TDC-chef: »Vi kan ikke få fat i de kompetencer, vi skal bruge«

De danske virksomheder har mere end almindeligt svært ved at finde de nødvendige it-specialister, og en undersøgelse foretaget af regeringen giver dårlige fremtidsudsigter. Det får nu TDC til at råbe Folketinget op med konkrete løsningsforslag.

Allerede nu kæmper store dele af den danske it-branche med at skaffe specialister, men fremtiden ser endnu mere mørk ud.

I hvert fald hvis man skal tro på en undersøgelse foretaget af regeringen i sommer. Den viser, at der trods en forventet solid stigning i antallet af uddannede IT-specialister vil mangle 19.000 af slagsen i 2030.

Læs også: Rapport: Danmark vil mangle 19.000 it-specialister i 2030

Det har fået Danmarks største teleselskab, TDC, til at reagere. De opfordrer nu politikerne til at tage handling. Det skriver Berlingske Business.

»Vi kigger ind i, at Danmark som nation stadig er i den digitale superliga, men at udviklingen er stagneret. Så hvis ikke vi gør noget, bliver vi overhalet,« siger koncernchef i TDC Jens Aaløse ifølge Berlingske.

»For os betyder manglen på IT-specialister, at vi ikke kan få fat i de kompetencer, vi skal bruge. Det er allerede et problem i dag, og det bliver kun værre,« fortsætter han.

Læs også: ITU vil optage 50 pct. flere studerende på Softwareudvikling til efteråret

TDC opfordrer blandt andet politikerne til at øge antallet af studiepladser inden for IT markant, fordoble antallet af erhvervs-ph.d.er, øge investeringen i forskning markant og indføre Digital Dannelse som et nyt fag i folkeskolen. Uddannelse er nøgleordet, og Jens Aaløse erkender, at man som virksomhed også selv har et stort ansvar på den front.

»Det er ikke kun op til politikerne at løse dette her problem. Vi har som virksomhed også et stort ansvar, og det vil vi løfte ved blandt andet at ansætte flere erhvervs-ph.d.er og støtte nye uddannelser,« siger TDC-direktøren.

Hos Dansk Industri er man naturligvis også meget opmærksom på den store mangel på IT-specialister. Her har man selv foretaget undersøgelser med samme faretruende prognose, fortæller Adam Lebech, branchedirektør for DI Digital. Han peger især på højtuddannede IT-specialister, der kan udvikle den software og de løsninger, der er brug for i industrien, som en af de største mangler.

Læs også: Stadig brug for mange flere it-uddannede trods øget optag

»Der er software i næsten alle produkter og processer efterhånden. Hvis ikke selskaberne har adgang til eksperter, så koster det for det første arbejdspladser, og for det andet vil det svække konkurrenceevnen,« siger Adam Lebech til Berlingske Business.

Dansk Industri peger blandt andet på, at der oprettes markant flere pladser på IT-uddannelser, at det blev lettere at hente specialister fra udlandet, og at der blev fokuseret mere på efteruddannelse.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (25)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Dan Storm

Det kan være mangel på indsigt, men jeg er altså ikke helt sikker på at dette er udelukkende er et problem forbundet med mangel på uddannelse.

Virksomhederne, herunder også TDC, kunne jo overveje at selv tilvejebringe de nødvendige kvalifikationer med medarbejdere der har et godt fundament for det.

Uden at vide hvad termen it-specialist dækker over, så har jeg svært ved at forestille mig at der ikke skulle være noget fremmende potentiale i nogle af de som har taget en mellemlang uddannelse (eller måske bare er autodidakte).

René Nielsen

Dukker "Nyheder" som denne ikke op med periodisk mellemrum?

Hver gang er det en virksomhed som mangler specialister - som om at specialister indenfor IT er en hyldevare som blot venter på at blive pakket ud og taget i brug.

Det er min holding at virksomheder som TDC selv er skyld i at de mangler specialister fordi de ikke tænkter langsigtet.

