TDC afviser monopolmisbrug trods dom og millionerstatning

Når TDC nu ifølge en dom i Højesteret skal betale 10 millioner i erstatning til Telenor, var det ikke et spørgsmål om monopolmisbrug, siger TDC, men forskellig fortolkning af teleloven.

Konkurrenter til TDC fik for tit svaret ’nej’, når de ville bruge en af TDC’s kobberforbindelser til at levere internet til en kunde.

TDC afviste i årene 2001 til 2007 nemlig konkurrenternes ønske, hvis det ville tage mere end tre timers teknisk arbejde at få linjen gjort klar til andres brug, men den praksis var i strid med teleloven, har Teleklagenævnet og flere retsinstanser siden slået fast.

Læs også: TDC dømt for at misbruge monopol

Onsdag faldt den endelige afgørelse fra Højesteret i sagen, der har kørt siden 2007. Dengang klagede Cybercity, der i dag hedder Telenor, til IT- og Telestyrelsen over TDC’s fremgangsmåde og fik medhold. Siden har retsopgøret handlet om den erstatning, Telenor skulle have. Med Højesterets afgørelse er den blevet sat til 10 millioner kroner.

Men TDC afviser, at der var tale om monopolmisbrug, når man afviste konkurrenter med henvisning til den interne tretimersregel.

Illustration: TDC

»Alle i branchen kendte vores tretimersregel, og det var kun få gange, Cybercity blev afvist. De allerfleste ordrer, som Cybercity afgav, blev leveret,« siger Miriam Hvidt, koncerndirektør for stakeholder relations i TDC, til Version2.

TDC har dog ifølge dommen selv beregnet, at otte procent af henvendelserne fra Cybercity blev afvist.

Tretimersreglen blev droppet i 2007, da den blev dømt ulovlig. TDC forsvarede dengang reglen med udgangspunkt i en paragraf, der giver firmaet ret til at afvise andre, hvis udlånet ikke kan ske uden ’væsentlige tekniske eller økonomiske problemer’ for TDC.

Men at den grænse skulle gå ved tre timers teknikerarbejde fandt myndighederne altså var for let sluppet hos TDC.

»Vi mente, at vi havde lov til at bruge tretimersreglen, sådan som vi fortolkede telelovgivningen. Udgangspunktet er, at vi skal levere forbindelser på eksisterende net. Spørgsmålet er så, hvor meget tilpasning, det indebærer,« siger Miriam Hvidt.

Hvor TDC lægger snittet i dag kan hun ikke sige konkret, blandt andet fordi problemet er minimeret siden dengang.

»Det er ikke på samme måde et problem, for siden da er markedet blevet mere modent, og alting er blevet mere standardiseret,« siger TDC-direktøren.

I retsopgøret om erstatning har Telenor i første omgang krævet 80 millioner kroner af TDC, mens Landsretten landede på et meget mindre beløb, nemlig 2,5 millioner kroner.

Det fik Telenor til at anke sagen til Højesteret, hvor beløbet altså blev hævet til 10 millioner kroner.

Læs hele dommen her (pdf)

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Martin Leopold

Hej,
Er jeg den eneste, der synes det er slående, at selv efter at have tabt en højesteretssag, så mener TDC stadig at have ret? Jeg hører den tiltalte sige "Nej, nej begik ikke mord, alle var klar over jeg tog livet af hende, men jeg tolkede mord helt anderledes".

Jeg husker selv i 2006 at have bestilt ADSL på en adresse i Valby, var der desværre ikke mere kobber på adressen hvis man spurgte en konkurent, men spurgte man TDC var de der som et søm. Men det kan jeg forstå slet ikke er et udtryk for konkurrenceforvridning.

  • Martin
  • 8
  • 0
Anonym

Du har fuldstændig ret Martin. Jeg forundres også over en sådan udtalelse.
Det virker som om TDC foragter retten, der jo trods alt har spildt ressourcer på at måtte behandle sagen, uden at det tilsyneladende er nok til at TDC ændrer holdning i forhold til lov og ret.

  • 5
  • 0
Anonym

Ikke at jeg skal holde med TDC (det gør jeg ikke hvad angår deres måde at handle på i forhold til bredbånd), men det er vel kun naturligt at den tabende part ikke mener at man har gjort noget forkert - ellers ville man vel bare have sagt fra start af: ja den er sgu god nok - der fik I os!

  • 2
  • 4
Ole Sanvig

Da jeg i sin tid skiftede fra TDC til Tele2, det var vist i 2001, så kom TDC beklageligvis til at glemme ordren fra Tele2 tre (3) gange. Hver gang sagde de til Tele2, at der var to måneders leveringstid, og da de var gået, så ... hov! Vi har desværre mistet ordren i vores system - genbestilling, bagerst i køen, nye to måneders ventetid etc.

Det tog lidt over et halvt år at få skiftet - først da Tele2 trak i nødbremsen og slog i bordet (kraftigt opfordret) kunne TDC levere en tekniker. På ganske få dage ...

Men det var givetvis et rent tilfælde, at TDC sådan flere gange kom til at forlægge en ordre fra en konkurrent, der havde overtaget en af deres kunder, ingen tvivl om det.

  • 5
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere