videre til andre jobs, og der er tale om mennesker i den anden ende.

Derudover er reglerne for Robinsonlisten ikke vildt avancerede, men mange forbrugere lever i en eller anden drømmeverden.

Robinsonlisten beskytter mod direkte markedsføring. Altså ikke indirekte markedsføring, og ikke mod ethvert telefonopkald, du ikke lige bryder dig om. Der skal være tale om markedsføring og den skal være direkte. Så det kommer ned til definitioner:

Sælger skal ringe til dig personligt (ikke som "husstand"). Ringer du selv til fx YouSee Kundeservice og de prøver at sælge dig flere produkter, så er der heller ikke tale om direkte markedsføring. Selvom du står på Robinsonlisten må virksomheder ringe til dig ved gyldig accept. Accept er gyldig, hvis der er et separat afkrydsningsfelt (fx konkurrencer eller kundeklubber). Fx "Jeg giver samtykke til, at XXX må dele data med tredjepart til brug for marketing". Derudover må feltet ikke være forhåndsafkrydset.

Jesper Lund

Behandlingen er baseret på en interesseafvejning, hvor hensynet til TDC’s kommercielle formål opvejes mod hensynet til dit privatliv, herunder dine grundlæggende frihedsrettigheder.

Dette gælder for almindelige personoplysninger omfattet af GDPR.

Det gælder ikke for trafikdata omfattet af udbudsbekendtgørelsen § 23, som gennemfører dele af ePrivacy direktivet (2002/58). Trafikdata kan alene anvendes til markedsføringsformål, herunder churn-analyser, med samtykke.

Ifølge retspraksis fra EU-Domstolen omfatter begrebet trafikdata også IMEI-nummeret (C-207/16 præmis 40-42). TDCs behandling af IMEI skal derfor ske i overensstemmelse med udbudsbekendtgørelsen, som kræver samtykke. GDPR artikel 6 (fx stk. 1, litra f = legitim interesse) er ikke det relevante retlige grundlag for videre behandling af IMEI.

Denne gang er TDCs forseelse dog ikke helt så stor som i 2011, hvor TDC udarbejdede deciderede sociale grafer over abonnenterne og profilerede deres kommunikation (med trafikdata) til churn analyser. Hvilket Erhvervsstyrelsen heldigvis satte en stopper for.

Jesper Lund
IT-Politisk Forening

Gert Agerholm

Jeg har ikke en "issoleret" mobiltelefon, det jeg har indgår i en helhed, computer, tablet, telefon osv osv.

Min telefon skal passe sammen med resten af mit IT mijø. Jeg vil derfor påstå at de ikke har nogen mulighed for at forudsige hvilken telefon jeg vælger ud fra mit mobil mønster. Ud over det så er telefonen også en arbejdstelefon. Da de ikke har viden om resten af mit IT miljø, så vil jeg vove at påstå at deres forudsigelse for mit vedkommende ikke er brugbar.

Mange yngre lever mere eller mindre i en mobil verden. Her kan det måske godt være nemmere at analysere hvad der passer ud fra brugsmønsteret.

Povl H. Pedersen

Hvilket behov har teleselskabet for at registrere IMEI nummer i forbindelse med en kunde ?
Jeg forstår SIM kort nummer. For det er det der bestemer hvor opkaldet skal hen.
Men IMEI nummer er vel kun relevant for myndigheder der holder øje med kriminelle der skifter SIM kort. Så kan de tracke telefonen på tværs af SIM kort.
Og så er det relevant i forhold til at se om en telefon er meldt stjålet, medmindre teleselskabet er i Østeuropa, hvor opslag i databaser ikke finder sted.

Henrik Madsen

Masser af telefonsælgere enten kender ikke til Robinson-listen, eller mener, at netop deres opkald er en undtagelse, som Robinson-listen ikke begrænser.

De forholdsvis få jeg har oplevet har nu været meget nemme at slippe af med.

Samtalen forløber så nogenlunde sådan her :

Sælger : Ja hej, jeg ringer fra (Indsæt firmanavn)

Mig : Før vi går videre skal jeg lige vide, hvilket call-center du ringer fra og hvad dit navn er

Sælger : Øøh hvorfor

Mig : Fordi politiet forlanger at der på anmeldelsen for overtrædelse af forbuddet mod at ringe til folk der er på robinsonlisten, fremgår firmanavn og den person som har ringet

Sælger : Dut dut dut dut.

Sådan en samtale tager typisk ikke mere end 20 sekunder

Henrik Madsen

Hvilket behov har teleselskabet for at registrere IMEI nummer i forbindelse med en kunde ?
Jeg forstår SIM kort nummer. For det er det der bestemer hvor opkaldet skal hen.
Men IMEI nummer er vel kun relevant for myndigheder der holder øje med kriminelle der skifter SIM kort. Så kan de tracke telefonen på tværs af SIM kort.
Og så er det relevant i forhold til at se om en telefon er meldt stjålet, medmindre teleselskabet er i Østeuropa, hvor opslag i databaser ikke finder sted.

man gemmer IMEI nummer, sammen med IMSI nummeret fra SIM kortet i forhold til fakturering.

Desuden er IMEI nummeret jo også tyveribeskyttelsen, altså man har en liste over telefoner som er meldt stjålne og som derfor ikke kan benyttes.....udover i visse arabiske lande hvor operatørerne ikke ønsker at koble sig på registret...Mener et udtræk af 1000 tilfældige IMEI numre for en del år siden viste at 75% af dem var tyverispærrede i registret, så nok derfor man ikke ønskede at slå registret til og miste 75% af ens kunder.

Tobias Volfing

Jeg har været Telmore kunde hele den del af mit liv jeg har ejet mobiltelefoner, men det her vil jeg godt nok ikke finde mig i. Jeg vil gerne flytte både mobil og internet væk med det samme, men kan jeg vide mig sikker på at andre selskaber ikke gør det samme?

Henrik Madsen

Jeg har været Telmore kunde hele den del af mit liv jeg har ejet mobiltelefoner, men det her vil jeg godt nok ikke finde mig i. Jeg vil gerne flytte både mobil og internet væk med det samme, men kan jeg vide mig sikker på at andre selskaber ikke gør det samme?

Mig bedste bud er at du kan være sikker på at de andre også gør det.

Typisk er det sådan at har et firma noget som giver dem en konkurrecefordel, så kan du være sikker på at konkurrenterne vil være meget interesseret i at få det samme.

Tobias Volfing

Typisk er det sådan at har et firma noget som giver dem en konkurrecefordel, så kan du være sikker på at konkurrenterne vil være meget interesseret i at få det samme.

Men det er vel kun en garanteret konkurrencefordel hvis vi som kunder ikke værdsætter vores privatliv. Er der ikke et produkt for mig der gerne vil betalte det det koster at 'undvære' grænseoverskridende overgreb i mit privatliv, om det så er det dobbelte eller sågar tredobbelte?

Anders Friis

Så har jeg en rigtig kedelig nyhed til dig Kimmy.

At handle på nettet er langt fra nogen sikkerhed for, at du ikke bliver profileret og udsat for direkte markedsføring. Tvært imod!

Nærmest uanset hvilken webshop du vælger, så vil dine persondata i forskellig udstrækning blive benyttet til branding-, markedsførings og profileringsformål uanset om du er på robinsonlisten eller ej.

Desværre kræver det temmelig meget pågåenhed samt teknisk og juridisk indsigt at gennemskue hvordan det fungerer.

Et eksempel er, at rigtigt mange internetbutikker tager din mail adresse og øvrige kontaktoplysninger og giver dem til Facebook, og beder Facebook om at finde din profil, og så ellers målrette internetbutikkens annoncer direkte til din profil. Og det er på trods af at man er på Robinsonlisten, og endda har bedt virksomheden om at ophøre med det.

Hans Nielsen

Et eksempel er, at rigtigt mange internetbutikker tager din mail adresse og øvrige kontaktoplysninger og giver dem til Facebook, og beder Facebook om at finde din profil, og så ellers målrette internetbutikkens annoncer direkte til din profil.


Så er det da godt at både facebook. amazon, og google analytics, samt en helt masse andet er blokeret. Jeg afvikler heller ikke script, meget java, og blokere også på ip.
Så må foretninger leve med at jeg finder et andet sted at handle hvis deres butik ikke virker.

Det er måske ikke helt nok, men SPAM mail ser jeg aldrig, da jeg ikke bruge samme mail mere end en gang et sted, og alt mail udover faktua og ordre forsvinder i et sort hul, eller ligende. Ved ikke om spam mail overlever eller eksistere i et andet universitet.

Når jeg vil være mere sikkert, så bruger jeg tor, eller tutanota, evt sammen med en vpn. Men til dagligt er cliqz.com eller Privacy Badger og uBlock Origin fint. Blokere lige nu mindst 30 link eller steder fra version2. Hvis version2 en dag synes at de slet ikke vil levere, hvis man bruger Internet komdom, så siger jeg, som jeg siger til butikerne farvel.

Og det er nemt, hvis nogle her inde, ikke som det midste bruger cliqz.com, så vil jeg betagte dem som en farligt sikkerheds brist. Hvor virus eller malware bare venter på at indfinde sig. Man kan også bare vælge at bruge Linux, når man browser.

Anders Friis

Og det er jo rigtigt glimrende at man blokerer scripts og cookies samt handler vha. af TOR, men hvad nytter det, når en internetbutik tager den mailadresse og det navn du handlede hos dem med, og uploader dem til Facebook, og instruere Facebook i at udpege dig, og begynde at smide internetsshoppens reklamer i dit newsfeed?

Jeg er helt med på, at man så bare kan lade være med at være på Facebook, og oprette en mailadresse man kun bruger til Facebook, og benytte et andet navn når man handler.

Men det er nok de færreste der gør det.

Log ind eller Opret konto for at kommentere