Hvis man vil have specialister så nytter det ikke noget at man som virksomhed hele tiden går ind i kortsigtede besparelser.

I alle virksomheder "køre budgetgrønhøsteren", men der er forskel på hvor tæt på "afgrunden" budgetgrønhøsteren får lov at køre. Kører man tæt på afgrunden, så bliver rystelserne tilsvarende større og det er mennesker vi taler om.

TDC er ikke kendt som et sted "man søger hen", så måske er problemet i mange tilfælde selvskabt.

Povl H. Pedersen

Nu er mange af os i IT branchen eller IT jobs. Generelt synes jeg, at problemet er at der ikke kommer mange unge mennesker ind i IT jobs som kan problemløse og tænke, og som har nysgerrigheden der skal til for at løse problemer.

Så det er råstoffet der mangler i IT branchen. En person med de rette evner kan hurtigt læres op. Jeg ved ikke om de søger andre brancher, eller om ovenstående skillset er noget der er uddødt, fordi børn ikke længere lærer koncentration.

En gennemsnitlig gymnasieelev kan angiveligt ikke længere læse en bog stod der i en artikel den anden dag. Så må man tage fat i grundskolen og sørge for at det ændres. Jeg ved ikke om opdeling af klasser efter evner vil hjælpe. Den gamle socialdemokratiske svada om at "hvad ikke alle kan lære må ingen lære" er vel død for længe siden.

Tror også det er et problem at virksomheder er gået fra at få driftet IT til at få det genstartet når det ikke virker. Drift er forsvunder. Der er næsten ingen sysadms mere (det er en mand der bl.a. scripter ting der skal gøres mere end 5-10 gange, og som optimerer på ting der kører).

Problemet startede vel omkring dengang EDB Assistent uddannelsen ophørte, ingen programmering, ny IT Supporter uddannelse. Jeg ved ikke om der er en kortere IT uddannelse man kan bruge til at rekruttere fra, og så selv uddanne.

Vi oplever også, at der ikke er mange gode konsulenter ude hos IT leverandørerne. Der er mange standard konsulenter og tynde øl, og de gode er typisk også på vej op i alderen, og er sjældent meget under 45 år gamle. Så problemer er ikke nyt. Det må være startet for 20-25 år siden.

Der findes dog også gode folk der er yngre, og vi har også en del af dem ansat på min arbejdsplads. Men der er længere imellem dem end dengang vi selv tog 10-20 EDB assistenter / datamatikere ind om året og uddannede dem, og kunne vælge de gode

Hvor ansætter man et kuld nyudklækkede i dag ? Ingen steder. Man klager bare over at der ikke er folk at få.

Simon Lyngshede

Det ville være mere hjælpsomt hvis TDC, og andre, gad sætte beskrivelser og uddannelser på de specialister de mangler. Det er ofte mit indtryk at det man ønsker f.eks. er Microsoft, Oracle, SAP og Cisco certificeringer, og det er alt andet lige noget virksomhederne selv må betale.

Lad os få nogle titler på, er det software ingeniører, dataloger, IT-supportere, datamatikere eller noget helt femte, det gør en forskel. Jeg ser det lidt som at råbe op om mangle på håndværkere og så blive sur når der møder en tømre op for at reparere toilettet. Man er nød til at præcisere hvem det er man mangler.

Ditlev Petersen

i planen er måske ikke dennegang et krav om, at børn skal lære Javascript eller Ruby i folkeskolen, men et krav om, at børnehaverne skal undervise i C#. Af en eller anden grund er det hele tiden panik og akutte problemer og radikale løsninger. Bare ikke noget med at efteruddanne.

Henrik Størner

Ja det er et godt spørgsmål. Det er ikke lige til at finde listen over ledige jobs på TDC's hjemmeside, men med lidt surferi fandt jeg frem til https://tdcgroup.com/da/career/ledige-jobs

Af IT jobs søger man p.t. en "Senior Citrix Administrator" og en "Deployment Specialist". Det er alt.

Så enten må det klassificeres som "klynk", eller også gider de ikke slå ledige stillinger op.

Daniel Korsgaard

Som jeg ser det, er problemet at danske virksomheder er uambitiøse. Hvor er de "fede" jobs, hvor de rent faktisk har brug for dygtige medarbejdere? Er det virkelig TDC der har dem?

For mig ligner det, at job opslagene i stor stil oversælger virksomhederne helt vanvittigt (ja jeg har været til forholdsvis mange job interviews), og i sidste ende er det ikke hjerner de vil have, til at lave nye geniale produkter med høj kvalitet.

Det virker til at danske virksomheder mest af alt vil have kode-robotter, som helst bare skulle være færdige dagen før de får opgaven, og gæt engang hvor inspirerende det er. Så kunne det være Tyskland, england, eller USA måske er lidt mere fremme i skoene?

Men jeg håber da jeg tager fejl i min analyse, mest for Danmarks skyld.

Mogens Ritsholm

Det er min holding at virksomheder som TDC selv er skyld i at de mangler specialister fordi de ikke tænkter langsigtet

Helt enig.

En virksomhed som TDC består 99% af ret rutineprægede opgaver og 1% af afgørende vejvalg i et teknologisk område, der udvikler sig hastigt. Den ene procent er afgørende for virksomhedens fremtid og de 99% rutineprægede opgaver om få år.

Så det er kritisk vigtigt, at der er god kompetence i den afgørende ene procent.

Det kan man ikke købe sig til. Det skal udvikle sig af den interne kultur.

I gamle dage havde man intern uddannelse, udviklingsfunktioner og deltagelse i internationalt arbejde, hvor man kan måle sig med de bedste internationalt, som vigtige dele af den interne kultur, der kan understøtte den ene procent.

Det har TDCs skiftende ledelser gennem 20 år ikke forstået.

Så de ligger som de har redt.

Jan Juul Mortensen

Da vi dimitterede i sommeren 2008 oplevede vi ikke, at virksomhederne var ude på skolen og headhunte talenterne, hvorfor Ditlev Petersen må have ret i, at lønnen spiller utroligt meget ind (skal man som virksomhed headhunte sit personale betyder dette også, at man skal være villig til, at betale noget mere for sin arbejdskraft).

Ved at uddanne flere og gerne flere end der er behov for, vil det være muligt, at presse lønningerne ned. Og så giver det pludseligt mere mening, at arbejdsgiverne ønsker flere uddannet inden for området! På trods af, at de reelt ikke søger/mangler så mange som de giver udtryk for.

Noget andet er, at det man søger er specialer der ikke nødvendigvis undervises i på uddannelserne, hvorfor dette kræver videreuddannelse. Er virksomhederne villige til, at ansætte personale med henblik på en omfattende uddannelse inden vedkommende kan begynde, at skabe den ønskede værdi for virksomheden?

Jeg tror helt ærligt, at virksomhederne selv kan gøre rigtigt meget for, at få den arbejdskraft de vil komme til, at mangle i fremtiden, men de skal til og i gang og kunne begynde med, at påvirke valget af uddannelse i skolerne på 8 og 9 årgang.
Man kunne også igennem stillinger til de unge skabe interesse for senere arbejde i virksomheden.

Kim Henriksen

Så enten må det klassificeres som "klynk", eller også gider de ikke slå ledige stillinger op.

Eller for den sags skyld uddanne folk selv.

Det fungere jo ikke særlig godt i længden når alle IT job kræver man er ekspert til at starte med.

Det kræver IMO ikke at du har en videregående uddannelse at blive "Citrix ekspert", det kræver blot du tager en IT-supporter eller datatekniker elev fra Data- og kommunikationsuddannelsen (som udbydes på tekniske skoler) og lære personen op/betaler for det.

Kim Henriksen

Ps.

Jeg er selv uddannet IT-supporter i en televirksomhed, som benyttede sig at Linux, hvilket gør at jeg har svært ved at søge et "almindelig it supporter" da jeg ingen rutine har med Microsofts operativ systemer, på trods af jeg faktisk har været igennem flere Microsoft kurser igennem min uddannelse og bestået uddannelsen med højst mulig karakter: 13

For at sige det mildt, jeg ved jeg kan mit "shit", jeg kan bare ikke kalde mig "Microsoft ekspert"

Gert G. Larsen

Der er meget der kører virkelig gammeldags i hele rekrutteringsverdenen.
Jeg bliver fra tid til anden kontaktet af headhuntere, der vil høre om ikke jeg vil til at skifte job. For det første tror de, at bare fordi de har et tilbud, så har man altid tid og lyst til at mødes med dem og høre en masse.
For det andet tror de det hele handler om penge, og tror at man kan lokke folk til at skifte job, bare ved at tilbyde nok i løn.
Så snart man begynder at bede om ekstra ferie, bedre muligheder end gennemsnittet for hjemmearbejde, større fleksibilitet, højere hastighed på hjemmeinternetlinjen, firmabiler mm, og det falder uden for overenskomster og lignende, så går det helt galt.

Der er SÅ meget plads til nyskabelse og individuelle muligheder, hvis man vil have individuelle reelt dygtige specialister.

Frithiof Jensen

For at sige det mildt, jeg ved jeg kan mit "shit", jeg kan bare ikke kalde mig "Microsoft ekspert"


Det går nok alligevel. Hvis du kan, så er du nok også "ekspert", i hvert fald i forhold til "dem", ikke sandt?

Förste trin i at väre ekspert er at man selv påstår det ... alle ved at "de" smörer lidt vel tykt på i jobannoncen, så "vi" kan naturligvis göre gengäld med CV'et.

Det förste interview er et rekrutteringsbureau/robot som ingen ide har overhovedet, de går kun efter "keywords" og at kandidaten ikke direkte er kendt kriminel, usoigneret eller idiot.

Når det er på plads er der den lokale HR, som heller ikke har nogen ide ud over hvad der står i jobannoncen (som själdent er det som jobbet går ud på). Hvis det går godt, så kommer man til tredie interview, med de som faktisk skal have gjort jobbet og som ved noget om hvad det går ud på, men, til den tid findes der kun 3-5 kandidater tilbage og man begynder at blive lidt svedig over at de 3 de har set indtil videre nok er gode og sympatiske mennesker, men ikke eksperter .... så de välger den som virker mest udholdelig, kan svare präcist på detaljerede spörgsmål og som ikke har direkte löjet på sit CV.

Det er i övrigt forblöffende hvor mange "perfekte kandidater" som sandsynligvis er psykopater* man möder, hvilket man desvärre finder ud af i "trin 3" når ingen af referencerne passer og de ikke evner at komme med andet end politikersvar til stort set alle spörgsmål.

Hvis man kommer igennem "frisör-filteret" er odds'ene gode - også for den ikke helt perfekte kandidat.

Desvärre, så taber vi rigtigt mange gode kandidater på gulvet i jagten på den Perfekte kandidat og gennem totalt overdrevne jobannoncer som skal (formoder man) "sälge" virksomheden som et super-advanceret miljö hvor kun top 0.0001% overlever i mere end 2 uger, eller hvad det nu er lederskabet forestiller sig er dobbelt-plus dynamisk.

Jeg har ofte måtte kämpe hårdt for at kunne hyre praktiske folk, som selvständigt kan få noget konkret gjort NU fra dag 1, i stedet for PhD'ere som "de höjere lag" mener vi skal have mange af for at väre dygtige.

*) Hvem vil ellers både lyve, lyve dårligt og oven i köbet komme med nye historier til at däkke for de gamle?

Jn Madsen

Så de ligger som de har redt.

Mogens Ritsholm,- helt korrekt.

