TDC forudsiger din næste mobil med hjælp fra IMEI-nummer
Når en mobilkunde hos TDC beslutter sig for at udskifte sin telefon og købe en ny, er det muligt, at telekoncernen allerede ved det, før kunden handler.
TDC og koncernens underliggende telefonselskaber såsom Telmore benytter sig nemlig af såkaldte prædiktive modeller til at spå om, hvor stor sandsynlighed der er for, at en kunde vil udskifte sin telefon, og hvilke telefonmodeller som kunden mest sandsynligt vil købe i stedet for.
Det fremgår af dokumenter, som TDC Group har udleveret til en privatkunde, efter at vedkommende har bedt om indsigt i sine personoplysninger hos TDC Group.
Version2 har fået adgang til dokumenterne og har efterfølgende kontaktet TDC Group, som bekræfter, at telekoncernen benytter sig af prædiktive modeller.
Blandt dokumenterne er en såkaldt Churn-rapport, som TDC Group bruger til at forudsige en given kundes fremtidige adfærd i forhold til køb af produkter og opsigelse af abonnementer.
»I denne rapport vil du kunne finde vores interne beregninger på, hvor sandsynligt det er, at du ønsker at opsige dit abonnement hos [et teleselskab under TDC Group], samt hvor sandsynligt det er, at du køber en ny mobiltelefon, og i så fald hvilken,« skriver TDC i Churn-rapporten.
Se data fra rapporten nedenfor.
Købelystne kunder får en 1'er
I rapporten får kunden tildelt en værdi mellem 1 og 100, som dækker over, hvor sandsynligt det er, at kunden vil købe en ny telefon. Jo tættere på 1 desto højere sandsynlighed for, at kunden vil købe et nyt produkt og omvendt. I den konkrete Churn-rapport har kunden vist sig af hælde til den mindre købelystne side med en værdi på 58.
Derudover fremgår der af kunderapporten tre konkrete forslag til nye mobiltelefoner i prioriteret rækkefølge. Det er disse modeller, som kunden har størst sandsynlighed for at købe i fremtiden, ifølge beregningerne fra TDC Group.
Samsung Galaxy S8+ er »den mobiltelefon, vores beregninger siger, du er mest tilbøjelig til at købe,« skriver TDC Group til kunden. Derefter kommer Huawei Mate 20 Pro og på en tredjeplads Sony Xperia XZ2, fremgår det i rapporten.
I introduktionen til Churn-rapporten præsenterer TDC Group desuden en såkaldt tilfredshedsscore og en beregning af, hvilket segment den enkelte kunde tilhører. I de konkrete dokumenter, som Version2 har haft adgang til, er feltet med tilfredshedsscore og kundesegment efterladt tomme.
IMEI-nummer og tidligere køb
Version2 har fået adgang til en mailkorrespondance mellem kunden og TDC Group om de prædiktive modeller og telekoncernens behandling af personoplysninger. Heri forklarer TDC Group, at forudsigelserne om kundens fremtidige handlemønstre bygger på tre forskellige faktorer.
»Den prædiktive model bygger på information om, hvilken model mobiltelefon du har, og hvor ofte du har skiftet mobiltelefon, sammenholdt med almindelige markedstrends for udskiftning af mobiltelefoner. Information om, hvilken model mobiltelefon du har, har vi fra telefonens IMEI-nummer,« skriver TDC Group til kunden i en mail.
IMEI-nummeret i en telefon, der ifølge korrespondancen fra TDC Group bruges som et af værktøjerne til at forudsige fremtidig kundeadfærd, er et unikt identifikationsnummer, som alle telefoner har. Det består af 15 cifre, som blandt andet indeholder oplysninger om både telefonmodel, fabrikant og serienummer.
En afvejning
TDC påpeger i flere mails til kunden, at oplysningerne om mobilkundernes IMEI-nummer, tidligere køb af mobiltelefoner, og generelle forbrugertendenser bliver brugt i den prædiktive model, efter at der er foretaget en afvejning mellem kundens privatliv og den kommercielle interesse hos teleselskabet.
»Behandlingen er baseret på en interesseafvejning, hvor hensynet til TDC’s kommercielle formål opvejes mod hensynet til dit privatliv, herunder dine grundlæggende frihedsrettigheder,« lyder fra TDC Group i en anden mail til kunden.
Med afsæt i denne interesseafvejning bruger telekoncernen de forskellige oplysninger om deres kunder i den prædiktive model til at lave profileringer af privatpersoner og forudsige fremtidig forbrugeradfærd.
Profileringerne af telekoncernens kunder kan derefter bruges til at lave skræddersyet markedsføring til kunderne via mail, og hvis kunderne ikke giver lov til dette, kan der stadig være mulige måder at bruge data på, lyder det fra TDC Group i mailkorrespondancen, som Version2 har fået adgang til.
»Formålet med profileringen er at kunne markedsføre relevante mobiltelefoner for kunderne. I tilfælde af, at kunden ikke har givet samtykke til at modtage direkte elektronisk markedsføring kan profileringen blandt andet anvendes til personaliseret bannerannoncering, som ikke falder ind under reglerne om elektronisk markedsføring.«
Version2 modtager gerne læseres egne erfaringer med profilering eller prædiktive modeller i forskellige sammenhænge. Skriv til redaktionen på tip@version2.dk eller til journalist Christoffer Elmann Ranhauge på cer@ing.dk med din henvendelse.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.