Jeg er gammel TDC'er,- og nåede at få mere end 2 årtier i firmaet.
Hvert år saver de samtlige spirrende grene af, losser 8% af de ansatte ud, outsourcer så megen teknik som muligt og behandler resten som pesten. Nedladende og arrogant ledelse som ikke fatter en brik af hvad virksomheden producerer. Sådan noget beskæftiger man sig ikke med i de højere lag.

Og så jamrer de over at folk ikke jublende banker på deres døre?

Mogens Ritsholm

Jeg er gammel TDC'er,- og nåede at få mere end 2 årtier i firmaet.
Hvert år saver de samtlige spirrende grene af, losser 8% af de ansatte ud, outsourcer så megen teknik som muligt og behandler resten som pesten

@jn Madsen

Og jeg har næsten 4 årtier i telebranchen, heraf de sidste 14 år i TDCs hovedkontor.

Mange vil sikkert sige, at man må bøje sig for konkurrencens krav om effektivitet.

Men det allervigtigste er stadig en kompetent indre kultur helt op i ledelsen af en højteknologisk virksomhed.

Og netop fordi de ikke var kompetente, tabte TDC ca. 17 mia på sit eventyr i Schweitz. Casen byggede på en væsentlig upside for international trafik, såkaldt carrier service. Det var helt hen i vejret, da alle fagfolk kunne se, at indtægterne fra international trafik ville skrumpe helt ind.

17 mia svarer vel for 10 år siden til ca 40.000 årsværk - eller alle TDCs lønninger i 2-3 år.

Prøv lige at holde det op mod behovet for besparelser.

Og nu ar de dummet sig igen med købet af GET i Norge.

Mogens Ritsholm

Og netop fordi de ikke var kompetente, tabte TDC ca. 17 mia på sit eventyr i Schweitz. Casen byggede på en væsentlig upside for international trafik, såkaldt carrier service. Det var helt hen i vejret, da alle fagfolk kunne se, at indtægterne fra international trafik ville skrumpe helt ind.
17 mia svarer vel for 10 år siden til ca 40.000 årsværk - eller alle TDCs lønninger i 2-3 år.

Nogen har over for mig betvivlet, at TDC tabte 17 mia i Schweitz. Her er dokumentation fra det offentlige rum:

Ifølge denne artikel investerede TDC over flere omgange i alt 35,2 mia i Schweitz:

http://borsen.dk/nyheder/generelt/artikel/1/48486/tdc-aktionaerer_har_ta...

Og Ifølge denne artikel blev det afhændet for 18,6 mia kr:

http://www.fyens.dk/modules/mobile/article?articleid=1687868

Altså et tab på 17 mia. kr.

Der kan være mindre frasalg, der reducerer beløbet. På den anden side har løbende overskud fra driften i ejerperioden næppe svaret til normalt afkast af en investering på 35 mia. kr.

Så det er efter min mening velbegrundet at anføre tabet til 17 mia. kr.

Hvor meget fiber i Danmark kunne man f. eks. have fået for det?

Denny Christensen

Ny går udviklingen indenfor IT lidt hurtigt, så når man kan noget inden for eet emne er det svært at få lov at brede sig ud over andre - når teknologien så dør ryger man ud.

Forbrug og spyt ud.

Der hvor jeg selv har været mest tilfreds med at være ansat, har været der hvor virksomheden OGSÅ interesserer sig for medarbejderen som en person der har mange år tilbage på arbejdsmarkedet og derfor løbende skal opkvalificeres, ikke alene som en ressource man kan forbruge og så spytte ud fordi behovene er ændret og medarbejderen ikke har haft mulighed for at uddanne sig til de nye behov.

Så når store virksomheder 'renser ud' i store klumper så bliver de bare mindre attraktive. For som potentiel ansøger tænker man naturligvis også på om man kan bevare eller forbedre sin markedsværdi i det job der er slået op og den virksomhed det er slået op i.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize